Małymi kroczkami mój projekt zaczyna przypominać ekstruder.
Zmiany:
- Zgodnie z wcześniejszą obserwacją radełka obróciłem tak, żeby filament był jak najbliżej jednej z krawędzi (im jest bliżej środka konstrukcji tym ciężej z nim podejść w karetce typu Ender 3 i pewnie wielu innych).
- Dodałem dystanse na wale koła zębatego, bo bez tego radełka i łożyska mają tendencję do przesuwania się. Po zmianie wszystko trzyma się na swoim miejscu.
- Konstrukcja jest teraz symetryczna względem płaszczyzny XY (znajdującej się w połowie wysokości projektu) - można go zamiennie stosować jako "lewy" lub "prawy" w zależności od potrzeb w danej karetce.
- Dodałem regulowane mocowanie pasywnego radełka Btech. Dobrze dokręcona sprężynka z długopisu wydaje się być wystarczająca.
- Mocowanie drzwiczek również można obracać (zawias u dołu, lub u góry). W sumie to wyszło jakoś tak samo. Moim zdaniem bardziej naturalny i wygodny wydaje się zawias u dołu, ale może jak coś będzie kolidowało to lepiej mieć alternatywę.
- Model drukuje się bez supportów kosztem jakichś pojedynczych gramów materiału (musiałem porobić skosy w niektórych miejscach).
Wnioski:
- Ekstruder jest w stanie popychać filament i ma szansę działać
- Obecnie waga samego ekstrudera to 45 gram, ale trzeba dorobić jeszcze co najmniej mocowanie rurki PA12. Oczywiście dojdzie do tego jeszcze po połowie masy rurki z PA12 oraz elastycznego wału. Metr rurki waży około 20g. Wał wg opisu na Ali 42g.
Do poprawki/przemyślenia/dyskusji:
- Dalej trochę ciasno pracuje ta przekładnia - muszę pododawać testowo jakieś niewielkie luzy między łożyskami a obudową lub/i między śrubą a kołem zębatym.
- Nie podoba mi się to, jak wygląda wyciąganie filamentu. Przy zwolnieniu drzwiczek pasywnego radełka filament i tak trze o to "aktywne" radełko, które nie może się kręcić (bo blokuje je śruba) i zdziera się przy wyciąganiu na siłę. Może rozwiązaniem byłoby minimalne odsunięcie toru filamentu od aktywnego radełka. Inna opcja jaka przychodzi mi do głowy to zrobienie jakiegoś sprytnego mechanizmu rozłączania śruby z kołem zębatym (wtedy aktywne radełko kręciłoby się luźno). To na pewno skomplikowałoby konstrukcję, ale może warto?
Aktualny BOM:
- 2x MR 95 ZZ (5x9x3) do wału koła zębatego
- 2X 688 2RS (8x6x5) do śruby
- Radełka BTech
- Wałek fi5 (35mm)
- Rurka z PA12 (6x4mm)
- Wał elastyczny
- Pasta silikonowa na przekładnię
- Śrubki i nakrętki M3
- sprężynka z długopisu
- Wnętrze, ścieżka filamentu, góra, dół
- Widok z czterech stron
- Cztery sposoby montażu ekstrudera
- Propozycja rozmieszczenia ekstrudera oraz chłodzenia w E3/CR10
- Wał koła zębatego
- mocowanie drzwiczek
- Po złożeniu
- Waga w obecnej wersji