UWAGA na montaż dyszy przy wymianie łącznika!
Zamówiłem łącznik u TDI-CAD. Ogólnie zadziałał, ale zauważyłem, ze nadal mam problem z ekstruderem. Filament, co jakiś czas zatrzymywał się i zębatka mieliła materiał. Po chwili ruszała i po kilkunastu sekundach znowu stawała na chwilę.
Przy montażu postępowałem wg instrukcji, czyli dysza na pół obrotu odkręcona, łącznik dokręcić w głowicy do dyszy i potem dokręcić mocno dyszę.
Kłopot w tym, że wystająca rurka PTFE dała na tyle duży opór, że obróciłem dyszę może ledwo o 1/8 obrotu i koniec.
I tutaj - jako inżynier - dałem ciała, bo powinna zapalić mi się lampka ostrzegawcza, a ta dopiero zaskoczyła, jak obserwowałem filament na ekstruderze.
Otóż zbyt słabo dokręcona dysza daje nam szczelinę powietrzną na około 0.2-0.3mm. U mnie było nawet nieco więcej, bo chyba zbyt odkręciłem dyszę, jak na zdjęciu.
W takim przypadku wymiana ciepła z głowicy do dyszy obywa się głównie poprzez gwint na dyszy. Wgłąb dyszy ciepło nie dochodzi już tak efektywnie. Szczelina powietrzna jest świetnym izolatorem.
Co gorsza wymiana ciepła przez promieniowanie też jest słaba, bo jeśli głowica ma 210 C a ekstruder 190 C, to promieniowanie pomiędzy powierzchniami jest bardzo małe.
Jednym słowem dysza poniżej głowicy jest mocno niedogrzana, materiał stygnie i zatrzymuje się.
Należy jeszcze pamiętać, że płynący filament odbiera ciepło, im szybciej, tym więcej. Zatrzymując się, powoduje ze dysza z materiałem dogrzewa się na chwilę, wszystko topnieje i filament znowu płynie, aż do momentu kiedy odbierze zbyt dużo ciepła z dyszy i ponownie stanie.
Odkręciłem więc łącznik ponownie i dokręciłem dyszę do końca głowicy i odkręcając tylko na 1/8 obrotu. Dokręciłem nieco mocniej łącznik i na końcu dyszę do samego końca głowicy, na styk, bez szczeliny.
Przy okazji podmieniłem dyszę z 0.4 na 0.6
Wcześniej wydruk przycinał się na warstwie 0.2mm i szerokości 0.4 i standardowe prędkości z Cury.
Teraz miałem warstwę 0.32 i szerokość 0.6mm. Prędkości te same i.... prawie zero zatrzymań filamentu!!!
Przy tych parametrach filament wchodził jak szalony w ekstruder.
I teraz dwie ciekawostki!
Pierwsza: Ori dysza była idealnie skręcona z głowicą na styk. W międzyczasie kupiłem inne głowice na zapas i te miały już inny, prosty kołnierz.
Ender dysza ma lekkie pochylenie, podobne do fazy na głowicy. Po skręceniu na styk, dysza niemal w każdym miejscu przylega do głowicy zapewniając idealną wymianę ciepła.
I ciekawostka nr dwa. Przeglądając filmy znanych i szanowanych youtuberów z zakresu druku, już kilka razy zauważyłem tę szczelinę między dyszą a głowicą. Na jednym z filmów gość nawet mówi, że także odkręca dyszę na 1/2 obrotu, wkręca jakiś łacznik, choćby full metal, a potem udaje mu się dokręcić dyszę tylko na 1/4 obrotu. I składa hotend do druku z 0.25 mm szczelinką.
Nie dziwię się teraz, kiedy mówi, że nie widzi różnic, albo coś mu się zapycha.
KONKLUZJA?
Jeśli nie idzie Wam wydruk i nie wiecie dlaczego - zerknijcie, czy nie macie tej szczeliny na 1/4 obrotu.
Następnym razem dołączę obliczenia termodynamiczne, tak z własnej ciekawości