Z wobble czy coś innego?
Z wobble czy coś innego?
Cześć. Walczę już drugi dzień z nierównymi warstwami.
Sprzęt to rep rap z ramą do prusy bear i extruderem. TMC2209 V2.0 na XYZ oraz A4988 na E. Płyta to SKR 1.3 wszystko na marlinie 2.0.x.
Wszystkie kalibracje, które mogłem zrobiłem, próbowałem sztywynych sprzęgieł, tych ze sprężynką, różne mocowania śrub trapezowych od "luźnych" tylko podpierających cały wózek, z kasowaniem luzu i zwykłych mosiężnych. Śruby TR8x8. Drukuję petg od fiberlogy. Mierzony w losowych miejscach waha się od 1.77 do 1.84. Wszystko skalibrowane pod ten filament. Nie wiem już gdzie mam szukać... czyżby wina filamentu ?
Na zdj od lewej, Sztywne sprzęgło nakrętka z kasacją luzu, te sprzęgło ze sprężynką, potem to samo sprzęgło i mikro krok 16 wcześniej były 32, potem przesunięcie z naciąganiem paska w locie na końcu z luźno podpartym wózkiem na śrubach... Temp 225/70 w trakcie druku... Nie mam już pojęcia co tu może być a drugi dzień siedzę po nocach i to kalibruję.. W którą stronę uderzyć ? Mechanika czy coś innego? Planuję jeszcze dla pewności zmienić rolki oraz paski aby wyeliminować te elementy. Wszystko naciągnięte zgodnie ze sztuką..
Proszę o podpowiedź w co tu uderzyć. Nie wiem już jak się pozbyć tych nierówności...
Sprzęt to rep rap z ramą do prusy bear i extruderem. TMC2209 V2.0 na XYZ oraz A4988 na E. Płyta to SKR 1.3 wszystko na marlinie 2.0.x.
Wszystkie kalibracje, które mogłem zrobiłem, próbowałem sztywynych sprzęgieł, tych ze sprężynką, różne mocowania śrub trapezowych od "luźnych" tylko podpierających cały wózek, z kasowaniem luzu i zwykłych mosiężnych. Śruby TR8x8. Drukuję petg od fiberlogy. Mierzony w losowych miejscach waha się od 1.77 do 1.84. Wszystko skalibrowane pod ten filament. Nie wiem już gdzie mam szukać... czyżby wina filamentu ?
Na zdj od lewej, Sztywne sprzęgło nakrętka z kasacją luzu, te sprzęgło ze sprężynką, potem to samo sprzęgło i mikro krok 16 wcześniej były 32, potem przesunięcie z naciąganiem paska w locie na końcu z luźno podpartym wózkiem na śrubach... Temp 225/70 w trakcie druku... Nie mam już pojęcia co tu może być a drugi dzień siedzę po nocach i to kalibruję.. W którą stronę uderzyć ? Mechanika czy coś innego? Planuję jeszcze dla pewności zmienić rolki oraz paski aby wyeliminować te elementy. Wszystko naciągnięte zgodnie ze sztuką..
Proszę o podpowiedź w co tu uderzyć. Nie wiem już jak się pozbyć tych nierówności...
- JGFTW
- Drukarz
- Postów w temacie: 5
- Posty: 1343
- Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ender 3 v3 SE
- x 710
Re: Z wobble czy coś innego?
Z-wobble charakteryzuję się powtarzającymi poziomymi paskami - nie jestem pewien czy na zdjęciu takie występują we wszystkich kostkach. Jak dla mnie to kostki 4 i 5 (od lewej) mają ten efekt.
Z-wobble można łatwo usunąć instalując silniki ze zintegrowanymi trapezówkami.
https://shop.prusa3d.com/en/mk3mk3s/385 ... -left.html
https://shop.prusa3d.com/en/mk3mk3s/386 ... right.html
Jeżeli chcesz budżetowo to rozwiązać to upewnij się, że masz proste trapezówki tak jak pisał seler1500, nakrętki masz odpowiednio zamontowane (wbrew pozorom nie jest to łatwe - powinny być równo) jako że masz profile to ewentualnie dodatkowo łatwo byłoby Ci podeprzeć trapezówki od góry i od dołu łożyskami (jak będą krzywe to oczywiście to nie zadziała).
Kolejną rzeczą jest osadzenie silników i tutaj też musza być odpowiednio równo osadzone.
Jak mechanicznie zrobisz to dokładnie to warto odblokować w FW opcję Z_STEPPER_AUTO_ALIGN:
https://marlinfw.org/docs/gcode/G034.html
automatycznie ustawia Ci to obie strony osi Z na tej samej płaszczyźnie (jednak podjeżdzanie do same góry osi do oporu działa gorzej z tego co zauważyłem )
Dokładnie złóż oś Z, zanim przystąpisz do wymiany prowadzenia, a jak już będziesz wymieniał rolki i paski to kup coś porządnego:
https://e3d-online.com/collections/prin ... 2gt-idlers
https://e3d-online.com/collections/prin ... mm-x-100mm
https://shop.prusa3d.com/en/59-spare-parts
Jak chodzi o nierówna ekstruzję, co uważam że jest widoczne na pozostałych kostkach to tu przyczyn może być więcej, między innymi:
- słaby filament (co zauważyłeś)
- problemy mechaniczne ekstrudera (z przepływem filamentu)
- niewydajne chłodzenie radiatora
- źle dobrane ustawienia (szerokość ścieżki, prędkości wydruku, retrakcji, itp)
- problemy z nagrzewaniem (PID stołu i głowicy, za mocne chłodzenie na blok, temperatura otoczenia i ruchy powietrza)
- problemy z elektroniką (przewody, sterownik krokowy)
Najłatwiejszą rzeczą jest sprawdzenie czy na innym filamencie wychodzi tak samo - więc IMHO to powinieneś zrobić, żeby upewnić się, że to kwestia samego sprzętu.
Natomaist pierwsza przyczyną, której bym szukał to zużyta dysza - najczęściej słabej jakości, gdzie po kilku szpulach już jest bardzo źle. Wymień najlepiej na nową i nie najtańszą.
Przy okazji sprawdź czy filament się nie blokuję, chłodzenie jest odpowiednie, nie ma syfu (jeżeli nie stosujesz czyścika filamentu to zacznij), nie mieli filamentu, docisk jest odpowiedni, wszystko dokręcone i nic nie lata.
Jeżeli wszystko z ekstruderem i temperaturą uważasz, że jest sprawdzone to możesz jeszcze raz przejść róźne ustawienia kalibracyjne, żeby sie upewnić, że masz odpowiednie ustawienia profilu w slicerze.
Generalnie rozwiązywanie tego problemu to nic łatwego - przygotuj się, że trzeba poświęcić temu sporo czasu.
Jak wszystko inne zawiedzie to kup filament z brokatem i się nie przyglądaj
Dodatkowo daję Ci do poczytania:
https://github.com/prusa3d/Prusa-Firmware/issues/602
https://forum.prusaprinters.org/forum/o ... extrusion/
https://forum.prusaprinters.org/forum/o ... on/#p80693
Z-wobble można łatwo usunąć instalując silniki ze zintegrowanymi trapezówkami.
https://shop.prusa3d.com/en/mk3mk3s/385 ... -left.html
https://shop.prusa3d.com/en/mk3mk3s/386 ... right.html
Jeżeli chcesz budżetowo to rozwiązać to upewnij się, że masz proste trapezówki tak jak pisał seler1500, nakrętki masz odpowiednio zamontowane (wbrew pozorom nie jest to łatwe - powinny być równo) jako że masz profile to ewentualnie dodatkowo łatwo byłoby Ci podeprzeć trapezówki od góry i od dołu łożyskami (jak będą krzywe to oczywiście to nie zadziała).
Kolejną rzeczą jest osadzenie silników i tutaj też musza być odpowiednio równo osadzone.
Jak mechanicznie zrobisz to dokładnie to warto odblokować w FW opcję Z_STEPPER_AUTO_ALIGN:
https://marlinfw.org/docs/gcode/G034.html
automatycznie ustawia Ci to obie strony osi Z na tej samej płaszczyźnie (jednak podjeżdzanie do same góry osi do oporu działa gorzej z tego co zauważyłem )
Dokładnie złóż oś Z, zanim przystąpisz do wymiany prowadzenia, a jak już będziesz wymieniał rolki i paski to kup coś porządnego:
https://e3d-online.com/collections/prin ... 2gt-idlers
https://e3d-online.com/collections/prin ... mm-x-100mm
https://shop.prusa3d.com/en/59-spare-parts
Jak chodzi o nierówna ekstruzję, co uważam że jest widoczne na pozostałych kostkach to tu przyczyn może być więcej, między innymi:
- słaby filament (co zauważyłeś)
- problemy mechaniczne ekstrudera (z przepływem filamentu)
- niewydajne chłodzenie radiatora
- źle dobrane ustawienia (szerokość ścieżki, prędkości wydruku, retrakcji, itp)
- problemy z nagrzewaniem (PID stołu i głowicy, za mocne chłodzenie na blok, temperatura otoczenia i ruchy powietrza)
- problemy z elektroniką (przewody, sterownik krokowy)
Najłatwiejszą rzeczą jest sprawdzenie czy na innym filamencie wychodzi tak samo - więc IMHO to powinieneś zrobić, żeby upewnić się, że to kwestia samego sprzętu.
Natomaist pierwsza przyczyną, której bym szukał to zużyta dysza - najczęściej słabej jakości, gdzie po kilku szpulach już jest bardzo źle. Wymień najlepiej na nową i nie najtańszą.
Przy okazji sprawdź czy filament się nie blokuję, chłodzenie jest odpowiednie, nie ma syfu (jeżeli nie stosujesz czyścika filamentu to zacznij), nie mieli filamentu, docisk jest odpowiedni, wszystko dokręcone i nic nie lata.
Jeżeli wszystko z ekstruderem i temperaturą uważasz, że jest sprawdzone to możesz jeszcze raz przejść róźne ustawienia kalibracyjne, żeby sie upewnić, że masz odpowiednie ustawienia profilu w slicerze.
Generalnie rozwiązywanie tego problemu to nic łatwego - przygotuj się, że trzeba poświęcić temu sporo czasu.
Jak wszystko inne zawiedzie to kup filament z brokatem i się nie przyglądaj
Dodatkowo daję Ci do poczytania:
https://github.com/prusa3d/Prusa-Firmware/issues/602
https://forum.prusaprinters.org/forum/o ... extrusion/
https://forum.prusaprinters.org/forum/o ... on/#p80693
Re: Z wobble czy coś innego?
Oj dużo tego. Zacznę sprawdzać od filamentu. Nie jestem pewny czy mam proste trapezówki. Nie mam jak tego sprawdzić jakie mają odchyły osiowe i tak dalej. Na oko są proste, ale jak wiadomo oko wszystkiego nie zauważy. Mocowań nakrętek próbowałem różnych. Ale chyba wrócę do tego standardowego co miałem z nakrętką kasującą luz. Nie wiem też jakie sprzęgła zamontować. Czy zostać przy sprężynkach czy jednak te sztywne samocentrujące z thinga?
Extruder mam jeszcze ten oryginalny od prusy MK3(w sensie chodzi o modele wydrukowane). Radiator chłodny blok nie jest chłodzony w żaden sposób. Mogę go dodatkowo kaptonem okleić jeśli miałoby to coś pomóc bo pida robiłem. Mam też klona radełek od BMG tego podwójnego. Na oko bardzo solidnie i dokładnie wykonany. Dysza założona nówka sztuka od trójkątnych 0,5mm. Filament nigdzie się nie blokuje na drodze radełka dysza.
Prędkości mam lekko przyspieszone względem oryginalnej pusy MK3 w slic3rze. A co do szerokości ścieżki nie mam bladego pojęcia jak dobierać. Defaultowa jest na 0.5 resztę zmieniłem na 0.52 i pod taką szerokość potem kalibrowałem flow.
Zauważyłem jeszcze, że przy mocniejszym naciąganiu pasków w XY na silniku, rolki obracają się mimośrodowo. Dlatego też zmiana napędu na coś porządnego jest w planach jak pisałem, ponieważ chcę to wyeliminować. O dziwno na reprapie swojego projektu na 1 ramieniu nie mam tych wszystkich problemów a złożylem to ze śmieci na rampsie i jedyne co tam jest oryginalne i jakości nie China export to 2 stepsticki TMC2209...
Extruder mam jeszcze ten oryginalny od prusy MK3(w sensie chodzi o modele wydrukowane). Radiator chłodny blok nie jest chłodzony w żaden sposób. Mogę go dodatkowo kaptonem okleić jeśli miałoby to coś pomóc bo pida robiłem. Mam też klona radełek od BMG tego podwójnego. Na oko bardzo solidnie i dokładnie wykonany. Dysza założona nówka sztuka od trójkątnych 0,5mm. Filament nigdzie się nie blokuje na drodze radełka dysza.
Prędkości mam lekko przyspieszone względem oryginalnej pusy MK3 w slic3rze. A co do szerokości ścieżki nie mam bladego pojęcia jak dobierać. Defaultowa jest na 0.5 resztę zmieniłem na 0.52 i pod taką szerokość potem kalibrowałem flow.
Zauważyłem jeszcze, że przy mocniejszym naciąganiu pasków w XY na silniku, rolki obracają się mimośrodowo. Dlatego też zmiana napędu na coś porządnego jest w planach jak pisałem, ponieważ chcę to wyeliminować. O dziwno na reprapie swojego projektu na 1 ramieniu nie mam tych wszystkich problemów a złożylem to ze śmieci na rampsie i jedyne co tam jest oryginalne i jakości nie China export to 2 stepsticki TMC2209...
- seler1500
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 3
- Posty: 202
- Rejestracja: 19 gru 2019, 17:30
- Lokalizacja: Jełowa k. Opola
- Drukarka: Prusa A8
- x 26
- Kontakt:
Re: Z wobble czy coś innego?
Na oko sprawdzisz trapezówki przetaczając je po szybie. Dodatkowo może przydać się szczelinomierz lub pasek papieru.
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2020, 12:38 przez seler1500, łącznie zmieniany 1 raz.
- Berg
- Zasłużony
- Postów w temacie: 6
- Posty: 7569
- Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
- Lokalizacja: Kraków
- Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
- x 2675
Re: Z wobble czy coś innego?
pierwsze co się robi w celu identyfikacji problemu, to drukuje kostki w trybie wazy różnych wielkości. jeśli odstępy między prążkami są niezalazne od wielkości kostki, to problem jest związany z napędem Z.
drugie to drukuje się kostkę i w połowie wydruku wyłącza grzanie stołu, by wyeliminować wyginanie stołu jako przyczynę.
PS. szyba w oknie zespolonym niemal zawsze jest wypukla albo wklęsła ze względu na ciśnienie gazów w środku.
drugie to drukuje się kostkę i w połowie wydruku wyłącza grzanie stołu, by wyeliminować wyginanie stołu jako przyczynę.
PS. szyba w oknie zespolonym niemal zawsze jest wypukla albo wklęsła ze względu na ciśnienie gazów w środku.
Prusa i3 mk3s https://tinyurl.com/y65mva4m
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Re: Z wobble czy coś innego?
A o tym w ogóle nie pomyślałem. Dzięki za kolejny trop. Postaram się to dzisiaj sprawdzić. Na razie dorabiam naciąg pasków do stołu i majstruję jeszcze przy rolkach. Założę nowe paski (chińskie) bo jeszcze mam 2 kawałki akurat i zobaczę jak to będzie wyglądało. Jak wina zespołu pasek rolka to zamówię porządne od E3D albo oryginały prusy.rafaljot pisze:pierwsze co się robi w celu identyfikacji problemu, to drukuje kostki w trybie wazy różnych wielkości. jeśli odstępy między prążkami są niezalazne od wielkości kostki, to problem jest związany z napędem Z.
drugie to drukuje się kostkę i w połowie wydruku wyłącza grzanie stołu, by wyeliminować wyginanie stołu jako przyczynę.