Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Programy do przygotowywania modeli do druku – cięcia
kolenda
Posty: 14
Rejestracja: 10 sty 2020, 16:42
Lokalizacja: Warszawa
Drukarka: Anet A6
x 3

Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: kolenda » 13 lut 2020, 16:01

Cześć, zauważyłem na niektórych moich wydrukach pewną rzecz, która mnie irytuje i myślę, że dałoby się to poprawić. Zanim jednak zacznę się grzebać w tym kodzie i tracić długie godziny to chciałem się upewnić, czy przypadkiem nie ma już do tego gotowej opcji.

Problem zachodzi wtedy, gdy górna warstwa ma jakąś dziurę lub wypustkę lub generalnie nie jest wielokątem wypukłym. W takim przypadku slicer dzieli ją na kilka wielokątów wypukłych i rysuje je po kolei. Większość z nich rysowana jest w tym samym kierunku, jednak niektóre są rysowane w drugą stronę.

Znalazłem w necie animację, gdzie można to zobaczyć:

https://community.ultimaker.com/topic/25837-how-to-change-printing-direction/

Na górze tej strony jest gif, w którym część obiektu drukowana jest od lewej do prawej, a część od prawej do lewej.

Przy rysowaniu takich wypełnień sąsiednie paski filamentu lekko nachodzą na siebie, trochę jak dachówka, a w wyniku tej różnicy w kierunku, ta 'dachówka' ma różną orientację. To z kolei zmienia jej właściwości optyczne a dokładniej sposób i kierunek odbijania światła. W wyniku tego połysk powierzchni nie jest równomierny i czasem widać na niej poszczególne wielokąty.

Trochę mi długi ten opis wyszedł, mam nadzieję że da się coś zrozumieć :) a dla lepszego przykładu mam zdjęcia.
Mam sobie taki płaski obiekt z dwoma bolcami, na jednym ze zdjęć wygląda jakby te bolce rzucały cień a to wynik innego kierunku drukowania. Drugie zdjęcie zrobione jest z drugiej strony - wtedy błyszczy to, co nie błyszczało poprzednio, i odwrotnie.


Czy jest już jakaś opcja w Curze, która pozwala to naprawić?
Załączniki
IMG_20200114_0010078.jpg
IMG_20200114_0009436.jpg
Awatar użytkownika
japim
Posty: 345
Rejestracja: 12 lis 2019, 14:15
Lokalizacja: Warszawa
Drukarka: Reprapy x 3, E3 x 1
x 72
Kontaktowanie:

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: japim » 13 lut 2020, 16:15

Mam tak samo - i to w Slic3rze (nie Cura).
Można zmienić "wzór - pattern" wypełnienia górnej powierzchni np na "circular / spiral" czy jakoś tak.
Ogólnie kiedyś też nad tym rozmyślałem - ale stwierdziłem, że akurat na to szkoda czasu. I od tamtej pory mi to nie przeszkadza.
McKee
Pozdrawiam,
Przemek

Moje projekty 3D: https://www.thingiverse.com/Japim/designs
Aktualne projekty modelarskie: https://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=174992
kolenda
Posty: 14
Rejestracja: 10 sty 2020, 16:42
Lokalizacja: Warszawa
Drukarka: Anet A6
x 3

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: kolenda » 13 lut 2020, 16:30

Dzięki za odpowiedź.
Nie twierdzę, że to dla mnie jakieś straszne i nie do zniesienia, ale na wielu zdjęciach w necie widziałem już ten problem. Nie wszystkim i nie zawsze zależy na idealnych powierzchniach, ale czasem się przydają i myślę, że wiele osób skorzystałoby z takiej opcji.

Poczekam jeszcze trochę na odpowiedzi i jak nic takiego się nie znajdzie to pogrzebię w kodzie Cury i zobaczę czy to dużo roboty.
Awatar użytkownika
japim
Posty: 345
Rejestracja: 12 lis 2019, 14:15
Lokalizacja: Warszawa
Drukarka: Reprapy x 3, E3 x 1
x 72
Kontaktowanie:

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: japim » 13 lut 2020, 17:00

Jedyne ładne wykończenie górne widziałem własnie przy zmianie patternu. Może to będzie najprostsze rozwiązanie.
Inne jest takie aby pobawić się grubością linii w górnej warstwie - z domyślnej zmienić na mniejsza lub większą.
W najgorszym wypadku może to być też nierównoległość/ prostopadłosć otworu z dyszy do powierzchni - i dlatego jest różnica zależnie czy idzie z lewej do prawej czy na odwrót.
Możesz to sprawdzić zmieniając kierunek patternu z 45st np na 0st i zobaczyć czy coś się zmienia.
Pozdrawiam,
Przemek

Moje projekty 3D: https://www.thingiverse.com/Japim/designs
Aktualne projekty modelarskie: https://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=174992
mobile4you
Posty: 151
Rejestracja: 02 sty 2018, 10:37
Lokalizacja: Rzeszów/Zwierzyniec
Drukarka: Prusa Mini
x 16

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: mobile4you » 13 lut 2020, 19:39

kolenda pisze:[...]Problem zachodzi wtedy, gdy górna warstwa ma jakąś dziurę lub wypustkę lub generalnie nie jest wielokątem wypukłym. W takim przypadku slicer dzieli ją na kilka wielokątów wypukłych i rysuje je po kolei. Większość z nich rysowana jest w tym samym kierunku, jednak niektóre są rysowane w drugą stronę.

Znalazłem w necie animację, gdzie można to zobaczyć:

https://community.ultimaker.com/topic/25837-how-to-change-printing-direction/

Cała powierzchnia u Ciebie jest drukowana w obie strony. Różnica w połysku wynika, z tego, że obszary te drukowane są osobno.
Nie chce mi się grzebać w Cura, ale w Prusa Slicer porównianie tych ustawień może być pomocne.
Linie.png
Awatar użytkownika
Zepco
Posty: 1338
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 233

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: Zepco » 13 lut 2020, 20:16

Nie bawiłem się tym ale to raczej może wynikać z różnych prędkości, przyspieszeń / jerk (jak to tłumaczyć) dla krótszych powierzchni, stąd ta różnica. Może spróbuj ustawić małą wartość acceleration, jerk, a prędkości na mniejszą wartość taką samą dla ścian i wypełnienia i porównaj czy coś się zmieniło.
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - po wydrukach usztywniających (w trakcie profilowania)
3DGence One
Awatar użytkownika
JGFTW
Posty: 457
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Klony MK2s i CR10
x 260

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: JGFTW » 13 lut 2020, 20:49

Tak jak pisał mobile4you też wydaję mi się, że to jest kwestia drukowania tych warstw osobno.

Dobrze widać to na podglądzie simplify3d. Tak wygląda to ustawiając prostoliniowe wypełnienie zewnętrznej warstwy ( opcja External Fill Pattern -> Rectlinear)
Obrazek


Możesz zmienić wzór ustawiając na np koncentryczne wypełnienie i inaczej wzór będzie to wyglądać ( opcja External Fill Pattern -> Concentric) :
Obrazek

Kolejną opcją byłoby na górnej warstwie tego modelu wydrukowac ją zamykając otwór jedną warstwą (którą później się mechanicznie usunie), ale nie wiem czy jest to warte zachodu :D

Jeżeli chciałbyś, żeby to wypełnienie prostolinijne nie dzieliło na 3 części tego wypełnienia (nie tworząc zmian połysku) to musząc omijać otwory to musiałaby nastąpić retrakcja filamentu w miejscu gdzie otwór dzieli linie (warstwe) w przypadku powyższego są tyko 2 retrakcje (zielone kropki)
retrakcje.PNG
zaznaczyłem chyba o jedna za dużo ;)
retrakcje.PNG (77.84 KiB) Przejrzano 929 razy

a w omawianym pewnie będzie kilkanaście (albo kilkadziesiąt) więcej. Czas wydruku trochę wzrośnie jak i ryzyko zatkania zatkania głowicy :D
Mając to na uwadzę to śmiało działaj - popełnij taką przeróbkę i zobacz czy jest lepiej ;)
Abys
Cr10 2017 - direct, standalone ATX mod, 2ga oś Z, ABL, RPI + Octo
Klon MK2s - 1:1 własny sourcing części
Klon MK2s - 24v, silniki 809, Skr 1.3 SPRZEDAJĘ
Kolejny klon MK2s - SKR 1.3 , stół MK42 SPRZEDAJĘ
MPCNC worklog
Tantillus worklog
TinyCart v3.6 worklog
arkomania.pl
Posty: 542
Rejestracja: 10 mar 2017, 13:08
Lokalizacja: RADOM
x 228

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: arkomania.pl » 13 lut 2020, 21:43

W niektórych slicerach jest dodana funkcja "żelazka" do druku gładkiej górnej warstwy.
Proces ten nazywany jest Ironing. Np. Curze jest od wersji 2.7
Pozdrawiam Arek G. arkomania
arkomania.pl
Posty: 542
Rejestracja: 10 mar 2017, 13:08
Lokalizacja: RADOM
x 228

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: arkomania.pl » 13 lut 2020, 21:53

Ironing jest również w slic3r PE wersja 2.2.47 z połowy stycznia tego roku.
Zakładka:
Ustawienia Druku -> Wypełnienie -> Wypełnienie -> Solid pattern -> wybieramy Ironing.
Pozdrawiam Arek G. arkomania
Awatar użytkownika
panWiadr0
Posty: 772
Rejestracja: 25 sty 2019, 14:06
Drukarka: niesforny reprap
x 404

Re: Czy jest w Curze opcja od kierunku druku top/bottom layer?

Postautor: panWiadr0 » 13 lut 2020, 21:54

Mnie wpieniają jeszcze dziurki które zostają po retrakcji (przy wyłączonym combingu). Temat póki co jest otwarty :unknown:

https://github.com/Ultimaker/Cura/issues/4308
No printer. No problem.
#fuckchineseshit

Wróć do „Slicery”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości