Strona 1 z 1

Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 19:55
autor: nakano
Witam posiadam starego endera 3 pro po paru modach i mam problem z bardzo gorącym silnikiem 42X34 który jest wsadzony zamiast 42x40 do ekstrudera. Mam zrobione DD plus klon Titan ekstruder. Musiałem zmniejszyć silnik na krótszy by nie haczył o bramę. Silnik się tak mocno nagrzewa że nie można go dotknąć. Jest to oryginalny silnik creality 42x34(Z).
Czy silnik 42x40 ma podawane większe napięci czy ten 42x34 jest uszkodzony?

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 20:03
autor: Berg
Co to znaczy "bardzo gorący" . Zmierz mu temp. jak ma do 70'C to jest ok.

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 20:13
autor: morf
Możesz spróbować zmniejszyć prąd na stepstiku dla silnima ekstrudera. Delikatnie, żeby nie zaczął gubić kroków. Ale to jeśli jest faktycznie powyżej 70C

Swoją drogą napisz po jakim czasie osiąga ta wysoką (jaką) temperature.

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 20:16
autor: nakano
Berg pisze: 01 lut 2024, 20:03 Co to znaczy "bardzo gorący"
to że nie dało by się go utrzymać w ręce i to że reszta silników praktycznie nie zmienia temperatury jest chłodna. Jak mam zmierzyć mu temperaturę? I dlaczego ten się grzeje a 42x40 nie?

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 20:18
autor: nakano
morf pisze: 01 lut 2024, 20:13 Swoją drogą napisz po jakim czasie osiąga ta wysoką (jaką) temperature.
Cały czas jest ciepły, znacznie cieplejszy od reszty a po 5min drukowania już gorący.

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 20:21
autor: dziobu
nakano pisze: 01 lut 2024, 20:16Jak mam zmierzyć mu temperaturę?
Miernikiem z termoparą. Albo czymś podobnym.
nakano pisze: 01 lut 2024, 20:16I dlaczego ten się grzeje a 42x40 nie?
Bo widocznie ma inne parametry elektryczne.

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 20:32
autor: nakano
ok postaram się jakoś zmierzyć dziękuję za info.

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 20:39
autor: morf
Nawet pirometr na podczerwień będzie ok, mówimy o dokładności -+5C

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 21:10
autor: nakano
65C pokazuje miernik UNI-T UT890C na korpusie silnika od strony wtyczki.

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 21:11
autor: atom1477
Silnik ma pewnie o wiele większą rezystancję uzwojeń, dlatego przy takim samym prądzie (tzn. przy niezmienionych parametrach sterowania na stepsticku) się o wiele bardziej grzeje.
Zmierz rezystancję uzwojeń starego i nowego silnika.

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 21:26
autor: nakano
atom1477 pisze: 01 lut 2024, 21:11 Zmierz rezystancję uzwojeń starego i nowego silnika.
Jak to zrobić?

Re: Gorący 42x34

: 01 lut 2024, 21:49
autor: atom1477

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 08:18
autor: nakano
OK silnik 42x40 ma 2.5om, ten 42x34 który się nagrzewa 6.1om a reszta 42x34 5.8om

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 10:18
autor: atom1477
No to nic dziwnego że się grzeje. On jest na dużo mniejszy prąd, i jednocześnie na trochę wyższe napięcie.
Jeżeli ma 6 wyprowadzeń to możesz użyć po połówce każdego z uzwojeń. Wtedy będzie się trochę mniej grzał, i zyska na dynamice (przy tym samym napięciu).

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 13:54
autor: Rozarh
Na ogół długość korpusu silnika świadczy o jego mocy i poborze prądu - dłuższy korpus to mocniejszy silnik bardziej prądożerny. Jeśli wymieniłeś silnik na taki z krótszym korpusem (bo długi się nie mieścił) to automatycznie potrzebuje on mniejszy prąd, a na ustawieniach drivera (stepsticka) pewnie masz nadal wartości dla tego mocniejszego. Może to doprowadzić do spalenia uzwojeń silnika - a na pewno będzie się grzać.
Należy też pamiętać, że mniejszy prąd silnika oznacza mniejszą moc - silnik może przestać się wyrabiać z obrotami i będzie gubić kroki. W ektruderach akurat na ogół mocy nie potrzeba zbyt wiele o ile ekstruder ma wbudowane przekładnie (BMG, Titan).
Porada kolegi atom1477 nie pasuje w tym przypadku - driver stara się wymusić zadany prąd niezależnie jaką rezystancję ma podpiętą. Podanie napięcia na połowę uzwojenia jeszcze bardziej ograniczy moc silnika.

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 15:12
autor: atom1477
Rozarh pisze: 02 lut 2024, 13:54 Na ogół długość korpusu silnika świadczy o jego mocy i poborze prądu - dłuższy korpus to mocniejszy silnik bardziej prądożerny. Jeśli wymieniłeś silnik na taki z krótszym korpusem (bo długi się nie mieścił) to automatycznie potrzebuje on mniejszy prąd, a na ustawieniach drivera (stepsticka) pewnie masz nadal wartości dla tego mocniejszego
Nie mniejszy prąd a mniejszą moc.
No i tutaj mamy tylko trochę mniejszy silnik.
A czy taki mniejszy silnik będzie wymagał mniejszego czy większego prądu to zależy od specyfikacji silnika. Nie mając specyfikacji można to mniej więcej określić po rezystancji uzwojeń. No i określiliśmy: tu jest ze 2 razy większa, więc można mniej więcej przewidzieć że silnik wymaga ze 2 razy mniejszego prądu. Ale nie jest to reguła. Mniejszy silnik mógłby równie dobrze wymagać większego prądu.
Rozarh pisze: 02 lut 2024, 13:54 driver stara się wymusić zadany prąd niezależnie jaką rezystancję ma podpiętą. Podanie napięcia na połowę uzwojenia jeszcze bardziej ograniczy moc silnika.
Prąd się nie zmieni, ale zmieni się rezystancja na jakiej odkłada się spadek napięcia pod wpływem tego prądu. Spadnie dwukrotnie, co da 2-krotnie mniejszą moc strat (tych pasywnych). Spadnie też indukcyjność (4-krotnie), więc wzrośnie dynamika silnika. Natomiast faktycznie spadnie moc silnika. Tylko że to będzie spadek względem obecnej zawyżonej mocy. Więc nie jest powiedziane że spadnie do jakiejś nieakceptowalnie małej wartości. Może ta moc ciągle będzie akceptowanie wysoka.

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 15:14
autor: nakano
To że dłuższy mocniejszy to wiedziałem i to że krótszy z titan sobie poradzi bez problemu bo jest duża przekładnia.
Mogę wrócić do starego i zmniejszyć pole robocze o około 20mm z lewej strony ale wolałbym to zachować jako ostateczność. Nie jest to dużo ale nie wygląda estetycznie ;)
Jakieś inne opcje?

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 15:15
autor: atom1477
nakano pisze: 02 lut 2024, 15:14 Jakieś inne opcje?
Jeszcze nie odpisałeś czy sprawdziłeś obecne.

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 15:25
autor: nakano
Nie nie miałem jeszcze czasu. Dopiero czytam co piszecie i widzę że zdania są podzielone. Silnik ma 6 wyprowadzeń jak mam go podłączyć?

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 15:32
autor: atom1477
A jak wcześniej podłączyłeś?
Tak jak tu?
6wire.png

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 16:43
autor: nakano
Tak jak było wcześniej zamieniłem tylko silniki inaczej się nie da podłączyć. Tak jak na tym filmie. Przewód ma tylko 4 piny, dwa skrajne i dwa środkowe. Drugi i piąty pin wolny.

Re: Gorący 42x34

: 02 lut 2024, 16:47
autor: atom1477
To to musisz zamienić na przykład 1 z 2 i 6 z 5.

Ale opcję zmniejszenia prądu na stepsticku też sprawdz (bez zmieniania połączeń silnika).

Re: Gorący 42x34

: 03 lut 2024, 18:58
autor: nakano
atom1477 pisze: 02 lut 2024, 16:47 To to musisz zamienić na przykład 1 z 2 i 6 z 5.
Ja się nie znam ale czy jesteś 100% pewien takiej zamiany?
Rezystancja jest taka sama na pinie:
1-4 i 1-5 oraz 6-2 i 6-3
Przewody są podłączone do 1-3-4-6

Re: Gorący 42x34

: 03 lut 2024, 19:31
autor: nakano
Czy w tego typu silnikach (6 pin) np. na pinie 1-4 nie powinna być połowa rezystancji czyli 3.05om jak na 1-5 jest 6.1om? tu w obu jest 6.1om analogicznie jest przy 6-2 i 6-3 6.1om

Re: Gorący 42x34

: 03 lut 2024, 20:41
autor: Jarewa
To są małe oporności i o błąd miernika nie trudno. Po drugie sam się zamieszałeś, skoro wcześniej pisałeś "Rezystancja jest taka sama na pinie: 1-4 i 1-5" to po jakiego grzyba sprawdzasz "np. na pinie 1-4 nie powinna być połowa rezystancji czyli 3.05om jak na 1-5 jest 6.1om?"

suma "4-5" powinna być po połowie dla "1-4 i 1-5" skoro na 1-5 i 1-4 masz po 6.1Ohm to 4-5 powinno być 12.2Ohm

Re: Gorący 42x34

: 03 lut 2024, 20:45
autor: atom1477
nakano pisze: 03 lut 2024, 18:58 Ja się nie znam ale czy jesteś 100% pewien takiej zamiany?
Pewny jestem, tylko nie wiadomo czy ten silnik na pewno ma dzielone uzwojenia. 6 pinów na to wskazuje, ale w sumie na 100% nie wiadomo.
Może pin 2 to po prostu kopia pinu 3.
Sprawdź najlepiej tylko jedno uzwojenie. Czyli tylko piny 1 2 i 3. Gdzieś musisz mieć połowę rezystancji. A jak jej nie ma, to gdzieś musisz mieć rezystancję 0 (choć miernik to okaże jako trochę większą, zależnie od jego przewodów). Najlepiej to sobie sprawdź ile miernik pokazuje po zwarciu jego przewodów.

Re: Gorący 42x34

: 04 lut 2024, 09:04
autor: nakano
atom1477 pisze: 03 lut 2024, 20:45 Może pin 2 to po prostu kopia pinu 3.
Sprawdź najlepiej tylko jedno uzwojenie. Czyli tylko piny 1 2 i 3. Gdzieś musisz mieć połowę rezystancji. A jak jej nie ma, to gdzieś musisz mieć rezystancję 0
Do tego samego doszedłem. Piny 2 i 3 to te same jak również 4 i 5, rezystancja pomiędzy nimi czyli 2 a 3 wynosi 0.1 tak samo pomiędzy 4 a 5.
Jak bym nie przykładał miernika nigdzie nie ma połowy rezystancji jest tylko albo aż 6.1. Nie ma też 12.2 jak pisał kolega wcześniej ale chyba nie zrozumiał mojej wypowiedzi i się trochę zamotał. Przepraszam jeżeli piszę niezrozumiale.
Pytałem czy jesteś pewien takiej zamiany bo skoro to te same piny to czy nie zrobiłbym zwarcia? Gdzieś było że ktoś chciał dołożyć drugi silnik do osi Z i przez złe podłączenie uszkodził płytę główną.
Jeżeli dobrze rozumiem jest to silnik bipolarny ze zduplikowanymi pinami (tylko po ..uj) i nie ma innej możliwości jak spróbować ustawić mniejsze napięcie na stepsticku.

Re: Gorący 42x34

: 04 lut 2024, 09:14
autor: atom1477
Byłem pewny tej zmiany w innym kontekście: w takim że silnik ma dzielone uzwojenia.
Oczywiście jak tak nie jest to taka zmiana nie ma sensu, i w dodatku grozi uszkodzeniem stepsticka.
No i jak wyszło że piny są po prostu zwarte, to nie zostaje Ci nic innego jak nic nie ruszać w połączeniach, tylko zmniejszyć prąd na stepsticku.

Re: Gorący 42x34

: 08 lut 2024, 21:23
autor: Berg
nakano pisze: 01 lut 2024, 21:10 65C pokazuje miernik UNI-T UT890C na korpusie silnika od strony wtyczki.
mógłby być z 10'C chłodniejszy ale nie musisz się tym jakoś bardzo przejmować. Możesz mu odrobinę obniżyć prąd na stepstiku i obserwować, czy nie zacznie "przeskakiwać"