Chciałem podpytać specjalistów obeznanych w temacie - co byście doradzili w tej kwestii i w samych sprawach lutowania/demontażu elementów.
Z osprzętu na ten moment - zaopatrzyłem/czekam/lub robię przymiarki na to co niżej:
1) Odsysacz elektryczny ZD-211 (kupiony ze dwa lata temu)
https://allegro.pl/oferta/odsysacz-elek ... 7375769448
Za te pieniądze nic lepszego nie znajdziemy, w jego przypadku do pełnego luksusu brakuje tylko pompki/mechanizmu, który sam będzie cofał tłok po pobraniu cyny.
Zastanawiam się do zakupu czegoś takiego jak ZD-915: http://www.krzytronik.pl/stacja-rozluto ... -p-34.html
niestety w tej cenie już jej nie kupimy, trzeba liczyć 100zł drożej, a to już sporo niż byłbym w stanie dać na ten moment.
ewentualnie kompromisem wydaje się to cudo (czytałem uwagi, że ktoś to wstępnie przesmarował smarem silikonowym i jest dobrze), rozlutownica z pompką automatyczną 30W:
https://pl.aliexpress.com/item/4000982636235.html
https://pl.aliexpress.com/item/33036565633.html
zastanawiam się czy będzie to lepsze niż ZD-211, które posiadam.
2) Mikroskop Mustool G1200 12MP (około 218zł)
https://pl.aliexpress.com/item/1005001325945006.html
Pozytywy:
- dobra jakość obrazu na zintegrowanym wyświetlaczu,
- elektronicznie nie mam uwag do tego mikroskopu,
- nie testowałem jeszcze nagrywania na karcie SD, którą można do niego włożyć,
- możliwość podpięcia przez USB do komputera (u mnie Windows 10),
- spory zakres regulacji (odległości/powiększenia) od obserwowanego obiektu,
- moja wersja nie ma wbudowanej baterii tylko dołączony zasilacz z microUSB,
- regulacja podświetlenia LED.
Negatywy:
- niestety 12MP o jakich piszą nie dot. użycia kamery przez USB - wtedy mamy do dyspozycji tylko 0.9MP,
- przez USB nie ma możliwości ustawienia takiej jasności jak na zintegrowanym wyświetlaczu, przez co obraz jest dużo dużo ciemniejszy mimo włączonego podświetlenia LED, problem udało mi się jedynie obejść tymczasowo podpinając obraz z kamery w OBS Studio i nakładając odpowiednie filtry, nie działają zintegrowane regulacje kamery, który powinny rozwiązać problem jasności obrazu - testowałem 5 różnych programów do tego celu bez skutku,
- regulacja ostrości plastikowym pokrętłem moim zdaniem lekko się przycina - przypuszczam, że systarczy przesmarować te elementy odpowiednim smarem aby rozwiązać problem płynnego działania pokrętła,
- załączony statyw/stojak nie ma możliwości zapięcia płytek PCB oraz jest zbyt mały aby obserwować/lutować coś większego - nie da się pracować na elementach SMD które sa po środku płytki PCB bo będzie wadziło ramię mikroskopu,
Z przeróbek i poprawek jak pisałem w uwagach - wymiana/dorobienie innej większej podsatwy + trzymacza PCB do płytek oraz przesmarowanie regulacji ostrości.
3) Stacja lutownicza (bez hotair, 6 grotów T12 w zestawie, około 181zł): KSGER-T12, zobaczymy jak przyjdzie, czekam na dostawę:
https://www.aliexpress.com/item/KSGER-T ... 57770.html
- dwie osoby mi ją poleciły i są zadowolone.
4) HotAir 8858J 700W z dodatkową grzałką w zapasie:
https://pl.aliexpress.com/item/4000525251154.html
koszt 93zł, czekam na dostawę, zobaczę jak przyjdzie co to jest warte.
5) w planie mam zrobienie czegoś takiego jak w linku aby nie męczyć zbyt mocno HotAir:
tzw. grzany stół aby mieć wspomaganie przy lutowaniu/rozltowaniu - szczególnie przydatne jak dla mnie jeżeli masa/GND pokrywa sporą część PCB i temperatura grota lutownicy szybko spada, albo przy wylucie elementów THT w celu łatwiejszego/szybszego ich usunięcia bez "mordowania się"
https://www.banggood.com/Kaisi-812-7inc ... 43786.html
powinien wystarczyć zwykły grzany stół co mam na stanie - 220x220mm podpięty pod mosfet z regulacją temperatury aby ją utrzymywać na zadanym poziomie - do tego na pewno przydał by się jakiś prosty regulator z czujnikiem/miejscem podpięcia termistora - może coś doradzicie co kupić aby to zrealizować.
6) Miernik/tester elementów MEGA 328 (posiadam od pewnego czasu):
https://pl.aliexpress.com/item/32794921075.html
7) Materiały jakie posiadam jeszcze:
- Topnik RF800 100ml:
https://allegro.pl/oferta/topnik-rf-800 ... 7213130905
- Topnik w żelu RMA 223 oryginał 10cc (2 tubki) - docisk/rączkę do wyciskania bedę drukował 3D:
https://allegro.pl/oferta/topnik-flux-w ... 7181640053
- zapasy plecionki miedzianej,
- cyna 0.25mm do lutowania SMD.
Zakres tego co robię i planuję:
- rozlutowywanie elementów THT ze starych płyt PCB (bez uszkodzenia sprawnych),
- wymiana elementów THT i SMD w razie uszkodzenia elementu,
Z doświadczenia:
- klasyczną lutownicą grotową zlutowałem w technologii przewlekanej THT kilka projektów i działają,
- wymieniłem kilkanaście podstawek THT metodą chałupniczą z plecionką w ręce po kawałku,
- rozlutowałem kilka/naście telewizorów Elektron, Rubin itp.
- jak padł tranzystor/mosfet w delcie wymieniłem to też grotówką - o dziwo działa xd
Na tym etapie miałbym do Was (do tych obeznanych w temacie) parę pytań na początek:
- w przypadku tego co posiadam/zamówiłem jakie są rozsądne/optymalne temperatury lutowania stacją lutowniczą elementów SMD z wykorzystaniem np. cyny 0.25 oraz topnika,
- jakie groty najczęściej Wam się przydają - w jakim przypadku "jeden" będzie lepszy niż "drugi" - chodzi o typ/kształt końcówki,
- jak sobie radzić przy lutowaniu elementów gdzie przy punkcie lutowniczym jest spora powierzchnia masy/GND, która odbiera ciepło utrudniając skuteczne przylutowanie elementu,
- czy podgrzewanie PCB w miejscu demontażu elementów THT np. do 100 stopni może ułatwić ich wylutowanie przy pracy z odsysarką cyny,
- jak sobie radzić aby przy układach scalonych SMD aby równo rozkładać cynę na wszystkie nóżki - czy są na to jakieś sprawdzone sposoby i zalecenia,
- jakie są sposoby aby ułatwić sobie układanie elementów SMD aby nie uciekały/układać je równo na padach lutowniczych - nie chodzi mi o lutowanie HotAirem za pomocą pasty - ten etap to dla mnie za wcześnie,
- jak wylutować układy SMD bez ich zniszczenia - jakie sa na to sposoby, mam do dyspozycji pożyczoną końcówkę podobną do tej https://diolut.pl/dysza-hotair-do-sop-m ... -2116.html
kolejne pytania na pewno się "zrodzą"