RatRig V-core v3.1 done

To dobre miejsce na pytania i worklogi
Awatar użytkownika
rafly
Postów w temacie: 4
Posty: 206
Rejestracja: 04 paź 2022, 21:08
x 113

RatRig V-core v3.1 done

Post autor: rafly »

Jakoś nie miałem czasu więc się nie pochwaliłem ale pora nadrobić straty.
Zakończyłem jakoś na jesieni budowę. RatRig w rozmiarze 500x500x500.

IMG_7515.png

Po wybudowaniu okazało się, że przez drzwi nie przejdzie ale ma to plusy dodatnie. Np. nie wyniesie komornik, homopatus sovieticus też nie wyniesie i nie wyśle w paczce z pralkami za ural itp.
No ale do rzeczy.
Budowa tej drukarki mnie trochę przerażała. Jestem lamusem elektronicznym, wręcz noobem i ignorantem. Okazało się, że nie jest tak źle. W moim przypadku kosztowało to jednak trochę czasu, wertowania netu i cierpliwości. Śrubki same się nie wkręcały a złączki nie zaciskały jak to widziałem wcześniej oczyma wyobraźni. Nie było, ze przebacz, trzeba było projekt ciągnąć.
Jestem pozytywnie zaskoczony bo drukarkę zbudowałem. Fakt, że trochę fuszery jest, nie dałem np. panelu na elektronikę z PVC. Elektronika wisi na ściągniętych z portali podstawach mocowanych do profil, kable są pospinane ale nie przycinałem nic więc nadmiar służy jako instalacja artystyczna w swojskim klimacie terroriststate, ale wszystko jest pospinane i działa.
Instalacja klippera i ratos nie robiła żadnych problemów, konfiguracja trochę bardziej. Np. na początku ciężko było mi się odnaleźć w kinematyce tej drukarki, np. miałem zreversowane silniki i przywaliłem raz stołem w głowicę. Mój błąd, gdybym zostawił wszystko jak fabryka dała to by się nie przydarzyło. Być może z tego powodu mam teraz problem z tyłu z poziomem stołu- jest on zwichrowany o 1,2mm na tylnej osi X. Z tą przypadłością poradziłem sobie za pomocą podklejonej taśmy kaptonowej. Zszedłem na 0,5mm i już więcej nie będę podklejał.
Tak wygląda stół teraz
Tak wygląda stół teraz
NIe mam żadnych problemów w druku. Jeśli chodzi o geometrię ramy to wyszła zaskakująco dobrze, testy nie wykazały żadnych problemów z prostokątowością, mimo, że korzystałem z kątownika budowlanego przy budowie, szczęście? przypadek? Nie sądzę :P
Co dodałem do tej pory:
- Oczywiście rpi 4b 4gb
- ekranik dotykowy 7"
- akcelerometr
- kamerkę
- oświetlenie LED
- taką półkę z dziurkami na filamenty, na razie mam jeden stojak ze szpula, nawet sie to sprawdza :)
IMG_7513.png
Co jeszcze musiałbym zrobić?
- dołożyć czujnik filamentu, na razie nie mam.
- zmenic kabel HDMi bo mam taki gruby, i bez kątowej wtyczki dość mocno ciąży na rPI, do tego jest mało elastyczny i denerwujący.
- Dorobić jakieś mocowanie ekranu do ramy, aby swobodnie stojący ekranik jest spoko ale jednak chciałoby się mieć wrażenie jako kompletu z maszyną.

Zalety drukarki dla mnie:
- super kinematyka, piękna maszyna, prosta itp. naprawdę można się zakochać i wziąć ślub.
- wspaniale drukuje, realnie 2-3x szybciej niż bramowcu i przy tym zauważalnie precyzyjniej. Jestem pozytywnie zaskoczony jakością druku przy tych prędkościach. Nie miałem porównania z Voronem ale przypuszczam, że to podobna jakość i teraz rozumiem jaką przepaść dzieli popularne drukarki bramowe od takich dobrych corexy.
- chłodzenie już w stoku jest bardzo, bardzo dobre. Nawet bardzo curvy nawisy w kadłubach kutrów drukowały mi się bardzo prawidłowo, co było nie do pomyślenia na CR-10 smart pro po upgradzie wszystkich wentylatorów czy na Raise E2.
- drukarka jak na tak dobre chłodzenie pracuje raczej cicho.
- otwarty projekt, sporo modów, ulepszeń.
- wielkość, której i tak pewnie nigdy nie wykorzystam.

Wady:
- moim zdaniem słaba niezawodność jest wadą. Po paru tygodniach musiałem wymienić czujnik indukcyjny na BL-Touch bo padł. Czasem coś się zawiesi, trzeba restartować firmware. Chyba zaczyna mi się psuć termistor, bo czasem głupieje i muszę albo zrestartować, albo zrobić PID Tuning. Na szczęście pod ratosem to jedna komenda.

IMG_7510.png
Chyba tyle. Może kogoś jeszcze zaciekawię ta konstrukcją. Jak na coś wpadnę to jeszcze dopiszę.
konradsdev1, Andrzej_W, fyme, morf, JGFTW, sagittario, Rozarh, Fest
FDM: Creality CR-10 Smart Pro, Raise E2, RatRig v-core 500
DLP/LCD: Wanhao Duplicator D7, Anycubic Photon Ultra, Creality Halot Mage
https://www.printables.com/pl/@RflStcn_1422713
:piwo:
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 4
Posty: 635
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: Rozarh »

Jak masz porządną płytę główną, to możesz użyć PT1000 jako czujnik temperatury (nie sto tylko tysiąc) - ale płyta musi to obsługiwać. Duety mają wszystkie w standardzie a BTT te nowsze.
A ta wiązka do głowicy nie haczy o wydruk? Wisi dość nisko...
Ale w sumie to niezła robota. Gratulacje.
rafly
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Jarewa
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 1609
Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
Lokalizacja: Głogów
x 370

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: Jarewa »

Btt ma moduł na PT100/1000 w stepa, wymagania spi w stepie.
rafly, Fest
Awatar użytkownika
rafly
Postów w temacie: 4
Posty: 206
Rejestracja: 04 paź 2022, 21:08
x 113

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: rafly »

Nie wisi niżej niż głowica więc problemów nie ma. Myśle żeby tą wiązkę podczepić albo dać jakąś dłuższą wypustkę z profili.
Rozarh
FDM: Creality CR-10 Smart Pro, Raise E2, RatRig v-core 500
DLP/LCD: Wanhao Duplicator D7, Anycubic Photon Ultra, Creality Halot Mage
https://www.printables.com/pl/@RflStcn_1422713
:piwo:
Mati
Postów w temacie: 1
Posty: 507
Rejestracja: 10 maja 2020, 17:28
Lokalizacja: Okolice Poznania
Drukarka: Ender 3, V-Core2 i 3
x 170

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: Mati »

Bardzo ładnie wyszła! Od siebie odnośnie kabli do głowicy mogę polecić drut sprężynowy 2mm. Robi robotę.
rafly
Awatar użytkownika
Pjoter
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 2015
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 881

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: Pjoter »

Polecam profil węglowy 0.5x10 mm - bardzo ładnie trzyma wiązkę
rafly
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 4
Posty: 635
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: Rozarh »

A tak z ciekawości możesz mi podać odległości w jakich są paski GT od belki osi X i jaka jest odległość między nimi? Projektuję swoją wersję głowicy i z tego co wymierzyłem na nienaciągniętych paskach to mi jakieś bzdury wychodzą.
Jakby się udało pomierzyć co do milimetra to byłbym wdzięczny :)
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
rafly
Postów w temacie: 4
Posty: 206
Rejestracja: 04 paź 2022, 21:08
x 113

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: rafly »

Rozarh pisze: 09 kwie 2024, 22:39 A tak z ciekawości możesz mi podać odległości w jakich są paski GT od belki osi X i jaka jest odległość między nimi? Projektuję swoją wersję głowicy i z tego co wymierzyłem na nienaciągniętych paskach to mi jakieś bzdury wychodzą.
Jakby się udało pomierzyć co do milimetra to byłbym wdzięczny :)
Nie wiem czy dobrze rozumiem, o jakie odległości chodzi ale spróbuję.
Różnica poziomów między paskami na tylnej belce na wysokość to ich rozstaw to 3mm. Druga odległość jaką widzę to patrząc od góry na samej belce X jeden pasek idzie z przodu, drugi z tyłu belki, tu odległość miedzy nimi to równo 30mm wg moich pomiarów, sama beka to profil 2020 a ogległość paska od niej to 5mm.
Jeśli nie trafiłem to narysuj co mam pomierzyć, tutaj są rysunkowe montażowe, najlepiej na nich: https://ratrig.dozuki.com/Guide/06.+X-A ... 39?lang=en
Rozarh
FDM: Creality CR-10 Smart Pro, Raise E2, RatRig v-core 500
DLP/LCD: Wanhao Duplicator D7, Anycubic Photon Ultra, Creality Halot Mage
https://www.printables.com/pl/@RflStcn_1422713
:piwo:
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 4
Posty: 635
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 259

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: Rozarh »

rafly pisze: 10 kwie 2024, 08:19 Różnica poziomów między paskami na tylnej belce na wysokość to ich rozstaw to 3mm. Druga odległość jaką widzę to patrząc od góry na samej belce X jeden pasek idzie z przodu, drugi z tyłu belki, tu odległość miedzy nimi to równo 30mm wg moich pomiarów, sama beka to profil 2020 a ogległość paska od niej to 5mm.
Jeśli nie trafiłem to narysuj co mam pomierzyć, tutaj są rysunkowe montażowe, najlepiej na nich: https://ratrig.dozuki.com/Guide/06.+X-A ... 39?lang=en
Tak, trafiłeś. Doprecyzuję tylko: chodzi o odległości pasków z tyłu i przodu od belki.
Czy 30mm to odległość paska przedniego od tylnego w osi Y drukarki (rzut z góry nie patrząc na różnice wysokości między paskami, mierzone między najbliższymi częściami pasków przedniego i tylnego)?
Czy paski są równoodległe od belki X w osi Y drukarki? Pisałeś 5mm co by pasowało bardziej - mi z pomiarów wychodziły jakieś 3mm i to było dość ciasno, żeby tam upchać jakikolwiek materiał trzymający pasek między belkę a pasek.
Przydała by się też odległość między górną krawędzią górnego paska a górną krawędzią belki osi X mierzona pionowo.
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
rafly
Postów w temacie: 4
Posty: 206
Rejestracja: 04 paź 2022, 21:08
x 113

Re: RatRig V-core v3.1 done

Post autor: rafly »

Rozarh pisze: 10 kwie 2024, 11:38
rafly pisze: 10 kwie 2024, 08:19 Różnica poziomów między paskami na tylnej belce na wysokość to ich rozstaw to 3mm. Druga odległość jaką widzę to patrząc od góry na samej belce X jeden pasek idzie z przodu, drugi z tyłu belki, tu odległość miedzy nimi to równo 30mm wg moich pomiarów, sama beka to profil 2020 a ogległość paska od niej to 5mm.
Jeśli nie trafiłem to narysuj co mam pomierzyć, tutaj są rysunkowe montażowe, najlepiej na nich: https://ratrig.dozuki.com/Guide/06.+X-A ... 39?lang=en
Tak, trafiłeś. Doprecyzuję tylko: chodzi o odległości pasków z tyłu i przodu od belki.
Czy 30mm to odległość paska przedniego od tylnego w osi Y drukarki (rzut z góry nie patrząc na różnice wysokości między paskami, mierzone między najbliższymi częściami pasków przedniego i tylnego)?
Czy paski są równoodległe od belki X w osi Y drukarki? Pisałeś 5mm co by pasowało bardziej - mi z pomiarów wychodziły jakieś 3mm i to było dość ciasno, żeby tam upchać jakikolwiek materiał trzymający pasek między belkę a pasek.
Przydała by się też odległość między górną krawędzią górnego paska a górną krawędzią belki osi X mierzona pionowo.
Dokładnie tak
tak
Górne paski idą równiusieńko z górną krawędzią profilu 2020 osi X, z dołu z kolei nieco wystają, ale jest to jakiś 1-2mm na czuja - nie bardzo jak mam to zmierzyć.
Rozarh
FDM: Creality CR-10 Smart Pro, Raise E2, RatRig v-core 500
DLP/LCD: Wanhao Duplicator D7, Anycubic Photon Ultra, Creality Halot Mage
https://www.printables.com/pl/@RflStcn_1422713
:piwo:
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”