Drukarka do wydruku obudów

Zastanawiasz się co wybrać? Zapytaj tutaj.
Awatar użytkownika
l00k
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 31
Rejestracja: 10 wrz 2019, 19:28
x 4

Drukarka do wydruku obudów

Post autor: l00k »

Hej wszystkim,

Proszę o pomoc dla początkującego.

Budżet
Wstępnie 6k, ale dam się przekonać by zainwestować więcej.
Jest to pierwsza drukarka więc chciałbym się wstępnie zapoznać z technologią. Ale później budżet mogę zwiększyć o dużo więcej.

Potrzeby
Planuję tworzyć (komercyjnie) małe gadżety elektroniczne i potrzebowałbym do tego tworzyć obudowy.
Pierwotnie myślałem o formowaniu z żywic (np. BesCast), ale porównując koszty + nakład pracy wygląda na to, że lepszym rozwiązaniem może być druk 3D.
Trochę się już rozglądałem i wygląda na to, że sensowny jest tylko druk z żywic foto utwardzalnych. Choć interesowałem się "tradycyjnymi metodami" + kompiel w oparach acetonu (np. MagicBox).
Problem z żywicowymi drukarkami jest taki że form 2 (czy nawet 3) to aktualnie 20k.
Zortrax Inkspire też wygląda obiecująco i za połowe tej ceny.
I najtańsza opcja Anycubic photon S 2k (to rozważam tylko jako narzędzie do edukacji)

Ale wątpliwości co do żywic jest trochę:
- smród i toksyczność oparów sprawia, że muszę zainwestować z specjalne stanowisko do druku
- upierdliwe może być czyszczenie
- jeśli chodzi o najtańszego Photona to czytałem że często trzeba wymieniać lampy folie itd.
- koszt żywic, który z moich wyliczeń wychodzi w ekonomicznym wariancie 5 razy większy od filamentów tradycyjnych

Zaletą żywicowych bez wątpienia pozostaje dokładność - w moim przypadku chodzi o gładkość - nie będę przecież sprzedawać w obudowach gdzie widać na pierwszy rzut oka tandetne wykonanie. Tutaj jednak liczę, że może wyprowadzicie mnie z błędu i jednak da się jakoś poprawić wykończenie. Pomijać konieczność ręcznego obrabiania - w/w kąpiel była by ok.

Uwzględnijcie w poniższych obrazkach tylko jakość.
To byłoby mega!
Obrazek
Takie coś byłoby wystarczające
Obrazek
To w ostatecznośći
Obrazek
A to już raczej odpada (ta chropowata powierzchnia)
Obrazek

W żywicowej bez problemu to bym osiągnął - w FDM z tego co wiem, bez obróbki mechanicznej nie da rady.

Doświadczenie
Brak, trochę liznąłem teorii.

BTW. Sugestie doświadczonych chętnie widziane :D
Abys
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: dziobu »

l00k pisze:Ale wątpliwości co do żywic jest trochę:
viewtopic.php?f=35&t=4250
l00k pisze:To byłoby mega!
Wtryskarka.
l00k pisze:Takie coś byłoby wystarczające
(...)
To w ostatecznośći
To da się zrobić. Najprościej i chyba najszybciej, tj bez grzebania i modyfikacji - Ultimaker, Zortrax.
l00k pisze:A to już raczej odpada (ta chropowata powierzchnia)
Akurat w tym wypadku chropowata powierzchnia to spora zaleta, bo się nie ślizga.

Ale FDM takich standardowo nie robi; tu walczysz tylko z warstwami (i masą innych problemów).
l00k pisze:W żywicowej bez problemu to bym osiągnął - w FDM z tego co wiem, bez obróbki mechanicznej nie da rady.
  1. Wydruki z żywic nie są zbyt wytrzymałe. Jak Ci taka obudowa z PCB w środku upadnie to może źle trafić i pęknie.
  2. Uzyskanie dowolnego i ładnego wydruku z żywic też wymaga wprawy; w przypadku Photona pomaga jeszcze zmiana softu na lepszy (Formware Slicer).
  3. Z FDM można mieć ładne i estetyczne wydruki, ale warstwy zawsze będziesz widział. Wygładzanie acetonem, pomijam już że dotyczy ABSu który kurczy się przy dużych wydrukach, też nie jest taką bajkową sprawą. Po prostu topisz plastik. Wada - po zastygnięciu jest sztywniejszy i inaczej działają zatrzaski, itp.
Cóż. Taka technologia. Idealną powierzchnię dają odlewy.
Ale po co CI taka idealnie gładka powierzchnia? Te widoczne warstwy wcale nie są złe, wszystko zależy od projektu i koloru (tak, niektóre fajnie to maskują).
l00k, Abys
Awatar użytkownika
FlameRunner
Zasłużony
Postów w temacie: 8
Posty: 6568
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
x 2056

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: FlameRunner »

  • Wariant "mega" - to przecież render? ;)
  • Wariant "wystarczające" - to przecież wydruk z drukarki FFF, chyba nawet nie jakiś super, po prostu zdjęcie zrobione tak, żeby ładnie wyszedł.
  • Wariant "w ostateczności" - też wydruk z drukarki FFF, chyba trochę gorszy, zdjęcie mniej korzystne.
  • Wariant "odpada" - to chyba wydruk z SLS.
Jeśli masz cierpliwość i (jeszce nieodkryty) dryg do dłubania w drukarkach 3D, to coś w okolicach "wystarczające" i "w ostateczności" osiągniesz nawet na drukarce złożonej z chińskiego zestawu kupionego za kilka stów. Jeśli nie masz cierpliwości lub nie masz zamiaru dłubać w sprzęcie, uzyskasz takie efekty na drukarce za kilka tysięcy.

Co do żywicówki, to żywice są faktycznie droższe niż filament, praca z taką drukarką jest upierdliwa, drukarka faktycznie wymaga odpowiedniego stanowiska, a w tej chwili budżet pozwoli Ci co najwyżej na Anycubic Photon.

W tej chwili kluczowe pytanie brzmi: co i dla kogo planujesz tworzyć? Czy masz dostęp do potencjalnych klientów, którym mógłbyś pokazać wydruk z FFF i zapytać "może być?"? W wielu miejscach nawet wyjątkowo brzydkie wydruki FFF ujdą, patrz: viewtopic.php?f=30&t=4142.

@dziobu, co do slicera, czy próbowałeś może już wydrukować na Photonie coś przygotowanego w Z-Suite?
l00k, Abys
Awatar użytkownika
l00k
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 31
Rejestracja: 10 wrz 2019, 19:28
x 4

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: l00k »

@dziobu
Taa, widziałem ten wątek.
Wydruki tam są beznadziejne, ale widziałem też w drugą stronę - bardzo ładne.
W tym przypadku problematyczny był model jak sądzę.

Poza tym cenne uwagi. Dzięki.

Edit:
Jeszcze słowo odnośnie odlewów. Bo miałem też zamysł żeby na drukarce drukować tylko prototypu, no ale i tak to wymaga mnostwa obróbki ręcznej. A drukarkę (lub docelowo drukarki) ustawiam i potem sprawdzam czy wyszło czy nie..

@FlameRunner
Tak jasne to MEGA to render, ale np. mam takie urządzenie
Obrazek
Tutaj na zdjeciu tego nie widać, ale powierzchnię ma tak gładką i z takim połyskiem jak ten render ;)

Jeśli moje wystarczająco to jest FFF to jak dla mnie super i daje nadzieję. Pójdę więc chyba w tym kierunku.
wyjątkowo brzydkie wydruki FFF ujdą, patrz: viewtopic.php?f=30&t=4142
Tego to ja chcę właśnie uniknąć ;)

EDIT2
@dziobu
Te propozycje to jak rozumiem?
Ultimaker 2+ ~10k (robi wrażenie wysokość wartstwy)
Zortrax m200 plus ~8,5k (tu już nieco gorzej z rozdzielczością)
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: dziobu »

l00k pisze:@dziobu
Taa, widziałem ten wątek.
Wydruki tam są beznadziejne, ale widziałem też w drugą stronę - bardzo ładne.
W tym przypadku problematyczny był model jak sądzę.
To wątek opisowy, a nie pokazowy. Jakby detal wyszedł idealny to bym nie mógł wielu rzeczy dodać.

Poza tym to też nie tak że wrzucasz byle co na stół i lecisz. Też trzeba się nagimnastykować, odpowiednio dodać supporty (tak żeby dało się je usunąć), dobrze ułożyć model... Tu nic się nie dzieje samo.
l00k pisze:Tutaj na zdjeciu tego nie widać, ale powierzchnię ma tak gładką i z takim połyskiem jak ten render ;)
No ale ta obudowa jest drukowana?
l00k pisze:
wyjątkowo brzydkie wydruki FFF ujdą, patrz: viewtopic.php?f=30&t=4142
Tego to ja chcę właśnie uniknąć ;)
To tu jest mała pułapka - faktycznie te wydruki są brzydkie. Ale wiesz dlaczego? Doczytałeś się gdzieś ile trwają wydruki? I ile trwają przy jakościach super-extra z warstwą 0.05mm (tyle najmniej drukowałem na dyszy 0.4mm)? Bo jak Twoja JEDNA obudowa będzie powstawała 28 godzin, to zapewniam Cię że zjedziesz z jakością ;)
Taka technologia.
l00k pisze:EDIT2
@dziobu
Te propozycje to jak rozumiem?
Ultimaker 2+ ~10k (robi wrażenie wysokość wartstwy)
Zortrax m200 plus ~8,5k (tu już nieco gorzej z rozdzielczością)
To była sugestia co jest w miarę bezobsługowe, a dobre.

Jeśli chodzi o parametry - byle chińczyk ma lepsze. Różnica w tym, z których da się skorzystać. Technicznie większość drukarek może mieć rozdzielczość w osiach X/Y rzędu np (2*18)/(400*256)mm, czyli...ten tego...~0.35um a w Z jeszcze mniej. Jest to oczywiście bzdura, ale tyle wynika z obliczeń. Tylko użyta mechanika na to nie pozwoli, a i sama technologia w tym temacie dupy nie urywa. Przyjmuje się że dokładność 0.1mm w X/Y to dobry standard.
Abys, l00k
Awatar użytkownika
Abys
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 801
Rejestracja: 09 lut 2019, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Drukarka: Ender 3 SKR1.4T,..
x 350

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: Abys »

Pomyśl nad ABS i wygładzeniem Acetonem,poczytaj,popatrz jak to wygląda.

Obrazek
dziobu, l00k
Ender 3 SKR 1.4 Turbo / MKS Gen L V1, Bambu Lab P1P
Awatar użytkownika
l00k
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 31
Rejestracja: 10 wrz 2019, 19:28
x 4

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: l00k »

@dziobu
Poza tym to też nie tak że wrzucasz byle co na stół i lecisz. Też trzeba się nagimnastykować, odpowiednio dodać supporty (tak żeby dało się je usunąć), dobrze ułożyć model... Tu nic się nie dzieje samo.
Zdaje sobie z tego sprawę. Ale o ile przy odlewach za każdym razem trzeba oczyścić formy, przygotować mieszankę i kolor, wymieszać, pozbyć się podciśnieniowo pecherzyków powietrza, zalać, czyścić to co się wylało. Potem obrabiać detal o tyle tutaj namęczę się przy projektowaniu, konfigurowaniu drukarki a potem już przynajmniej przez jakąś ilość dostanę powtarzalne wyniki (tak zakładam - bez tego to nie ma sensu).
No ale ta obudowa jest drukowana?
Nie wiem (nie sądzę), po prostu chciałem przedstawić skalę tego co jest 10/10 a co jest 0/10.
To tu jest mała pułapka - faktycznie te wydruki są brzydkie. Ale wiesz dlaczego? Doczytałeś się gdzieś ile trwają wydruki? I ile trwają przy jakościach super-extra z warstwą 0.05mm (tyle najmniej drukowałem na dyszy 0.4mm)? Bo jak Twoja JEDNA obudowa będzie powstawała 28 godzin, to zapewniam Cię że zjedziesz z jakością ;)
Taka technologia.

Tak zdaje sobie z tego sprawę.
Tutaj plus ma żywicowa.. (nie licząc technologii laserowych) bo można kilka na raz.
W obu przypadkach rozwiązaniem jest kilka drukarek. Na razie zaczynam więc prototypy i detal - nie będzie to problemem.
Przyjmuje się że dokładność 0.1mm w X/Y to dobry standard.
Jak rozumiem 0.1mm to wielkość odchyłki jaka występuje na danej krawędzi -
czyli że na prostej krawędzi mogą być odchyłki w jeden i drugi bok o 0.1 - i stąd problem nierównośći?

@Abys
Pomyśl nad ABS i wygładzeniem Acetonem,poczytaj,popatrz jak to wygląda.
Tak.. ten efekt bardzo mi się podoba. Niestety wszystkie modele jakie widziałem tym potraktowane nie mają pierwotnie formy brył prostokątnych.
Problem w tym że taka sówka jak zostanie wygładzona to nie widać czy odcinki proste zmieniły się. A u mnie w obudowie jak dojdzie do niejednorodnych deformacji to będzie kicha.
Ktoś przeprowadzał takie eksperymenty?
Ostatnio zmieniony 10 wrz 2019, 22:48 przez l00k, łącznie zmieniany 1 raz.
Abys
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: dziobu »

Abys pisze:Pomyśl nad ABS i wygładzeniem Acetonem,poczytaj,popatrz jak to wygląda.
O tym była mowa.
Zauważ że w większości wygładza się jakieś kurzołapki czy inne popiersia. Spróbuj wygładzić obudowę z ostrymi krawędziami, dopasowaną do urządzenia i z miejscami na śruby. A teraz powtórz to wielokrotnie zachowując powtarzalność.
Próbowałem. Da się, ale ilość roboty jest chora i nieadekwatna do efektów. Do tego każdy błąd - obudowa do kosza (jak ma być idealna).
Zrezygnowałem.
Teraz wciskam wszystkim że warstwy też są fajne :D
Abys
Awatar użytkownika
l00k
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 31
Rejestracja: 10 wrz 2019, 19:28
x 4

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: l00k »

Uprzedziłeś mojego edita :)
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wydruku obudów

Post autor: dziobu »

l00k pisze:potem już przynajmniej przez jakąś ilość dostanę powtarzalne wyniki (tak zakładam - bez tego to nie ma sensu).
Tak. Zgadza się.
Drukuję czasem hurtowo i tak to działa.
l00k pisze: Tak zdaje sobie z tego sprawę.
Tutaj plus ma żywicowa.. (nie licząc technologii laserowych) bo można kilka na raz.
W obu przypadkach rozwiązaniem jest kilka drukarek. Na razie zaczynam więc prototypy i detal - nie będzie to problemem.
Żywicówka, poza szeregiem innych wad, ma mały obszar roboczy.

Swoją drogą - wybór materiałów do FDM jest ogromny. PLA, PET-G, ABS, ASA, HIPS, Nylon, liczne gumy, PC, termo i światło chromy...; do tego masa dostępnych kolorów.
Żywic jest kilka. Twarda, miękka, elastyczna. Każda w max kilku kolorach (o mieszaniu barwników nie mówię, bo tu leży powtarzalność)
Także to nie są zamienne technologie. Bardziej się dopełniają, ale uważam że to czego potrzebujesz to bardziej FDM.
l00k pisze:Jak rozumiem 0.1mm to wielkość odchyłki jaka występuje na danej krawędzi -
czyli że na prostej krawędzi mogą być odchyłki w jeden i drugi bok o 0.1 - i stąd problem nierównośći?
Nie. 0.1mm to realne zachowanie wymiarów (wystarcza żeby detale do siebie idealnie pasowały).
Nierówności na warstwach wynikają ze sposobu nakładania materiału.
Abys, l00k
ODPOWIEDZ

Wróć do „Co kupić?”