Problem z TPU, wydruk się rozpada.

Jakość druku Cię nie zadowala?
Awatar użytkownika
blue_eye
Posty: 5
Rejestracja: 24 kwie 2020, 07:40
Lokalizacja: Toruń
Drukarka: 3D Kreator Motion 2

Problem z TPU, wydruk się rozpada.

Postautor: blue_eye » 12 maja 2020, 08:39

Dzień dobry,

Mam pytanie. Co byście mi poradzili w związku z "efektem" który prezentują zdjęcia - filament TPU. Dodam, że w PLA jest w miarę OK.
IMG20200511080925.jpg
IMG20200511082211.jpg
IMG20200511080911.jpg


Drukarka - 3D Kreator Motion 2
Dysza - 0,4mm
Temp - 220C
Prędkość - 13mm/s
Retraction - 3,70mm / 80mm/s

Z góry dziękuję i pozdrawiam. :)
Awatar użytkownika
bafunio
Posty: 152
Rejestracja: 20 maja 2018, 05:31
Lokalizacja: Katowice
Drukarka: inventure, UM2+, R19
x 72

Re: Rozwarstwianie się wydruku

Postautor: bafunio » 12 maja 2020, 10:49

zacznij od zmiany modelu na jakiś mały testowy , wyłącz retrakcje i spróbuj jeszcze raz.. W następnej próbie zwiększ flow, temperaturę i wykonuj kolejne testy z innymi zmianami póki nie będziesz miał zadowalających efektów, retrakcją zajmij się na końcu.
blue_eye
Zortrax Inventure
Ultimaker 2+ bondtech QR
Sigma R19
Sigma R16
XYZ Da Vinci Color
Awatar użytkownika
blue_eye
Posty: 5
Rejestracja: 24 kwie 2020, 07:40
Lokalizacja: Toruń
Drukarka: 3D Kreator Motion 2

Re: Rozwarstwianie się wydruku

Postautor: blue_eye » 12 maja 2020, 11:26

Dziękuję, zaczynam próbować
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 6057
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Drukarka: Epson
x 1777

Re: Problemy z TPU, wydruk się rozpada.

Postautor: FlameRunner » 12 maja 2020, 11:33

To chyba miech ze starej wersji VentilAid? To się powinno drukować w trybie wazy - bez retrakcji. ;)
blue_eye
pomidor
Awatar użytkownika
marek91
Administrator
Posty: 2356
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:22
Lokalizacja: Łaziska
x 945
Kontaktowanie:

Re: Problem z TPU, wydruk się rozpada.

Postautor: marek91 » 12 maja 2020, 11:48

Jaka wysokość warstwy?
blue_eye
Awatar użytkownika
blue_eye
Posty: 5
Rejestracja: 24 kwie 2020, 07:40
Lokalizacja: Toruń
Drukarka: 3D Kreator Motion 2

Re: Problem z TPU, wydruk się rozpada.

Postautor: blue_eye » 12 maja 2020, 11:54

Tak, to miech z VentilAid :) Potrzebuję go szybko, nie mam za dużo czasu. Tryb wazy hm? Która to opcja w Simplify3D. Na razie zmniejszyłem retrakcję do 3mm / 30mm/s. Jest trochę lepiej, ale nie powiedzmy dobrze.
Awatar użytkownika
morf
Posty: 1412
Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
Drukarka: Prusa MK3S
x 429

Re: Problem z TPU, wydruk się rozpada.

Postautor: morf » 12 maja 2020, 12:06

"Edit Process Settings" -> Layer tab -> Single outline corkscrew printing mode.

pardon za podsmiechujki z powaznego tematu ale
nie mam za duzo czasu
brzmi troche jakbys sie szykowal do polaczenia do respiratora
blue_eye
Done is better than perfect.
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 5919
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 1723

Re: Problem z TPU, wydruk się rozpada.

Postautor: rafaljot » 12 maja 2020, 14:22

TPU rewelacyjnie się skleja. Jeśli Ci się nie skleja do coś jest grubo nie tak.

Ja mam taki sposób na kalibrację TPU:
Drukuję bryłę jakie xyz=20x20x40 mm zmieniając temperaturę w trakcie druku na coraz wyższą. Normalne wypełnienie, dwa obrysy zewnętrzne. Potem ją rozrywam i oceniam sytuację na podstawie sekcji zwłok.

Temperatura dobra to ostatnia przy której TPU jeszcze jest błyszczące. Przegrzane robi się matowe, chropowate.

Po drugie oceniam sklejenie zewnętrznej obrysu z wewnętrznym i wypełnieniem. JEśli się odrywają to znaczy że może docisk jest za duży i faktycznie flow jest za małe. trzeba zwiększyć flow, ew zmniejszyć docisk ew, zrobić normalną kalibrację ekstrudera dla danego docisku, temperatury druku, szybkości druku. Ale uwaga ja mówię o niesklejenie pionowych obrysów a nie poziomych warstw.

Zazwyczaj u mniej flow ustawiam gdzieś około 110%.

Po takim skalibrowaniu wiem, ze jest ok. Jeśli mimo to inny model wychodzi tak jak u Ciebie to jest kwestia tego, że np wszystko się trzęsie i dysza nakładając kolejną warstwę nie trafia w tę niżej, drukuje w powietrzu i wychodzi dupa. Co oczywiście uwidoczni się bardziej na skosach, cienkich ściankach.

Generalnie drukuj pomału ze stałą prędkością mp 30mm/s małe przyspieszenia.

trzeba by zmniejszyć wysokość warstwy do 0.1, zwiększyć szerokość ścieżki do 0.6.

Może przerobić jakoś ekstruder na direct przy pomocy krótkiej rurki PTFE i glueguna.
bafunio, blue_eye, Abys, Yaros
Prusa i3 mk3s bear upgrade
Photon
Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
Anycubik Kossel Plus
Awatar użytkownika
blue_eye
Posty: 5
Rejestracja: 24 kwie 2020, 07:40
Lokalizacja: Toruń
Drukarka: 3D Kreator Motion 2

Re: Problem z TPU, wydruk się rozpada.

Postautor: blue_eye » 12 maja 2020, 18:31

morf pisze:"Edit Process Settings" -> Layer tab -> Single outline corkscrew printing mode.

pardon za podsmiechujki z powaznego tematu ale
nie mam za duzo czasu
brzmi troche jakbys sie szykowal do polaczenia do respiratora


hehe, nie, ale mam trochę powiedzmy presję czasu. :D

marek91 pisze:Jaka wysokość warstwy?


jutro sprawdzę i napiszę.

Dziękuję wszystkim za rady :)
Awatar użytkownika
Zepco
Posty: 1230
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 203

Re: Problem z TPU, wydruk się rozpada.

Postautor: Zepco » 12 maja 2020, 22:32

I chłodzenie albo wyłącz albo daj minimalne jeśli się za bardzo rozlewa
rafaljot, blue_eye
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - po wydrukach usztywniających (w trakcie profilowania)
3DGence One

Wróć do „Kalibracja, problemy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości