Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
To też widziałem, ale cena trochę spora. A już na pewno spora jak na coś co miałbym skleić
To już wolę dotoczyć wałeczki do tej wersji za 34 zł.
Nie widać jak głęboko wchodzą te łożyska igiełkowe. Na oko wyglądało że tylko pod radełko. Ale jak wchodzą na całą długość, tak jak tulejka w wersji ślizgowej, to nie jest tak źle.
Swoją drogą czym się różni ekstruder HGX-Lite od TBG-Lite?
Na stronie Bondtechu jest opis tylko TBG-Lite. HGX nawet na google ciężko znaleźć.
Z obrazków mi wyszło że obie wersje mają takie same przełożenie i takie same wymiary radełek. 1:9.58 i 19 mm.
Silnik jaki tam idzie ma 0.1 Nm, co przy takim przełożeniu i wymiarze radełka daje siłę 100 N. Na stronie podali 8 kg. Przy 600 RPM obrotów silnika za przekładniami będzie około 1 obrót na sekundę, co da 59 mm/s. Na stronie podali 35 mm/s, więc widocznie silnik nie daje rady tak szybko.
Tu się pojawia moje pytanie, skąd się w takim razie wzięła siła 15 kg dla wersji HGX z Aliexpressu?
Radełko MK7 z tego co widzę używane jest głównie w ekstruderach bez przekładni. A więc 1 obrót silnika 0.4 Nm daje na radełku o promieniu 5.2 mm siłę 77 N. Za to prędkość może być spora, bo przy 600 RPM będzie to 327 mm/s. W ekstruderze z przełożeniem 1:3 będzie to 231 N i 109 mm/s.
Czyli ekstrudery HGX/TBG wypadają o wiele słabiej od klasycznego dużego ekstrudera.
Może to całkowicie wystarcza, a za to mają inne zalety.
No ale coś mi się tutaj nie zgadza. Ktoś wyjaśni?
To już wolę dotoczyć wałeczki do tej wersji za 34 zł.
Nie widać jak głęboko wchodzą te łożyska igiełkowe. Na oko wyglądało że tylko pod radełko. Ale jak wchodzą na całą długość, tak jak tulejka w wersji ślizgowej, to nie jest tak źle.
Swoją drogą czym się różni ekstruder HGX-Lite od TBG-Lite?
Na stronie Bondtechu jest opis tylko TBG-Lite. HGX nawet na google ciężko znaleźć.
Z obrazków mi wyszło że obie wersje mają takie same przełożenie i takie same wymiary radełek. 1:9.58 i 19 mm.
Silnik jaki tam idzie ma 0.1 Nm, co przy takim przełożeniu i wymiarze radełka daje siłę 100 N. Na stronie podali 8 kg. Przy 600 RPM obrotów silnika za przekładniami będzie około 1 obrót na sekundę, co da 59 mm/s. Na stronie podali 35 mm/s, więc widocznie silnik nie daje rady tak szybko.
Tu się pojawia moje pytanie, skąd się w takim razie wzięła siła 15 kg dla wersji HGX z Aliexpressu?
Radełko MK7 z tego co widzę używane jest głównie w ekstruderach bez przekładni. A więc 1 obrót silnika 0.4 Nm daje na radełku o promieniu 5.2 mm siłę 77 N. Za to prędkość może być spora, bo przy 600 RPM będzie to 327 mm/s. W ekstruderze z przełożeniem 1:3 będzie to 231 N i 109 mm/s.
Czyli ekstrudery HGX/TBG wypadają o wiele słabiej od klasycznego dużego ekstrudera.
Może to całkowicie wystarcza, a za to mają inne zalety.
No ale coś mi się tutaj nie zgadza. Ktoś wyjaśni?
- majek
- Drukarz
- Postów w temacie: 13
- Posty: 800
- Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
- Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
- x 453
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
Po co Ci 327 mm/s? Przecież to prawie 800mm3/s przepływu. Normalny hotend V6 przetapia 11mm3/s, nowsze bardziej wydajne KILKA razy tyle (nie kilkadziesiąt lub kilkaset). Typowa prędkość retrakcji to ~25mm/s.
Prędkość to nie wszystko.
Nacisk też, bo to hotend ma przetapiać plastik, a nie wytłaczać - owszem, brutalną siłą wyjdzie z dyszy trochę więcej niż jak damy się porządnie przetopić całemu plastikowi, ale to są różnice rzędu 10% (o ile dobrze pamiętam) między mocniejszymi a słabszymi ekstruderami.
Za to jest to co już Ci pisałem wcześniej - małe przepływy - policz lepiej minimalny przepływ dostępny w mikrokrokach (gdzie też silnik ma mniejszy moment) dla ekstrudera bez przełożenia i z przełożeniem.
Do tego tam gdzie się da, to obecnie daje się directa, a dołożenie jednego kółka plastikowego i założenie mniejszego silnika, to kilkadziesiąt gram oszczędności, w zamian dostajesz również więcej kroków/mm co pomaga przy małych przepływach.
Tylko w prędkości, która jest nieistotna.
Fest, JGFTW
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
Nie pisałem że potrzebuję akurat tyle. Zrobiłem tylko porównanie teoretycznej wydajności ekstruderów.
Poza tym to tylko dla wersji bez przekładni. Wiem że po to się daje przekładnię żeby zmniejszyć prędkość, ale zwiększyć siłę pchającą.
Ale prędkość też jest potrzebna: do retrakcji.
W opisach kalibracji drukarek piszą żeby zaczynać od ustawień retrakcji w zakresie 25...50 mm/s (dla Directa).
Stąd chyba dobrze jednak mieć te 50 mm/s?
Małe przepływy policzę, ale dopiero jak uruchomię silnik BLDC.
Nie biorę tych danych z kosmosu. Wszystkie wyciągnąłem z opisów, w większości z tego forum
I mam teraz trochę dysonans poznawczy.
- konradsdev1
- Postów w temacie: 3
- Posty: 456
- Rejestracja: 30 wrz 2020, 16:55
- Lokalizacja: Warszawa
- Drukarka: VORON 0
- x 178
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
Zobacz jeszcze coś pomiędzy BMG a LGX, radełka 12mm takie jak w ekstruderze Orbiter.
https://allegro.pl/oferta/radelka-do-bm ... 9569640277
Orbiter v2.0 ma podaną maksymalną prędkość retrakcji 120mm/s oraz maksymalny flow rate 25mm3/s z błędem poniżej 2%.
Tu znajdziesz porównanie między różnymi radełkami - https://www.orbiterprojects.com/the-tru ... biter-v2-0
https://allegro.pl/oferta/radelka-do-bm ... 9569640277
Orbiter v2.0 ma podaną maksymalną prędkość retrakcji 120mm/s oraz maksymalny flow rate 25mm3/s z błędem poniżej 2%.
Tu znajdziesz porównanie między różnymi radełkami - https://www.orbiterprojects.com/the-tru ... biter-v2-0
atom1477, JGFTW
"Everybody needs a hobby" (Tony Stark).
VORON V0.2 (BTT SKR Pico + RPi 4B + Phaetus x Voron Dragon Hotend ST)
DIY MK4 + VORON Stealthburner (BTT SKR PRO V1.1 + RPi Zero 2 W)
VORON V0.2 (BTT SKR Pico + RPi 4B + Phaetus x Voron Dragon Hotend ST)
DIY MK4 + VORON Stealthburner (BTT SKR PRO V1.1 + RPi Zero 2 W)
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
12 mm średnicy ma też MK7 jaki już mam. Oczywiście na nim zrobię tylko ekstruder z jednostronnym napędem, no ale na początek będzie.
Wbrew temu co niektórzy pomyśleli , nie idę w wielkie prędkości. Jedynie policzyłem jakie prędkości uzyskują inne gotowe ekstrudery, żeby mieć jakieś porównanie. Dziwi mnie na przykład dlaczego zwykłe ekstrudery na silnikach NEMA17 maja przełożenie tylko 1:3...1:5. Przecież na takim uzyskują prędkości ponad 100 mm/s. Gdyby najczęściej używana była prędkość 25 mm/s, to by można było dawać przełożenie 1:10...1:15, zyskując możliwość używania mniejszego silnika (lżejszego). Przy okazji praca na małym przepływie była by płynniejsza. A jednak tak się nie robiło.
Przyszły pierwsze części z Aliexpress. Śruby T8x1. Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu są bardzo proste. Zupełnie nie widzę bicia. Tylko przez niechlujność/pośpiech chińczyka nie są tak dobre jak mogły by być. Poobijały się trochę i w niektórych miejscach gwintu widać wgniecenia.
Przy okazji pytanie, bo chcę zamówić to:
https://pl.aliexpress.com/item/1005006060312775.html
I mam do wyboru PEI-PEO i PEI-PET. Co polecacie? Chodzi oczywiście to drugie czyli PEO vs PET. Mało o tym informacji. Znalazłem tylko to:
viewtopic.php?p=149270#p149270
Stół zrobię ze splanowanego klocka aluminium. Mam nadzieję że ta płyta magnetyczna z klejem się tego złapie.
Wbrew temu co niektórzy pomyśleli , nie idę w wielkie prędkości. Jedynie policzyłem jakie prędkości uzyskują inne gotowe ekstrudery, żeby mieć jakieś porównanie. Dziwi mnie na przykład dlaczego zwykłe ekstrudery na silnikach NEMA17 maja przełożenie tylko 1:3...1:5. Przecież na takim uzyskują prędkości ponad 100 mm/s. Gdyby najczęściej używana była prędkość 25 mm/s, to by można było dawać przełożenie 1:10...1:15, zyskując możliwość używania mniejszego silnika (lżejszego). Przy okazji praca na małym przepływie była by płynniejsza. A jednak tak się nie robiło.
Przyszły pierwsze części z Aliexpress. Śruby T8x1. Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu są bardzo proste. Zupełnie nie widzę bicia. Tylko przez niechlujność/pośpiech chińczyka nie są tak dobre jak mogły by być. Poobijały się trochę i w niektórych miejscach gwintu widać wgniecenia.
Przy okazji pytanie, bo chcę zamówić to:
https://pl.aliexpress.com/item/1005006060312775.html
I mam do wyboru PEI-PEO i PEI-PET. Co polecacie? Chodzi oczywiście to drugie czyli PEO vs PET. Mało o tym informacji. Znalazłem tylko to:
viewtopic.php?p=149270#p149270
Stół zrobię ze splanowanego klocka aluminium. Mam nadzieję że ta płyta magnetyczna z klejem się tego złapie.
- JGFTW
- Drukarz
- Postów w temacie: 2
- Posty: 1380
- Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ender 3 v3 SE
- x 757
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
Dokładnie tak się robi - zobacz jak zmienia się chociażby przełożenie względem czasu: https://makerme.blog/posts/3d-printer-e ... omparison/
Polecane wcześniej TBG-lite (2022) ma przełożenie 11.53125:1
Nextruder Prusy MK4 (2023) ma przekładnie planetarną 10:1.
Używa się silników cienkich nema 17 oraz nema 14.
Większe przełożenie, mniejszy silnik to teraz standard.
Co do podkładek to najlepiej dwustronne teksturowane PEI - używam obecnie tylko takich i ze stali sprężynowej od Trianglelab: https://allegro.pl/oferta/trianglelab-b ... 3767278810 z tych co testowałem te są najlepsze dla PETG, PLA, TPU.
Na próbę na promocja wziąłem PEI z PEO, ale obstawiam, że mogę szybką ją zniszczyć drukując z PETG. Jest taka informacja w aukcjach:
Ostatnio zmieniony 30 lis 2023, 10:10 przez JGFTW, łącznie zmieniany 1 raz.
majek, atom1477
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
No dobra. Inaczej na to patrzyłem.
PS: Ze zdjęcia TBG-lite policzyłem ząbki i wyszło tyle samo co w HGX, czyli 1:976.
Choć tu podają tyle co napisałeś:
https://trianglelab.net/products/tbg-li ... tsId=10262
Widocznie zdjęcia były od czapy.
PS: Ze zdjęcia TBG-lite policzyłem ząbki i wyszło tyle samo co w HGX, czyli 1:976.
Choć tu podają tyle co napisałeś:
https://trianglelab.net/products/tbg-li ... tsId=10262
Widocznie zdjęcia były od czapy.
- majek
- Drukarz
- Postów w temacie: 13
- Posty: 800
- Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
- Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
- x 453
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
Mogli jeszcze inny silnik dać w zestawie, bo są z 10 albo 8 zębami.
atom1477
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
Na zdjęciu miałem z 10-cioma. Więc wyjaśnione.
Dzięki.
Co to płyt. Tamte już wyprzedane więc muszę szukać na innej aukcji.
No i znowu dylemat bo doszły nowe: PEY / PED.
O tym że PEO nadaje się tylko do PLA to już znalazłem.
Dzięki.
Co to płyt. Tamte już wyprzedane więc muszę szukać na innej aukcji.
No i znowu dylemat bo doszły nowe: PEY / PED.
O tym że PEO nadaje się tylko do PLA to już znalazłem.
- JGFTW
- Drukarz
- Postów w temacie: 2
- Posty: 1380
- Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ender 3 v3 SE
- x 757
Re: Budowa: Atomic Teddy Bear (Miś Atomowy).
Żeby ułatwić wybór to jeszcze jest PEX
Podobno to twardszy rodzaj PEI.
Teraz jeszcze odkryłem aukcję z H1H: https://www.aliexpress.com/item/1005005735852747.html
Jak ktoś nie napiszę, że testował x materiałów i dobrze przylegały oraz łatwo odchodziły na y to jak dla mnie brałbym w ciemno to teksturowane PEI (na gładkim PETG i TPU za bardzo przylega i łatwo zniszczyć).
Podobno to twardszy rodzaj PEI.
Teraz jeszcze odkryłem aukcję z H1H: https://www.aliexpress.com/item/1005005735852747.html
Na zdjęciu w aukcji jest też informacja o temperaturze materiałów (wygrywa teksturowane PEI do 300C), przy czym ewidentnie bardziej kładzie się nacisk na strukturę jaką zostawiają na wydruku; np lightbeam: https://www.reddit.com/r/BambuLab/comme ... am_plates/H1H/PEY/PET/ PEO Side : PLA/PLA+/PETG/TPU/ABS
PEI Side : PLA/PLA+/PEEK/PETG/PETG-CF/TPU/PC/ABS/Nylon etc.
Jak ktoś nie napiszę, że testował x materiałów i dobrze przylegały oraz łatwo odchodziły na y to jak dla mnie brałbym w ciemno to teksturowane PEI (na gładkim PETG i TPU za bardzo przylega i łatwo zniszczyć).
atom1477