Nowa wersja Zero Gravity Ekstudera.

Regulamin forum
1. Dział "B+R, innowacje i pomysły" jest miejscem służącym do dyskusji o nowych pomysłach i opracowywania nowych rozwiązań w duchu idei open source.
2. O ile nie zaznaczono inaczej, wątki w dziale "B+R, innowacje i pomysły" stanowią oddolną inicjatywę forumowiczów, a właściciele forum nie nadzorują prowadzonych prac.
Awatar użytkownika
atom1477
Postów w temacie: 2
Posty: 259
Rejestracja: 17 paź 2023, 18:21
x 66

Nowa wersja Zero Gravity Ekstudera.

Post autor: atom1477 »

Cześć wszystkim drukarkom i drukarzom :D
Nadeszła najwyższa pora, po wielu latach, żeby w końcu wziąć się za zrobienie własnej drukarki.
Długo nic nie czytałem w tym temacie, i się mocno zdziwiłem ile się zmieniło przez te wszystkie lata.
No ale w sumie to dobrze. Przychodzę na gotowe :D
Wymyśliłem kilka rzeczy, i jak się okazało podczas czytania tego forum, nie byłem pierwszy. Tzn. wiele z tych pomysłów już ktoś wymyślił i je przetestował.
No ale do rzeczy.
Trafiłem na Zero Gravity Ekstuder, i widzę jego kilka wad:
1. Przy ekstruderze jest zamontowane łożysko liniowe do odbierania momentu obrotowego z wałka, a to trochę waży. Lepiej jakby wałek był przyczepiony do ekstrudera na stałe, a łożysko było przy silniku (choć oczywiście wiem że to problematyczne w wykonaniu).
2. W takim położeniu:
ZGE1.jpg
duża część niepodpartego wałka wystaje. Do tego już mały ruch karetki spowoduje duży ruch końca wałka:
ZGE2.jpg
Co gorsza, koniec tego wałka może też wtedy drgać.

W mojej wersji było by inaczej. Wałek szedł by do góry:
NZGE1.jpg
W takiej koncepcji maksymalny kąt pochylenia wałka mamy wtedy gdy karetka będzie na końcu którejś przekątnej.
Przykładowo, dla obszaru roboczego 300 x 300 mm, połowa przekątnej (połowa, bo liczy się odległość od środka) to 212 mm. Załóżmy też że górny przegub jest 300mm nad ekstruderem. Wtedy już z prowizorycznego rysunku widać że wałek wsuwa i wysuwa się zaledwie o 67 mm:
NZGE2.jpg
NZGE3.jpg
Czyli nigdy nie wystaje długa część niepodpartego wałka. Dodatkowo nie cały wałek musi być kwadratowy (czy tam wielowypustowy). Ta dłuższa część nad ekstruderem może być jakimś lekkim cienkim wałkiem albo rurką. A tylko ta końcowa musi być grubsza i kształtowa.
Sorki za słabe rysunki. Nie rysowałem tego dokładniej bo na razie nie było mi to potrzebne. Tam tuż nad ekstruderem powinien być przegub, powiedzmy że Cardana. Natomiast na górze, też przegub, ale taki nietypowy bo z otworem w środku (pozwalający na wsuwanie i wysuwanie się wałka).

Raczej nie będę realizował tego pomysłu, bo mam też inne lepsze. No ale postanowiłem go przedstawić. Może komuś się przyda.
Awatar użytkownika
Fest
Postów w temacie: 2
Posty: 348
Rejestracja: 17 paź 2022, 13:32
Lokalizacja: Wlkp. Wsch.
Drukarka: prawie Tronxy xy2
x 137

Re: Nowa wersja Zero Gravity Ekstudera.

Post autor: Fest »

Z takim ramieniem (wałem) w dodatku o zmiennej dlugości to jest to generator niekontrolowanych wibracji. Dodać do tego luzy na napędzie i jest przepis na katastrofę.

Obecnie na topie jest prosta mechanika coreXY z odchudzaniem osi X i lekkim ekstruderem direct. Jeśli umieścimy dodatkowo dyszę jak najbliżej napędu karetki w plaszczyźnie XY to mamy jeszcze dodatkowego bonusa.

Tak wiem, bambu.
Awatar użytkownika
atom1477
Postów w temacie: 2
Posty: 259
Rejestracja: 17 paź 2023, 18:21
x 66

Re: Nowa wersja Zero Gravity Ekstudera.

Post autor: atom1477 »

Fest pisze: 17 paź 2023, 21:51 Z takim ramieniem (wałem) w dodatku o zmiennej dlugości to jest to generator niekontrolowanych wibracji. Dodać do tego luzy na napędzie i jest przepis na katastrofę.
Dałem przypadkowe rysunki drukarek. Oczywiście nie muszą być o takiej kinematyce. Chodziło mi tylko o bazę do której w Paincie dorysuję mój pomysł.
Fest pisze: 17 paź 2023, 21:51 Obecnie na topie jest prosta mechanika coreXY z odchudzaniem osi X i lekkim ekstruderem direct. Jeśli umieścimy dodatkowo dyszę jak najbliżej napędu karetki w plaszczyźnie XY to mamy jeszcze dodatkowego bonusa.
Właśnie taki mam cel: coreXY (choć z lekką modyfikacją), i lekki ekstruder umieszczony blisko karetki.
Te wszystkie pomysły jakie widziałem na forach, z ogromni karetkami/ekstruderami (po 3 wentylatory), może i z wyglądu są imponujące, ale dla kogoś kto wie jak ma działać drukarka wygląda to słabo.
Nie widziałem natomiast projektów lekkich ekstruderów (innych niż Bowden).
Tzn. są nazywane lekkimi, ale ich masa jest jak dla mnie za duża.
Ja sobie stawiam ambitny cel: ekstruder razem z karetką poniżej 100g. Oczywiście Direct (tylko jeszcze nie wiem czy normalny czy Remote).
Ale to w innym temacie opiszę.
Awatar użytkownika
Fest
Postów w temacie: 2
Posty: 348
Rejestracja: 17 paź 2022, 13:32
Lokalizacja: Wlkp. Wsch.
Drukarka: prawie Tronxy xy2
x 137

Re: Nowa wersja Zero Gravity Ekstudera.

Post autor: Fest »

W tym poście masz opis odchudzenia całej osi X w corexy.

viewtopic.php?p=158365#p158365

Można by zdjąć jeszcze zmieniając wózki tak by wywalić ciężkie łożyska misumi na osi Y. Moim zdaniem walka z ekstruderem jest bezcelowa jeśli z silnikiem nema14 razem z hotendem i wiatrakami nie będzie wazył nawet 200 gram.

Wywal ciężkie łożyska i prowadnice stalowe a w kieszeni masz oszczędności na dwa razy tyle.
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 796
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: Nowa wersja Zero Gravity Ekstudera.

Post autor: majek »

atom1477 pisze: 18 paź 2023, 07:25 Ja sobie stawiam ambitny cel: ekstruder razem z karetką poniżej 100g. Oczywiście Direct (tylko jeszcze nie wiem czy normalny czy Remote).
Wg. mnie nierealne.
Zobacz ile mi wyszło: viewtopic.php?p=148737#p148737 - mógłbym z tego jeszcze ściąć może ze 20-30g na ekstruderze, kilka gram na śrubkach, kilka gram na samej karetce jakby zrobić frezowaną z alu, ale to i tak nadal będzie w okolicach 250-300g.

Sam hotend waży ok. 40g, wentylator hotendu 10g, jakaś turbinka do chłodzenia materiału to minimum 20g - masz już 70g, a kółka i ośki ekstrudera ważą kolejne ze 20-30g i całość trzeba jakoś przecież do kupy zmontować. Nawet śrubki M3 ważą po kilka gram. Gdzieś nawet pisałem, że zamiana M3 z łbem walcowym na kulisty daje 0.25g oszczędności, niby niewiele, ale tych śrubek jednak jest kilka. Kable, wtyczki itp też ważą.

A jeżeli chcesz rzeczywiście liczyć masę ruchomą, to dodaj jeszcze masę samego wózka MGN (26g dla mgn9 i 54g dla mgn12) jeżeli będziesz to robił na prowadnicach liniowych.

Co do pomysłu z kardanami i innymi przegubami, to pamiętaj, że każde takie złącze po drodze czy dodatkowe przełożenia, to są luzy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „B+R, innowacje i pomysły”