Rozwarstwianie się wydruku
- Zepco
- Postów w temacie: 2
- Posty: 1555
- Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
- Lokalizacja: Kielce
- Drukarka: PRUSA i3 MK2S
- x 294
Re: Rozwarstwianie się wydruku
Spróbuj zejść z temperaturą o 5st. Dobrze jest druknąć wieżę temperatur i znaleźć w miarę optymalną, bo przy wysokiej ustawienie retrakcji może być trudne.
Nadmuch jak masz ustawiony?
Nadmuch jak masz ustawiony?
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Re: Rozwarstwianie się wydruku
Czy taka wieża temperatur może być? https://www.thingiverse.com/thing:3179214
Czy ten model automatycznie będzie ustawiał odpowiednią temperaturę dyszy stosownie do drukowanej warstwy/części wieży?
Nadmuch mam ustawiony na 100%
Czy ten model automatycznie będzie ustawiał odpowiednią temperaturę dyszy stosownie do drukowanej warstwy/części wieży?
Nadmuch mam ustawiony na 100%
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 10
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Rozwarstwianie się wydruku
Nie. To jest zwykły STL, który nie ma możliwości przenoszenia takich informacji.bzc0fq pisze:Czy ten model automatycznie będzie ustawiał odpowiednią temperaturę dyszy stosownie do drukowanej warstwy/części wieży?
- Zepco
- Postów w temacie: 2
- Posty: 1555
- Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
- Lokalizacja: Kielce
- Drukarka: PRUSA i3 MK2S
- x 294
Re: Rozwarstwianie się wydruku
W Cura masz Extensions -> Post processing -> Modify G-code i dodajesz skrypt ChangeAtZ, ustawiasz wysokość/numer warstwy i odpowiednią temperaturę i tak dla kilku wysokości.
Jak temperatura będzie za niska to PLA od DD będzie matowe. Będziesz też widział po sklejaniu warstw.
Jak temperatura będzie za niska to PLA od DD będzie matowe. Będziesz też widział po sklejaniu warstw.
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Re: Rozwarstwianie się wydruku
OK. Zrobiłem parę testów...
Oto zdjęcie i parametry wydruku: wydruk 1:
retraction distance 7
retraction speed 50
wydruk 2:
retraction distance 6,5
retraction speed 25
wydruk 3:
retraction distance 5
retraction speed 15
Próbowałem obniżyć temperaturę o 5oC (do 195oC), ale wtedy filament słabo płynął/przerywał się - nie było sensu dalej drukować z taką temperaturą.
W wydrukach nie ma jakiś wielkich różnic, ale wg mojego niewprawionego oka - pierwszy wydruk ma najmniej 'włosów'.
Przy parametrach retraction distance 8, retraction speed 60 na innym wydruku pojawiły się rozwarstwienia.
Co o tym sądzicie...?
Oto zdjęcie i parametry wydruku: wydruk 1:
retraction distance 7
retraction speed 50
wydruk 2:
retraction distance 6,5
retraction speed 25
wydruk 3:
retraction distance 5
retraction speed 15
Próbowałem obniżyć temperaturę o 5oC (do 195oC), ale wtedy filament słabo płynął/przerywał się - nie było sensu dalej drukować z taką temperaturą.
W wydrukach nie ma jakiś wielkich różnic, ale wg mojego niewprawionego oka - pierwszy wydruk ma najmniej 'włosów'.
Przy parametrach retraction distance 8, retraction speed 60 na innym wydruku pojawiły się rozwarstwienia.
Co o tym sądzicie...?
- JGFTW
- Drukarz
- Postów w temacie: 1
- Posty: 1356
- Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ender 3 v3 SE
- x 733
Re: Rozwarstwianie się wydruku
Od razu mogę powiedzieć, że prędkość retrakcji 60mm/s to za dużo. Na bowdenach zazwyczaj mam ustawione około 25-35 mm/s.
Podobnie zapewne będzie u Ciebie patrząc na wydruk nr 2, bo z tych trzech to właśnie on jest chyba najlepszy. Powinieneś się patrzyć nie tylko na ilość nitek, ale również na deformacje słupków.
Generalnie niepotrzebnie testując ustawienia zmieniasz kilka parametrów na raz. Ciężej jest ocenić co dokładnie pomogło i w którym kierunku iść.
Zacznij może od wieży temperatur jak już zostało wspomniane i trzymaj się jednej temperatury (dla konkretnego filamentu).
Możesz dokładniej namierzając tą temperaturę puszczając drugi raz tą samą wieżę ale z dużo mniejszym zakresem temperatury (np +2 stopnie co segment) i wybierz najlepszy, później możesz ewentualnie puścić trzecią wieżę z jedną temperaturą i różnym chłodzeniem, żeby sprawdzić jak zachowują się mosty (nie musi być np 10 segmentowa, możesz ją obniżyć do np 4 przy 70%, 80%, 90%, 100% prędkośći wiatraka - przy 90% - 100% mosty powinny wyglądać bardzo dobrze, ale ściany powinny być dobrze ze sobą zespojone od niższej temperatury, powiedzmy 80+ dla PLA. Jeżeli tak nie jest to znaczy, że musisz ogarnąć wydajniejsze chłodzenie (lepszy wentylator lub lepszy tunel powietrza). Jeżeli masz ustawiony parametr Bridge fan speed, to nie musisz robić tej wieży z chłodzeniem, a jak nie masz i zrobisz to wiesz już co za wartości wpisać
Jeżeli uda Ci się ogarnąć temperaturę i chłodzenie, wtedy przejdź do retrakcji - prawdopodobnie już na tym etapie lepiej będzie wyglądał ten test retrakcji.
Retrakcję na bowdenie zacznij na jednej prędkości (25mm/s jest dobrym początkiem) i sprawdzaj zmieniając wartości długości, jak już znajdziesz zadowalającą wartość, ale masz wciąż parę nitek to sprawdź dopiero różne prędkości.
Podobnie zapewne będzie u Ciebie patrząc na wydruk nr 2, bo z tych trzech to właśnie on jest chyba najlepszy. Powinieneś się patrzyć nie tylko na ilość nitek, ale również na deformacje słupków.
Generalnie niepotrzebnie testując ustawienia zmieniasz kilka parametrów na raz. Ciężej jest ocenić co dokładnie pomogło i w którym kierunku iść.
Zacznij może od wieży temperatur jak już zostało wspomniane i trzymaj się jednej temperatury (dla konkretnego filamentu).
Możesz dokładniej namierzając tą temperaturę puszczając drugi raz tą samą wieżę ale z dużo mniejszym zakresem temperatury (np +2 stopnie co segment) i wybierz najlepszy, później możesz ewentualnie puścić trzecią wieżę z jedną temperaturą i różnym chłodzeniem, żeby sprawdzić jak zachowują się mosty (nie musi być np 10 segmentowa, możesz ją obniżyć do np 4 przy 70%, 80%, 90%, 100% prędkośći wiatraka - przy 90% - 100% mosty powinny wyglądać bardzo dobrze, ale ściany powinny być dobrze ze sobą zespojone od niższej temperatury, powiedzmy 80+ dla PLA. Jeżeli tak nie jest to znaczy, że musisz ogarnąć wydajniejsze chłodzenie (lepszy wentylator lub lepszy tunel powietrza). Jeżeli masz ustawiony parametr Bridge fan speed, to nie musisz robić tej wieży z chłodzeniem, a jak nie masz i zrobisz to wiesz już co za wartości wpisać
Jeżeli uda Ci się ogarnąć temperaturę i chłodzenie, wtedy przejdź do retrakcji - prawdopodobnie już na tym etapie lepiej będzie wyglądał ten test retrakcji.
Retrakcję na bowdenie zacznij na jednej prędkości (25mm/s jest dobrym początkiem) i sprawdzaj zmieniając wartości długości, jak już znajdziesz zadowalającą wartość, ale masz wciąż parę nitek to sprawdź dopiero różne prędkości.
Re: Rozwarstwianie się wydruku
Oto wydruki z wieżą temperatur. Wydrukowałem tylko w przedziale od 200 do 220oC- poniżej tego przedziału wydruki wychodziły bardzo złe (zalecana temp. przez producenta to 200-235oC).
Zobaczymy jak wyjdzie test wiatraczków...
Najlepiej wyszedł ten z temperaturą 220oC. Spodziewałem się że lepiej wyjdzie wydruk w niższych temperaturach... a tu masz...Zobaczymy jak wyjdzie test wiatraczków...
Re: Rozwarstwianie się wydruku
No i lipa... zrobiłem wydruk kontrolny modelu z wieżami do testu retrakcji przy temp. 220oC (poprzednio 200oC) i wyszedł zdecydowanie najgorzej... zobaczcie sami...(model 4 ten po prawej stronie)
Czy ktoś ma jakiś pomysł dlaczego tak się dzieje?
Na wieży temperaturowej najlepiej wyszła temp 220, ale na wieżach retrakcji ta sama temperatura wyszła zdecydowanie najgorzej.Czy ktoś ma jakiś pomysł dlaczego tak się dzieje?
Re: Rozwarstwianie się wydruku
Musisz wykalibrować ustawienia - są opisy na internecie, są na forum też (na pewno - ale za leniwy jestem żeby szukać ), pierwsze lepsze 2 linki z YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=_QRb54zVPfQ
https://www.youtube.com/watch?v=SP5ukPucHtY
Nikt za ciebie tego nie zrobi - trzeba usiąść i dobrać ustawienia do filamentu i drukarki.
Ew. sugestia: wyłącz brim - to zupełnie niepotrzebne żebyś tak duże obwódki dookoła właściwego wydruku robił (szkoda czasu i filamentu).
https://www.youtube.com/watch?v=_QRb54zVPfQ
https://www.youtube.com/watch?v=SP5ukPucHtY
Nikt za ciebie tego nie zrobi - trzeba usiąść i dobrać ustawienia do filamentu i drukarki.
Ew. sugestia: wyłącz brim - to zupełnie niepotrzebne żebyś tak duże obwódki dookoła właściwego wydruku robił (szkoda czasu i filamentu).
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Re: Rozwarstwianie się wydruku
Kalibruje już drugi dzień ale postępy są średnie... co prawda udało mi się ograniczyć 'stringing' w rozdzielczości 0,2mm - bo od takiej zacząłem, ale po przejściu na 0,1mm problemy powróciły.
Mam dwa pytania odnośnie kalibracji:
1. Skalibrowałem ilość podawanego filamentu przez ekstruder dla temperatury 220oC, ale przy np. 200oC odstępstwo wynosiło około 4%. Czy tak zostawić - czy lepiej skalibrować drukarkę na mniej więcej środkową temperaturę pracy i modyfikować flow?
2. Czy jest jakaś metoda - na coś szczególnie mam zwrócić uwagę przy kalibracji innej wysokość warstwy? Po uprzednim skalibrowaniu na 0,2 mm - na warstwie 0,1 z tymi samymi parametrami - wydruki są złe... dużo 'stringing' - czy może znowu pozostaje tylko metoda prób i błędów?
Z góry wielkie dzięki za wskazówki
Mam dwa pytania odnośnie kalibracji:
1. Skalibrowałem ilość podawanego filamentu przez ekstruder dla temperatury 220oC, ale przy np. 200oC odstępstwo wynosiło około 4%. Czy tak zostawić - czy lepiej skalibrować drukarkę na mniej więcej środkową temperaturę pracy i modyfikować flow?
2. Czy jest jakaś metoda - na coś szczególnie mam zwrócić uwagę przy kalibracji innej wysokość warstwy? Po uprzednim skalibrowaniu na 0,2 mm - na warstwie 0,1 z tymi samymi parametrami - wydruki są złe... dużo 'stringing' - czy może znowu pozostaje tylko metoda prób i błędów?
Z góry wielkie dzięki za wskazówki