[FFF] Problemy z ekstruzją - lista kontrolna
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 4
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
[FFF] Problemy z ekstruzją - lista kontrolna
1. Szpula
Na szczęście czasy sprzedawania drutu do spawania plastiku w dwukilowych zwojach luzem i dumnego nazywania tego filamentem minęły bezpowrotnie, w tej chwili myślę mogę bezpiecznie założyć, że każdy korzysta z filamentów fabrycznie nawijanych na szpule.
- Czy filament odwija się luźno ze szpuli? Filament na szpuli absolutnie nie ma prawa być poplątany. Fabrycznie powinien być nawinięty bezbłędnie, łatwo jednak zaplątać przy zakładaniu i przechowywaniu szpuli. Dobrą praktyką jest nie odkładanie szpuli luzem, tylko każdorazowe przewlekanie filamentu przez oczka.
- Czy szpula jest właściwie zamocowana? Szpula powinna być zamocowana w sposób pozwalający jej na swobodne obracanie się.
- Czy filament nie spada ze szpuli? Czy szpula z rozpędu nie zrzuca z siebie filamentu?
2. Między szpulą a ekstruderem
- Czy filament między szpulą a ekstruderem (niezależnie od jego pozycji w przypadku esktruderów ruchomych - przy głowicy) może przesuwać się płynnie i bez dużych oporów? Jeśli między szpulą a ekstruderem jest wężyk: czy filament przez niego przechodzi bez dużych oporów?
3. Ekstruder
- Czy ekstruder z wyłączonym silnikiem i bez filamentu obraca się płynnie i bez dużych oporów?
- Czy da się ręcznie przeciągać filament przez ekstruder z wyłączonym silnikiem? Powinno się dać z wyczuwalnym, stałym oporem.
- Jak wygląda filament po przejściu przez ekstruder? Powinien być wciąż okrągły, jednak z widocznymi nacięciami od radełka.
- Co się dzieje w przypadku ręcznego zatrzymania filamentu w trakcie pracy ekstrudera? Poprawnie ustawiony silnik powinien gubić kroki, w żadnym wypadku nie "mielić" filamentu. Wtedy nie brudzi się radełka i od razu słychać, że coś jest nie tak.
4. Między ekstruderem a głowicą
Szczególnie ważne w przypadku bowdenów
- Czy filament na tym odcinku może przesuwać się płynnie i bez dużych oporów?
[by kopytko] - używając tanich niebieskich szybko złączek sprawdzaj czy rurka się nie luzuje w złączce - spowodowane to jest retrakcją i blaszkami w złączce, które wycinają rowek w rurce i ją luzują. (średnio co miesiąc-zależnie od intensywności użytkowania.
5. Głowica
- Czy przez nagrzaną głowicę da się ręcznie przepychać filament? Powinno się dać, z zauważalnym oporem.
- Czy problem z ekstruzją występuje po jakimś czasie druku, nigdy zaraz po nagrzaniu głowicy? Występowanie problemu po jakimś czasie sugeruje przegrzewanie się wyższych partii głowicy. Uwaga! Objaw nieswoisty, może świadczyć również o przegrzewającym się stepsticku.
- Czy filament z dyszy wylatuje w dół, czy kręci na boki? Filament wypływający w bok sugeruje zanieczyszczenie dyszy bądź jej nieprawidłowy kształt.
- Czy głowica, jeśli typu fullmetal, jest poprawnie chłodzona? W przypadku rozwiązań o budowie zbliżonej do głowic takich jak Lama3D bądź E3D v6, powinien być chłodzony radiator już od najniższego żeberka, za pomocą wentylatora z dobrze dopasowanym tunelem. Inne części głowicy nie powinny być aktywnie chłodzone.
- Retrakcja. Głowice fullmetal nie lubią zbyt długiej retrakcji. Czy, w przypadku ekstrudera przy głowicy, długość retrakcji masz ustawioną nie większą niż 1 mm?
6. Problemy ogólne
- Jakie masz tempo podawania? Testowo ustaw szerokość ścieżki: 0,5 mm, wysokość warstwy: 0,2 mm, szybkość druku: nie więcej niż 40 mm/s.
Na szczęście czasy sprzedawania drutu do spawania plastiku w dwukilowych zwojach luzem i dumnego nazywania tego filamentem minęły bezpowrotnie, w tej chwili myślę mogę bezpiecznie założyć, że każdy korzysta z filamentów fabrycznie nawijanych na szpule.
- Czy filament odwija się luźno ze szpuli? Filament na szpuli absolutnie nie ma prawa być poplątany. Fabrycznie powinien być nawinięty bezbłędnie, łatwo jednak zaplątać przy zakładaniu i przechowywaniu szpuli. Dobrą praktyką jest nie odkładanie szpuli luzem, tylko każdorazowe przewlekanie filamentu przez oczka.
- Czy szpula jest właściwie zamocowana? Szpula powinna być zamocowana w sposób pozwalający jej na swobodne obracanie się.
- Czy filament nie spada ze szpuli? Czy szpula z rozpędu nie zrzuca z siebie filamentu?
2. Między szpulą a ekstruderem
- Czy filament między szpulą a ekstruderem (niezależnie od jego pozycji w przypadku esktruderów ruchomych - przy głowicy) może przesuwać się płynnie i bez dużych oporów? Jeśli między szpulą a ekstruderem jest wężyk: czy filament przez niego przechodzi bez dużych oporów?
3. Ekstruder
- Czy ekstruder z wyłączonym silnikiem i bez filamentu obraca się płynnie i bez dużych oporów?
- Czy da się ręcznie przeciągać filament przez ekstruder z wyłączonym silnikiem? Powinno się dać z wyczuwalnym, stałym oporem.
- Jak wygląda filament po przejściu przez ekstruder? Powinien być wciąż okrągły, jednak z widocznymi nacięciami od radełka.
- Co się dzieje w przypadku ręcznego zatrzymania filamentu w trakcie pracy ekstrudera? Poprawnie ustawiony silnik powinien gubić kroki, w żadnym wypadku nie "mielić" filamentu. Wtedy nie brudzi się radełka i od razu słychać, że coś jest nie tak.
4. Między ekstruderem a głowicą
Szczególnie ważne w przypadku bowdenów
- Czy filament na tym odcinku może przesuwać się płynnie i bez dużych oporów?
[by kopytko] - używając tanich niebieskich szybko złączek sprawdzaj czy rurka się nie luzuje w złączce - spowodowane to jest retrakcją i blaszkami w złączce, które wycinają rowek w rurce i ją luzują. (średnio co miesiąc-zależnie od intensywności użytkowania.
5. Głowica
- Czy przez nagrzaną głowicę da się ręcznie przepychać filament? Powinno się dać, z zauważalnym oporem.
- Czy problem z ekstruzją występuje po jakimś czasie druku, nigdy zaraz po nagrzaniu głowicy? Występowanie problemu po jakimś czasie sugeruje przegrzewanie się wyższych partii głowicy. Uwaga! Objaw nieswoisty, może świadczyć również o przegrzewającym się stepsticku.
- Czy filament z dyszy wylatuje w dół, czy kręci na boki? Filament wypływający w bok sugeruje zanieczyszczenie dyszy bądź jej nieprawidłowy kształt.
- Czy głowica, jeśli typu fullmetal, jest poprawnie chłodzona? W przypadku rozwiązań o budowie zbliżonej do głowic takich jak Lama3D bądź E3D v6, powinien być chłodzony radiator już od najniższego żeberka, za pomocą wentylatora z dobrze dopasowanym tunelem. Inne części głowicy nie powinny być aktywnie chłodzone.
- Retrakcja. Głowice fullmetal nie lubią zbyt długiej retrakcji. Czy, w przypadku ekstrudera przy głowicy, długość retrakcji masz ustawioną nie większą niż 1 mm?
6. Problemy ogólne
- Jakie masz tempo podawania? Testowo ustaw szerokość ścieżki: 0,5 mm, wysokość warstwy: 0,2 mm, szybkość druku: nie więcej niż 40 mm/s.
Kopytko, Domell, rmatysiak, Abys
- marek91
- Administrator
- Postów w temacie: 1
- Posty: 2563
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:22
- Lokalizacja: Gostyń
- x 1208
- Kontakt:
Re: Problemy z ekstruzją - checklista
Ad 1
-szpula obracająca się zbyt luźno po dłuższym czasie powoduje problem z plączącym się filamentem, szpula powinna mieć mały opór
Kilogramowa szpula ma przecież swoją bezwładność.
-szpula obracająca się zbyt luźno po dłuższym czasie powoduje problem z plączącym się filamentem, szpula powinna mieć mały opór
Kilogramowa szpula ma przecież swoją bezwładność.
czarownik3
- Kopytko
- Zasłużony
- Postów w temacie: 2
- Posty: 3454
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Drukarka: P3Steel v4.00
- x 567
Re: Problemy z ekstruzją - checklista
Od siebie jako osobę używającą bowdena dodałbym:FlameRunner pisze:
4. Między ekstruderem a głowicą
Szczególnie ważne w przypadku bowdenów
- Czy filament na tym odcinku może przesuwać się płynnie i bez dużych oporów?
- używając tanich niebieskich szybko złączek sprawdzaj czy rurka się nie luzuje w złączce - spowodowane to jest retrakcją i blaszkami w złączce, które wycinają rowek w rurce i ją luzują. (średnio co miesiąc-zależnie od intensywności użytkowania.
FlameRunner
Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 4
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Problemy z ekstruzją - checklista
3 grosze od siebie:
nawet w przypadku direct drive warto zawsze zastsować rurkę doprowadzającą filament od "miejsca na obudowie" do extrudera. Dzięki temu ruszający ekstruder w żadnym momencie nie szarpie za rolkę, a rozwijanie filamentu jest płynne.
nawet w przypadku direct drive warto zawsze zastsować rurkę doprowadzającą filament od "miejsca na obudowie" do extrudera. Dzięki temu ruszający ekstruder w żadnym momencie nie szarpie za rolkę, a rozwijanie filamentu jest płynne.
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 4
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Problemy z ekstruzją - checklista
To prawda, ale to raczej okolice dopieszczania i zapewniania sobie komfortu psychicznego niż rozwiązywania krytycznych problemów, dlatego wspomniałem o nim tylko w kontekście punktu drugiego i nie rozwijałem tematu.
- Sokoli
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 1
- Posty: 224
- Rejestracja: 03 paź 2016, 12:58
- Lokalizacja: Radom
- x 27
Re: Problemy z ekstruzją - checklista
Sory że odkopuje ale chyba po to jest
Miałem taką sytuację i przez 1h radełko rzeźbiło w filamencie.
W jaki sposób mogę ustawić ekstruder aby gubił kroki w takim wypadku? Przez stepsticki?- Co się dzieje w przypadku ręcznego zatrzymania filamentu w trakcie pracy ekstrudera? Poprawnie ustawiony silnik powinien gubić kroki, w żadnym wypadku nie "mielić" filamentu. Wtedy nie brudzi się radełka i od razu słychać, że coś jest nie tak.
Miałem taką sytuację i przez 1h radełko rzeźbiło w filamencie.
- Domell
- Zasłużony
- Postów w temacie: 1
- Posty: 1141
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 12:28
- Lokalizacja: Katowice
- Drukarka: Mendel 90 / i3 / X3D
- x 174
Re: Problemy z ekstruzją - checklista
Docisk i stepstick
Drukarki :
T.E.S.O.L // Gotowa do działania !
T.E.S.O.L // Gotowa do działania !
- Kopytko
- Zasłużony
- Postów w temacie: 2
- Posty: 3454
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Drukarka: P3Steel v4.00
- x 567
Re: Problemy z ekstruzją - checklista
Tu bardziej chodzi o to by nie ustawiać silnika- musi mieć cały czas max moc, a tak dobrać konstrukcyjnie i jakościowo dobry ekstruder by moc ciągu filamentu i przyczepności do radełka nie dała rady oprzeć się sile silnika. Silnik czy mocniejszy tym lepszy, nie zmniejszajcie ich mocy!Sokoli pisze:Sory że odkopuje ale chyba po to jest
W jaki sposób mogę ustawić ekstruder aby gubił kroki w takim wypadku? Przez stepsticki?- Co się dzieje w przypadku ręcznego zatrzymania filamentu w trakcie pracy ekstrudera? Poprawnie ustawiony silnik powinien gubić kroki, w żadnym wypadku nie "mielić" filamentu. Wtedy nie brudzi się radełka i od razu słychać, że coś jest nie tak.
Miałem taką sytuację i przez 1h radełko rzeźbiło w filamencie.
Sokoli
Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
- way
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 1
- Posty: 137
- Rejestracja: 06 paź 2016, 10:57
- Lokalizacja: Galicja
- Drukarka: Corexy X3D XL - była
- x 7
Re: Problemy z ekstruzją - checklista
Jak dla mnie takie ustawienie to masakra- nie wiesz jakiej mocy potrzebuje silnik w danym momencie żeby przepchać filament, bo nie jesteś na bieżąco w stanie zbierać informacji o przyczynie zacięcia filamentu. Jeśli komuś udało się takie ustawianie znaleźć, to był to złoty strzał, nic więcej. Tak jak napisano wyżej- maksymalna moc silnika plus maksymalny docisk filamentu do radełka. Jeśli chcesz możesz sobie zamontować czujnik zacięcia filamentu- to jest chyba w tej chwili najlepsze rozwiązanie na zacięcia. Na forum rctruck jeden z użytkowników opracowął taką czujkę, cyt:Sokoli pisze:Sory że odkopuje ale chyba po to jest
W jaki sposób mogę ustawić ekstruder aby gubił kroki w takim wypadku? Przez stepsticki?- Co się dzieje w przypadku ręcznego zatrzymania filamentu w trakcie pracy ekstrudera? Poprawnie ustawiony silnik powinien gubić kroki, w żadnym wypadku nie "mielić" filamentu. Wtedy nie brudzi się radełka i od razu słychać, że coś jest nie tak.
Miałem taką sytuację i przez 1h radełko rzeźbiło w filamencie.
link do tematu http://rctruck.pl/forum/viewtopic.php?f ... start=1870zatrzymanie filamentu powoduje wyłączenie grzałki oraz uaktywnienie procedury jak do zmiany filamentu, wózek z głowicą zjeżdża do pozycji home, grzałka jest wyłączana, całość czeka na użytkownika.