Renkforce RF100
- Jackoboo
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 11
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 kwie 2018, 09:31
- Lokalizacja: Rzeszów
- Drukarka: Anet A8 AM8
- x 22
Renkforce RF100
Witam.
Ostatnio na allewujdrogo nastapił wysyp drukarek Renkforce. Szczęśliwie udało mi się nabyć jeden egzemplarz za niezbyt wydórowaną cenę.
Jako, że posiadam już pewne (małe, ale jednak ) doświadczenie z drukiem 3d, tym workvlogu chciałbym przedtawić budowę tej drukarki, jej ulepszanie oraz na co zwrócić uwagę. Chciałbym pomóc (albo przestrzec) tych, którzy kupują drukarki opisane jako uszkodzone, albo co lepiej brzmi niesprawdzane, a pózniej sami nie potrafią ich ogarnąć.
Postaram się aby wszystko było opisane szczegółowo.
Jest to mój pierszy tego typu wokrlog, więc porszę o wyrozumiałość, ewentualne uwagi też mile widziane.
Nie wiem czy wybrałem prawidłowy dział, jeżeli nie proszę administrację o jego zmianę.
Unboxing oraz akcesoria
Normalnie nie omawiałbym rozpakowania, bo jest to drukarka z ''drugiej ręki'', jednak opakowanie jak i sposób zabezpieczenia na czas transportu wygląda oryginalnie i jest bardzo dobry.
Ostatnio na allewujdrogo nastapił wysyp drukarek Renkforce. Szczęśliwie udało mi się nabyć jeden egzemplarz za niezbyt wydórowaną cenę.
Jako, że posiadam już pewne (małe, ale jednak ) doświadczenie z drukiem 3d, tym workvlogu chciałbym przedtawić budowę tej drukarki, jej ulepszanie oraz na co zwrócić uwagę. Chciałbym pomóc (albo przestrzec) tych, którzy kupują drukarki opisane jako uszkodzone, albo co lepiej brzmi niesprawdzane, a pózniej sami nie potrafią ich ogarnąć.
Postaram się aby wszystko było opisane szczegółowo.
Jest to mój pierszy tego typu wokrlog, więc porszę o wyrozumiałość, ewentualne uwagi też mile widziane.
Nie wiem czy wybrałem prawidłowy dział, jeżeli nie proszę administrację o jego zmianę.
Unboxing oraz akcesoria
Normalnie nie omawiałbym rozpakowania, bo jest to drukarka z ''drugiej ręki'', jednak opakowanie jak i sposób zabezpieczenia na czas transportu wygląda oryginalnie i jest bardzo dobry.
Abys
Dlaczego wczoraj to działało a dzisiaj nie
- panWiadr0
- Postów w temacie: 1
- Posty: 1255
- Rejestracja: 25 sty 2019, 14:06
- Drukarka: niesforny reprap
- x 839
Re: Renkforce RF100
Ale może napisz jeszcze co jej dolega?
No printer. No problem.
#fuckchineseshit
https://www.instagram.com/aretefab/
https://www.printables.com/pl/social/33 ... adro/about
#fuckchineseshit
https://www.instagram.com/aretefab/
https://www.printables.com/pl/social/33 ... adro/about
- Jackoboo
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 11
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 kwie 2018, 09:31
- Lokalizacja: Rzeszów
- Drukarka: Anet A8 AM8
- x 22
Re: Renkforce RF100
Piersze wrażenia
Drukarka jak na swoje wymiary jest niesamowicie wręcz cieżka, na opakowaniu było napisane 14kg.
Wydaje się bardzo masywna i sztywna.
Główny szkielet wykonany jest z blachy 1.5mm i zagięty w kształt litery U.
Po obydwu bokach przykręcone są dadatkowo 5mm plexi.
Nie wiem dlaczego producent nie przesunął stołu w prawo, (patrząc od frontu urządzenia)
znacząco zwiększyło by się wtedy pole robocze a tak stół wystaje jeszcze 4.5cm w lewo od dyszy.
Na zdjęciu poniżej pozycja homeXY, widać jak wiele powierzchni roboczej się marnuje. Zębatki wydają się być ''Tymi najlepszymi'' , a pasek...
Nigdy nie spotkałem się z tym producentem, więc nie wiem czy dobry czy zły, ale przynajmniej nie noname.
Dobrze też, że paski nie są napinane sprężynkami. Stół poza tym, że jest najbardziej krzywym stołem jaki widziałem,
jest szklany, nie podgrzewany. Ma przyklejoną jakąś matową folię na górze.
Na dole przklejone 3 magnesy neodymowe z otworami, dosyć łatwo się go ściąga
i nie ma luzu gdy już jedzi na swoim miejscu.
Łożyska. Drukarka ślizga się na tulejkach ślizgowych, coś ala Igus,
nie sprawiają wrażenia dobrych jakościowo.
Nie wiem czy jest to spowodowane przebiegiem drukarki,
czy mają tak od nowości, ale mają całkiem duży luz.
Ich sposób mocowania jest moim zdaniem dyskusyjny lekko mówiąc. Silniki nie mają żadnych oznaczeń.
Śruba na osi Z to TR8x4
Drukarka jak na swoje wymiary jest niesamowicie wręcz cieżka, na opakowaniu było napisane 14kg.
Wydaje się bardzo masywna i sztywna.
Główny szkielet wykonany jest z blachy 1.5mm i zagięty w kształt litery U.
Po obydwu bokach przykręcone są dadatkowo 5mm plexi.
Nie wiem dlaczego producent nie przesunął stołu w prawo, (patrząc od frontu urządzenia)
znacząco zwiększyło by się wtedy pole robocze a tak stół wystaje jeszcze 4.5cm w lewo od dyszy.
Na zdjęciu poniżej pozycja homeXY, widać jak wiele powierzchni roboczej się marnuje. Zębatki wydają się być ''Tymi najlepszymi'' , a pasek...
Nigdy nie spotkałem się z tym producentem, więc nie wiem czy dobry czy zły, ale przynajmniej nie noname.
Dobrze też, że paski nie są napinane sprężynkami. Stół poza tym, że jest najbardziej krzywym stołem jaki widziałem,
jest szklany, nie podgrzewany. Ma przyklejoną jakąś matową folię na górze.
Na dole przklejone 3 magnesy neodymowe z otworami, dosyć łatwo się go ściąga
i nie ma luzu gdy już jedzi na swoim miejscu.
Łożyska. Drukarka ślizga się na tulejkach ślizgowych, coś ala Igus,
nie sprawiają wrażenia dobrych jakościowo.
Nie wiem czy jest to spowodowane przebiegiem drukarki,
czy mają tak od nowości, ale mają całkiem duży luz.
Ich sposób mocowania jest moim zdaniem dyskusyjny lekko mówiąc. Silniki nie mają żadnych oznaczeń.
Śruba na osi Z to TR8x4
Abys
Dlaczego wczoraj to działało a dzisiaj nie
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 3
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Renkforce RF100
A jak opisana była Twoja?Jackoboo pisze:drukarki opisane jako uszkodzone, albo co lepiej brzmi niesprawdzane
Czy drukowałeś już coś? Napotkałeś jakieś problemy?
- virgin71
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 1
- Posty: 2581
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ultimaker | U30
- x 497
- Kontakt:
Re: Renkforce RF100
Faktycznie jest wysyp tego. Ja się chyba już nie przekonam do drukarki bez grzanego stolika.
- Jackoboo
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 11
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 kwie 2018, 09:31
- Lokalizacja: Rzeszów
- Drukarka: Anet A8 AM8
- x 22
Re: Renkforce RF100
Przepraszam za tą przerwę, ale spowodowana ona była problemami technicznymi.
Pierwsze co zrobiłem po rozpakowaniu to sprawdzenie drukarki od strony mechanicznej i elektrycznej.
Najzwyczajniej chcę uniknąć tego typu rzeczy: viewtopic.php?f=34&t=3547&hilit=tronxy&start=10#p61468
Położyłem ją na bok i odręciłem spodnią część. Jest ona wentylowana, to dobrze bo drukarka nie posiada
żadnego wentylatora chłodzącego elektronikę a zasilacz też jest i będzie (spoiler ) pasywny.
A tutaj już wnętrze urządzenia. Widać, że panuje tu porządek a o organizację kabli dbają przykręcone do obudowy bagietki.
Zdziwiło mnie obecność przetwornicy step-down, ale jak się póżniej okazało służy ona do zasilania paska LED do oświetklania wydruku.
Taśmy łączące wyświetlacz z płytą główną są owinięte plecionką a przyklejony do nich przewód przykręconony jest do punktu uziemienia, gdzie też podpięty jest przewód ochronny z zasilania.
Jak już jestem przy zasilaniu, wyłącznik na tylnej ściance nie odłącza zasilacza od napięcia sieciowego a wyjście zasilacza od płyty głównej.
Jak dla mnie spory minus, bo jeżeli chcemy całkowicie odłączyć drukarkę od napięcia to musimy wyjąć przewód zasilający.
Sam zasilacz wydaje się dobrej jakości, nie noname. Tylko 60W ponieważ drukarka nie posiada podgrzewanego stołu. Rzut oka na płytę główną. Drukarka jest dosyć starej konstrukcji więć na jakiegoś 32-bitowca nie ma co liczyć.
Jest to standardowa elektronika z ATMEGA2560 z czterema sterownikami A4982SLPT (Jest to to samo co A4998, tylko w 24-pin pinowej obudowie TSSOP). Piąty można sobie dołożyć. Płytka przyjmuje napięcie 12-24V. Ale najważniejsze jest to, że ma układ pinów zgodny z RAMPS 1.4 i dodatkowe puste miejsca na mosfety dla grznago stołu czy drugiego extrudera. Ciekawe jest też to, że wentylator do chłodzenia hotendu też ma swój osobny mosfet). Znalazło się też parę dodatowych wolnych pinów.
Stepy nie są wymienne. Tranzystory to IOR IRRF44N (49A , 55V). Programator to FTDI FT232RL.
Moja była opisana jako ''Po włączeniu do prądu działa, dalej nie sprawdzana'' i to dalej jest kluczową różnicą, ponieważ: Ale o tym potem. Miałem sprawdzać czy drukarka ma zabezpieczenia termiczne i jak widać nawet nie musiałem .FlameRunner pisze:A jak opisana była Twoja?
Czy drukowałeś już coś? Napotkałeś jakieś problemy?
Pierwsze co zrobiłem po rozpakowaniu to sprawdzenie drukarki od strony mechanicznej i elektrycznej.
Najzwyczajniej chcę uniknąć tego typu rzeczy: viewtopic.php?f=34&t=3547&hilit=tronxy&start=10#p61468
Położyłem ją na bok i odręciłem spodnią część. Jest ona wentylowana, to dobrze bo drukarka nie posiada
żadnego wentylatora chłodzącego elektronikę a zasilacz też jest i będzie (spoiler ) pasywny.
A tutaj już wnętrze urządzenia. Widać, że panuje tu porządek a o organizację kabli dbają przykręcone do obudowy bagietki.
Zdziwiło mnie obecność przetwornicy step-down, ale jak się póżniej okazało służy ona do zasilania paska LED do oświetklania wydruku.
Taśmy łączące wyświetlacz z płytą główną są owinięte plecionką a przyklejony do nich przewód przykręconony jest do punktu uziemienia, gdzie też podpięty jest przewód ochronny z zasilania.
Jak już jestem przy zasilaniu, wyłącznik na tylnej ściance nie odłącza zasilacza od napięcia sieciowego a wyjście zasilacza od płyty głównej.
Jak dla mnie spory minus, bo jeżeli chcemy całkowicie odłączyć drukarkę od napięcia to musimy wyjąć przewód zasilający.
Sam zasilacz wydaje się dobrej jakości, nie noname. Tylko 60W ponieważ drukarka nie posiada podgrzewanego stołu. Rzut oka na płytę główną. Drukarka jest dosyć starej konstrukcji więć na jakiegoś 32-bitowca nie ma co liczyć.
Jest to standardowa elektronika z ATMEGA2560 z czterema sterownikami A4982SLPT (Jest to to samo co A4998, tylko w 24-pin pinowej obudowie TSSOP). Piąty można sobie dołożyć. Płytka przyjmuje napięcie 12-24V. Ale najważniejsze jest to, że ma układ pinów zgodny z RAMPS 1.4 i dodatkowe puste miejsca na mosfety dla grznago stołu czy drugiego extrudera. Ciekawe jest też to, że wentylator do chłodzenia hotendu też ma swój osobny mosfet). Znalazło się też parę dodatowych wolnych pinów.
Stepy nie są wymienne. Tranzystory to IOR IRRF44N (49A , 55V). Programator to FTDI FT232RL.
JGFTW, Abys
Dlaczego wczoraj to działało a dzisiaj nie
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 3
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Renkforce RF100
To nie są te zabezpieczenia termiczne, o których się obecnie mówi. Sprawdzenie, czy temperatura mieści się w zadeklarowanym w firmware bezpiecznym zakresie to bardzo stare, bardzo proste, obecne np. w Marlinie "od zawsze" i myślę, że ciężko by było znaleźć drukarkę bez niego.Jackoboo pisze:Miałem sprawdzać czy drukarka ma zabezpieczenia termiczne i jak widać nawet nie musiałem .
Oprócz tego współczesne firmware potrafią:
- zauważyć, że po włączeniu grzałki (lub nastawieniu wyższej temperatury) temperatura nie zaczyna rosnąć,
- zauważyć, że już po nagrzaniu temperatura spadła i nie chce wzrosnąć do zadanej.
Czy RF100 tak umie?
- Jackoboo
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 11
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 kwie 2018, 09:31
- Lokalizacja: Rzeszów
- Drukarka: Anet A8 AM8
- x 22
Re: Renkforce RF100
Zgzadza się, tylko miałem na myśli ogólnie zabezpieczenia termiczne, na które składają się dwa wymienione przez Ciebie algorytmy.FlameRunner pisze: To nie są te zabezpieczenia termiczne, o których się obecnie mówi. Sprawdzenie, czy temperatura mieści się w zadeklarowanym w firmware bezpiecznym zakresie to bardzo stare, bardzo proste, obecne np. w Marlinie "od zawsze" i myślę, że ciężko by było znaleźć drukarkę bez niego.
Oprócz tego współczesne firmware potrafią:
- zauważyć, że po włączeniu grzałki (lub nastawieniu wyższej temperatury) temperatura nie zaczyna rosnąć,
- zauważyć, że już po nagrzaniu temperatura spadła i nie chce wzrosnąć do zadanej.
Przepraszam, moja wina.
Tak, moja miała. Albo mam egzemplarz z póżniejszego okresu produkcji. (Jeżeli wcześniejsze nie miały)FlameRunner pisze:
Czy RF100 tak umie?
Co ciekawe marlin do tej drukarki jest dostępny na gifthubie.
https://github.com/probonopd/RF100-Firmware
Co do elektroniki jeszcze, zapomniałem dodać ile mamy miejsca na wysokość w spodniej części. Dodatkowo przewody od wentylatora i grzałki są w zaciśnięte w tulejkach a dopiero póżniej przykrecone w złączach, takich samych jak w ramps.
Przed pierwszym uruchomieniem rozebrałem też extruder.
Przy okazji zauważyłem jak bardzo wygina się tylna oś pod naprężeniem paska osi Y.
Na razie to zostawię, działao przez tyle czasu to może nie rozleci się do jutra.
Wałek to 5mm.
iiiii.... luźny hotend, chyba ktoś to rozbierał...
https://www.youtube.com/watch?v=-1a4NmL_Pkk
Co do extrudera, jest to direct. Nie ma tu nic niekawego, ale może niektórych interesuje jego budowa.
Cały extruder trzyma się na 2 śrubkach, jedna z tyłu, druga od spodu.
Po zdjęciu metalowej osłony wygląda to tak: Rurka PTFE sięga w głąb dyszy. Łooo markowa grzałka! Mocowanie heatbreak'u nie jest na wcisk!
Tak jak ja to na początku myślałem i zacząłem go wybijać.
Pod śrubką mocującą tą czarną blaszkę jest wkręt dociskowy, który dociska heatbreak do ściaki.
A teraz największy minus, długi i kręty niczym filament 3dActive.
Heatblock ma gwint M7. Szukałem dysz pod ten rozmiar i jedyne co znalazłem to do MK10 lub mikro-swissa.
Do M10 dysze/ łączniki są bardzo ciężko dostępne w Polsce.
A co do swissa: mogę sie mylić, ale w jego przypadku heatbreak ma taką odwrotną fazę w stronę dyszy, (a dysza ma normalną fazę)
więc w sumie też odpada. Trzeba wymieniać cały hotend z radiatorem.
Ponadto temistor ma bardzo dziwną obudowę, jest bardzo szeroka i nie można tam zamontować niczego innego.
Tutaj usyfiony heatblock z grzałą i termistorem. Tutaj po wyczyszczeniu. Gdy składałem hotend do kupy, wkładając PTFE dysza z łatwścią uderzyła o heatblock.
Postanowiłem dociąć wkładkę tak, żeby przerwa pomiędzy dwoma wyżej wymienionymi elementami była praktycznie niezauważalna, jednak na tyle duża, żeby skręcając całość dysza i heatbreak delikatnie ścisnęły wkłatkę wewnątrz siebie.
Na znanym z rzeczowych odpowiedzi forum Prostownik.pl , jeden z postów mówi o fabrycznej wadzie hotendu w tych drukarkach.
W wersji v2 podobno jest to poprawione.
Poniżej: górna, oryginalna wkładka i dolna, pocięta przeze mnie.
Abys
Dlaczego wczoraj to działało a dzisiaj nie
- Jackoboo
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 11
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 kwie 2018, 09:31
- Lokalizacja: Rzeszów
- Drukarka: Anet A8 AM8
- x 22
Re: Renkforce RF100
Pierwsze uruchomienie.
Drukarka po włączeniu zasilania wita nas w kompletnej ciszy.
Wentylator od hotendu (bo chłodzenia wydruku ta drukarka nie posiada) załącza się dopiero od 40C.
Homuje osie, wszystko OK.
Temp. hotendu 23C, OK.
Rozgrzewam, wszystko OK.
Po 2 minutach... Padnięty temistor. Bardzo dziwna usterka, ponieważ:
Termistor pierwszy raz zwiera się po dłuższym rozgrzaniu a pożniej trzeba go odpiąć i pokazuje normalnie.
Gdy znów się rozgrzeje to błąd następuje przy około 140C.
Wentylator podczas pierwszego rozgrzewania też szwankuje, ale jak już trochę pochodzi to działa normalnie.
Przypomina to trochę odpalanie diesla na mrozie.
https://www.youtube.com/watch?v=A9Sx9gW ... ex=20&t=0s
Niestety termistor ma nietypową obudowę a do tego heatblock, heatbreak i dysza mają gwint M7.
Chciałbym mieć gwint M6 ponieważ to pod niego jest znakomita większość dysz i łączników dostępna na rynku.
Zamówiłem: blok V6 (j-head), temistor semitec'a, dyszę E3D ze skarpetą i przerobiony tytanowy łącznik, ponieważ ta drukarka
ma w zamyśle służyć do wydruków z ABS.
Pierwsze wydruki:
Cięte PrusaSlicerem 2.1.0
Z prędkościami: Pierwszy wydruk niestety odkleił się z powodu chu ustawionej pierwszej warstwy, ale drugi też prezentuje wszystkie defekty: Wydaje mi się, że nie jest źle, wydać wyrażnie problem braku chłodzenia.
Dajcie znać czy drukować coś na obecnej konfiguracji (może benchy), czy dorobić chłodzenie i pokazać efekty.
Drukarka po włączeniu zasilania wita nas w kompletnej ciszy.
Wentylator od hotendu (bo chłodzenia wydruku ta drukarka nie posiada) załącza się dopiero od 40C.
Homuje osie, wszystko OK.
Temp. hotendu 23C, OK.
Rozgrzewam, wszystko OK.
Po 2 minutach... Padnięty temistor. Bardzo dziwna usterka, ponieważ:
Termistor pierwszy raz zwiera się po dłuższym rozgrzaniu a pożniej trzeba go odpiąć i pokazuje normalnie.
Gdy znów się rozgrzeje to błąd następuje przy około 140C.
Wentylator podczas pierwszego rozgrzewania też szwankuje, ale jak już trochę pochodzi to działa normalnie.
Przypomina to trochę odpalanie diesla na mrozie.
https://www.youtube.com/watch?v=A9Sx9gW ... ex=20&t=0s
Niestety termistor ma nietypową obudowę a do tego heatblock, heatbreak i dysza mają gwint M7.
Chciałbym mieć gwint M6 ponieważ to pod niego jest znakomita większość dysz i łączników dostępna na rynku.
Zamówiłem: blok V6 (j-head), temistor semitec'a, dyszę E3D ze skarpetą i przerobiony tytanowy łącznik, ponieważ ta drukarka
ma w zamyśle służyć do wydruków z ABS.
Pierwsze wydruki:
Cięte PrusaSlicerem 2.1.0
Z prędkościami: Pierwszy wydruk niestety odkleił się z powodu chu ustawionej pierwszej warstwy, ale drugi też prezentuje wszystkie defekty: Wydaje mi się, że nie jest źle, wydać wyrażnie problem braku chłodzenia.
Dajcie znać czy drukować coś na obecnej konfiguracji (może benchy), czy dorobić chłodzenie i pokazać efekty.
Abys
Dlaczego wczoraj to działało a dzisiaj nie
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 3
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Renkforce RF100
Może być Benchy, ale ze trzy na raz, żeby nie wyszedł znowu taki glut.
Czy mi się wydaje, czy masz już w tym momencie całkiem niezłą jakość ścianek bocznych?
Czy mi się wydaje, czy masz już w tym momencie całkiem niezłą jakość ścianek bocznych?