Ender 3 S1 Pro + Sonic Pad

Jakość druku Cię nie zadowala?
pn.onsys
Postów w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 26 paź 2023, 18:14

Ender 3 S1 Pro + Sonic Pad

Post autor: pn.onsys »

Witam.
Mam dwie drukarki jak w temacie różnią się tylko chipsetem - STM32F103 i STM32F401.
Obie mają bardzo podobny problem: siatka i korekty z niej wynikające wskazują na to że przód stołu jest niżej, a tył wyżej, co w efekcie przekłada się na to że na pierwszej warstwie przód wydruku jest praktycznie wprasowany w stół, a tył praktycznie nie przylega.
Poziomowanie narożników, wydaje się być OK. Z-offset skalibrowany (wielokrotnie) i nadal nic.
Sprawdziłem rolki i paski, tu też nic nadzwyczajnego.
Resety do ustawień fabrycznych, ponowne konfiguracje, zmiany w printer.cfg niczego nie zmieniają.
G28/G29 i pochodne w g'code startowym tez niczego nie zmieniają.
Z opcji jakich jeszcze nie próbowałem, a o których wiem - to tzw adapter Y0 - czyli przeniesienie BLT do osi dyszy (w osi Y) i powrót do Marlina.
Ktoś się z tym spotkał? Ktoś coś podpowie pod który kamień jeszcze mogę zajrzeć ?

Z góry dzięki
pozdrawiam
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 634
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: Ender 3 S1 Pro + Sonic Pad

Post autor: Rozarh »

Ciekawe jakim cudem przy "OK" dla poziomowania narożników przód jest wprasowywany a tył nie?
Odnośnie stołu to albo pomyliłeś pojęcia albo inaczej to rozumujesz. Jeśli przód stołu jest "niżej" (od czego?) to wydruki raczej nie będą się kleić albo będą normalne. U Ciebie jeśli są wprasowane w stół co świadczy o tym, że stół jest za wysoko (albo głowica zbyt nisko - co na jedno wychodzi).
Jeśli masz czujnik na osi Z i stół regulowany w rogach (śruby i sprężyny bądź tuleje silikonowe) to przy poziomowaniu musisz najpierw wyłączyć BED MESH, poleceniem

Kod: Zaznacz cały

BED_MESH_CLEAR
a następnie na środku stołu zerujesz oś Z (G28 Z) i potem przejeżdżasz głowicą w rogi stołu na wysokość 0,1mm i na kartkę sprawdzasz luz między dyszą a stołem. Kartka ma się dawać przesuwać pod dyszą, ale bez luzów i zacięć - przy ruszaniu kartki masz czuć, że dysza się przesuwa po kartce. Oczywiście dysza bez filamentu albo rozgrzana - inaczej zastygły glutek filamentu Ci zaburzy określenie wysokości. Leć po rogach w koło stołu - jeden raz nie wystarczy - warto to powtórzyć kilka razy a na końcu przejechać na środek i też sprawdzić kartką luz. Jeśli tego nie da się ustawić to masz krzywy stół i wtedy najlepiej włączyć BED MESH'a.
Sposób, który podałem z kartką nazywa się regulacją dyszy "na zero" - czyli pomiary robisz na wysokości grubości kartki (zazwyczaj 0,1mm).
Druga szkoła mówi, że stół regulujemy tak, aby pod dyszę zjechaną na G0 Z0 można było włożyć kartkę (czyli w rzeczywistości 0,1mm nad stołem). O dziwo mam już dwie drukarki ustawione w ten sposób i też to działa a wydruki się nie odrywają i nie używam żadnych paćkadeł na stół (Hergon, kleik, sztyft itp.).
Nie wiem jak Creality fabrycznie ustawia poziom na czujniku, ale warto przed pomiarami rogów na środku stołu to sprawdzić również za pomocą kartki. Ważne jest to, żeby pomiaru odległości dyszy od stołu dokonać w tym samym punkcie, w którym czujnik dotykał stołu (o ile to bl-touch). Przy homowaniu czujnik powinien być ustawiony na środek stołu - a przy sprawdzaniu kartką dysza powinna być na środku. Przesunięcie dyszy względem czujnika masz w konfigu (sekcja [bltouch] parametr x_offset i y_offset).
Podsumowując prawidłowo wypoziomowany stół na w środku stołu takie same odległości od dyszy (mierzone kartką) jak na rogach. Taką czynność wykonujesz raz, no chyba, że zdejmiesz stół poprzez wykręcenie śrub - to musisz to powtórzyć.
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
pn.onsys
Postów w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 26 paź 2023, 18:14

Re: Ender 3 S1 Pro + Sonic Pad

Post autor: pn.onsys »

Nie wiem jak to jest możliwe ale tak to wygląda.
Narożniki ustawiam tak jak to opisujesz.
Pochylenie jest widoczne na siatce w sonic padzie, przód jest poniżej umownego Z0 tył powyżej
Aktualizacja:
1. sprawdziłem dokładniej stół - nie jest równy ale i nie ma pochylenia
2. użyłem adaptera Y0 - siatka wygląda kompletnie inaczej.
3. aplikacja siatki - przy wypoziomowanym na narożnikach stole - nadal nie jest prawidłowa - 1 warstwa nie jest spójna na całej powierzchni
4. "dociągając" narożniki pod wydruk (bez zmiany siatki) da uzyskać w miarę przyzwoity efekt - czyli narożniki sobie a siatka sobie
5. Sprawdziłem 2 CRT - efekt jest ten sam
Dochodzę do wniosku że albo mechanizm ABL w moim sonic padzie nie działa prawidłowo, albo jest jeszcze jakieś ustawienie w konfiguracji które może sytuację poprawić.
lukk
Postów w temacie: 1
Posty: 284
Rejestracja: 30 sie 2022, 08:40
x 138

Re: Ender 3 S1 Pro + Sonic Pad

Post autor: lukk »

1. Moim zdaniem poronione jest to, że mimo że sonic pad ma profile do drukarek creality to przy uruchomieniu konfiga dla drukarki z CR-touch nie jest on wykorzystywany do trammingu stołu. Więc jeżeli jeszcze tego nie robiłeś to warto do configa dopisać sobie funkcję "screw_tilt_adjust", która zdefiniuje Ci nazwy i pozycje śrub i będziesz potem mógł używać komendy screw_tilt_calculate.
Przykładowo u mnie w E3 V2 z CR touch wygląda to tak:

[screws_tilt_adjust]
screw1: 77.6, 32.5
screw1_name: front left screw
screw2: 246.7, 32.5
screw2_name: front right screw
screw3: 246.7, 202.5
screw3_name: rear right screw
screw4: 77.6, 202.5
screw4_name: rear left screw
horizontal_move_z:5.
speed: 50.
screw_thread: CW-M4

No i musisz sprawdzić czy poprawnie zdefiniowany masz offset bl/CR touch. Wówczas w sekcji tools, pod przyciskiem tools pojawia się dodatkowa opcja screw_tilt_calculate (lub wpisujesz w konsolę), wtedy drukarka sprawdzi wysokość stołu nad każdą ze śrub i poda Ci dokładnie o ile przekręcić każdą śrubę regulacyjną stołu. Powtarzasz aż polecana regulacja będzie na poziomie kilku minut kątowych.

2. Czy masz w startowym G-code komendę klippera wywołującą stworzenie nowej siatki lub użycie istniejącej? Ja mam dość stabilny stół i robię siatkę raz na kilkanaście/kilkadziesiąt wydruków, więc odpalam tworzenie siatki z palca, a w startowym G-code mam: BED_MESH_PROFILE LOAD=default.

3. mając czujnik wysokości jedyne co Cię interesuje pod kątem ustawiania wysokości dyszy to z-offset. Możesz go ustawić nawet na "oko i ucho": zjeżdżasz zgrubnie aż, dysza będzie minimalnie nad stołem, a potem najmniejszymi krokami (0.05mm w sonic padzie). Gdy dysza dotknie stołu powinieneś usłyszeć lekkie buczenie - wibracje wiatraka hotendu przeniosą się przez dyszę na stolik (oczywiście zależy od drukarki, stołu, konstrukcji itp, ale u mnie jest dość słyszalne gdy dookoła jest cisza). Potem przy puszczaniu pierwszego druku obserwujesz skirt lub brim i w razie potrzeby korygujesz z-offset, tak aby linie druku były posklejane ze sobą, ale aby nie wyrzygiwało materiału do góry.
Pamiętaj, że z-offset ma być ustawiony na 0, tzn. na dotknięcie dyszy do stołu.

I jeśli nie jesteś oblatany w sonic padzie i klipperze to polecam przejrzec filmiki tego gościa: https://www.youtube.com/watch?v=UtlUSF9 ... 4QzhP-0ctf tu masz playlistę Sonic pad Basics, jest też Sonic Pad intermediate, w których pokazuje jak tego używać, jak skalibrować, itp. W którymś z filmików mówi też na temat start i end g-code.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kalibracja, problemy”