Banach-Trinity

To dobre miejsce na pytania i worklogi
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 633
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Banach-Trinity

Post autor: Rozarh »

Od dawna byłem posiadaczem głowicy BTT ZSYong 3in1. Była jakiś czas temu zamontowana na Rozarh's 3D Printer (późniejszy Feniks), ale ją sobie odpuściłem na rzecz podróby hemery i później Phaetus Dragon HF zarzucając ideę druku 3D w kolorze na miesiące.
Niestety sytuacja uległa zmianie gdy zanabyłem drogą kupna tu na forum drukarki Geeetech A20M, która potrafi pluć dwoma zmiksowanymi filamentami. Od tamtego czasu przypomniałem sobie o wspomnianej wyżej głowicy i po głowie kołatały mi się myśli o budowie trikolora. Rozpoczęło się zbieranie części i budowanie koncepcji maszyny. Jako baza Klipper (RRF ze zmianą kolorów tak średnio, więc do testów zobaczę co Klipper potrafi). Płyta na 8 stepów, 3 silniki ekstruderów, jakiś coreXY...
Po skompletowaniu prawie całej elektroniki zacząłem kombinować z obudową...
No i jak zapewne niektórzy z Was wiedzą, żeby nie wymyślać koła na nowo poszukałem jakichś uszkodzonych używek i trafił mi się uszkodzony Banach 3D za niecałe 400zł na Alledrogo i Lokalnie ;)
banach3D.png
Konstrukcyjnie drukarka słaba: kartezjan z ruchomym stołem, mocowanym na dwóch wałkach liniowych po jednej stronie stołu, oś Y napędza jeden silnik, ale poprzez wałek paski są po obu stronach belki. Stół grzany 24V na granicy mocy zasilacza... Płyta gówna MKS Makerbase BASE2 V1.2 z mini wyświetlaczem. W sumie nawet jej nie uruchomiłem po zakupie - od razu została rozebrana i szykowana pod moją wersję. :devil:

Po przebudowie prezentuje się tak. Od góry:
IMG_0508.jpeg
z przodu:
IMG_0509.jpeg
od spodu:
IMG_0497.jpeg
Co się zmieniło w stosunku do oryginału:
  • Płyta główna to BTT Manta M8P z modułem CB1 (pod wiatrakiem)
  • Stepsticki X i Y to TMC2209, Z - TMC2208, E0, E1, E2 to LV8729
  • Dodałem SSR na prąd stały
  • Obróciłem zasilacz (24V 360W) tak, aby jego otwór wentylatora znalazł się dokładnie nad otworem blachy zamykającej spód.
  • Usunąłem wyświetlacz - jeszcze kombinuję jak zaślepić otwór/wstawić inny wyświetlacz...
  • Dodałem BL-Touch
  • Zlikwidowałem krańcówki wszystkich osi - X i Y chodzą na Sensorless homing (wiem, byłem przeciwnikiem tego) a Z na BL-Touch
  • Zerwałem podziurawioną matę stołu i nakleiłem magnes do mocowania blach i podkładek magnetycznych
  • Dodałem moją głowicę ZSYong 3in1 z trzema ekstruderami i uchwytami na filamenty. Grzałka 60W, termistor PT1000.
Na tą chwilę:
  • Skonfigurowałem mechanikę w Klipper. Konfiguracja została osadzona w trzech plikach:
    konfig.png
    Plik płyty ma wyłącznie określenia, który pin do czego służy. Plik mechanics.cfg zawiera dane konstrukcyjne drukarki (limity osi, prędkości i reszta parametrów zależna od metalu :) ) Ostatni plik to procedury samej drukarki. :cool2:
  • Drukarka grzeje głowicę i skalibrowałem PID dla niej. Kalibracja PID stołu nie powiodła się :eek2: - szukam przyczyny.
  • Opracowuje również procedury wymiany narzędzi T0, T1 i T2. W Geeetechu wystarczyło zrobić retrakcję T0 i wtłaczać T1 do czasu wybarwienia filamentu. Tu muszę kombinować z długim wycofaniem filamentu poza obszar kolizji z pozostałymi nitkami. No i jeszcze uwzględnić ładowanie i stan po włączeniu, gdzie nie wiem, która nitka jest w dyszy (a może żadna?) :crazy2:
  • Nie znalazłem dobrego rozwiązania na wentylator nadmuchu :unknown:
  • Uruchomiłem lampkę LED w obudowie :DD
Nie śmiejcie się z mocowania filamentów - kupiłem uchwyty Creality i mają wahliwe mocowania, przez co nie wygląda to dobrze, ale mogę je odchylać i zakładać środkową szpulę bez nadmiernej gimnastyki. Mogłem wydrukować te (https://www.thingiverse.com/thing:2047554) podnożki z łożyskami, ale one nie dają oporu na pobieraniu filamentu - długie wycofanie przy zmianie szpuli może doprowadzać do plątania go na szpuli.
majek, dziobu, Andrzej_W, JGFTW, Adinfo
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 633
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: Banach-Trinity

Post autor: Rozarh »

Właśnie ogarnąłem PID stołu. Pewnie za pierwszym razem też by się udało gdyby nie fakt, że zdefiniowałem go w dwóch plikach.
Na dodatek w jednym pliku był PID z innej drukarki a w drugim watermark z defaultu Klippera ;)
Jak się dzieli konfigurację na pliki to efekt jest zaje...ty, ale trzeba bardzo uważać co się gdzie wpisuje.
PID'y oczywiście trafiają do mechanics.cfg jako zależne od mechaniki maszyny.
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 633
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: Banach-Trinity

Post autor: Rozarh »

Niestety mimo wielu prób z PET-G nie udało mi się zmusić tej głowicy do pracy :unknown:

PET-G nie jest najlepszym wyborem, ale do tej pory nie wymyśliłem chłodzenia modelu więc wybór padł na materiał, który nie lubi chłodzenia.

Niestety podawany przez dyszę materiał nie płynął regularnie. Nie wiem czy to wada głowicy czy co innego?
Wpadłem zatem na pomysł, żeby zastosować dodatkowy ekstruder (najlepiej direct) a ZSYong'a użyć jako zwrotnicę dla filamentów umożliwiającą wymianę filamentów. :good:
Jednak okazało się, ze względu na mechanikę drukarki, że cała głowica musi być bardzo kompaktowa i direct musi być małych rozmiarów. Chciałem użyć Paetus z Feniksa z nowym ekstruderem, ale jego mocowania ustawiają go bokiem i grabi za dużo miejsca.
Wybór zatem padł na stary poczciwy E3D ale z łącznikiem a'la Hemera. Posiadałem takowy twór i zrobiłem to:
IMG_0516.jpeg
a całość wygląda tak:
IMG_0515.jpeg
Na razie poskładane jako prowizorka, żeby sprawdzić czy to ma rację bytu. Bowdenów zbytnio nie skracałem dopóki koncepcja się nie sprawdzi.

Posmarkałem trochę czerwonego PET-G i wygląda na to, że płynie zdecydowanie lepiej. Co lepsze - Klipper daje radę wysterować dwa silniki ekstruderów na raz mimo tego, że te przy filamentach to Titan, a ten "wspólny" na ramie to BMG - mają inne rotation_distance.
Na początku był problem, ale okazało się, że czerwony PET-G miał brzydką gulkę na końcu. To jest pewnie powód dla którego większość zmieniarek obcina filament tak, aby był prosty i równy na końcu. U mnie załatwia to cienki łącznik - jak już posmarkałem i wysunąłem filament to końcówka wygląda tak:
IMG_0517.jpeg
i bez oporów przeszła cały tor przy wycofaniu. Jest dużo mniejsza niż wychodziła bezpośrednio z ZSYong'a więc mam nadzieję, że załaduje się również poprawnie.
Póki co to kolejny kabelek silnika wyjęty prosto z opakowania po założeniu ma gdzieś przerwę i jeden z silników ekstruderów ładujących terkocze zamiast się obracać. Co ciekawe - mierzyłem go przed montażem, ale mógł się "złamać" w trakcie montażu... :mad2:
rafly
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
rafly
Postów w temacie: 1
Posty: 206
Rejestracja: 04 paź 2022, 21:08
x 113

Re: Banach-Trinity

Post autor: rafly »

Ciekawy projekt! Trzymam kciuki.
Rozarh
FDM: Creality CR-10 Smart Pro, Raise E2, RatRig v-core 500
DLP/LCD: Wanhao Duplicator D7, Anycubic Photon Ultra, Creality Halot Mage
https://www.printables.com/pl/@RflStcn_1422713
:piwo:
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 633
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: Banach-Trinity

Post autor: Rozarh »

Opanowałem przewód ekstrudera i przy okazji wydrukowałem zamiennik mocowania, które oryginalne zgniatało peszla z przewodami prawdopodobnie je uszkadzając (wybrane żyły).
System, z ekstruderem wiodącym i pomocniczymi zadziałał nieźle, do tego stopnia, że skróciłem bowdeny i zacząłem kalibrować ustawienia.
Okazało się, że dalej nie mogę nic wdrukować - mimo kalibracji Bl-Touch wydruk albo zatykał dyszę i ekstrudery "strzelały" albo podwijał się pod dyszą. Ciekawe doświadczenie: słuchać jak BMG i Aero pracując równolegle nie są w stanie wypchać filamentu...
Okazało się, że w głowicy utknął mały kawałek - po wyjęciu dało się tłoczyć.
Jednak podawany filament wytłaczany na stojącej drukarce nie tworzył jednej spójnej nitki tylko taką porowatą...
Wymieniłem zatem dyszę, na najlepszy model jaki posiadałem - stalowy Phaetus - i drukarka w końcu zaczęła drukować.
No i tu mam dylemat - tor przebiegu filamentów jest obecnie na tyle długi, że muszę wycofywać 913mm, żeby filament od dyszy wjechał w bezpieczną strefę, gdzie nie będzie kolidować z pozostałymi filamentami. Trochę to dużo, choć dodatkowy ekstruder w torze skróci dystans retrakcji do rozsądnej odległości.
Z drugiej strony jeśli problemem do tej pory była dysza w bloku to może warto rozważyć opcję powrotu do pierwotnego planu i użyć ZSYong'a jako głowicy ale z nową dyszą?
Powrót do pierwotnej konfiguracji zajmie trochę czasu ale po tym zabiegu wycofanie filamentu do bezpiecznej strefy to będzie tylko 40mm a nie 913.
Co sądzicie? Jakieś pomysły?
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 633
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: Banach-Trinity

Post autor: Rozarh »

Wróciłem do ZSYong 3in1. A po wymianie dyszy na platerowaną miedź filament płynie wartkim ciągłym strumieniem a wydruki w końcu kleją się do stołu :yahoo:
Poustawiałem resztę rzeczy i zacząłem wydruk trzykolorowej jaszczurki no i klapa. Z bloku grzejnego kapie filament z dziurki od czujnika temperatury (blok ma dwie na PT100 i zwykły). Przerwałem wydruk i zamówiłem nowy blok - miedziany.

Gdy blok został wymieniony sprawdziłem tylko poprawność z-offset i przystąpiłem do druku - tu macie filmik z fragmentu drukowania:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=Ofx9oQkab_M

A końcowy efekt wygląda tak:
IMG_0541.jpeg
Niestety wydruk trzymał dość mocno a płyta nie jest elastyczna i odłamała się końcówka ogonka :sorry:

Zauważcie, że drukarka nie posiada jeszcze chłodzenia wydruku - dlatego męczę ją PETG, który takowego nie wymaga. Niebieski filament to Plastspaw a pozostałe Print-Me. Druk 225°C a stół 70°C warstwa 0,2mm (pierwsza 0,3mm). Powinienem użyć zmiennej wysokości warstwy ale chciałem po prostu zobaczyć jak to drukuje a nie dopieszczać :mrgreen:

Tak, wiem, że ułamał mi się kabelek od wiatraka chłodzenia modelu, ale naprawię to jak wymyślę koncepcję tego chłodzenia :tease: Tam jest bardo mało miejsca wokół i modele, które znalazłem ograniczą mi pole druku.
dziobu, Andrzej_W, fyme, morf, aaannnd
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 633
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: Banach-Trinity

Post autor: Rozarh »

Inny wydruk: pingwinek
IMG_0543.jpeg
Ewidentnie widać brak nadmuchu na model. No i coś kapie z dyszy - co jakiś czas się artefakty robią.

Dopóki nie dorobię tego chłodzenia to na razie nie będę robić kolejnych wydruków :sorry:
Andrzej_W
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Andrzej_W
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 1795
Rejestracja: 16 lut 2020, 20:25
Drukarka: 3d Pen
x 766

Re: Banach-Trinity

Post autor: Andrzej_W »

Oczko opadło temu ̶m̶i̶s̶i̶u̶ linuxowi :D
Rozarh
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 633
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: Banach-Trinity

Post autor: Rozarh »

Oryginał ma takie "oczko":

https://www.thingiverse.com/thing:2418547
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Jarewa
Drukarz
Postów w temacie: 3
Posty: 1602
Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
Lokalizacja: Głogów
x 369

Re: Banach-Trinity

Post autor: Jarewa »

Rzuć mi konfingiem na pw szczególnie zmiana filamentu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”