Ekstruder z silnikiem BLCD
- dragonn
- Zasłużony
- Postów w temacie: 5
- Posty: 6384
- Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
- Lokalizacja: Opole
- Drukarka: LUME
- x 1455
Ekstruder z silnikiem BLCD
https://protoprint3dp.com/direct-drive-raptor
Tego jeszcze nie było.... aż chciałby się to dorować w ręcę i potestować.
Tego jeszcze nie było.... aż chciałby się to dorować w ręcę i potestować.
S3b, morf, Berg
- S3b
- Postów w temacie: 2
- Posty: 360
- Rejestracja: 22 kwie 2016, 11:44
- Lokalizacja: Warszawa
- Drukarka: P3Steel 2.01/UM2 AE
- x 103
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
Ciekawe;)
Ultimaker 2 Clone @1.75mm Bowden :: P3Steel @3mm direct :: Mostly Printed CNC ::
- morf
- Drukarz
- Postów w temacie: 1
- Posty: 3239
- Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
- Drukarka: Reprapy, Prusa MK3S
- x 1598
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
Z cyklu nie znam się...
Jaka jest zaletą poza wagą?
Te "super easy maintenance" mnie nie przekonuje.
Jaka jest zaletą poza wagą?
Te "super easy maintenance" mnie nie przekonuje.
Done is better than perfect.
- Artu
- Drukarz
- Postów w temacie: 1
- Posty: 2423
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:37
- Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
- Drukarka: Anycubic Delta +
- x 469
- Kontakt:
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
Mnie nie przekonuje silnik BLDC, bo on nie ma momentu na niskich obrotach.
Pozdrawiam, Artur
# Delta Anycubic - na sprzedaż...
# Bambu Lab A1 + AMS mini - drukuje jak szalona
Moje wypociny na Thingiverse
# Delta Anycubic - na sprzedaż...
# Bambu Lab A1 + AMS mini - drukuje jak szalona
Moje wypociny na Thingiverse
- dragonn
- Zasłużony
- Postów w temacie: 5
- Posty: 6384
- Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
- Lokalizacja: Opole
- Drukarka: LUME
- x 1455
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
Ma, oczywiście że ma... gdyby nie miały to auta elektryczne nie miałby takiego kopa od zera, wszelkiego rodzaju segway i podobne też nie dałby się zrobić.Artu pisze:Mnie nie przekonuje silnik BLDC, bo on nie ma momentu na niskich obrotach.
Jedyne czego BLDC nie ma to typowy moment trzymający w momencie prędkości = zero, pytanie czy to jest potrzebne przy ekstruderze? ydaje się że teoretycznie nie.
-
- Postów w temacie: 1
- Posty: 103
- Rejestracja: 11 mar 2020, 19:15
- Lokalizacja: Białystok
- Drukarka: Ender3 Rack
- x 5
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
Taka tesla zdaje się ma całkiem sporą przekładnię, więc moment nie bierze sie z niskich obrotów.
Ender 3 Pro SKR 2.0 w docieplonej szafie 19"
ABS lover
ABS lover
- S3b
- Postów w temacie: 2
- Posty: 360
- Rejestracja: 22 kwie 2016, 11:44
- Lokalizacja: Warszawa
- Drukarka: P3Steel 2.01/UM2 AE
- x 103
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
W regulatorach ESC do silników bezszczotkowych jest niby tryb ActiveBrakeing/brake on stop - nigdy tego nie odpalałem, ale możliwe, że w tym trybie jest jakiś "moment trzymający" - pewnie do utrzymania retrakcji na czas przejazdu wystarczydragonn pisze:Ma, oczywiście że ma... gdyby nie miały to auta elektryczne nie miałby takiego kopa od zera, wszelkiego rodzaju segway i podobne też nie dałby się zrobić.Artu pisze:Mnie nie przekonuje silnik BLDC, bo on nie ma momentu na niskich obrotach.
Jedyne czego BLDC nie ma to typowy moment trzymający w momencie prędkości = zero, pytanie czy to jest potrzebne przy ekstruderze? ydaje się że teoretycznie nie.
Ultimaker 2 Clone @1.75mm Bowden :: P3Steel @3mm direct :: Mostly Printed CNC ::
-
- Postów w temacie: 2
- Posty: 119
- Rejestracja: 16 cze 2020, 20:01
- Lokalizacja: Olkusz
- Drukarka: Anet A6, Ender 3
- x 15
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
Silniki BLDC uzyskują moment właściwie od zera tylko tutaj bardziej kłania się kwestia sterowania nimi.
Np. w znacznej większości samochodów zdalnie sterowanych pracują one w trybie "sensor less", czyli pozycja wirnika jest określane poprzez pomiar napięcia indukowanego przez nie zasilaną aktualnie cewkę. Z tego powodu aby sterownik mógł poprawnie określić położenie wirnika i poprawnie sterować takim silnikiem, wymagana jest pewna minimalna prędkość obrotowa, poniżej której moment obrotowy faktycznie jest mały ze względów opisanych powyżej.
Drugi sposób sterowania to określanie aktualnej pozycji wirnika na podstawie czujników halla lub enkodera wbudowanego w silnik. Przy takim sterowaniu można uzyskać naprawdę dużą dokładność pozycjonowania oraz moment dostępny już od zera.
W przedstawionym wyżej ekstruderze silnik raczej nie jest wyposażony w czujniki halla tylko po prostu zasilamy go podobnie do silnika krokowego. Czy ma to jakąś znaczną przewagę poza niską masą? W sumie nie powiedziałbym, ponieważ z tego co tutaj widać to nie ma nawet żadnego przełożenia tylko jest 1:1 z radełkiem ekstrudera.
Zalety silników BLDC w porównaniu do krokowych to napewno znaaaacznie większy zakres obrotów użytkowych (od 0 do nawet kilkudziesięciu tysięcy rpm) oraz moc silnika i w takim przypadku aż prosi się to o zastosowanie przekładni.
Wady to natomiast skomplikowane sterowanie, oraz dla uzyskania dużej dokładności pozycjonowania wypadałoby zastosować jakiś pomiar położenia wirnika.
Np. w znacznej większości samochodów zdalnie sterowanych pracują one w trybie "sensor less", czyli pozycja wirnika jest określane poprzez pomiar napięcia indukowanego przez nie zasilaną aktualnie cewkę. Z tego powodu aby sterownik mógł poprawnie określić położenie wirnika i poprawnie sterować takim silnikiem, wymagana jest pewna minimalna prędkość obrotowa, poniżej której moment obrotowy faktycznie jest mały ze względów opisanych powyżej.
Drugi sposób sterowania to określanie aktualnej pozycji wirnika na podstawie czujników halla lub enkodera wbudowanego w silnik. Przy takim sterowaniu można uzyskać naprawdę dużą dokładność pozycjonowania oraz moment dostępny już od zera.
W przedstawionym wyżej ekstruderze silnik raczej nie jest wyposażony w czujniki halla tylko po prostu zasilamy go podobnie do silnika krokowego. Czy ma to jakąś znaczną przewagę poza niską masą? W sumie nie powiedziałbym, ponieważ z tego co tutaj widać to nie ma nawet żadnego przełożenia tylko jest 1:1 z radełkiem ekstrudera.
Zalety silników BLDC w porównaniu do krokowych to napewno znaaaacznie większy zakres obrotów użytkowych (od 0 do nawet kilkudziesięciu tysięcy rpm) oraz moc silnika i w takim przypadku aż prosi się to o zastosowanie przekładni.
Wady to natomiast skomplikowane sterowanie, oraz dla uzyskania dużej dokładności pozycjonowania wypadałoby zastosować jakiś pomiar położenia wirnika.
Anet A6 - po modyfikacjach
Ender 3 - po modyfikacjach
Ender 3 - po modyfikacjach
- dragonn
- Zasłużony
- Postów w temacie: 5
- Posty: 6384
- Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
- Lokalizacja: Opole
- Drukarka: LUME
- x 1455
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
Nie widać tego na zdjęciach ale szczerze bardzo wątpię żeby to było "prostu zasilamy go podobnie do silnika krokowego". To by było bez sensu i pewnie nie robili by wtedy własnej elektronik do tego "support control over CAN-FD bus and Duet 3 CAN protocol plus standard step/dir" której na zdjęciach jeszcze w ogóle nie widać.kawaled6 pisze: W przedstawionym wyżej ekstruderze silnik raczej nie jest wyposażony w czujniki halla tylko po prostu zasilamy go podobnie do silnika krokowego. .
Z tego co google mówi mają przełożenie ale stałe (tylko jeden bieg), tak że moment bierze się z niskich obrotów .sq4nyy pisze:Post autor: sq4nyy » 26 lip 2021, 19:26
Taka tesla zdaje się ma całkiem sporą przekładnię, więc moment nie bierze sie z niskich obrotów.
-
- Postów w temacie: 2
- Posty: 119
- Rejestracja: 16 cze 2020, 20:01
- Lokalizacja: Olkusz
- Drukarka: Anet A6, Ender 3
- x 15
Re: Ekstruder z silnikiem BLCD
"Podobnie" miałem na myśli, że włączamy zasilanie faz po kolei podobnie jak w krokowcu.
Oczywiście musi tutaj być dedykowany sterownik, ponieważ kolejne fazy zasilamy PWMem imitując sygnał sinusoidalny a nie tak jak w typowym krokowcu, że po prostu załączamy kolejne uzwojenia cewek.
Jakiegoś pomiaru przy pomocy czujników halla czy czegoś podobnego, oraz zastosowania przekładni oczywiście nie wykluczam tylko po prostu nie zauważyłem na zdjęciu a musze się przyznać, że nie przeczytałem całości opisu
Oczywiście musi tutaj być dedykowany sterownik, ponieważ kolejne fazy zasilamy PWMem imitując sygnał sinusoidalny a nie tak jak w typowym krokowcu, że po prostu załączamy kolejne uzwojenia cewek.
Jakiegoś pomiaru przy pomocy czujników halla czy czegoś podobnego, oraz zastosowania przekładni oczywiście nie wykluczam tylko po prostu nie zauważyłem na zdjęciu a musze się przyznać, że nie przeczytałem całości opisu
Anet A6 - po modyfikacjach
Ender 3 - po modyfikacjach
Ender 3 - po modyfikacjach