Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Jakość druku Cię nie zadowala?
Unexist
Posty: 12
Rejestracja: 12 sty 2021, 12:49

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: Unexist » 13 sty 2021, 17:50

Ze skarpety niestety musiałem zrezygnować, bo tak jak pisałem chińczyki tak beznadziejnie zaprojektowali tę konstrukcję, że blok na nią napiera i w chwili założenia silikonu po prostu się podwija i spada z jednego boku.. Także mam do wyboru albo silikon albo o obrót wcześniej niedokręcony blok z heatbreakiem tak, że całość lata we wszystkie strony.. Już to poprawiałem, ustawiłem cały hotend na środku, ale i tak się przekręcił..

Na zdjęciu oczywiście dysza jest wykręcona

20210107_212219.jpg


Teoretycznie mógłbym obniżyć blok wkręcając do niego dyszę bez żadnego luzu przez co przedłużył by mi się heatbreak i całość teoretycznie zeszła by trochę niżej, ale już sobie dałem z tym spokój. Zadbałem o to i podczas PID tuningu uruchomiałem ten wentylator na full. Możliwe, że mimo to dalej będą przekłamania? Z włączonym Repetierem temperatura podczas druku jest ustabilizowana.

Dowaliłem 230 stopni, ale efekt ten sam

20210113_172125.jpg


Od połowy zwolniłem na 50mm/s a na dole w rogu jest 20. Już dałbym sobie spokój z tymi 100mm/s i został przy 50, ale nawet i na 50 jest ten problem, a drukowanie na 20 to byłaby męczarnia..

Już ręce opadają..
jakubperson
Posty: 106
Rejestracja: 19 lis 2019, 20:50
x 13

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: jakubperson » 13 sty 2021, 17:59

Chwila, czy dysza po wkręceniu wystaje podobnie jak w tym artykule: https://wiki.e3d-online.com/E3D-v6_Assembly ?

300px-V6_Assembly_-_InsertNozzle.jpg
Położenie dyszy
300px-V6_Assembly_-_InsertNozzle.jpg (7 KiB) Przejrzano 188 razy


Bo jeśli Ci wystaje bardziej to może tutaj tracić temperaturę i stąd ten efekt.
mcxmcx
Posty: 1649
Rejestracja: 09 kwie 2017, 21:32
x 157

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: mcxmcx » 13 sty 2021, 18:06

Kapton, owijasz blok i po sprawie.

Nawet dwie warstwy leczą problem wychładzania. (Ale dalej może się blok i dyszą ubrudzić).
Jeżeli przypadkiem podam ceny w GBP to sobie kolego, koleżanko, pomnóż razy pięć.
Unexist
Posty: 12
Rejestracja: 12 sty 2021, 12:49

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: Unexist » 13 sty 2021, 18:31

Dysza wystaje minimalnie, jakieś 0,5mm. Rzucę jeszcze okiem czy na pewno i owinę kaptonem jak kolega radzi. Czyli to generalnie problem z wychładzaniem? Dodam, że drukuję w pomieszczeniu gdzie jest w dodatku ok. 15st tyle, że przed modyfikacjami też tak było.
jakubperson
Posty: 106
Rejestracja: 19 lis 2019, 20:50
x 13

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: jakubperson » 13 sty 2021, 19:10

Unexist pisze:Dysza wystaje minimalnie, jakieś 0,5mm. Rzucę jeszcze okiem czy na pewno i owinę kaptonem jak kolega radzi. Czyli to generalnie problem z wychładzaniem? Dodam, że drukuję w pomieszczeniu gdzie jest w dodatku ok. 15st tyle, że przed modyfikacjami też tak było.


Albo jest luz między dyszą a heatbreakiem i stąd te dziwne problemy z ekstruzją. Sprawdź czy jest zmontowany zgodnie z instrukcją. Dyszę dokręcasz dwoma kluczami - jednym trzymając za blok a drugim dokręcasz dyszę.
Unexist
Posty: 12
Rejestracja: 12 sty 2021, 12:49

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: Unexist » 13 sty 2021, 21:03

Dysza jest dobrze dokręcona. Generalnie jak już się wkręca, że dalej nie idzie to znaczy, że styka się z heatbreakiem. Tak bynajmniej zauważyłem kilkukrotnie to rozbierając. Założyłem skarpete już pomijając, że trochę tam odstaje. Przy okazji zrobiłem PID i moim oczom ukazały się złe wartości wprowadzone w eeprom. Rozbieżności były spore, prawdopodobnie na którymś tam etapie przywróciłem ustawienia fabryczne i się zresetowało. Zrobiłem więc raz jeszcze i zadowolony, że w końcu problem załatwiony puściłem druk. I zgadnijcie co? Dalej to samo. :( Już na drugiej warstwie było widać wybrzuszenia.

Na zdjęciu widać, że co chwilę wypluwa filament i stąd te wybrzuszenia

20210113_200901.jpg


Chyba jednak czeka mnie rozebranie znowu tego wszystkiego. Pytanie na co zwrócić uwagę? W heatbreaku jest rurka i może ona jest zbyt krótka czy coś? Jak kupowałem heatbreak, to taki komentarz o zbyt krótką rurkę się pojawił, aczkolwiek ja nic takiego nie zauważyłem. Jakość jest dobra, niby też trianglelab.

Dodam, że jeszcze pomijając mechanizm ekstrudera wsunąłem filament i bez żadnych zacięć bez problemu doszedł do dyszy, więc nie wiem czy jest sens to rozbierać, ale w tym przypadku chyba już nie ma innego wyjścia.

Dysza ma tyle luzu. Za dużo? Może jak już rozbiorę to ustawię tak, żeby wkręcała się dalej?

20210113_185252.jpg
mcxmcx
Posty: 1649
Rejestracja: 09 kwie 2017, 21:32
x 157

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: mcxmcx » 13 sty 2021, 21:50

A puść druk na rafcie tak 100*100mm

Jak na rafcie będzie dobrze to nie Z a ekstruder
Jeżeli przypadkiem podam ceny w GBP to sobie kolego, koleżanko, pomnóż razy pięć.
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Posty: 5856
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1192

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: dragonn » 14 sty 2021, 08:50

jakubperson pisze:Bo jeśli Ci wystaje bardziej to może tutaj tracić temperaturę i stąd ten efekt.

Dysza musi trochę wystawać! Jeśli nie będzie wystawać może to skutkować tym że nie będzie dobrze dociśnięta do heatbreaku i miedzy dyszą a heatbreakem powstanie basen rozpuszczone filamentu powodując masę różnych problemów oraz możliwy wyciek filament z bloku.
Zresztą sam dajesz linka gdzie jest pokazane jak to zrobić prawidłowo, a mówisz że tak nie powinno być.
LUME PRO - mody: E3D Lite6 w bowden + Titan, silniki 42BYGHM809
jakubperson
Posty: 106
Rejestracja: 19 lis 2019, 20:50
x 13

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: jakubperson » 14 sty 2021, 09:56

dragonn pisze:
jakubperson pisze:Bo jeśli Ci wystaje bardziej to może tutaj tracić temperaturę i stąd ten efekt.

Dysza musi trochę wystawać! Jeśli nie będzie wystawać może to skutkować tym że nie będzie dobrze dociśnięta do heatbreaku i miedzy dyszą a heatbreakem powstanie basen rozpuszczone filamentu powodując masę różnych problemów oraz możliwy wyciek filament z bloku.
Zresztą sam dajesz linka gdzie jest pokazane jak to zrobić prawidłowo, a mówisz że tak nie powinno być.


Nie, źle się zrozumieliśmy ;). Z opisu Unexist nie byłem pewien czy faktycznie ma to dobrze zmontowane. I tak - dysza me lekko wystawać, ale tu bardziej myślałem właśnie o tej szparce między dyszą a heatbreakiem.
Unexist
Posty: 12
Rejestracja: 12 sty 2021, 12:49

Re: Ender 3 i artefkaty w druku. Problem z osią Z?

Postautor: Unexist » 14 sty 2021, 12:30

Rozebrałem ekstruder i hotend w drobny mak. Blok u góry był zalany filamentem, ale przypomniałem sobie, że w pewnym momencie nie miałem porządnie dokręconej dyszy i się poluzowała przez co pewnie ten wyciek. Wyczyściłem wszystko dokładnie, wymieniłem jeszcze rurkę co idzie przez radiator na capricorna. Dołożyłem ten plastikowy docisk co trzyma rurkę, żeby się nie przesuwała na złączce (zapomniałem jak to się fachowo nazywa), bo zauważyłem, że jest tam luz, a chińska konstrukcja nie przewidziała na to miejsca, bo przez nią drugi element całej głowicy nie pasował. Wcisnąłem ją tam i przerobiłem ten element, żeby się poprawnie zamknęło. Mam nadzieję, że wiadomo o co chodzi. Generalnie złożyłem wszystko idealnie.

Sądziłem, że problem rozwiązany i przyczyną był zalany blok lub luz na rurce. Niestety puściłem po raz setny wydruk i dalej jest to samo..

Drukowanie na takich samych ustawieniach co zwykle, jedynie temp 215st i zwolniłem do 50mm/s jak zobaczyłem, że znowu nie jest dobrze
20210114_115258.jpg


Dodatkowo zauważyłem na jednym boku grudy filamentu:

20210114_115420.jpg


Cały czas nurtują mnie 3 rzeczy:

- Dlaczego problem pojawia się dopiero na wyższych warstwach?
- Dlaczego na wyższych warstwach słychać tarcie jak dyszą po wydruku? Słychać taki dźwięk głośno i wyraźnie, a wibracje idą po całym stole.
- W związku z powyższym dlaczego po zwolnieniu do 20mm/s jest dobrze chociaż teoretycznie gdyby dysza siedziała na wydruku, to też byłoby widać przypalenia?

Skoro ekstruder jest w porządku, dobrze złożony, oś Z podnosi się idealnie na zadaną wysokość to w czym jest problem? Pozostają mi tylko ustawienia. Jakbyście mogli zerknąć raz jeszcze w te ustawienia co wcześniej zamieściłem. Cały czas retrakcja mnie męczy czy aby na pewno jest dobrze. Może przez jakąś jedną opcję wszystko się sypie? Może faktycznie robi się jakieś ciśnienie i stąd wypluwa co jakiś czas grudy filamentu?

Przepuszczę to jeszcze może przez jakiś inny slicer.

Wróć do „Kalibracja, problemy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości