Kalibracja retrakcji?

Jakość druku Cię nie zadowala?
Awatar użytkownika
Domell
Zasłużony
Posty: 496
Rejestracja: 19 kwie 2016, 12:28
Lokalizacja: Katowice
Drukarka: Mendel 90
x 42

Kalibracja retrakcji?

Postautor: Domell » 15 lut 2017, 21:24

Elementy które drukuję wyglądają jak dla mnie zadowalająco i przeglądając thingi zobaczyłem test retrakcji, pomyślałem pfff bez problemu.

http://www.thingiverse.com/thing:607968

Druknołem i zdziwko. na pionowych stożkach pojawiły się gałęzie ?
Retrakcje ustawiałem od 0,5 do 3 i temp. zmniejszyłem o 10 stopni bo przy dużej retrakcji potrafiło mi wyżłobić rowek w filamencie.

Jakiś pomysł czym są gałęzie spowodowane?
Na normalnych (większych) obiektach tego niema lub jeżeli wystąpi to minimalnie.

Ps. Druk z abs t...

T.
Załączniki
16735206_1007694109335159_1785509890_o.jpg
16776129_1007694136001823_1987051273_o.jpg
Obecnie :
Mendel 90 :yahoo:
Prusa i3 :thumbup: // redesign
kapi
Posty: 125
Rejestracja: 18 sty 2017, 15:37
Lokalizacja: Zabrze
Drukarka: Vertex 8400
x 2

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: kapi » 30 lip 2017, 18:09

Dołączam do pytania :
jak poprawnie ustawić retrakcję ? o ile z nitkami jakoś sobie radzę, o tyle mam problem jak głowica przechodzi do innego miejsca, i pozostawia "dziury" jak na zdjęciu. dzieje się to przeważnie na pierwszej warstwie, wydruk kończy się poprawnie,
załączam również ustawienia w jakich okolicznościach to powstaje. drukuję bez grzanego stołu. materiał PLA DD

proszę o jakieś sugestie, gdzie szukać, co podkręcić..
Załączniki
pytanie_retrakcja.JPG
20170730_175849.jpg
"Don't find fault. Find a remedy." Henry Ford
zdzban
Posty: 13
Rejestracja: 24 lip 2017, 23:05
Lokalizacja: Myszków
x 1
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: zdzban » 31 lip 2017, 12:32

ustawienie retrakcji nie zawsze jest proste czy możliwe, to zalezy od głowicy , od średnicy dyszy i duży wpływ ma długość prowadzenia filamentu.
Jeżeli extruder jest osobny ( bodwen) to cieżko będzie ustawić.
Feniks 3D - Części do drukarek 3D, wykonuje dyszę, głowice i inne elementy
Usługi: toczenie, frezowanie CNC
http://allegro.pl/listing/user/listing.php?us_id=39836711&order=d
nobi12345
Posty: 4
Rejestracja: 22 cze 2017, 11:42
x 1

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: nobi12345 » 31 lip 2017, 13:07

W sumie - próbować, próbować i ... próbować. :) :blush:
kapi
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Posty: 1872
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 184

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: Kopytko » 31 lip 2017, 13:10

Zależnie jaki masz układ , dla direct wyjściowe ustawienia
cofanie 0,8mm
prędkość 35
powróc 0,00mm.

Ja od tego kalibruje , staram sie zmieniać tylko długość cofania. Ew małe korekty prędkości. Dla ekstrudera bez przełożenia do 90mm/s ale dla np titana z przełożeniem 3:1 już max 35 , bo większe prędkości to mało jaki silnik wyciągac daje rade z taką szybkością.
kapi
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
kapi
Posty: 125
Rejestracja: 18 sty 2017, 15:37
Lokalizacja: Zabrze
Drukarka: Vertex 8400
x 2

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: kapi » 09 sie 2017, 21:09

dziękuję za wskazówki , sprawa wygląda obiecująco ;)

dla bowden'a ( taki układ mam) na wstępie odciąłem kawałek rurki podającej filament ( znalazłem na forum wskazówki - Kopytko - dzieki)
zauważyłem że rurka przy wejściu do złączki pneumatycznej zaczęła sporo pracować i ząbki już wyrobiły sobie miejsce, więc rurka szła za filamentem.

ustawiłem retrakcje na 3mm i predkość na 30.
na razie działa - jak dla mnie dobrze.

testuję dalej.

:piwo:
"Don't find fault. Find a remedy." Henry Ford
Awatar użytkownika
Marcin1415
Posty: 186
Rejestracja: 19 kwie 2016, 18:44
Lokalizacja: Kielce
x 9

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: Marcin1415 » 09 sie 2017, 23:34

Niestety bowden do niczego się nie nadaje. Po co sobie robić problemy? Taka kalibracja będzie trwać w nieskończoność a i tak efekty marne. Przy druku małych elementów jeszcze jest ok ale chcąc drukować duże na całe pole robocze to murowane nitki. Długie przejazdy jałowe z retreakcją to nie jest mocna strona bowdena i nic tego nie zmieni.Widziałęm gdzieś w internecieekstrude bowden gdzie silnik jest gdzieś z dala od głowicy i napęd przekazywany jest giętkim wałkiem. Takie rozwiązanie jeszcze ma sens. Nie lepiej zrobić na lekko ekstruder direct? Np. Titan i mieć spokój?
Jest jeszcze kwestia głowicy z odpowiednio dużą strefą gorącą, wtedy również efekty będą zadowalające na bowdenie ale osobiście nie testowałem, mam e3dV6.
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Posty: 1752
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 138

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: dragonn » 09 sie 2017, 23:40

Marcin1415 pisze:Niestety bowden do niczego się nie nadaje. Po co sobie robić problemy? Taka kalibracja będzie trwać w nieskończoność a i tak efekty marne. Przy druku małych elementów jeszcze jest ok ale chcąc drukować duże na całe pole robocze to murowane nitki. Długie przejazdy jałowe z retreakcją to nie jest mocna strona bowdena i nic tego nie zmieni.Widziałęm gdzieś w internecieekstrude bowden gdzie silnik jest gdzieś z dala od głowicy i napęd przekazywany jest giętkim wałkiem. Takie rozwiązanie jeszcze ma sens. Nie lepiej zrobić na lekko ekstruder direct? Np. Titan i mieć spokój?
Jest jeszcze kwestia głowicy z odpowiednio dużą strefą gorącą, wtedy również efekty będą zadowalające na bowdenie ale osobiście nie testowałem, mam e3dV6.


Nie przesadzaj znowu.... wszystkie uli i wiele innych komercyjnych drukarek lecą na bowden i jakoś to działa. Zresztą nie wiem jak Ty ale ja CI powiem że bowden to lepiej się nadaje do dużych elementów niż małych. Przy dużych jest najmniej nitek i ponieważ głowica się ładnie przeczyszcza, problemy występują jak retrakcja goni retrakcję i ten sam filament jest wiele razy wyciągany i po trochu ekstradowany.
anraf1001
LUME PRO - mody: E3D Lite6 w bowden + Titan, silniki 42BYGHM809
Awatar użytkownika
anraf1001
Posty: 1081
Rejestracja: 30 gru 2016, 11:43
Lokalizacja: Gniezno
Drukarka: Hypercube Evo
x 98
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: anraf1001 » 09 sie 2017, 23:49

Marcin1415 pisze:Niestety bowden do niczego się nie nadaje. Po co sobie robić problemy?

Jak sie nie nadaje to moze mi wytlumaczysz w jaki sposob zniknalo u mnie echo w Graberze? Pomyslales o tym ze bowden zmniejsza mase na wozku z glowoca i umozliwia szybszy wydruk? Ja mam e3d v6 tak samo jak ty. Mam bowdena i nie mam zadnych problemow. Drukuje nawet gumowymi filamentami i daje rade. Na dodatek od kiedy mam bowdena jakosc wydrukow mi sie polepszyla.

Czasami sie zatanawiam na jakiej podstawie opierasz swoje wypowiedzi. Bo tobie nie wyszlo to innym tez nie moze?
;) Pozdrawiam, Andrzej ;)
Drukarka: Hypercube Evolution :cool2:

Wsiadając do taksówki mówię: "G28"
Awatar użytkownika
Marcin1415
Posty: 186
Rejestracja: 19 kwie 2016, 18:44
Lokalizacja: Kielce
x 9

Re: Kalibracja retrakcji?

Postautor: Marcin1415 » 10 sie 2017, 05:35

anraf1001 pisze:
Marcin1415 pisze:Niestety bowden do niczego się nie nadaje. Po co sobie robić problemy?

Jak sie nie nadaje to moze mi wytlumaczysz w jaki sposob zniknalo u mnie echo w Graberze? Pomyslales o tym ze bowden zmniejsza mase na wozku z glowoca i umozliwia szybszy wydruk? Ja mam e3d v6 tak samo jak ty. Mam bowdena i nie mam zadnych problemow. Drukuje nawet gumowymi filamentami i daje rade. Na dodatek od kiedy mam bowdena jakosc wydrukow mi sie polepszyla.

Czasami sie zatanawiam na jakiej podstawie opierasz swoje wypowiedzi. Bo tobie nie wyszlo to innym tez nie moze?


Opieram na własnym doświadczeniu. U mnie drukarka ma pracować niezawodnie w najcięższych warunkach. Spróbuj wydrukować wieżę eiflla lub coś gęsto ażurowanego z PLA na tej głowicy i bowdenie. Prawdopodobnie się zaczopuje w ciągu kilku minut. Tak z ciekawości to jaką długość retrakcji masz ustawioną? U mnie dopiero powyżej 3mm retrakcji przynosiło dobre efekty ale powodowało czopowanie. Co najciekawsze to pierwszy wydruk kostki kalibracyjnej na bowdenie miał SKOŚNE PRĄŻKI. Cieszyłem się z tego że po przejściu na bowden się ich pozbędę a tu taka niespodzianka. Jeśli zapuszczam kilkugodzinny wydruk to muszę mieć pewność że nic się nie wydarzy.

// ort.!
// FR

Wróć do „Kalibracja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość