Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)
-
- Postów w temacie: 40
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)
W wątku tym chciałbym opisać moje przygody związane z tytułową drukarką. Lista modyfikacji jest długa i ciągle się rozszerza, przedstawię też zgrubny kosztorys. W tym momencie nazywam ją UTBA-A8 czyli "used-to-be-anet-a8"
Jeżeli chodzi stosunek cena/jakość.. koniec końców spodziewam się osiągnąć poziom oryginalnej Prusy i3.
2000zł nie przekroczę, co czyni inwestycję "dość opłacalną", pomijając dziesiątki roboczogodzin. Aczkolwiek doświadczenia i zdobytej wiedzy nie da się wycenić
Drukarkę kupiłem już z ramą TATARA oraz elektroniką MKS v1.5.
Na płycie głównej zintegrowane są sterowniki A4982 z ustawionymi na sztywno 16 mikrokrokami. Prąd na X/Y/E to 1.25A - silniki są gorące, ale stabilne
Ulepszenia jeżeli chodzi o elektronikę:
Dokupiłem drugi zasilacz 12V i w tym momencie stół ma swój własny, osobny zasilacz (podkręcony +10%) i sterowany jest z zewnętrznego tranzystora MOSFET, a drugi jest do całej reszty.
Jako że z mechatroniki najbardziej jestem elektronikiem, całą płytę główną projektuję od zera.
Z racji tego, że mam układy scalone TMC2208 oraz Arduino Mega, na tą chwilę zakładam użycie stosunkowo prostego shield'a na Arduino oraz osobną, wypasioną płytkę (4 warstwy) ze sterownikami krokowców. Obie płytki wymagają jeszcze dopieszczenia, ale wygląda to mniej więcej tak: Na koniec Chińskiego Nowego Roku zamawiam płytki i w marcu uruchamiam. Mam nadzieję, że zadziała
Ze zmian mechanicznych:
-na osi X pełen stock. Wałki są zjechane, mam już prawie gotowy całkiem nowy wózek z czterema łożyskami LM8U Misumi i prowadnice, pozostaje tylko wymienić całość.
-na osi Y wałki INA z TDI-CAD oraz łożyska LM8U Misumi. Chodzi ślicznie, przyjemnie szumi przy szybkich ruchach. Pasek zwykły gumowy, także z TDI-CAD, nie mam do niego uwag. Mam wrażenie, że GATES, który do mnie leci to strata pieniędzy.
-na osi Z wałki także zmienione, jest trochę mniejszy luz, jednak wciąż można wyczuć, że prowadnice trochę latają w stockowych łożyskach. Rozważam kupno długich LM8U od Misumi, ale to troche spory koszt. Chodzi mi też po głowie konwersja osi Z na wałki 10mm, zobaczymy.
Jeżeli chodzi o ekstruder, to największa zmiana to zastosowanie dyszy Triangelabs oraz heat break'a z podtoczeniem jak w E3D. Chcę zmienić radełko na takie o mniejszej średnicy, ale mam problem ze znalezieniem takiego, które nie będzie miało 0.2mm luzu na osi silnika Kusi mnie też opcja przerobienia ekstrudera na gwint M7, żeby móc stosować gardziele typu E3D (także Triangelab).
Z drobnych modyfikacji:
-wydrukowane tłumiki wibracji, świetnie się sprawują;
-zmiana łożysk na normalne idler'y 16T z zębami;
-czyścik filamentu;
-wydrukowane grubsze uchwyty na wałki 8mm;
-oczywiście naciąg na osi X;
-wiatraki - na płytę główną i oba zasilacze.
Na razie tyle, jeżeli chodzi o sam opis. Mój największy problem w tym momencie to Z-Wobble. Próbowałem sprzęgła stockowe, gdzie wał/śruba były odsunięte, stykały się ze sobą, próbowałem drukowanych samo-centrujących sprzęgieł, w tym momencie mam stockowe z włożoną kulką z łożyska między wał/śrubą (tutaj podziękowania dla Pana Tomka z TDI-CAD) i to sprawuje się najlepiej, ale decyzja o kupnie trapezówek TR8x2 jest już właściwie podjęta.
Z czasem dodam parę zdjęć, jak będzie zainteresowanie No i oczywiście pokażę wydruki.
Jeżeli chodzi stosunek cena/jakość.. koniec końców spodziewam się osiągnąć poziom oryginalnej Prusy i3.
2000zł nie przekroczę, co czyni inwestycję "dość opłacalną", pomijając dziesiątki roboczogodzin. Aczkolwiek doświadczenia i zdobytej wiedzy nie da się wycenić
Drukarkę kupiłem już z ramą TATARA oraz elektroniką MKS v1.5.
Na płycie głównej zintegrowane są sterowniki A4982 z ustawionymi na sztywno 16 mikrokrokami. Prąd na X/Y/E to 1.25A - silniki są gorące, ale stabilne
Ulepszenia jeżeli chodzi o elektronikę:
Dokupiłem drugi zasilacz 12V i w tym momencie stół ma swój własny, osobny zasilacz (podkręcony +10%) i sterowany jest z zewnętrznego tranzystora MOSFET, a drugi jest do całej reszty.
Jako że z mechatroniki najbardziej jestem elektronikiem, całą płytę główną projektuję od zera.
Z racji tego, że mam układy scalone TMC2208 oraz Arduino Mega, na tą chwilę zakładam użycie stosunkowo prostego shield'a na Arduino oraz osobną, wypasioną płytkę (4 warstwy) ze sterownikami krokowców. Obie płytki wymagają jeszcze dopieszczenia, ale wygląda to mniej więcej tak: Na koniec Chińskiego Nowego Roku zamawiam płytki i w marcu uruchamiam. Mam nadzieję, że zadziała
Ze zmian mechanicznych:
-na osi X pełen stock. Wałki są zjechane, mam już prawie gotowy całkiem nowy wózek z czterema łożyskami LM8U Misumi i prowadnice, pozostaje tylko wymienić całość.
-na osi Y wałki INA z TDI-CAD oraz łożyska LM8U Misumi. Chodzi ślicznie, przyjemnie szumi przy szybkich ruchach. Pasek zwykły gumowy, także z TDI-CAD, nie mam do niego uwag. Mam wrażenie, że GATES, który do mnie leci to strata pieniędzy.
-na osi Z wałki także zmienione, jest trochę mniejszy luz, jednak wciąż można wyczuć, że prowadnice trochę latają w stockowych łożyskach. Rozważam kupno długich LM8U od Misumi, ale to troche spory koszt. Chodzi mi też po głowie konwersja osi Z na wałki 10mm, zobaczymy.
Jeżeli chodzi o ekstruder, to największa zmiana to zastosowanie dyszy Triangelabs oraz heat break'a z podtoczeniem jak w E3D. Chcę zmienić radełko na takie o mniejszej średnicy, ale mam problem ze znalezieniem takiego, które nie będzie miało 0.2mm luzu na osi silnika Kusi mnie też opcja przerobienia ekstrudera na gwint M7, żeby móc stosować gardziele typu E3D (także Triangelab).
Z drobnych modyfikacji:
-wydrukowane tłumiki wibracji, świetnie się sprawują;
-zmiana łożysk na normalne idler'y 16T z zębami;
-czyścik filamentu;
-wydrukowane grubsze uchwyty na wałki 8mm;
-oczywiście naciąg na osi X;
-wiatraki - na płytę główną i oba zasilacze.
Na razie tyle, jeżeli chodzi o sam opis. Mój największy problem w tym momencie to Z-Wobble. Próbowałem sprzęgła stockowe, gdzie wał/śruba były odsunięte, stykały się ze sobą, próbowałem drukowanych samo-centrujących sprzęgieł, w tym momencie mam stockowe z włożoną kulką z łożyska między wał/śrubą (tutaj podziękowania dla Pana Tomka z TDI-CAD) i to sprawuje się najlepiej, ale decyzja o kupnie trapezówek TR8x2 jest już właściwie podjęta.
Z czasem dodam parę zdjęć, jak będzie zainteresowanie No i oczywiście pokażę wydruki.
morf
- morf
- Drukarz
- Postów w temacie: 2
- Posty: 3239
- Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
- Drukarka: Reprapy, Prusa MK3S
- x 1598
Re: Anet A8 TATARA - full custom
Powiem tak:
Fajnie ze chcialo Ci sie skroic PCB pod swoje potrzeby, aczkolwiek jak podliczyc cene pcb+stepstiki etc moze warto bylo kupic dueta? (ale to tylko moja opinia, ciesze sie ze nadal sa ludzie ktorym sie "chce" )
Fakt ze tam z aneta juz nie wiele zostalo ale nadal to konstrukcja bramowa. Moze trzeba bylo juz pojsc w cos bardziej rozwojowego
Fajnie ze chcialo Ci sie skroic PCB pod swoje potrzeby, aczkolwiek jak podliczyc cene pcb+stepstiki etc moze warto bylo kupic dueta? (ale to tylko moja opinia, ciesze sie ze nadal sa ludzie ktorym sie "chce" )
Fakt ze tam z aneta juz nie wiele zostalo ale nadal to konstrukcja bramowa. Moze trzeba bylo juz pojsc w cos bardziej rozwojowego
Done is better than perfect.
-
- Postów w temacie: 40
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Re: Anet A8 TATARA - full custom
Cóż, kupując tą drukarkę (dokładnie 525zł) nie planowałem takiego rozwoju, ale jak to się mówi, apetyt rośnie w miarę jedzenia
Nie wiem czy zauważyłeś, ale na moim PCB nie ma stepsticków i o to się rozchodzi. W tym projekcie mocno skupiłem się na dobrym zasilaniu i odbieraniu ciepła.
Czy Duet byłby lepszym wyborem? Patrząc czysto ekonomicznie, możesz mieć racje. Najtańszy kosztuje 90 funtów, to by wyszło z 500zł. U mnie wyjdzie trochę taniej, ale wciąż na 8bit. Z drugiej strony, paru kolegów z pracy też chce taką płytkę złożyć, więc koszty mogą znacznie spaść. No i lubię mieć zrobione wszystko po swojemu +wartość edukacyjna, parę dokumentów dotyczących projektowania układów/PCB sterowania silnikami przeczytałem. Wiedza zostaje, a jak dotąd moje doświadczenie życiowe pokazuje, to jest najcenniejsze.
Nie wiem czy zauważyłeś, ale na moim PCB nie ma stepsticków i o to się rozchodzi. W tym projekcie mocno skupiłem się na dobrym zasilaniu i odbieraniu ciepła.
Czy Duet byłby lepszym wyborem? Patrząc czysto ekonomicznie, możesz mieć racje. Najtańszy kosztuje 90 funtów, to by wyszło z 500zł. U mnie wyjdzie trochę taniej, ale wciąż na 8bit. Z drugiej strony, paru kolegów z pracy też chce taką płytkę złożyć, więc koszty mogą znacznie spaść. No i lubię mieć zrobione wszystko po swojemu +wartość edukacyjna, parę dokumentów dotyczących projektowania układów/PCB sterowania silnikami przeczytałem. Wiedza zostaje, a jak dotąd moje doświadczenie życiowe pokazuje, to jest najcenniejsze.
Zepco
-
- Postów w temacie: 40
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Re: Anet A8 TATARA - full custom
Okej, teraz parę zdjęć sprzętu:
Rendery obecnej karetki na osi X: Od razu jak wziąłem się za składanie, zdałem sobie sprawę, że w takim układzie każda zmiana/grzebanie w ekstruderze będzie kończyć się rozjechaniem pozycji dyszy o część albo nawet kilka mm, co nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Póki co, zostawiam jak jest, nie grzebię tam w sumie zbyt często. Łożyska trzymają się na trytkach Po złożeniu całości stwierdziłem, że grubo przesadziłem z ilością śrub, ale podoba mi się jak to wygląda
Pierwotnie dopasowywałem otwory na uchwyt paska zębatego tak, by pasowały konstrukcje "oryginalne", ale w gruncie rzeczy, jest to trochę bez sensu i być może w następnej rewizji to zmienię.
Zapomniałem w poprzednim poście wspomnieć - na "krańcówce" osi Z mam Hall-ON, który jako tako działa, ale mam w planach całkiem to przerobić na ciut zminiaturyzowaną wersję albo w ogóle zamontować czujnik indukcyjny, przy czym ta druga opcja wiąże się ze zrezygnowaniem ze szkła.
Oba wentylatory zmienione na nowe Sunon.
W następnym odcinku wydruki
Cable management #1
Cable management #2
Profesjonalne chłodzenie silnika krokowego
Rendery obecnej karetki na osi X: Od razu jak wziąłem się za składanie, zdałem sobie sprawę, że w takim układzie każda zmiana/grzebanie w ekstruderze będzie kończyć się rozjechaniem pozycji dyszy o część albo nawet kilka mm, co nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Póki co, zostawiam jak jest, nie grzebię tam w sumie zbyt często. Łożyska trzymają się na trytkach Po złożeniu całości stwierdziłem, że grubo przesadziłem z ilością śrub, ale podoba mi się jak to wygląda
Pierwotnie dopasowywałem otwory na uchwyt paska zębatego tak, by pasowały konstrukcje "oryginalne", ale w gruncie rzeczy, jest to trochę bez sensu i być może w następnej rewizji to zmienię.
Zapomniałem w poprzednim poście wspomnieć - na "krańcówce" osi Z mam Hall-ON, który jako tako działa, ale mam w planach całkiem to przerobić na ciut zminiaturyzowaną wersję albo w ogóle zamontować czujnik indukcyjny, przy czym ta druga opcja wiąże się ze zrezygnowaniem ze szkła.
Oba wentylatory zmienione na nowe Sunon.
W następnym odcinku wydruki
-
- Postów w temacie: 40
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Re: Anet A8 TATARA - full custom
Wymieniłem śruby trapezowe na nowe ze skokiem 2mm. Podekscytowany zamontowałem, puszczam wydruk, patrze co się zmieniło... nic
Poza tym, że teraz na 100% są proste i bez mikrokroków mam rozdzielczość 10um, więc trochę łatwiej mi się dobiera wysokość warstwy (wcześniej trzymałem wielokrotność 40um), nic się nie zmieniło.
Ostateczna diagnoza - sprzęgła.
Spróbuję jeszcze raz tych drukowanych, aczkolwiek nie jestem jakoś przekonany. Kuszą mnie bardzo kłowe, wydrukuję też sztywne i zobaczę co wyjdzie. Kombinuję też z ustawieniem nakrętki trapezowej, żeby ona sama w sobie nie naciągała śruby.
Wydruk przed zmianą: Poza tym, warstwy układa ładnie. Nie mogę się doczekać płyty głównej z TMC2208...
Poza tym, że teraz na 100% są proste i bez mikrokroków mam rozdzielczość 10um, więc trochę łatwiej mi się dobiera wysokość warstwy (wcześniej trzymałem wielokrotność 40um), nic się nie zmieniło.
Ostateczna diagnoza - sprzęgła.
Spróbuję jeszcze raz tych drukowanych, aczkolwiek nie jestem jakoś przekonany. Kuszą mnie bardzo kłowe, wydrukuję też sztywne i zobaczę co wyjdzie. Kombinuję też z ustawieniem nakrętki trapezowej, żeby ona sama w sobie nie naciągała śruby.
Wydruk przed zmianą: Poza tym, warstwy układa ładnie. Nie mogę się doczekać płyty głównej z TMC2208...
- Berg
- Zasłużony
- Postów w temacie: 11
- Posty: 7570
- Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
- Lokalizacja: Kraków
- Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
- x 2675
Re: Anet A8 TATARA - full custom
Nie no full szacunek że Ci się chcę.
Jedak EINSY Rambo u skośnego kupisz z kompletem kabli i wentylatorami za 270zł
Ramę do Prusy Bear Upgrade - 380zł
Stół magnetyczny, blacha, PEI - 300zł
Komplet silników -200
Klon extruder Bondtech - 120zł
Oryginalna dysz e3d - 30zł
Radiator, tytanowa rurka -20zl
Zasilacz 24V - 100zł
Komplet wałków - 100zł
Komplet łożysk IKO - 100zł
PINDA - 60zł
Rolka oryginalnego pomarańczowego Prusamentu 120zł
razem 1800
Jedak EINSY Rambo u skośnego kupisz z kompletem kabli i wentylatorami za 270zł
Ramę do Prusy Bear Upgrade - 380zł
Stół magnetyczny, blacha, PEI - 300zł
Komplet silników -200
Klon extruder Bondtech - 120zł
Oryginalna dysz e3d - 30zł
Radiator, tytanowa rurka -20zl
Zasilacz 24V - 100zł
Komplet wałków - 100zł
Komplet łożysk IKO - 100zł
PINDA - 60zł
Rolka oryginalnego pomarańczowego Prusamentu 120zł
razem 1800
Prusa i3 mk3s https://tinyurl.com/y65mva4m
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
-
- Postów w temacie: 40
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Re: Anet A8 TATARA - full custom
Okej, ale co z tego? Mam wyrzucić i składać nową drukarkę? Przecież to co składam w gruncie rzeczy będzie taką Prusą, z wyjątkiem stołu, aczkolwiek kupując stół w cenie, którą wymieniłeś, wciąż mieszczę się w budżecie, który wypisałeś.rafaljot pisze:Nie no full szacunek że Ci się chcę.
Jedak EINSY Rambo u skośnego kupisz z kompletem kabli i wentylatorami za 270zł
Ramę do Prusy Bear Upgrade - 380zł
Stół magnetyczny, blacha, PEI - 300zł
Komplet silników -200
Klon extruder Bondtech - 120zł
Oryginalna dysz e3d - 30zł
Radiator, tytanowa rurka -20zl
Zasilacz 24V - 100zł
Komplet wałków - 100zł
Komplet łożysk IKO - 100zł
PINDA - 60zł
Rolka oryginalnego pomarańczowego Prusamentu 120zł
razem 1800
Jeżeli chcesz mi udowodnić, że ta drukarka nie jest najbardziej opłacalną opcją, czy też najprostszą - wiem o tym Ale to nie o to tutaj chodzi.
- Berg
- Zasłużony
- Postów w temacie: 11
- Posty: 7570
- Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
- Lokalizacja: Kraków
- Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
- x 2675
Re: Anet A8 TATARA - full custom
głównie, to chodziło mi o elektronikę, Einsy RAMBO. A stół MK52 raczej Ci się nie zmieści.Holgin pisze: Czy Duet byłby lepszym wyborem? Patrząc czysto ekonomicznie, możesz mieć racje. Najtańszy kosztuje 90 funtów, to by wyszło z 500zł. U mnie wyjdzie trochę taniej, ale wciąż na 8bit.
Prusa i3 mk3s https://tinyurl.com/y65mva4m
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
-
- Postów w temacie: 40
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Re: Anet A8 TATARA - full custom
Moja elektronika nie będzie chyba znacznie różnić się od Einsy - poczytam potem dokumentację. Pewne rzeczy będą "lepiej" czyli zupełnie osobno prowadzone zasilanie do stołu, silników, hot endu i Atmegi.rafaljot pisze:głównie, to chodziło mi o elektronikę, Einsy RAMBO. A stół MK52 raczej Ci się nie zmieści.Holgin pisze: Czy Duet byłby lepszym wyborem? Patrząc czysto ekonomicznie, możesz mieć racje. Najtańszy kosztuje 90 funtów, to by wyszło z 500zł. U mnie wyjdzie trochę taniej, ale wciąż na 8bit.
Stół się zmieści
- Berg
- Zasłużony
- Postów w temacie: 11
- Posty: 7570
- Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
- Lokalizacja: Kraków
- Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
- x 2675
Re: Anet A8 TATARA - full custom
no i na EINSY są tmc2130 z SPI i obsługą StallGuard
Prusa i3 mk3s https://tinyurl.com/y65mva4m
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2