Strona 1 z 1
Mieszana mechanika CoreXY i Kartezjan
: 17 gru 2023, 14:14
autor: KropDruk
Witam. Może już był taki pomysł, ale chciałbym zapytać nad sensem takiej kinematyki:
1. Oś Y jest na dwóch paskach i jednym silniku, brak przekoszenia.
2. Gorzej z silnikiem Y, jeżeli ma być prosta linia pionowa musi kręcić się tak samo jak oś Y.
3. Są krótsze paski jak w core XY, z zachowaniem lekkości osi.
Takie pół corexy i pół kartezjan.
Co sądzicie?
Re: Mieszana mechanika CoreXY i Kartezjan
: 17 gru 2023, 14:22
autor: Rozarh
Pasek na osi X wcale nie jest krótszy od paska jednego silnika na CoreXY...
Re: Mieszana mechanika CoreXY i Kartezjan
: 17 gru 2023, 14:30
autor: JGFTW
Zobacz sobie Markforge kinematics:
https://reprap.org/forum/read.php?152,504042
Tu masz nawet modele:
https://3diwell.com/download/kits/614/
Temat znany od dawna i można teoretyczne zalety i wady rozważać, ale jak zrobisz porządnie to będzie działać jak każdy inny ulep
Re: Mieszana mechanika CoreXY i Kartezjan
: 17 gru 2023, 14:37
autor: KropDruk
Faktycznie już ktoś takie coś rozbił.
W sumie to już wolę zrobić taką, jak tu
viewtopic.php?t=7361
Czyli, że silnik X jest na osi.
Re: Mieszana mechanika CoreXY i Kartezjan
: 17 gru 2023, 14:39
autor: majek
KropDruk pisze: ↑17 gru 2023, 14:14
Witam. Może już był taki pomysł, ale chciałbym zapytać nad sensem takiej kinematyki:
Akurat tak koncepcja jest już znana, co koledzy wcześniej napisali. I to bardzo dobrze, że jest
Natomiast zabierając się za wynajdowanie nowych odmian, to należy pamiętać, że później soft sterujący też to musi obsługiwać. Jak jesteś programistą i dasz radę zmodyfikować Marlina lub Klippera, to spoko, ale w przeciwnym wypadku zostaniesz z ciekawym, ale nieużytecznym sprzętem.
Re: Mieszana mechanika CoreXY i Kartezjan
: 17 gru 2023, 14:47
autor: JGFTW
Robiąc jakiś sprzęt egzotyczny trzeba pamiętać o wielu rzeczach; trzeba się znać na mechanice, elektryce i elektronice.
Jednak wiele rzeczy bazuję na istniejących schematach i ciężko wymyśleć coś tak bardzo unikalnego i niszowego, żeby już ktoś o tym nie pomyślał.
Mając to na uwadzę wiele kinematyk już wspiera zarówno Marlin jak i Klipper, gdzie już obecnie jest dużo łatwiej niż parę lat temu, żeby coś mało popularnego ulepić - chociażby ta kinematyka Markforge też jest wspierana w Marlinie:
https://github.com/MarlinFirmware/Marli ... ion.h#L897
Nawet można zaszaleć z dodatkowymi obracanymi osiami:
https://github.com/MarlinFirmware/Marli ... ion.h#L166