Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW
: 17 lip 2020, 06:05
Nie bedąc zadowolonym z jakości nakładanych warstw postanowiłem przypatrzeć się konstrukcji . Po rozmontowaniu osi okazało się, że:
- źle złożyłem albo podczas wielokrotnego przenoszenia drukarki górne mocowanie (śruby trzymające płaskowniki) było poluzowane, co spowodowało opór łożysk i jak sądzę nierówną pracę osi Z
- pręt trapezowy tr8-2 nie był najlepszym wyborem (co mnie nie dziwi) i fakt, że był jeden nie pomógł równiemu nakładaniu warstw
- wydrukowany ekstruder był za słaby, ponieważ zębatka (również wydrukowana) na wale silnika dostała temperatury i się odkształciła
Jako, że bardzo zachciałem mieć directa to konieczne było przerobienie mocowania osi Z oraz X. W tym projekcie raczej nie oglądam się za siebie, więc zacząłem projektować nową wersje.
Ninejszym konkluduję wersję 3.0 z ostatnim wnioskiem będącym; jak ktoś ma małe wymagania i niski budżet to spokojnie cośtam na takiej konstrukcji wydrukuję. Chce w przyszłości wykonać jeszcze raz tą wersję zwracając szczególną uwagę na powyższe problemy.
Po kilku projektowych rewizjach stanęło na wersji 3.6 - jej główne atrybuty to dwa pręty trapezowe napędzane synchronicznie jednym silnikiem z przełożeniem oraz ekstruder bezpośredni (przerobiona wersja Prusy MK3), która to wersja nosi kryptonim UBD (Ultra Bieda Direct) Kilka słów co do samego ekstrudera. Jest to przerobiona wersja MK3 dostosowana do najbardziej popularnych klonów radełka E3D HobbGoblin (OD 9mm, wys 11mm, ID ok 7.75mm) zazwyczaj oznaczana jako MK8. Jako, że daje mały silnik o niskim momencie obrotowym zrezygnowałem z radełek bondtecha (brak przełożenia). Dodatkowo w górnej części (tuż nad radełkiem) jest krańcówka służąca jako czujnik końca filamentu oraz mocowanie na złączke rurki PTFE w formie tzw. odwróconego bowdena. Pomniejsze zmiany względem oryginału to poszerzony otwór docisku filamentu (na sprężynę 22x8, zamiast prusowskiej, na którą przyżydziłem), poszerzone otwory (M3->M4) na wentylator radiatora (pod popularne sunony 4010), dostosowanie mocowania czujnika indukcyjnego 12mm (zamiast 8mm PINDAv2). Mam nadzieję, że wyjaśnia to skąd kryptonim Ultra Bieda Direct się wziął
Napęd osi Z początkowo miał być polem testowym kilku rozwiązań, jednak straciłem wiarę w testowanie napędu paskami (głównie dzięki worklogowi naszego forumowego kolegi - użytkownika panWiadr0). Nie chodzi o to, że uważam to rozwiązanie za beznadziejne tylko zdałem sobie sprawę, że nie mam zdrowia na jego testowanie.
Postawiłem, więc na dwa pręty trapezowe Tr8-8 napędzane synchronicznie jednym silnikiem pośrednio za pomocą wała napędowego z przełożeniem 5:1.
Tak wygląda obecnie model: Teraz pozostaję dorobienie mocowań zasilacza oraz dokończenie elektroniki (obecnie zrobiona w około 50%).
Dobra wiadomość dla osób śledzących projekt - obmyśliłem w końcu jakikolwiek plan dla tej drukarki i jedyne zmiany będą dotyczyły osi Y, reszta pozostaje już w docelowej formie. Sporo już mam złożone, później wrzucę jakieś lepsze foty całej drukarki.
Zobaczymy czy coś z tego będzie
- źle złożyłem albo podczas wielokrotnego przenoszenia drukarki górne mocowanie (śruby trzymające płaskowniki) było poluzowane, co spowodowało opór łożysk i jak sądzę nierówną pracę osi Z
- pręt trapezowy tr8-2 nie był najlepszym wyborem (co mnie nie dziwi) i fakt, że był jeden nie pomógł równiemu nakładaniu warstw
- wydrukowany ekstruder był za słaby, ponieważ zębatka (również wydrukowana) na wale silnika dostała temperatury i się odkształciła
Jako, że bardzo zachciałem mieć directa to konieczne było przerobienie mocowania osi Z oraz X. W tym projekcie raczej nie oglądam się za siebie, więc zacząłem projektować nową wersje.
Ninejszym konkluduję wersję 3.0 z ostatnim wnioskiem będącym; jak ktoś ma małe wymagania i niski budżet to spokojnie cośtam na takiej konstrukcji wydrukuję. Chce w przyszłości wykonać jeszcze raz tą wersję zwracając szczególną uwagę na powyższe problemy.
Po kilku projektowych rewizjach stanęło na wersji 3.6 - jej główne atrybuty to dwa pręty trapezowe napędzane synchronicznie jednym silnikiem z przełożeniem oraz ekstruder bezpośredni (przerobiona wersja Prusy MK3), która to wersja nosi kryptonim UBD (Ultra Bieda Direct) Kilka słów co do samego ekstrudera. Jest to przerobiona wersja MK3 dostosowana do najbardziej popularnych klonów radełka E3D HobbGoblin (OD 9mm, wys 11mm, ID ok 7.75mm) zazwyczaj oznaczana jako MK8. Jako, że daje mały silnik o niskim momencie obrotowym zrezygnowałem z radełek bondtecha (brak przełożenia). Dodatkowo w górnej części (tuż nad radełkiem) jest krańcówka służąca jako czujnik końca filamentu oraz mocowanie na złączke rurki PTFE w formie tzw. odwróconego bowdena. Pomniejsze zmiany względem oryginału to poszerzony otwór docisku filamentu (na sprężynę 22x8, zamiast prusowskiej, na którą przyżydziłem), poszerzone otwory (M3->M4) na wentylator radiatora (pod popularne sunony 4010), dostosowanie mocowania czujnika indukcyjnego 12mm (zamiast 8mm PINDAv2). Mam nadzieję, że wyjaśnia to skąd kryptonim Ultra Bieda Direct się wziął
Napęd osi Z początkowo miał być polem testowym kilku rozwiązań, jednak straciłem wiarę w testowanie napędu paskami (głównie dzięki worklogowi naszego forumowego kolegi - użytkownika panWiadr0). Nie chodzi o to, że uważam to rozwiązanie za beznadziejne tylko zdałem sobie sprawę, że nie mam zdrowia na jego testowanie.
Postawiłem, więc na dwa pręty trapezowe Tr8-8 napędzane synchronicznie jednym silnikiem pośrednio za pomocą wała napędowego z przełożeniem 5:1.
Tak wygląda obecnie model: Teraz pozostaję dorobienie mocowań zasilacza oraz dokończenie elektroniki (obecnie zrobiona w około 50%).
Dobra wiadomość dla osób śledzących projekt - obmyśliłem w końcu jakikolwiek plan dla tej drukarki i jedyne zmiany będą dotyczyły osi Y, reszta pozostaje już w docelowej formie. Sporo już mam złożone, później wrzucę jakieś lepsze foty całej drukarki.
Zobaczymy czy coś z tego będzie