Witam,
Udało mi się zrobić "pokrętło" do piekarnika, które nawet pasuje. Niestety nie mogę dodać numeracji (czy tam jakiegokolwiek sketch'a/tekstu) na zakrzywionych powierzchniach. Próbowałem kombinować z curves ale zawsze cyferka ląduje mi w kosmosie.
Będę wdzięczny za wytłumaczenie jak to zrobić - zaznaczam, że dopiero zaczynam zabawę z CAD'em więc proszę o wyrozumiałość
Załączam poglądowego jpg z painta i sketch.
FreeCad'a mam najnowszego.
Pozdrawiam
FreeCAD tekst na krzywej.
-
- Postów w temacie: 2
- Posty: 78
- Rejestracja: 01 lut 2023, 23:56
- x 4
Re: FreeCAD tekst na krzywej.
Nie wiem jak zrobić to we FreeCadzie, wiec troche offtopic, ale jeśli używasz PrusaSlicer jako swojego slicera to w wersji 2.6 alpha dodali bardzo dobry mechanizm do dodawania napisow do wydruków. Jest mnostwo opcji konfiguracji fontow, wielkosci, wypukle/wklesle. Mozesz pozniej zapisac w formacie 3mf do pozniejszego wykorzystania i Twoje zmiany dodania tekstu zostana.
Re: FreeCAD tekst na krzywej.
ostatni_wolny_login
- aaannnd
- Drukarz
- Postów w temacie: 1
- Posty: 453
- Rejestracja: 29 sie 2018, 14:00
- Lokalizacja: KRK-PD
- Drukarka: Ender 3
- x 234
- roman
- Postów w temacie: 1
- Posty: 515
- Rejestracja: 02 wrz 2022, 00:27
- Lokalizacja: Dokładnej lokalizacji skippera nie zna nawet The President Of The Ju-Es-Ej
- x 350
Re: FreeCAD tekst na krzywej.
Ten sposób nie jest do końca prawidłowy. (Bardziej) prawidłowo można to zrobić przez Part -> Create projection on surface. (Jest sporo tutoriali na yt jak to zrobić). To są sposoby na "rzut prosty" (sorry, nie znam fachowego słownictwa), nie zawijamy żadnych płąszczyn, tzn. jeśli płaszczyna na którą rzutujemy jest pokrzywiona to w miejscach które są pod dużym kątem wobec rzutowej płaszczyny tekstu, elementy będą niejako rozciągnięte (nie zachowają proporcji). Plusem natomiast jest to, że (poprzez Part -> Create projection on surface) możemy sobie rzutować pod różnymi kątami na zasadzie wyboru punktu odniesienia, oraz ustawienia samej płaszczyny rzutującej (tak jak latarką podświetlamy jakiś przedmiot by "rzucić" jego cień na ścianę, obracamy sobie nim dowolnie jak i samą latarką, różnica jedynie taka, że latarka jest źródłem punktowym, a w/w przypadkach chodzi o taki rzut jakbyś miał super długą ogniskową ).
Ten działa na zasadzie "owinięcią" płaszczyzny rzutowej. czyli trochę tak jakbyś miał kartke papieru z tekstem, którą poprostu naklejasz na daną powierznię, i jak ta powierzchnia jest pokrzywiona to kartka wpasuje się i ładnie owinie na tej płaszczyźnie. Dzięki temu, rzutowany przedmiot zachowuje proporcje, a ponadto pozwala to na wykonanie rzutu na powierzchnię nieplanarną (??), czyli taką, którą jest zawinięta dokoła czegoś - np powierzchnia walca albo kuli.
W zależności co potrzebujesz... pierwsze to podstawowe funckje FC, drugie to plugin Curves.
ostatni_wolny_login
-
- Postów w temacie: 2
- Posty: 78
- Rejestracja: 01 lut 2023, 23:56
- x 4