Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
: 27 gru 2020, 04:56
Witam
Zebrałem w końcu materiał do kupy i dla potomnych zostawiam tutaj:
Stockowy Ender 5 można wyposażyć w mechanikę poruszającą się na wałkach fi 10mm i łożyskach liniowych z zachowaniem silników i ustawień drukarki. Poniższy projekt wyposażony jest w extruder dual gear BMG oraz głowicę V6.
Niezbędne części:
2x wałki fi 10mm długości 410mm
2x wałki f1 10mm długości 420mm - mi przysłali 4x 500mm, delikatnie wystają, ale nie ma tragedii
8x łożyska liniowe fi 10mm, 29x19mm - LM10UU
2x pasek GT2 6mm długości 100cm (na oś Y)
1x pasek GT2 6mm długości 83cm (na oś X)
2x wiatrak 5015
1x extruder BMG - w moim przypadku jest to trianglelabs dual gear V2
1x kompletny hotend V6 bez chłodzenia
1x koło zębate 20T do paska GT2
10x paski zaciskowe - małe
9x nakrętka M3 (zwykła, bez nylonu)
Śruby:
1x M3x45mm (tył karetki )
3x M3x35mm (łączenie extrudera z krokowcem)
1x M3x25mm (lewa wentylator, górne mocowanie)
4x M3x20mm (wentylatory wydruku i panel frontowy z nawiewem)
2x M3x15mm (wentylator głowicy - M3x12 jeżeli jest to wentylator 4010 creality wymontowany z oryginalnej głowicy)
3x M3x12mm (montaż silnika X)
1x M4x20mm (koło zębate osi X - można również użyć M3x20mm)
4x M3x20 (narożnik - wraz z nakrętkami młoteczkowymi w profilach V-slot)
9 drukowanych części -może być PLA lub PETG - 3 obrysy, warstwa 0,2, wypełnienie 35%, dysza 0.4mm
- - - - - - -
1) demontujemy głowicę, extruder, oś X i paski Y. Wprowadzamy nowe paski osi Y i nakładamy narożniki na górę konstrukcji endera - UWAGA: tylne narożniki mają szersze wycięcie pod mocowanie osi silnika Y, frontowe mają węższe wycięcie pod płytki do naciągania pasków Y. Wzuwamy wstępnie wałki Y
2) montujemy łożyska w wózkach Y, zaciskami opaski zaciskowe. Montujemy łożyska w karetce. Montujemy wałki osi X i wsuwamy karetkę w 2 częściach. UWAGA: Ciasno spasowane wałki - trzeba trochę siły i ostrożności, aby je wbić. zakładamy drugi wózek i pasujemy na szerokość wałków na konstrukcji drukarki. 3) dla wygody montażu cały hotend powinen być już skręcony pod temperaturą. Jeżeli będziecie musieli później coś zmieniać, to trzeba zdjąć panel z nawiewami i odkręcić śruby łączące extruder i krokowiec.
Hotend z ekstruderem wsadzamy z boku wzdłuż wałka a kable prowadzimy jak na zdjęciu.
4) w lewej części karetki jest kieszeń na nakrętkę a z prawej wkręcamy śrubę M3x45 i skręcamy obie części ekstrudera.
5) w miejscu montażu wentylatora głowicy znajduje się gniazdo na nakrętkę (lewa część na zdjęciu). Po jej założeniu wsuwamy wentylator 4010 w miejsce (ja mam dokładnie ten od creality, wymontowany z oryginalnej głowicy). Od strony głowicy od dołu są gniazda na dwie nakrętki M3. Wkręcamy dwie śruby i przeprowadzamy kable wentylatora przez otwór. Na zdjęciu widoczny jest kanał na przewody od hotendu - będą pod wentylatorem wydruku.
6) kable wentylatora głowicy wyprowadzamy otworami do góry
7) na lewy wózek Y montujemy idler - jest luźno spasowany, bo i tak pasek go napnie.
8) w miejscu montażu nawiewów wydruku są kieszenie na nakrętki M3 - trzeba je tam wsadzić przed montażem nawiewów. Prawy nawiew 5015 karetki należy okaleczyć z górnego mocowania - mniej więcej przez połowę otworu. Bardzo sprawnie idzie nożykiem do tapet.
9) Jeden z wymagających momentów: wentyaltor obciętą końcówką wsuwamy w kieszonkę za łożyskiem liniowym. Nie może z niego wyskoczyć przy wsuwaniu nawiewów: Nawiewy wsuwamy od prozdu lekko pod kątem (góra do nas) aby dolna półka weszła między dwa dolne żeberka radiatora głowicy - wentylator powinien cały czas być wsadzony w swoje miejsce.
10) z drugiej strony wsadzamy drugi wentylator i pamiętamy o dwóch nakrętkach - jedna w komorze krokowca druga od strony hotendu. przewody grzania i termistora powinny być ułożone w zagłębieniu przed wsadzeniem wentylatora.
11) osadzamy pasek w karetce - nie powinien wystawać ze szczeliny, bo będzie zahaczał o poruszający się pasek w kieszeni.
12) przewlekamy pasek przez idler, z powrotem przez karetkę, robimy pętlę za prawym wózkiem Y i wracamy do karetki osadzając koniec paska w szczelinie. nie wysunie się w górę, bo całość przykryje silnik.
13) osadzamy silnik ekstrudera
14) front karetki - trzy śruby łączące ekstruder z silnikiem (M3x35) i dwie (M3x20) przykręcane nawiewny do korpusu.
15) Do montażu pasków w wózkach Y przyda się penseta i podniesienie narożników z wałkiem (tylko strona, po której montujemy paski). Po ich założeniu przykręcamy narożniki od góry i napinamy paski Y - przed napięciem dobrze jest poluzować sprzęgła po obu stornach krokowca Y - pozwoli to ułożyć się wózkom wzajemnie.
16) Prowadzimy kable razem i mocujemy opaską na końcu karetki. Mocujemy silnik X napinając pasek. Krańcówki X i Y montujemy na narożniku i na wózku. Należy ręcznie przesunąć karetkę na narożnik stołu (prawa góra) i przymierzyć płytki z krańcówkami. Oznaczyć otwór i wywiercić dziurkę pod wkręt (ja użyłem do drewna).
17) sprawdzamy czy wszsystko jest podpięte i poziomujemy stół do nowej karetki.
W tym układzie nie zmieniają się nastawy drukarki, ilości kroków na XYZ. Montaż ekstrudera BMG wymaga przeliczeni kroków i zmian w sofcie. Do nowej głowicy konieczne trzeba zrobić PID.
Pliki z częściami wrzucę w następnym poście.
Zebrałem w końcu materiał do kupy i dla potomnych zostawiam tutaj:
Stockowy Ender 5 można wyposażyć w mechanikę poruszającą się na wałkach fi 10mm i łożyskach liniowych z zachowaniem silników i ustawień drukarki. Poniższy projekt wyposażony jest w extruder dual gear BMG oraz głowicę V6.
Niezbędne części:
2x wałki fi 10mm długości 410mm
2x wałki f1 10mm długości 420mm - mi przysłali 4x 500mm, delikatnie wystają, ale nie ma tragedii
8x łożyska liniowe fi 10mm, 29x19mm - LM10UU
2x pasek GT2 6mm długości 100cm (na oś Y)
1x pasek GT2 6mm długości 83cm (na oś X)
2x wiatrak 5015
1x extruder BMG - w moim przypadku jest to trianglelabs dual gear V2
1x kompletny hotend V6 bez chłodzenia
1x koło zębate 20T do paska GT2
10x paski zaciskowe - małe
9x nakrętka M3 (zwykła, bez nylonu)
Śruby:
1x M3x45mm (tył karetki )
3x M3x35mm (łączenie extrudera z krokowcem)
1x M3x25mm (lewa wentylator, górne mocowanie)
4x M3x20mm (wentylatory wydruku i panel frontowy z nawiewem)
2x M3x15mm (wentylator głowicy - M3x12 jeżeli jest to wentylator 4010 creality wymontowany z oryginalnej głowicy)
3x M3x12mm (montaż silnika X)
1x M4x20mm (koło zębate osi X - można również użyć M3x20mm)
4x M3x20 (narożnik - wraz z nakrętkami młoteczkowymi w profilach V-slot)
9 drukowanych części -może być PLA lub PETG - 3 obrysy, warstwa 0,2, wypełnienie 35%, dysza 0.4mm
- - - - - - -
1) demontujemy głowicę, extruder, oś X i paski Y. Wprowadzamy nowe paski osi Y i nakładamy narożniki na górę konstrukcji endera - UWAGA: tylne narożniki mają szersze wycięcie pod mocowanie osi silnika Y, frontowe mają węższe wycięcie pod płytki do naciągania pasków Y. Wzuwamy wstępnie wałki Y
2) montujemy łożyska w wózkach Y, zaciskami opaski zaciskowe. Montujemy łożyska w karetce. Montujemy wałki osi X i wsuwamy karetkę w 2 częściach. UWAGA: Ciasno spasowane wałki - trzeba trochę siły i ostrożności, aby je wbić. zakładamy drugi wózek i pasujemy na szerokość wałków na konstrukcji drukarki. 3) dla wygody montażu cały hotend powinen być już skręcony pod temperaturą. Jeżeli będziecie musieli później coś zmieniać, to trzeba zdjąć panel z nawiewami i odkręcić śruby łączące extruder i krokowiec.
Hotend z ekstruderem wsadzamy z boku wzdłuż wałka a kable prowadzimy jak na zdjęciu.
4) w lewej części karetki jest kieszeń na nakrętkę a z prawej wkręcamy śrubę M3x45 i skręcamy obie części ekstrudera.
5) w miejscu montażu wentylatora głowicy znajduje się gniazdo na nakrętkę (lewa część na zdjęciu). Po jej założeniu wsuwamy wentylator 4010 w miejsce (ja mam dokładnie ten od creality, wymontowany z oryginalnej głowicy). Od strony głowicy od dołu są gniazda na dwie nakrętki M3. Wkręcamy dwie śruby i przeprowadzamy kable wentylatora przez otwór. Na zdjęciu widoczny jest kanał na przewody od hotendu - będą pod wentylatorem wydruku.
6) kable wentylatora głowicy wyprowadzamy otworami do góry
7) na lewy wózek Y montujemy idler - jest luźno spasowany, bo i tak pasek go napnie.
8) w miejscu montażu nawiewów wydruku są kieszenie na nakrętki M3 - trzeba je tam wsadzić przed montażem nawiewów. Prawy nawiew 5015 karetki należy okaleczyć z górnego mocowania - mniej więcej przez połowę otworu. Bardzo sprawnie idzie nożykiem do tapet.
9) Jeden z wymagających momentów: wentyaltor obciętą końcówką wsuwamy w kieszonkę za łożyskiem liniowym. Nie może z niego wyskoczyć przy wsuwaniu nawiewów: Nawiewy wsuwamy od prozdu lekko pod kątem (góra do nas) aby dolna półka weszła między dwa dolne żeberka radiatora głowicy - wentylator powinien cały czas być wsadzony w swoje miejsce.
10) z drugiej strony wsadzamy drugi wentylator i pamiętamy o dwóch nakrętkach - jedna w komorze krokowca druga od strony hotendu. przewody grzania i termistora powinny być ułożone w zagłębieniu przed wsadzeniem wentylatora.
11) osadzamy pasek w karetce - nie powinien wystawać ze szczeliny, bo będzie zahaczał o poruszający się pasek w kieszeni.
12) przewlekamy pasek przez idler, z powrotem przez karetkę, robimy pętlę za prawym wózkiem Y i wracamy do karetki osadzając koniec paska w szczelinie. nie wysunie się w górę, bo całość przykryje silnik.
13) osadzamy silnik ekstrudera
14) front karetki - trzy śruby łączące ekstruder z silnikiem (M3x35) i dwie (M3x20) przykręcane nawiewny do korpusu.
15) Do montażu pasków w wózkach Y przyda się penseta i podniesienie narożników z wałkiem (tylko strona, po której montujemy paski). Po ich założeniu przykręcamy narożniki od góry i napinamy paski Y - przed napięciem dobrze jest poluzować sprzęgła po obu stornach krokowca Y - pozwoli to ułożyć się wózkom wzajemnie.
16) Prowadzimy kable razem i mocujemy opaską na końcu karetki. Mocujemy silnik X napinając pasek. Krańcówki X i Y montujemy na narożniku i na wózku. Należy ręcznie przesunąć karetkę na narożnik stołu (prawa góra) i przymierzyć płytki z krańcówkami. Oznaczyć otwór i wywiercić dziurkę pod wkręt (ja użyłem do drewna).
17) sprawdzamy czy wszsystko jest podpięte i poziomujemy stół do nowej karetki.
W tym układzie nie zmieniają się nastawy drukarki, ilości kroków na XYZ. Montaż ekstrudera BMG wymaga przeliczeni kroków i zmian w sofcie. Do nowej głowicy konieczne trzeba zrobić PID.
Pliki z częściami wrzucę w następnym poście.