Berg pisze:...Widzę, że Powge podaje siłę zrywania dla 2GT 85Nm na każdy 1mm szerokości a dla 3GT 158Nm. Tak że to spora różnica między tymi paskami.
Jest tak jak piszesz z tymi siłami. Zdecydowałem się jednak na paski Powge ale GT2 - 10mm i 15mm szerokie po 10m każdy. Jeżeli zrobię X/Y bez przekładni to dam pasek GT2 15mm, a z przekładnią GT2 10mm. Temat pasków 3M HTD itp. zostawię na później (taki pasek zamknięty będzie tylko w osi Z tak jak w projekcie).
Kolejna porcja pytań i wątpliwości:
1) co do paska GT2/3M nie obawiam się jednak samego zerwania paska a raczej drgań i "turbulencji" na tym 1m długości w osi X i Y, czy zastosowanie paska 15mm w stosunku do 10mm spowoduje poprawę pracy maszyny w sensie porównania do paska 10mm?
2) zamówiłem tryba GT2 20T na pasek 15mm - czy jak dam tryba GT2 24T to coś zmieni? - wg. mnie dalej jest to 1:1 - ale na bokach sklejki z napędu Y będą tam dalej łożyska 608ZZ tak jak w przypadku użycia 20T,
3) podobno w projekcie jest tak, że te tryba/łożyska mają być spięte w środku dolnego profilu X wspólną śrubą/wałkiem liniowym - jeżeli zdecydowałbym się na zastosowanie wału przez całą długość maszyny czy wystarczyła by do tego celu prowadnica liniowa fi 8mm - bo wg. mnie na 1m to zdecydowanie za mało, jako przykład @jagus pisał u siebie w wątku, że jak połączył w profilu na wylot bodajże śrubą gwintowaną obie strony tam gdzie tryba są przykręcane po zewnętrznej - to śruba w środku wyginała się i dotykała czasami boku profilu - ogólnie to nie wypaliło a podobno nie zauważył negatywnej różnicy jak to jest niezależne,
4) jeden silnik z wałem dla całej osi Y - mocny silnik na pewno, ale jakiej średnicy by musiał by być ten wał na 1m szerokości aby nie wpadał w wibracje i nie był wyginany - jeszcze nie patrzyłem czy to się da zastosować bez przeróbek stosując tylko wał w osi X bo tam może coś kolidować "z miejscem na przelot", jeżeli zrobię kiedyś przekładnię na osi Y i silniki będą na tylnych nogach (tak jak mi pisałeś @Berg) to pomyślałem, że w połowie długości można być dać podporę i co najmniej dwa łożyska aby zmniejszyć ryzyko wibracji na tym 1m szerokości całej maszyny,
5) jak to jest z doborem szerokości rolek/kół pasowych a szerokości paska 9/10mm- zastanawia mnie to, że jeżeli pisze, że koło pasowe jest na pasek 15mm to wiem, że pasek wejdzie, ale czasami są koła zębate na pasek 9mm - to koła mają 10mm szerokości w środku przy zębach, ale pasek 10mm szeroki już w to nie wejdzie - bo koła zębate na pasek 10mm mają mieć 11mm szerokości na pasek? - czy to tak jest - że są różne koła zębate na pasek 9 lub 10mm - czasami jednak sprzedający to wrzucają do jednego worka i potem jest zdziwienie.
6) średnica wału a wytrzymałość - w tym projekcie poszedłem w stronę wału na silniku 8mm i tego się trzymam, bo 6.35mm wydaje się trochę za mało docelowo jeżeli chciałbym ciąć np. aluminium czy twarde drewno (ale to raczej po przejściu na śruby) - z kolei wał 10mm czy nie będzie na wyrost. Czy to dobra droga - widzę, że większość silników do 3/4Nm ma wał 8mm.
7) z czego przyciąć wstawki "do trzymania" łożysk 608ZZ w tym projekcie - czy poszatkować prowadnice liniową kątówką czy iść w zwykłą śrubę gwintowaną M8?