Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)
: 26 sty 2020, 14:23
Cześć,
Mam Anycubic 4max pro od listopada i przegrywam walkę z ABS'em... ale od początku... kilka informacji ogólnych na sam początek:
1. Drukarka poprawiona mechanicznie: naciągnięte paski w X i Y, wszystkie wałki i śruba trapezowa nasmarowane, stół wypoziomowany. Na dźwigienkę regulacji docisku filamentu założona wkładka ustalajaca (obudowa extrudera - projekt od Zbigu, niedawno wrzucał)
2. Extruder kilka razy (od listopada) rozkręcany na części pierwsze, wszystko czyszczone.
3. Sama głowica nie zapchana (na moment pisania posta) - zapasowa jeszcze w pudełku.
4. Założona dysza 0,4mm jakaś z allegro (pewnie majfrendowa) - mosiężna.
5. Drukarka skalibrowana pod kątem extrudera (kalibracja długości "wciąganego" filamentu), skalibrowany flowrate na każdym typie drukowanego filamentu, którym próbowałem drukować.
6. Używane slicery: CURA 4.4.1 oraz Simplify3D
7. Kalibracja extrudera robiona przez RepetierHost (kalibracja ilości kroków silnika od Extrudera). W tym programie też ręcznie przepuszczam filament przez dyszę bo oryginalnie w Anycubic, jest to ustawione dla sztywnych 230stopni oraz jest moim zdaniem za szybko..
8. Za każdym razem założony filterek na filament by zniwelować nieczystości na "drucie".
9. Zauważyłem, że rurka ptfe pomiędzy dyszą a radełkiem ma kilku mm luz, czekam aż dojdzie mi nowa rurka by dociąc na wymiar... w zapasowej głowicy jest dokładnie tak samo.
10. Mam inne dysze niezałożone, nowe: 0.3mm, 0.5mm, 0.4mm trianglelab, jak również stalowe.
11. Przy zmianie filamentu nie zmieniałem dyszy na inną (taka sama wielkość), przy przejściu z abs na pla, "przepłukiwałem" filamentem pla przez dyszę nagrzaną do 230stopni. Filament potem (PLA) normalnie leciał, nie zacinał się.
Temat założyłem, ponieważ po kilku tygodniach walki zrezygnowałem... przegrałem tą walkę. Próbowałem szukać w internecie jakichkolwiek wskazówek, pomocy, coś co mnie naprowadzi na trop co robię źle, gdzie jest problem... Wolałem sam znaleźć odpowiedź (być może gdzieś się pojawiła), ale w końcu się poddałem.. z uwagi na to, że mógłbym przedrukować całe filamenty, stracić kolejne całe tygodnie czasu przy drukarce, a pewnie krecę się w kółko..
Stąd moja prośba o pomoc doświadczonych kolegów, którzy pomogą mi wskazać odpowiedni kierunek.
Problem dotyczy filamentu ABS oraz ABS+.
1. ABS zielony PlastSpaw:
warstwa 0,2mm; temp stołu 105/100 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 245/240; chłodzenie wyłączone; prędkości różne: od 35 do 60mm/s, pokrywa i drzwiczki zamknięte. zanim zacząłem drukować, czekałem z 20-30min aż się komora w środku nagrzeje.
temp głowicy były podnoszone również do 255/250, obniżane do 230/225 itd.. włączane chłodzenie, nic kompletnie nie pomagało... to samo z dociskiem do radełka: regulowane w jedną jak i drugą stronę.
Problem w tym, że ten filament co trochę blokuje się w głowicy/dyszy (tak mi się wydaje). ręcznie przepycham go przez dyszę i leci, po uruchomieniu druku po jakiejś chwili przestaje lecieć, a drukarka "drukuje" dalej... tj radełko dalej się obraca, ale z dyszy nic nie idzie.. koniec.. nie słychać strzelania, ani jakby silnik gubił kroki (nie wiem jak to rozpoznać, ale nie ma dziwnych dźwięków).
Poniżej trochę różnych zdjęc pokazujących problem oraz gdy jakimś cudem udało mi się wydrukować trochę kostki (potem sam zatrzymałem druk). Drukując również bez podstawy, udawało się częściej niż z wypełnieniem... tak jakby druk wypełnienia lub podstawy był problemem dla tego typu filamentu...
Cięte zarówno w simplify3d jak i cura. efekty bardzo podobne.. jak już wydrukuje kostkę, to warstwy są bardzo ładne, kreski równe, ładnie to wygląda.
czy filament jest kiepski i może to jest walka bez końca?
2. ABS+ biały DevilsDesign:
Kupiłem ten filament, bo czytałem, że jest łatwiejszy w druku, a i temperatury mogą być niższe (może PTFE w głowicy dla ABS cierpiało?).
warstwa 0,2mm; temp stołu 100/90 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 235/230; chłodzenie wyłączone; prędkość: 50mm/s, pokrywa i drzwiczki zamknięte
Problem tutaj dotyczy wyglądu samego wydrukowanego detalu. Detal jest bardzo połyskiliwy (jak w przypadku PLA), tak jakby filament się lał z dyszy (jak poznać kiedy leje?), najbardziej martwi mnie górna powierzchnia wykańczająca.. jest nieładna. Dodatkowo zauważyłem, że w porównaniu do ABS (zielony i czarny PlastSPAW), boczne ścianki mają jakby niedociągnięcia w warstwach..
Górna warstwa jakby była spuchnięta? nie wiem o co chodzi.... próbowałem dawać różne temperatury... filament wypływa bardzo gładko, nie ma żadnych problemów.. prównałkbym to do drukowania z PLA, bez żadnego problemu.
Poniżej trochę zdjęć, również z wieżą temperaturową.. temp zatrzymałem na 230 (mniej nie dawałem, więc kilka ostatnich poziomów jest dla tej temp).
Dodatkowo wydrukowałem 4 różne kostki (różne temperatury druku, reszta parametrów taka sama).
Dla porównania dodaję wydruki z dwóch innych filamentów: PLA PlastSPAW czarny i ABS PlastSPAW czarny (z tego filamentu jakość wydruków najbardziej mi się podobała: satyna, równe wartstwy.. bajka)
3. ABS czarny PlastSPAW:
Parametry takie same jak dla PlastSPAW zielonego.
Z tego materiału dużo łatwiej mi się drukowało niż z zielonego. Natomiast problemy z "zacięciem" filamentu podczas wciąż trwającego druku bywały, ale rzadziej... często radziłem sobie z tym, że tuż przed drukiem ręcznie dopychałem filament by trochę przeleciało go przez dyszę lub przez RepetierHost przepuszczałem z 50mm filamentu i od razu drukowałem (utrzymywałem temp dyszy/stołu by od razu zaczęło drukować). Oczywiście bazowanie, przejazd przez czyścik itd i potem docelowy druk.
Wrzucam kilka zdjęc pokazujące jakość druku, ale też jak wygląda model gdy przestanie nagle podawać filament i kapnę się o tym dopiero po iluś tam warstwach nawet jak dysza jest te 5mm nad stołem i w powietrzu drukuje.
Tak jakby był problem z temperaturą? podnosiłem, te same problemy... docisk filamentu? regulowałem, to samo... prędkość za duża? zamniejszałem, to samo..
4. PLA czarny PlastSpaw:
Podstawowy filament, drukowało mi sie z tego bardzo przyjemnie, łatwo, szybko.
warstwa 0,2mm; temp stołu 65/60 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 200/195; chłodzenie 100%; prędkość: 60mm/s, pokrywa i drzwiczki otwarte
Jedyny problem jaki spotkałem z tym filamentem to wygląda.. połyskliwy, a nie satynowy... Pomijam kwestie obróbki mechanicznej bo to wynika z typu materiału. Dlatego też z tego powodu chciałem przejść na ABS, by móc go potem obrabiać na koniec (opary acetonu, mechanicznie itd). No i większa wytrzymałośc mechaniczna i temperaturowa...
Kilka zdjęć tylko jako pogląd.
Dwa ostatnie pytania na koniec.
1. W jaki sposób oczyścić dyszę z filamentu PLA po jej wykręceniu z głowicy? wypalić nad palnikiem? mechanicznie ciężko, bo tuż po wyjęciu dyszy z głowicy nagrzanej do 230stopni, momentalnie się schładza i tym samym filament trwadnieje... z abs nie ma problemu, bo aceton.
2. czy zmiana heatbreaka na fullmetal pomoże w przypadku ABS? (problemy z tym przycinaniem się i blokowaniem filamentu). Widziałem wczoraj temat od TDI-CAD o modyfikacji radiatora pod nowy heatbreak od E3D (gwint M7).
Dziękuję wszystkim za jakiekolwiek uwagi, naprowadzenie mnie na dobry tor... przepraszam za długość posta, ale chciałem w miarę możliwość przekazać więcej informacji.
A może po prostu wszystko wygląda normalnie, tak ma być i tyle? to też mi bardzo pomoże, bo nie będę szukał dziury w całym.
Mam Anycubic 4max pro od listopada i przegrywam walkę z ABS'em... ale od początku... kilka informacji ogólnych na sam początek:
1. Drukarka poprawiona mechanicznie: naciągnięte paski w X i Y, wszystkie wałki i śruba trapezowa nasmarowane, stół wypoziomowany. Na dźwigienkę regulacji docisku filamentu założona wkładka ustalajaca (obudowa extrudera - projekt od Zbigu, niedawno wrzucał)
2. Extruder kilka razy (od listopada) rozkręcany na części pierwsze, wszystko czyszczone.
3. Sama głowica nie zapchana (na moment pisania posta) - zapasowa jeszcze w pudełku.
4. Założona dysza 0,4mm jakaś z allegro (pewnie majfrendowa) - mosiężna.
5. Drukarka skalibrowana pod kątem extrudera (kalibracja długości "wciąganego" filamentu), skalibrowany flowrate na każdym typie drukowanego filamentu, którym próbowałem drukować.
6. Używane slicery: CURA 4.4.1 oraz Simplify3D
7. Kalibracja extrudera robiona przez RepetierHost (kalibracja ilości kroków silnika od Extrudera). W tym programie też ręcznie przepuszczam filament przez dyszę bo oryginalnie w Anycubic, jest to ustawione dla sztywnych 230stopni oraz jest moim zdaniem za szybko..
8. Za każdym razem założony filterek na filament by zniwelować nieczystości na "drucie".
9. Zauważyłem, że rurka ptfe pomiędzy dyszą a radełkiem ma kilku mm luz, czekam aż dojdzie mi nowa rurka by dociąc na wymiar... w zapasowej głowicy jest dokładnie tak samo.
10. Mam inne dysze niezałożone, nowe: 0.3mm, 0.5mm, 0.4mm trianglelab, jak również stalowe.
11. Przy zmianie filamentu nie zmieniałem dyszy na inną (taka sama wielkość), przy przejściu z abs na pla, "przepłukiwałem" filamentem pla przez dyszę nagrzaną do 230stopni. Filament potem (PLA) normalnie leciał, nie zacinał się.
Temat założyłem, ponieważ po kilku tygodniach walki zrezygnowałem... przegrałem tą walkę. Próbowałem szukać w internecie jakichkolwiek wskazówek, pomocy, coś co mnie naprowadzi na trop co robię źle, gdzie jest problem... Wolałem sam znaleźć odpowiedź (być może gdzieś się pojawiła), ale w końcu się poddałem.. z uwagi na to, że mógłbym przedrukować całe filamenty, stracić kolejne całe tygodnie czasu przy drukarce, a pewnie krecę się w kółko..
Stąd moja prośba o pomoc doświadczonych kolegów, którzy pomogą mi wskazać odpowiedni kierunek.
Problem dotyczy filamentu ABS oraz ABS+.
1. ABS zielony PlastSpaw:
warstwa 0,2mm; temp stołu 105/100 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 245/240; chłodzenie wyłączone; prędkości różne: od 35 do 60mm/s, pokrywa i drzwiczki zamknięte. zanim zacząłem drukować, czekałem z 20-30min aż się komora w środku nagrzeje.
temp głowicy były podnoszone również do 255/250, obniżane do 230/225 itd.. włączane chłodzenie, nic kompletnie nie pomagało... to samo z dociskiem do radełka: regulowane w jedną jak i drugą stronę.
Problem w tym, że ten filament co trochę blokuje się w głowicy/dyszy (tak mi się wydaje). ręcznie przepycham go przez dyszę i leci, po uruchomieniu druku po jakiejś chwili przestaje lecieć, a drukarka "drukuje" dalej... tj radełko dalej się obraca, ale z dyszy nic nie idzie.. koniec.. nie słychać strzelania, ani jakby silnik gubił kroki (nie wiem jak to rozpoznać, ale nie ma dziwnych dźwięków).
Poniżej trochę różnych zdjęc pokazujących problem oraz gdy jakimś cudem udało mi się wydrukować trochę kostki (potem sam zatrzymałem druk). Drukując również bez podstawy, udawało się częściej niż z wypełnieniem... tak jakby druk wypełnienia lub podstawy był problemem dla tego typu filamentu...
Cięte zarówno w simplify3d jak i cura. efekty bardzo podobne.. jak już wydrukuje kostkę, to warstwy są bardzo ładne, kreski równe, ładnie to wygląda.
czy filament jest kiepski i może to jest walka bez końca?
2. ABS+ biały DevilsDesign:
Kupiłem ten filament, bo czytałem, że jest łatwiejszy w druku, a i temperatury mogą być niższe (może PTFE w głowicy dla ABS cierpiało?).
warstwa 0,2mm; temp stołu 100/90 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 235/230; chłodzenie wyłączone; prędkość: 50mm/s, pokrywa i drzwiczki zamknięte
Problem tutaj dotyczy wyglądu samego wydrukowanego detalu. Detal jest bardzo połyskiliwy (jak w przypadku PLA), tak jakby filament się lał z dyszy (jak poznać kiedy leje?), najbardziej martwi mnie górna powierzchnia wykańczająca.. jest nieładna. Dodatkowo zauważyłem, że w porównaniu do ABS (zielony i czarny PlastSPAW), boczne ścianki mają jakby niedociągnięcia w warstwach..
Górna warstwa jakby była spuchnięta? nie wiem o co chodzi.... próbowałem dawać różne temperatury... filament wypływa bardzo gładko, nie ma żadnych problemów.. prównałkbym to do drukowania z PLA, bez żadnego problemu.
Poniżej trochę zdjęć, również z wieżą temperaturową.. temp zatrzymałem na 230 (mniej nie dawałem, więc kilka ostatnich poziomów jest dla tej temp).
Dodatkowo wydrukowałem 4 różne kostki (różne temperatury druku, reszta parametrów taka sama).
Dla porównania dodaję wydruki z dwóch innych filamentów: PLA PlastSPAW czarny i ABS PlastSPAW czarny (z tego filamentu jakość wydruków najbardziej mi się podobała: satyna, równe wartstwy.. bajka)
3. ABS czarny PlastSPAW:
Parametry takie same jak dla PlastSPAW zielonego.
Z tego materiału dużo łatwiej mi się drukowało niż z zielonego. Natomiast problemy z "zacięciem" filamentu podczas wciąż trwającego druku bywały, ale rzadziej... często radziłem sobie z tym, że tuż przed drukiem ręcznie dopychałem filament by trochę przeleciało go przez dyszę lub przez RepetierHost przepuszczałem z 50mm filamentu i od razu drukowałem (utrzymywałem temp dyszy/stołu by od razu zaczęło drukować). Oczywiście bazowanie, przejazd przez czyścik itd i potem docelowy druk.
Wrzucam kilka zdjęc pokazujące jakość druku, ale też jak wygląda model gdy przestanie nagle podawać filament i kapnę się o tym dopiero po iluś tam warstwach nawet jak dysza jest te 5mm nad stołem i w powietrzu drukuje.
Tak jakby był problem z temperaturą? podnosiłem, te same problemy... docisk filamentu? regulowałem, to samo... prędkość za duża? zamniejszałem, to samo..
4. PLA czarny PlastSpaw:
Podstawowy filament, drukowało mi sie z tego bardzo przyjemnie, łatwo, szybko.
warstwa 0,2mm; temp stołu 65/60 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 200/195; chłodzenie 100%; prędkość: 60mm/s, pokrywa i drzwiczki otwarte
Jedyny problem jaki spotkałem z tym filamentem to wygląda.. połyskliwy, a nie satynowy... Pomijam kwestie obróbki mechanicznej bo to wynika z typu materiału. Dlatego też z tego powodu chciałem przejść na ABS, by móc go potem obrabiać na koniec (opary acetonu, mechanicznie itd). No i większa wytrzymałośc mechaniczna i temperaturowa...
Kilka zdjęć tylko jako pogląd.
Dwa ostatnie pytania na koniec.
1. W jaki sposób oczyścić dyszę z filamentu PLA po jej wykręceniu z głowicy? wypalić nad palnikiem? mechanicznie ciężko, bo tuż po wyjęciu dyszy z głowicy nagrzanej do 230stopni, momentalnie się schładza i tym samym filament trwadnieje... z abs nie ma problemu, bo aceton.
2. czy zmiana heatbreaka na fullmetal pomoże w przypadku ABS? (problemy z tym przycinaniem się i blokowaniem filamentu). Widziałem wczoraj temat od TDI-CAD o modyfikacji radiatora pod nowy heatbreak od E3D (gwint M7).
Dziękuję wszystkim za jakiekolwiek uwagi, naprowadzenie mnie na dobry tor... przepraszam za długość posta, ale chciałem w miarę możliwość przekazać więcej informacji.
A może po prostu wszystko wygląda normalnie, tak ma być i tyle? to też mi bardzo pomoże, bo nie będę szukał dziury w całym.