Kąt opasania puleja większy niż 180 st.

Awatar użytkownika
Fest
Postów w temacie: 2
Posty: 348
Rejestracja: 17 paź 2022, 13:32
Lokalizacja: Wlkp. Wsch.
Drukarka: prawie Tronxy xy2
x 137

Kąt opasania puleja większy niż 180 st.

Post autor: Fest »

Jak w temacie. Ponieważ przerabiam Hevo na AWD zamarzyło mi się wywalenie silników z komory, oraz prosty naciąg paska przez przesunięcie silnika. Ale potrzebuję w kostrukcji dwóch pulejów pośredniczących przed silnikiem. Ciężko to zmieścić, ale da się pośredniczące wykonać z łożysk z flanszą 6x12x4- coś na wzór Vorona. Powstaje takie cudo:
Paski.jpg
Pasek w kolorze zielonym, skrajny lewy pulej to ten na silniku, pozostałe dwa pośrednie.

Pytanie? Czy ktoś widział takie rozwiązanie w drukarce i czy większy kąt nie powoduje artefaktów, wszak pasek może ciut haczyć zębami przy zejściu z napędu. To, że w realnych mechanizmach tak się da i się to robi w innych rozwiązaniach wiem bardzo dobrze z autopsji.

Edycja:

Patrząc na to rozwiązanie, wpadł mi do głowy jeszcze jeden pomysł. Mogę napinać pasek środkowym pulejem umieszczonym mimośrodowo na śrubie silnika, jeśli rozwiązanie z kątem większym niż 180 stopni by zawiodło.
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 796
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: Kąt opasania puleja większy niż 180 st.

Post autor: majek »

Ja mam podobnie napęd zrobiony w vn-corexy: viewtopic.php?p=126782#p126782
motor-pulleys.png
Artefaktów od pasków/rolek nie stwierdziłem, a mam zwykłe rolki (takie kupne 2GT 20) i od strony zębów paska zębate. Do tego naciąg mam mocniejszy niż dla 'normalnego' paska, bo mam paski 10mm.

Naciąg paska mam zrobiony przesuwając silnik (nie widać powyżej, ale doszła jeszcze śruba przesuwająca silnik - są zdjęcia na ostatniej stronie mojego wątku). Podejrzewam, że z naciągiem na mimośrodzie będziesz miał za mały zakres regulacji, żeby zrobić naciąg komfortowo. Do tego zdjęcie paska z silnika czy poluzowanie całości do serwisu może być problematyczne.

EDIT: A poza tym nie słyszałem, żeby duże opasanie sprawiało problemy. Producenci pasków określają zazwyczaj minimalne na rolkach napędowych, i to w zębach, a nie kącie (dla 2GT to jest 6 zębów jak pamiętam).
Fest, Adinfo
Awatar użytkownika
atom1477
Postów w temacie: 2
Posty: 259
Rejestracja: 17 paź 2023, 18:21
x 66

Re: Kąt opasania puleja większy niż 180 st.

Post autor: atom1477 »

Fest pisze: 29 sty 2024, 22:01 wszak pasek może ciut haczyć zębami przy zejściu z napędu
Możesz wyjaśnić co masz tu na myśli?
Awatar użytkownika
szpiglasowy
Postów w temacie: 1
Posty: 94
Rejestracja: 16 wrz 2018, 11:42
x 26

Re: Kąt opasania puleja większy niż 180 st.

Post autor: szpiglasowy »

Fest pisze: 29 sty 2024, 22:01 ...czy większy kąt nie powoduje artefaktów, wszak pasek może ciut haczyć zębami przy zejściu z napędu.
Przecież pasek przy wejściu na koło i zejściu z niego jest zawsze styczny. Niezależnie od kąta opasania.
Awatar użytkownika
Fest
Postów w temacie: 2
Posty: 348
Rejestracja: 17 paź 2022, 13:32
Lokalizacja: Wlkp. Wsch.
Drukarka: prawie Tronxy xy2
x 137

Re: Kąt opasania puleja większy niż 180 st.

Post autor: Fest »

atom1477 pisze: 30 sty 2024, 10:53
Fest pisze: 29 sty 2024, 22:01 wszak pasek może ciut haczyć zębami przy zejściu z napędu
Możesz wyjaśnić co masz tu na myśli?
Mam na myśli dokladnosć wykonania koła pasowego, która może mieć większy wpływ na pasek przy większym kącie opasania.
Awatar użytkownika
atom1477
Postów w temacie: 2
Posty: 259
Rejestracja: 17 paź 2023, 18:21
x 66

Re: Kąt opasania puleja większy niż 180 st.

Post autor: atom1477 »

Ok. Ale to się nie ujawnia akurat przy przekroczeniu 180°. Równie dobrze może być przy 160 albo przy 200°.
Nie wiesz jak dokładne koło masz, więc i nie wiesz kiedy się ten problem ujawni. Ja bym się tam nie przejmował.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechanika”