Projekt Statywu do proxxon-a
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 1
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
Zdjęcia należy dodawać jako załączniki do postów.
viewtopic.php?f=22&t=2109
viewtopic.php?f=22&t=2109
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
Dziękuje za informacje. Dostosuje się do zaleceń.
Pozdrawiam serdecznie
Pozdrawiam serdecznie
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
W tej części przedstawię napęd, dzięki któremu uzyskujemy ruch góra – dół.
- główny wał o średnicy fi 6mm, L-72mm nagwintowany z dwóch stron M6, posiadający wcięcia służące do zablokowania ruchu obrotowego koła zębatego i korby – wykonane pilnikiem.
- trzy pręty fi 7mm, L-70mm – jako konstrukcja trójramiennej korby Całość obraca się na łożyskach 696z -6x15x5mm (chińska produkcja za 2 zł w zupełności wystarczająca)
Konstrukcje trójramiennej korby tworzą trzy pręty fi7mm oraz rączki wykonane z druku 3D. Wszystko wchodzi na wcisk ale wzmocnienie klejem na pewno nie zaszkodzi. Złożenie napędu zaczynamy od nagwintowania otworów w kole zębatym oraz w korbie – gwintownikiem M4. Otwory służą do wkręcenia śrub dociskowych M4. Tu ważny szczegół: samo wkręcenie i dociśnięcie do wcięć w wale jest niewystarczające do zblokowania obrotu. Gwint wykonany w druku jest zbyt słaby. Ja zastosowałem klej na gwint w obydwu otworach – który spełnił swoje zadanie i unieruchomił śruby dociskowe. Lepszym i pewniejszym sposobem, będzie nawiercenie wału tak by kołki blokujące przeszły przez wykonane otwory.
W główne pokrętło korby umieszczamy wał z nakrętką i podkładką oraz wkręcamy kołek dociskowy unieruchamiając obrót wału. Następnie wciskamy łożysko a zaraz za nim tuleje dystansową. Całość wędruje w stronę gniazda łożyska w uchwycie, gdzie po przełożeniu przez jedną stronę nasuwamy koło zębate, i wciskamy do oporu. Koło zębate blokujemy śrubą dociskową M4. (pamiętając o kleju na gwint, i/lub nawierceniu wału). Na koniec dokładamy drugą tuleje dystansową, drugie łożysko, i skręcamy nakrętką samo kontrującą. Nakrętkę ustawiamy („na odwrót”)węższą stroną w kierunku łożyska – tak by oparła się o pierścień łożyska i nie blokowała jego obrotu. W korbie umieszczamy zaślepkę otworu. (dla ładniejszego wyglądu ) Zielone pokrętło w które wkręcamy śrubę imbusową M8 na klej, służy do blokowania ruchu góra – dół na statywie. Celowość użycia tego patentu przedstawię w następnych częściach Oczywiście dla lepszego zobrazowania całości zapraszam na mój kanał YouTube i zachęcam do subskrypcji i śledzenia projektu, pliki STL oraz schematy części nie drukowanych, dostępne pod każdym filmem.
https://youtu.be/emRJQpJNvZk
„Sercem” jest tu koło zębate o module M1 , 20 zębów, poruszające się po listwie zębatej.
W konstrukcji napędu zostały użyte pręty metalowe(prowadnice ze starej drukarki):- główny wał o średnicy fi 6mm, L-72mm nagwintowany z dwóch stron M6, posiadający wcięcia służące do zablokowania ruchu obrotowego koła zębatego i korby – wykonane pilnikiem.
- trzy pręty fi 7mm, L-70mm – jako konstrukcja trójramiennej korby Całość obraca się na łożyskach 696z -6x15x5mm (chińska produkcja za 2 zł w zupełności wystarczająca)
Konstrukcje trójramiennej korby tworzą trzy pręty fi7mm oraz rączki wykonane z druku 3D. Wszystko wchodzi na wcisk ale wzmocnienie klejem na pewno nie zaszkodzi. Złożenie napędu zaczynamy od nagwintowania otworów w kole zębatym oraz w korbie – gwintownikiem M4. Otwory służą do wkręcenia śrub dociskowych M4. Tu ważny szczegół: samo wkręcenie i dociśnięcie do wcięć w wale jest niewystarczające do zblokowania obrotu. Gwint wykonany w druku jest zbyt słaby. Ja zastosowałem klej na gwint w obydwu otworach – który spełnił swoje zadanie i unieruchomił śruby dociskowe. Lepszym i pewniejszym sposobem, będzie nawiercenie wału tak by kołki blokujące przeszły przez wykonane otwory.
W główne pokrętło korby umieszczamy wał z nakrętką i podkładką oraz wkręcamy kołek dociskowy unieruchamiając obrót wału. Następnie wciskamy łożysko a zaraz za nim tuleje dystansową. Całość wędruje w stronę gniazda łożyska w uchwycie, gdzie po przełożeniu przez jedną stronę nasuwamy koło zębate, i wciskamy do oporu. Koło zębate blokujemy śrubą dociskową M4. (pamiętając o kleju na gwint, i/lub nawierceniu wału). Na koniec dokładamy drugą tuleje dystansową, drugie łożysko, i skręcamy nakrętką samo kontrującą. Nakrętkę ustawiamy („na odwrót”)węższą stroną w kierunku łożyska – tak by oparła się o pierścień łożyska i nie blokowała jego obrotu. W korbie umieszczamy zaślepkę otworu. (dla ładniejszego wyglądu ) Zielone pokrętło w które wkręcamy śrubę imbusową M8 na klej, służy do blokowania ruchu góra – dół na statywie. Celowość użycia tego patentu przedstawię w następnych częściach Oczywiście dla lepszego zobrazowania całości zapraszam na mój kanał YouTube i zachęcam do subskrypcji i śledzenia projektu, pliki STL oraz schematy części nie drukowanych, dostępne pod każdym filmem.
https://youtu.be/emRJQpJNvZk
epon, Zepco, fredator, TDI-CAD, emartinelli, JGFTW
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
W tej części zajmiemy się złożeniem kolumny statywu oraz podstawy.
Do jej budowy użyto:
- Prowadnica, wałek fi 20mm zgodna z użytymi łożyskami
- Profil aluminiowy U-kształtny 20x20x20 ścianka 1,5mm
- podstawa (kawałek blatu kuchennego)270x200x38
- listwa zębata – druk3D
- wspornik dolny i zaślepka górna – druk3D
Parametry użytych części wynikają z zapasów które posiadam – szkoda wyrzucić, a zawsze można nadać nowe „życie”.
Składanie zaczynamy od wciśnięcia wałka w dolny wspornik, a następnie w podstawę z blatu ( w uprzednio wykonany otwór). Całość połączenia została wzmocniona klejem epoxydowym.
Jako pomocnik „wprasowania” prowadnicy, posłużył ścisk stolarski.
Dodatkowo dolny wspornik przymocowany jest do blatu za pomocą czterech wkrętów. Następnie w aluminiowym profilu umieszczamy listwę zębatą, która przymocowana jest za pomocą śrub M4.
Profil wraz z przykręconą zębatką ląduje wciśnięty w dolny wspornik z odrobiną kleju epoxy. Tu znowu pomocnik w postaci ścisku stolarskiego ułatwił znacząco montaż. Dolne połączenie profilu z drukowanym wspornikiem dodatkowo jest wzmocnione śrubą M4 Na tak przygotowaną bazę montujemy od góry nasz uchwyt (przygotowany w poprzednich częściach)
Łożyska wchodzą na wałek a tylna część uchwytu suwliwie w profil aluminiowy. Na koniec na górę przychodzi „czapeczka” wciśnięta i zabezpieczona śrubą M4. Bez użycia kleju tak by w przyszłości był możliwy demontaż i wymiana zużytych części.
I tak dobrnęliśmy do złożenia całości. W przygotowaniu jeszcze testy i mały bonusik w postaci przystawki-pomocnika.
Oczywiście dla lepszego zobrazowania całości zapraszam na mój kanał YouTube i zachęcam do subskrypcji i śledzenia projektu, pliki STL oraz schematy części nie drukowanych, dostępne pod każdym filmem.
https://youtu.be/i6WNOlSudNg
Do jej budowy użyto:
- Prowadnica, wałek fi 20mm zgodna z użytymi łożyskami
- Profil aluminiowy U-kształtny 20x20x20 ścianka 1,5mm
- podstawa (kawałek blatu kuchennego)270x200x38
- listwa zębata – druk3D
- wspornik dolny i zaślepka górna – druk3D
Parametry użytych części wynikają z zapasów które posiadam – szkoda wyrzucić, a zawsze można nadać nowe „życie”.
Składanie zaczynamy od wciśnięcia wałka w dolny wspornik, a następnie w podstawę z blatu ( w uprzednio wykonany otwór). Całość połączenia została wzmocniona klejem epoxydowym.
Jako pomocnik „wprasowania” prowadnicy, posłużył ścisk stolarski.
Dodatkowo dolny wspornik przymocowany jest do blatu za pomocą czterech wkrętów. Następnie w aluminiowym profilu umieszczamy listwę zębatą, która przymocowana jest za pomocą śrub M4.
Profil wraz z przykręconą zębatką ląduje wciśnięty w dolny wspornik z odrobiną kleju epoxy. Tu znowu pomocnik w postaci ścisku stolarskiego ułatwił znacząco montaż. Dolne połączenie profilu z drukowanym wspornikiem dodatkowo jest wzmocnione śrubą M4 Na tak przygotowaną bazę montujemy od góry nasz uchwyt (przygotowany w poprzednich częściach)
Łożyska wchodzą na wałek a tylna część uchwytu suwliwie w profil aluminiowy. Na koniec na górę przychodzi „czapeczka” wciśnięta i zabezpieczona śrubą M4. Bez użycia kleju tak by w przyszłości był możliwy demontaż i wymiana zużytych części.
I tak dobrnęliśmy do złożenia całości. W przygotowaniu jeszcze testy i mały bonusik w postaci przystawki-pomocnika.
Oczywiście dla lepszego zobrazowania całości zapraszam na mój kanał YouTube i zachęcam do subskrypcji i śledzenia projektu, pliki STL oraz schematy części nie drukowanych, dostępne pod każdym filmem.
https://youtu.be/i6WNOlSudNg
dziobu, epon, TDI-CAD, McKee, JGFTW, Wojtex71
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
Link do YouTube a potem pliki na mega-wrzuta? Z którego zniknie za kilka miesięcy?
Chcesz się promować to zrób to tak, żeby ktoś był w stanie z tego bezproblemowo i wygodnie skorzystać.
Powszechną praktyką jest wrzucanie STL-i na Thingiverse (YT tez zalinkujesz i może ci to dodatkową widownię napędzi), możesz też tu na forum (też nie zginie i wiele osób tak robi / taki forumowy zwyczaj jak ktoś nie lubi Thingiverse). Dodatkowo, jeżeli celujesz w angielskojęzyczną widownię to polecam Instructables.
Chcesz się promować to zrób to tak, żeby ktoś był w stanie z tego bezproblemowo i wygodnie skorzystać.
Powszechną praktyką jest wrzucanie STL-i na Thingiverse (YT tez zalinkujesz i może ci to dodatkową widownię napędzi), możesz też tu na forum (też nie zginie i wiele osób tak robi / taki forumowy zwyczaj jak ktoś nie lubi Thingiverse). Dodatkowo, jeżeli celujesz w angielskojęzyczną widownię to polecam Instructables.
rsave
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
W załącznikach pliki STL z poszczególnych części artykułu:
emartinelli
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
Projekt statywu powstał z potrzeby wiercenia malutkich otworów pod kątem prostym. Oraz frezowania jeszcze mniejszych (fi 0,6mm) w profilach aluminiowych. Wykonanie tego „z ręki” bynajmniej w moim przypadku było nie możliwe.
Tak o to powstał statyw do proxxon-ów.
Filmik z malutkich testów, jeszcze mniejszymi frezikami:
https://youtu.be/IOD00QBVTqo
Tak o to powstał statyw do proxxon-ów.
Filmik z malutkich testów, jeszcze mniejszymi frezikami:
https://youtu.be/IOD00QBVTqo
Wojtex71, JGFTW
- Zepco
- Postów w temacie: 2
- Posty: 1555
- Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
- Lokalizacja: Kielce
- Drukarka: PRUSA i3 MK2S
- x 294
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
Czy pod ciężarem frezarki nie opada? Na filmie niby widać że nie, ale jakby dłużej postało czy delikatnie docisnąć ją od góry to pokrętło się nie ruszy? Trochę głupio by było uderzyć o stół cienkim frezem lub wiertłem.
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
Nie samo nie, Między łożyskami LM20UU jest przewężenie i całość chodzi w miarę ciasno.Zepco pisze:Czy pod ciężarem frezarki nie opada? Na filmie niby widać że nie, ale jakby dłużej postało czy delikatnie docisnąć ją od góry to pokrętło się nie ruszy? Trochę głupio by było uderzyć o stół cienkim frezem lub wiertłem.
Gdyby jednak to było za mało to po lewej stronie jest zielone pokrętło którym można wyregulować opór posuwu wzdłużnego, a nawet całkowicie zablokować.
Re: Projekt Statywu do proxxon-a
Na zakończenie projektu, mały bonus - przystawka/listwa.
Wykonana z profili aluminiowych C 20x20x20 1,5mm oraz kilku elementów z druku 3D.
Całość można zablokować za pomocą śrub M6.
Oczywiście zapraszam na krótką prezentację filmową:
https://youtu.be/JpiHnbdlMWo
[youtube]https://youtu.be/JpiHnbdlMWo[/youtube]
Wykonana z profili aluminiowych C 20x20x20 1,5mm oraz kilku elementów z druku 3D.
Całość można zablokować za pomocą śrub M6.
Oczywiście zapraszam na krótką prezentację filmową:
https://youtu.be/JpiHnbdlMWo
[youtube]https://youtu.be/JpiHnbdlMWo[/youtube]
epon, JGFTW