Fotogrametria na szybko i za free

Programy do projektowania CAD
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 795
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Fotogrametria na szybko i za free

Post autor: majek »

Natknąłem się na taki filmik na youtube:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=8wQGbmLulBw

Wszystko wyjaśnione jak krowie na rowie, więc ktoś bez żadnego pojęcia jak ja dał się skusić. Dodatkowo użyte są tylko programy dostępne za darmo i to również na Linuxa.

Obiekt jaki miałem do zeskanowania, to wylot powietrza z maski Jeep-a 5.9, wymiary ok. 30x40 cm, więc nie jest to jakieś maleństwo, ale pomnik też nie.
wylot-jeep-zdjecie.jpg
Zrobiłem ponad 120 zdjęć, wrzuciłem do Meshroom, zmieniłem opcję formatu zapisu tekstur i kliknąłem 'start'.
W filmiku jest ładnie pokazane, że po starcie po chwili przechodzimy do następnego kroku, gdzie w MeshLab już przycinamy wynik przetwarzania itd. ;)

Pierwsze podejście skończyło się kliknięciem 'stop' na laptopie ze zwykłą grafiką intela po godzinie. Ogólnie bez karty graficznej od Nvidii z CUDA w wersji co najmniej 3.1, to nie ma co do tematu podchodzić, więc na następny dzień wrzuciłem to na stacjonarny komputer z E3-1220 i GTX 1650 i "już" po 8h miałem wynik :D

Wynik wczytany do MeshLab wygląda mniej więcej tak:
wylot-jeep-tekstura.png
W sumie nawet podobne do oryginału.

Ale po zdjęciu tekstur już wygląda całkiem słabo:
wylot-jeep-bez-tekstury.png
Ja zrobiłem pewnie kilka błędów, które mogły się odbić na jakości:
- zwykłe oświetlenie dzienne, nie doświetlałem obiektu z żadnej strony
- sądząc po rekonstrukcji miejsc ustawienia aparatu, to powinienem zrobić jeszcze parę zdjęć z poziomu maty, żeby chociaż trochę złapać to od spodu - może obiekt nie stopiłby się z podstawą
- nie matowiłem ani nijak nie ulepszałem powierzchni jak to jest zalecane
- dziury/wyloty były ustawione od światła, co pewnie miało duży wpływ na nierozpoznanie, że tam są dziury czy choćby wgłębienia
- zdjęcia wrzuciłem wszystkie jak leci, mimo że było tam kilka nieostrych czy ze źle ustawionym focusem (np. przód ostry, głębia rozmazana) - pewnie trzeba było te złe wywalić
- nie mam żadnego pojęcia co, gdzie i jak można by kiknąć w programie, żeby może coś polepszyć, lub czy obróbka wstępna zdjęć może pomóc czy bardziej zaszkodzić (np. przycięcie)

Z tego co wyszło, to wątpię czy to się nadaje nawet na podstawę do rysowania na tym jako baza.
Z drugiej strony dowiedziałem się, że warto wydać 150 zł za usługę zeskanowania tego porządnie (taką dostałem ofertę od firmy co się tym profesjonalnie zajmuje).
dziobu, Berg, Abys
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 1
Posty: 8951
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5873
Kontakt:

Re: Fotogrametria na szybko i za free

Post autor: dziobu »

I masz odpowiedź ile w rzeczywistosci jest warta fotogrametria na nieodpowiednim detalu.
Awatar użytkownika
malyhenio1
Postów w temacie: 1
Posty: 618
Rejestracja: 30 lip 2016, 14:31
x 31

Re: Fotogrametria na szybko i za free

Post autor: malyhenio1 »

Z drugiej strony dowiedziałem się, że warto wydać 150 zł za usługę zeskanowania tego porządnie (taką dostałem ofertę od firmy co się tym profesjonalnie zajmuje).
[/quote]

ja dostałem ofertę 250 od kogoś ktosie tym zajmuje, ale to Fb. Podaj namiary na firmę
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 795
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: Fotogrametria na szybko i za free

Post autor: majek »

Dostałem skan od firmy, gdyby usunąć resztki lakieru z kratki przed skanowaniem, to w zasadzie można by stl-a wrzucać od razu do slicera i na drukarkę. Później lekko przeszlifować krawędzie i jak oryginał ;)
wylot-jeep-skan1.png
wylot-jeep-skan2.png
wylot-jeep-skan3.png
malyhenio1 pisze: 31 lip 2023, 07:48 Podaj namiary na firmę
Skanowanie było zrobione w https://www.3dtechnology.pl/ i wyniosło w sumie 172 zł (nie mam z nimi nic wspólnego, skanowania nawet ja nie załatwiałem, ale kolega).
dziobu, Abys, Andrzej_W, morf
ODPOWIEDZ

Wróć do „CAD-y”