Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji
: 21 mar 2018, 11:19
Dobra parę słów wstępu aby nikt nie przegapił Jest to "reprint" z mojego notatnika bo tam mam możliwość edytowania a myślę aby w finalnej wersji puścić go na "SERWIS" aby był dostępny dla większej publiki.
Uwaga:
Dane zawarte w publikacji są orientacyjne a oznaczenie iż dany smar/olej jest przeznaczony w danym kontakcie nie wyklucza użycia go w innych sytuacjach. Również należy pamiętać, że różne substancje zawarte w smarach/olejach mogą różnie oddziaływać na rodzaje plastiku. Celowo nie używam słów olej i smar, gdyż oba różnią się głównie stanem skupienia, ewentualnie pozostałymi parametrami w zależności od producenta.
Tabela ogólna Tabela zbiorcza
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna
Litowy - w odmianie łożyskowej:
Źródła:
Głównie strony producentów smarów i olejów dostępnych w Polsce.
Uwaga:
Dane zawarte w publikacji są orientacyjne a oznaczenie iż dany smar/olej jest przeznaczony w danym kontakcie nie wyklucza użycia go w innych sytuacjach. Również należy pamiętać, że różne substancje zawarte w smarach/olejach mogą różnie oddziaływać na rodzaje plastiku. Celowo nie używam słów olej i smar, gdyż oba różnią się głównie stanem skupienia, ewentualnie pozostałymi parametrami w zależności od producenta.
Tabela ogólna Tabela zbiorcza
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna
Litowy - w odmianie łożyskowej:
- do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych wszelkich maszyn w normalnych warunkach pracy
- odporny na działanie wody i utlenianie
- chroni przed zużyciem i korozją
- wydłuża żywotność łożysk
- możliwość pracy w temperaturze od -25°C do 220°C (w zależności od producenta)
- łożyska narażone na wibracje
- łożyska wysokoobrotowe narażone na działanie wysokich temperatur i wody
- łożyska średnio- i wysokoobrotowe
- odporny na temperatury od -180°C do +260°C (chwilowo) (w zależności od producenta)
- nie plami i nie klei się z kurzem
- idealny do użytku na styku powierzchni wykonanych z tworzywa sztucznego
- smarowanie czyste w przemyśle tekstylnym, papierniczym, spożywczym
- urządzenia elektryczne i energetyczne (zabezpieczenie toru prądu)
- przemysł motoryzacyjny – do smarowania linek w pancerzach, zamków, zawiasów, tulei i śrub
- posiada atest PZH w przemyśle spożywczym
- zabezpieczania gumowych elementów jak wycieraczki czy uszczelki
- temperatura stosowania od -60°C do +230°C (w zależności od producenta)
- nie przyciąga brudu i kurzu
- trwale odporny na wodę, kwasy i zasady
- zapobiega piszczeniu, trzaskom i zacięciom
- zapewnia długoterminową ochronę przed zużyciem
- suche smarowanie
- w przypadku średniego obciążenia może być stosowany do metali, tworzywsztucznych, kauczuku itp.
- idealny do przesuwanych dachów, szyn foteli, zawiasów i zamków
drzwi,drzwi rozsuwanych, okien podwieszanych, zamków okien, zawiasów
mebli,szuflad, prowadnic, łożysk kulkowych, przełączników elektrycznych
itp. - może spełniać rolę środka antyadhezyjnego
- temperatura stosowania od -30°C do 1200°C (w zależności od producenta)
- chroni przed zużyciem ciernym, korozją i wysokimi temperaturami
- ciężko obciążone łożyska wszelkiego typu
- połączenia gwintowe i wszelkie powierzchnie dopasowane - śruby, nakrętki i inne łączniki
- używany w lutownicach starszej generacji do poprawy przewodnictwa cieplnego między grzałką a grotem
- przewodność elektryczna
- temperatura stosowania od -30°C do +600°C (w zależności od producenta)
- wysoka przewodność elektryczna
- wysoka odporność na obciążenia
- wysoka odporność na działanie wody
- doskonała przylegalność w wysokich temperaturach, nadająca właściwości suchego smarowania grafitem
- otwarte przekładnie
- smarowanie ogólne (szczególnie smarowe elementów narażonych na warunki atmosferyczne)
- temperatura stosowania od -30°C do +160°C (w zależności od producenta)
- mieszalny z większością innych typowych smarów i olejów
- odporny na wilgoć, temperaturę i zanieczyszczenia
- smarowanie lekko obciążonych łożysk ślizgowych, kulkowych i rolkowych, łożysk
kół, przegubów homokinetycznych, elementów nadwozi pojazdów oraz przekładni zębatych obciążonych udarowo
- temperatura stosowania od -25°C do +150°C (w zależności od producenta)
- wysoka stabilność temperaturowa
- odporność na wilgoć
- smarowania przegubów, zwrotnic, łożysk, wałów i innych mechanizmów
- odpowiedni do wysokich temperatur (nawet do 1400°C) (w zależności od producenta)
- działa antykorozyjnie
- zapobiega zapiekaniu się połączeń ze stali nierdzewnej
- odporny na działanie kwasów i wody
- Nie zawiera metali
- środek smarny do lekko obciążonych węzłów tarcia jak: zamki, kłódki, zawiasy, narzędzia iróżnego rodzaju maszyny
- zabezpiecza przed sklejaniem i przymarzaniem uszczelek gumowych
- zabezpiecza i natłuszcza wyroby skórzane
- chroni przed korozją elementy i powierzchnie metalowe
- konserwuje styki elektryczne,końcówki biegów akumulatora, zaciski przewodów samochodowych
- zabezpiecza broń, złącza śrubowe, prowadnice itp
Źródła:
Głównie strony producentów smarów i olejów dostępnych w Polsce.