Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Jakość druku Cię nie zadowala?
Daviteusz
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2021, 21:59

Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: Daviteusz » 03 maja 2021, 23:59

Witam, zwracam się o pomoc w związku z nadmiernym nitkowaniem podczas druku PETG. Chciałbym możliwie jak najbardziej zminimalizować tworzenie się nitek. W curze bawiłem się opcjami retrakcji i za bardzo nie widzę poprawy, nie mogę trafić w dobry parametr, może coś robię źle.

Co zrobiłem, żeby poprawić nitkowanie:
(wybaczcie za angielski).

- Pozbyłem się przestrzeni między nozzle a bowden tube, unieruchomiona.
- Unieruchomiłem bowden tube przy extruderze (podobno poprawia retrakcję)
- Oczyściłem nozzle. Nie jestem pewien czy dokładnie*.
- Skalibrowałem E Steps najlepiej jak potrafiłem :D

*Gdy hotend jest nagrzany do temperatury podczas drukowania filament delikatnie wypływając przykleja się do nozzle, tak jak by wypływał pod kątem. Może tutaj jest problem?
Normalnie przy extrakcji leci idealnie prosto w dół, zmierzyłem średnicę i jest idealnie 0,4mm.
Zauważyłem też, że podczas drukowania, coś się przykleja do nozzle, byc moze to tworzy nitki.


Moja drukarka ma aktualnie takie paramery
Nozzle: D 0,4mm - Fabryczny
Hotend: Creality - Fabryczny
Extruder - Creality 42-40
Reszta informacji w sygnaturce.

Tak wyglądają wydruki.

[spoiler]
PXL_20210503_214834991.jpg
PXL_20210503_214851042.jpg
PXL_20210503_212435075.NIGHT.jpg
IMG_20210503_001736_814.jpg
PXL_20210503_212457889.NIGHT.jpg
PXL_20210503_212304946.NIGHT.jpg
IMG_20210502_121409_955.jpg
IMG_20210503_001842_100.jpg
IMG_20210503_001842_100.jpg
PXL_20210503_214834991.jpg
PXL_20210503_214851042.jpg
[/spoiler]

To jest mój profil cura:

Ender5 - Spectrum PETG.curaprofile
(1.45 KiB) Pobrany 4 razy


Może macie jakieś pomysły co poprawić w curze? Nozzle wymieniałem jakieś 15 wydruków temu. Przepracował głównie jakoś około 3 dni.

Pozdrawiam.
Drukarka: Creality Ender 5
Płyta główna: BTT SKR mini E3 V2.0
Wyświetlacz: BTT TFT35 E3 V3.0
Firmware: Marlin 2.0.X Bugfix
Sterowanie: OctoPi w Docker
BLTouch: Tak, Antclabs
Filament: Aktualnie drukuję z PETG
Awatar użytkownika
@GUTEK@
Posty: 749
Rejestracja: 02 lip 2018, 21:45
Lokalizacja: Gliwice
Drukarka: Creality CR-10 bez S
x 399
Kontaktowanie:

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: @GUTEK@ » 04 maja 2021, 06:52

Tak wiele obco brzmiących słów tak mało parametrów...
morf
Awatar użytkownika
czasnagli
Posty: 106
Rejestracja: 18 lis 2019, 19:07
Lokalizacja: Warszawa
Drukarka: cZn Ulti, Anet A8+
x 26

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: czasnagli » 04 maja 2021, 07:32

Podpowiem: długość retrakcji, szybkość retrakcji, travel speed, travel acceleration. Temperatura 220-240.
Czytać forum, używać szukajki, zmieniać parametry, drukować.
Adinfo
Awatar użytkownika
Cosik
Posty: 845
Rejestracja: 09 gru 2017, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: HEVO DC, Mikrus
x 267
Kontaktowanie:

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: Cosik » 04 maja 2021, 07:48

Albo wysuszyć PETG ;)
cyfron, Adinfo
Wolność wariacie w swoim warsztacie...
HEVO DC - wciąż wiele pomysłów na usprawnienia :D
Mikrus - moje szaleństwo -> viewtopic.php?f=10&t=6880
Moje projekty 3D

https://discord.gg/cBYzhm2 -> RepRapy PL
Daviteusz
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2021, 21:59

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: Daviteusz » 04 maja 2021, 08:20

@GUTEK@ pisze:Tak wiele obco brzmiących słów tak mało parametrów...


Podesłałem cały profil. Tam powinno być wszystko. Podałem te najważniejsze - wg mnie.

Cosik pisze:Albo wysuszyć PETG ;)


Świerzo otwarte i pierwsze wydruki na zdjęciu, raczej wilgoci tak szybko nie powinno wchłonąć.

czasnagli pisze:Podpowiem: długość retrakcji, szybkość retrakcji, travel speed, travel acceleration. Temperatura 220-240.
Czytać forum, używać szukajki, zmieniać parametry, drukować.


Od szukajki zaczałem. Zaczalem nawet bez wchodzenia na to forum, glownie poradniki z internetu. W wersji PL lub EN.

Na samym dole mojego 1'go posta jest cały profil razem z temperaturami. Owszem powinienem wspomnieć chociażby w jakich drukuje, sądziłem, ze profil wystarczy. Wszystkimi wymienionymi rzeczami juz się bawilem wczesniej z innym filamentem i nie jestem w stanie uzyskać dobrego wyniku.

Juz was pewnie denerwuja tysiące pytań o to samo, ale tutaj się nie da inaczej. Jest tyle różnych przyczyn, konfiguracji a nawet profili ze szansa na trafienie ideału wynosi 0.
Drukarka: Creality Ender 5
Płyta główna: BTT SKR mini E3 V2.0
Wyświetlacz: BTT TFT35 E3 V3.0
Firmware: Marlin 2.0.X Bugfix
Sterowanie: OctoPi w Docker
BLTouch: Tak, Antclabs
Filament: Aktualnie drukuję z PETG
Awatar użytkownika
Jarewa
Posty: 130
Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
Lokalizacja: Głogów
x 10

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: Jarewa » 04 maja 2021, 10:48

Daviteusz pisze:
Juz was pewnie denerwuja tysiące pytań o to samo, ale tutaj się nie da inaczej. Jest tyle różnych przyczyn, konfiguracji a nawet profili ze szansa na trafienie ideału wynosi 0.



To palnik i jechana :)
Daviteusz
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2021, 21:59

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: Daviteusz » 04 maja 2021, 11:17

Ok, dzięki za pomoc.
Drukarka: Creality Ender 5
Płyta główna: BTT SKR mini E3 V2.0
Wyświetlacz: BTT TFT35 E3 V3.0
Firmware: Marlin 2.0.X Bugfix
Sterowanie: OctoPi w Docker
BLTouch: Tak, Antclabs
Filament: Aktualnie drukuję z PETG
Awatar użytkownika
majek
Posty: 110
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1 (delta)
x 20

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: majek » 04 maja 2021, 12:52

Taki małe obejście problemu: wrzucaj detale pojedynczo do druku, to zmniejszy się liczba retrakcji i przynajmniej zewnętrzne ścianki będą ładne.

Co do samych ustawień, to warto włączyć w Cura pokazywanie ruchów bez drukowania (travel) i wtedy mieszać ustawieniami, żeby je zminimalizować, albo żeby ruchy odbywały się nad materiałem lub wychodziły z materiału w pożądanych miejscach.

Z opcji wartych uwagi (przynajmniej ja te używam):
- Z seam alignment
- connect infill lines
- combing mode
- avoid printed parts when traveling
- infill travel optimization
- enable coasting (ale tu lepiej ustawić prawidłowo linear advance w drukarce)
- czasem zmiana wzoru lub gęstości wypełnienia da wyjście dyszy w innym, lepszym miejscu

To nie są 'złote' ustawienia, na jednym modelu włączenie danej opcji pomoże, na drugim pogorszy, na innym będzie bez znaczenia.

Ale ja bym zaczął od ustawienia linear advance dla tego materiału.
emartinelli
Awatar użytkownika
Andrzej_W
Posty: 713
Rejestracja: 16 lut 2020, 20:25
Drukarka: 3d Pen
x 242

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: Andrzej_W » 04 maja 2021, 16:37

@majek standardowy ender5 nie ma linear advance
Niestety nie ma reguły na nitkowanie u jednego pomoże tylko zmiana temperatury a kiedy indziej inne parametry.
Awatar użytkownika
majek
Posty: 110
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1 (delta)
x 20

Re: Ender 5 - Nitkowanie PETG.

Postautor: majek » 04 maja 2021, 19:41

Andrzej_W pisze:standardowy ender5 nie ma linear advance

Daviteusz pisze:Firmware: Marlin 2.0.X Bugfix

Jak jedzie na bugfixie, to albo ma albo ma wiedzę na dorzucenie. Przynajmniej tak założyłem.

Wróć do „Kalibracja, problemy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bemko i 14 gości