Ranking filamentów
Re: Ranking filamentów
Ten 3D Vario to fioletowy czy różowy?
;--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poniżej czarny PLA od 3d Activ, temperatura druku 210 i 228st, xy-100, prędkość 25 i 37, drukowane na niebieskiej taśmie z marketu, na tratfie 8mm ledwo się odrywa od taśmy, 9mm odrywa się deczko lepiej ale mocno siedzi, 7mm trzeba ściągać stół albo odrywać z taśmą. Być może za nisko drukuję, ale trzyma się lepiej niż biały. Raczej jest też sztywniejszy niż biały. Rolka którą ja otrzymałem jest zdecydowanie bardziej śliska od pomarańczowej (gdzie filament był wręcz matowy i chropowaty) i deko bardziej śliska niż biały.
Zdjęcia czarnych wydruków wychodzą gorzej z lampą, bo mój wydruk jest bardzo błyszczący.
Obróbka wydruku wyciąga mat.
Tratfy wychodzą tak ładnie, że aż szkoda wyrzucać...
;--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poniżej czarny PLA od 3d Activ, temperatura druku 210 i 228st, xy-100, prędkość 25 i 37, drukowane na niebieskiej taśmie z marketu, na tratfie 8mm ledwo się odrywa od taśmy, 9mm odrywa się deczko lepiej ale mocno siedzi, 7mm trzeba ściągać stół albo odrywać z taśmą. Być może za nisko drukuję, ale trzyma się lepiej niż biały. Raczej jest też sztywniejszy niż biały. Rolka którą ja otrzymałem jest zdecydowanie bardziej śliska od pomarańczowej (gdzie filament był wręcz matowy i chropowaty) i deko bardziej śliska niż biały.
Zdjęcia czarnych wydruków wychodzą gorzej z lampą, bo mój wydruk jest bardzo błyszczący.
Obróbka wydruku wyciąga mat.
Tratfy wychodzą tak ładnie, że aż szkoda wyrzucać...
Ostatnio zmieniony 01 lis 2018, 22:14 przez d2f, łącznie zmieniany 1 raz.
- poharatek
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 7
- Posty: 147
- Rejestracja: 20 paź 2018, 21:28
- Lokalizacja: Okolice Krakowa
- Drukarka: Creality Ender 3
- x 93
Re: Ranking filamentów
Ja tak nieco off topic, bo nie o jakości filamentów, ale korzystając z tego, że wątek ten przeglądają producenci filamentów, mam do nich dwie prośby, o to, żeby:
1) Jeśli by była taka możliwość, to podawać wagę pustej szpuli.
Wiadomo - trzeba było po wyjęciu z pudełka zważyć szpulę z filamentem, odjąć wagę filamentu i voila: mamy wagę szpuli.
Ale ja tego w pośpiechu nie zrobiłem (a podejrzewam, że nie tylko mnie się tak zdarza) i teraz mam problem z określeniem ile właściwie filamentu mi zostało.
2) W przypadku "normalnych" kolorów (nietransparentnych, niemetalicznych, żadne tam "marmurki" itp.) podawać barwę według jakiegoś powszechnie używanego wzornika kolorów.
Idealnie by było wedle PANTONE dla plastików, no ale tu sam wzornik swoje kosztuje, więc mógłby być i zbliżony kolor w palecie RAL Classic, lub bardziej dokładnie - RAL Design.
Bo tak to mamy tylko opis słowny (całe szczęście nie tak poetycki, jak w przypadku farb do wnętrz np. "istny koralowy", czy "cejloński szafir" ), ale kij wie, jak bardzo czerwony jest ten "czerwony" i jak jasny jest "jasnoszary".
Zamieszczone zdjęcia - to tak sę są pomocne, bo cholera wie w jakich warunkach robione, jak obrabiane, no i - 99,99% monitorów na których są te zdjęcia później oglądane nie było kalibrowane pod kątem odwzorowania barw.
W tym momencie mam problem, bo rozglądam się za jakimiś neutralnymi (szarości, beże, pastele) i trzeba będzie się zdać na los szczęścia...
1) Jeśli by była taka możliwość, to podawać wagę pustej szpuli.
Wiadomo - trzeba było po wyjęciu z pudełka zważyć szpulę z filamentem, odjąć wagę filamentu i voila: mamy wagę szpuli.
Ale ja tego w pośpiechu nie zrobiłem (a podejrzewam, że nie tylko mnie się tak zdarza) i teraz mam problem z określeniem ile właściwie filamentu mi zostało.
2) W przypadku "normalnych" kolorów (nietransparentnych, niemetalicznych, żadne tam "marmurki" itp.) podawać barwę według jakiegoś powszechnie używanego wzornika kolorów.
Idealnie by było wedle PANTONE dla plastików, no ale tu sam wzornik swoje kosztuje, więc mógłby być i zbliżony kolor w palecie RAL Classic, lub bardziej dokładnie - RAL Design.
Bo tak to mamy tylko opis słowny (całe szczęście nie tak poetycki, jak w przypadku farb do wnętrz np. "istny koralowy", czy "cejloński szafir" ), ale kij wie, jak bardzo czerwony jest ten "czerwony" i jak jasny jest "jasnoszary".
Zamieszczone zdjęcia - to tak sę są pomocne, bo cholera wie w jakich warunkach robione, jak obrabiane, no i - 99,99% monitorów na których są te zdjęcia później oglądane nie było kalibrowane pod kątem odwzorowania barw.
W tym momencie mam problem, bo rozglądam się za jakimiś neutralnymi (szarości, beże, pastele) i trzeba będzie się zdać na los szczęścia...
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 13
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Ranking filamentów
Nie. Zdecydowanie nie zakładałbym, że ktokolwiek nawija dokładnie kilogram.poharatek pisze:Wiadomo - trzeba było po wyjęciu z pudełka zważyć szpulę z filamentem, odjąć wagę filamentu i voila: mamy wagę szpuli.
- poharatek
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 7
- Posty: 147
- Rejestracja: 20 paź 2018, 21:28
- Lokalizacja: Okolice Krakowa
- Drukarka: Creality Ender 3
- x 93
Re: Ranking filamentów
Cenna informacja.
Dobrze wiedzieć, że i pod tym względem obowiązuje zasada ograniczonego zaufania
Dobrze wiedzieć, że i pod tym względem obowiązuje zasada ograniczonego zaufania
- marek91
- Administrator
- Postów w temacie: 5
- Posty: 2563
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:22
- Lokalizacja: Gostyń
- x 1208
- Kontakt:
Re: Ranking filamentów
Ad. 1:poharatek pisze:(...) producenci filamentów, mam do nich dwie prośby, o to, żeby: (...)
1. Szpula "1kg" transparent - 257g
2. Szpula "1kg" czarna - 233g
3. Szpula "2kg" czarna - 604g
4. Szpula "5kg" czarna - 758g
5. Szpula "0,33kg" transparent - 146g
Ad. 2:
Generalnie barwniki zamawiamy po PANTONE, tylko że niekoniecznie wyglądają później tak jak w próbniku, w dodatku wyglądają zazwyczaj różnie na różnych materiałach. Także tu trzeba by było zrobić wydruk z każdego koloru i wtedy odczytać z tego kolor. To jest jedyna miarodajna metoda, tylko pytanie, czy zwykły kowalski tego potrzebuje?
- FlameRunner
- Zasłużony
- Postów w temacie: 13
- Posty: 6568
- Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
- x 2056
Re: Ranking filamentów
Ale czekaj, czekaj! Nie wiem jak u innych, ale w przypadku DD filamentu jest zazwyczaj więcej.poharatek pisze:Cenna informacja.
Dobrze wiedzieć, że i pod tym względem obowiązuje zasada ograniczonego zaufania
virgin71
- poharatek
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 7
- Posty: 147
- Rejestracja: 20 paź 2018, 21:28
- Lokalizacja: Okolice Krakowa
- Drukarka: Creality Ender 3
- x 93
Re: Ranking filamentów
DziękujeFlameRunner pisze: Ad. 1:
1. Szpula "1kg" transparent - 257g
2. Szpula "1kg" czarna - 233g
3. Szpula "2kg" czarna - 604g
4. Szpula "5kg" czarna - 758g
5. Szpula "0,33kg" transparent - 146g
Ad. 2:
Generalnie barwniki zamawiamy po PANTONE, tylko że niekoniecznie wyglądają później tak jak w próbniku, w dodatku wyglądają zazwyczaj różnie na różnych materiałach. Także tu trzeba by było zrobić wydruk z każdego koloru i wtedy odczytać z tego kolor. To jest jedyna miarodajna metoda, tylko pytanie, czy zwykły kowalski tego potrzebuje?
Co do kolorów - w sumie niby racja, że Kowalskiemu to średnio potrzebne, ale np. kiedyś tam chciałbym "dodrukować" do czegoś jakieś elementy, ewentualnie wymienić cuś, co się złamało i dobrze by było, żeby te dorabiane nie kłuły w oczy.
Dobrze wiedzieć, że robicie to po PANTONIe, przed zamawianiem się skontaktuje, żeby się dowiedzieć o numerki (nawet jeśli nie jest to idealnie ten sam odcień, mnie to wystarczy).
marek91 pisze: Ale czekaj, czekaj! Nie wiem jak u innych, ale w przypadku DD filamentu jest zazwyczaj więcej.
No i wyszło, żem paranoik i chytrus
Ale to, to bardzo dobrze wiedzieć. Kolejny argument za kupowaniem filamentów od DD.
- virgin71
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 35
- Posty: 2581
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ultimaker | U30
- x 497
- Kontakt:
Re: Ranking filamentów
Zazwyczaj jest „znacznie” więcej. W pozostałych przypadkach jest „tylko” więcej.FlameRunner pisze:Ale czekaj, czekaj! Nie wiem jak u innych, ale w przypadku DD filamentu jest zazwyczaj więcej.poharatek pisze:Cenna informacja.
Dobrze wiedzieć, że i pod tym względem obowiązuje zasada ograniczonego zaufania
Ufff!
Re: Ranking filamentów
Dotarł do mnie filament testowy 330g PLA DD 1,75 RED. Już parę dni temu.
Moja Tronxy xy-100 radzi sobie z nim w temperaturze 190-210 st. Drukowałem też w wyższej (216st) ale nie widzę różnicy.
W porównaniu do 3dActiv testowanego wcześniej - filament jest śliski. Być może dzięki temu drukuje się łatwiej mojej mega taniej drukarce.
Trudniej jest go też złamać.
Jak na razie, najłatwiej w palcach łamie mi się pomarańczowy z pierwszej szpulki - 3D Activ. Co ciekawe - szpula dosłana mi przez producenta - także pomarańczowy 3D Activ ma dużo mniej łamliwy filament - porównywalny z czarnym 3D Activ. Najtrudniej złamać biały 3D Activ - trzeba go jeszcze wykręcać. Tak samo trudno złamać Red DD.
Poniżej wydruki z filamentu 3D Activ 20mm/s 228st C flow 85% (przy wyższych parametrach prędkości lub flow przeskakuje mi ekstruder) (pomarańczowy, czarny, biały) i DD 40mm/s 210st C flow 100%. Stół zimny (bo nie mam grzanego), druk na niebieskiej taśmie z marketu.
Okazuje się, że pomarańczowy 3D A (z pierwszej szpólki) łamał mi się też w głowicy. Rozbierałem już wielokrotnie głowicę w celu czyszczenia i wymieniłem dyszę i złamany kawałek był długości dyszy + parę mm. Głowica to CHYBA e3d v5 z rurką teflonową.
Wydruki z PLA RED DD dużo mocniejsze od 3D A (nawet od czarnego). Odrywają się od taśmy po wydruku deko łatwiej niż 3DA. W trakcie druku zdarzało mi się podwijanie i oderwanie od taśmy, ale wszystkie oderwania to moja wina i poziomowania na kartkę papieru. Ogólnie łatwiej odrywa się taśma od stołu niż wydruk od taśmy podczas pracy.
Nierówność powierzchni pionowych pewnie wynika z bicia na śrubach trapezowych, może to jeszcze poprawię.
Na tą chwilę DD idzie mi dużo lepiej, nie blokuje się przy prędkości 40mm/s, trochę się ciągnie ale może jeszcze to wyreguluję. Udało mi się wydrukować z niego przelotkę do pompowania wentylem rowerowym za pomocą pompki samochodowej. Jeśli przejdzie test pompowania to już super.
Ale będę też starał się naprawić problem z filamentami 3DA, może jeszcze coś ustalimy z producentem - ale moja drukarka to tanizna wszechogólna, a przecież innym świetnie się na tym filamencie drukuje.
Moja Tronxy xy-100 radzi sobie z nim w temperaturze 190-210 st. Drukowałem też w wyższej (216st) ale nie widzę różnicy.
W porównaniu do 3dActiv testowanego wcześniej - filament jest śliski. Być może dzięki temu drukuje się łatwiej mojej mega taniej drukarce.
Trudniej jest go też złamać.
Jak na razie, najłatwiej w palcach łamie mi się pomarańczowy z pierwszej szpulki - 3D Activ. Co ciekawe - szpula dosłana mi przez producenta - także pomarańczowy 3D Activ ma dużo mniej łamliwy filament - porównywalny z czarnym 3D Activ. Najtrudniej złamać biały 3D Activ - trzeba go jeszcze wykręcać. Tak samo trudno złamać Red DD.
Poniżej wydruki z filamentu 3D Activ 20mm/s 228st C flow 85% (przy wyższych parametrach prędkości lub flow przeskakuje mi ekstruder) (pomarańczowy, czarny, biały) i DD 40mm/s 210st C flow 100%. Stół zimny (bo nie mam grzanego), druk na niebieskiej taśmie z marketu.
Okazuje się, że pomarańczowy 3D A (z pierwszej szpólki) łamał mi się też w głowicy. Rozbierałem już wielokrotnie głowicę w celu czyszczenia i wymieniłem dyszę i złamany kawałek był długości dyszy + parę mm. Głowica to CHYBA e3d v5 z rurką teflonową.
Wydruki z PLA RED DD dużo mocniejsze od 3D A (nawet od czarnego). Odrywają się od taśmy po wydruku deko łatwiej niż 3DA. W trakcie druku zdarzało mi się podwijanie i oderwanie od taśmy, ale wszystkie oderwania to moja wina i poziomowania na kartkę papieru. Ogólnie łatwiej odrywa się taśma od stołu niż wydruk od taśmy podczas pracy.
Nierówność powierzchni pionowych pewnie wynika z bicia na śrubach trapezowych, może to jeszcze poprawię.
Na tą chwilę DD idzie mi dużo lepiej, nie blokuje się przy prędkości 40mm/s, trochę się ciągnie ale może jeszcze to wyreguluję. Udało mi się wydrukować z niego przelotkę do pompowania wentylem rowerowym za pomocą pompki samochodowej. Jeśli przejdzie test pompowania to już super.
Ale będę też starał się naprawić problem z filamentami 3DA, może jeszcze coś ustalimy z producentem - ale moja drukarka to tanizna wszechogólna, a przecież innym świetnie się na tym filamencie drukuje.