vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

To dobre miejsce na pytania i worklogi
Awatar użytkownika
Fest
Postów w temacie: 2
Posty: 347
Rejestracja: 17 paź 2022, 13:32
Lokalizacja: Wlkp. Wsch.
Drukarka: prawie Tronxy xy2
x 137

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: Fest »

majek pisze:Jedziemy dalej ;)


Prowadnice przetarłem, uzupełniłem kulki z zapasowych (wyglądało jakby z każdej strony było za mało o jedną - tak ma być?), dałem oliwki i
Czy w łożysku z koszyczkiem, który zajmuje sporo miejsca jest za mało kulek?
W tego typu konstrukcjach lepiej jak jest o dwie kulki za mało niż jedna za dużo.
majek
auspexs
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 40
Rejestracja: 03 lis 2018, 02:11

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: auspexs »

Gdzie zamówiłes prowadnice? Aż taka różnica w jakości do poprzednich?
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 781
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 448

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

auspexs pisze:Gdzie zamówiłes prowadnice?
Prowadnice KGT zamawiałem na Ali: https://www.aliexpress.com/item/1000007480470.html - jedne z najtańszych, a przy wyprzedażach i z kuponami czasem można urwać jeszcze z 30% ceny. Kiedyś kupiłem od nich kilka MGN7 i były zadziwiająco dobre jak na cenę, więc zamówiłem później do tej drukarki MGN9 i MGN12 na podmiankę za Robotdigg-i. Prowadnice są po prostu takie jakich oczekuje się po wyjęciu z pudełka - jeżdżą, nie zacinają się, nie latają, nie mają luzów. Jedyne co się zdziwiłem, że brakowało po kulce w wózkach, ale dodają woreczek kulek zapasowych. Są lekko naoliwione po wyjęciu z folii.
Teoretycznie można je od razu montować i powinno być ok, ja je przetarłem, uzupełniłem kulki i naoliwiłem dla świętego spokoju. Z ostatnimi prowadnicami dokupiłem też ekstra wózek i pasuje bez żadnych problemów.
auspexs pisze:Aż taka różnica w jakości do poprzednich?
Te Robotdigg-i, które były droższe od KGT, ale jedne z najtańszych czarnych to całkiem inna bajka. To była po prostu tragedia. MGN12 od nowości lekko się przycinały, to je całkiem rozebrałem, przeczyściłem, złożyłem i było jeszcze gorzej. Okazało się, że kulki były różnych rozmiarów (różnice na 0.02mm) - jak posortowałem kulki na większe i mniejsze, jedne dałem na jedną stronę wózka, a resztę na drugą, to zaczęła chodzić jako tako.
Dla odmiany MGN9 chodziła bardzo luźno, co po doświadczeniach z MGN12 wydawało mi się dobrą rzeczą. Dopóki nie przymierzyłem karetki do wózka i okazało się, że ten dla odmiany ma kolosalny luz. Generalnie te Robotdigg z czystym sumieniem mogę odradzić.

Jak pisałem - mam jeszcze inne tanie prowadnice od chińczyków i w żadnej nie miałem luzów na wózkach.
I osobiście mam wrażenie, że te KGT wyglądają i jeżdżą najlepiej z tych co mam, chociaż w stosunku do innych (oprócz Robotdigg-a) już dużej różnicy nie ma. No i mają napis na wózkach, czego nie ma na innych tanich chińczykach ;)

Oczywiśćie te KGT to chińczyk i można różnie trafić, dlatego zazwyczaj biorę jedną prowadnicę więcej, żeby zmniejszyć ryzyko. Na razie na 8 kupionych prowadnic KGT + ekstra wózek, to wszystkie były ok.
Fest
auspexs
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 40
Rejestracja: 03 lis 2018, 02:11

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: auspexs »

Dzięki za wyczerpującą odp. Zdziwiłem się, bo ktoś tu kiedyś zachwalal robotdigga, a widać, tak różowo nie jest.

Szukam czegoś na osie z do vorona, którego w bólach buduje. X i y już raczej z górnej półki.
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 5
Posty: 618
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 252

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: Rozarh »

Tak patrzę na ten napęd osi Z i się zastanawiam czy nie przekombinowałeś?
Jeden silnik długim paskiem napędza wszystkie trzy osie...
Długi pasek może się już rozciągać co może oznaczać, że każda ze śrub trapezowych może nie oddawać pozycji silnika w wystarczającym stopniu. Masz śruby 8x8 więc niewielka odchyłka może już dawać spory przechył stołu (nawet 0,1mm - jak sądzę - niech to ktoś policzy ;) )
Polecam użyć 3 silniki każdy na krótkim pasku do osi - wtedy możesz je dać u góry drukarki co skróci kable do płyty. Przy okazji miałbyś ABL. Jak na płycie brakuje miejsca na stepy to zawsze można dodać jakiś BTT MOT EXP - zresztą już o tym pisałeś :)
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 781
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 448

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Rozarh pisze:Tak patrzę na ten napęd osi Z i się zastanawiam czy nie przekombinowałeś?
Jeden silnik długim paskiem napędza wszystkie trzy osie...
VzBot też ma stół na jednym pasku, do tego opasanie paska na silniku ma wg. mnie kiepskie. Niedawno właśnie wrzucił film o Z:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=-QSaTvnwRX8
Tu: viewtopic.php?f=10&t=7225&start=30#p126958 też wrzucałem filmik z drukarką, co miała właśnie 3 śruby na jednym silniku.

Całość była tak zrobiona na początku z oszczędności (1 silnik, 1 stepstick, jedna dziura w kontrolerze), ale jest tak rozmieszczona, że mogę dać 3 osobne silniki. Ale w sumie nie potrzebuję tańczącego stołu, a gdyby nie krzywy stół, to pewnie nawet czujnika poziomowania bym nie instalował. W obecnej drukarce nie mam i jakoś specjalnie mi nie jest potrzebny.
O ile w Z mam jeszcze parę pomysłów na zmianę, to ten jeden silnik i pasek raczej zostaną.
Rozarh pisze:Długi pasek może się już rozciągać co może oznaczać, że każda ze śrub trapezowych może nie oddawać pozycji silnika w wystarczającym stopniu. Masz śruby 8x8
W viewtopic.php?f=10&t=7225&start=20#p123786 pisałem, że zmieniłem jednak na TR8x2, czyli te niby najbardziej bijące - ale sprzęgła Oldhama robią robotę :-)
Co do długości paska, to ma on cały 1.5m, niby długi, ale w porównaniu do napędu karetki, to nie ma on prawie obciążenia a i tak jest krótszy. Paski napędowe głowicy mają po 2m.
A, i jak pasek zacznie się rozciągać, to znaczy że wewnętrzne włókna się porwały i pasek jest do kubła i czas założyć nowy ;)
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 781
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 448

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Tak tylko zostawię, żeby nie było, że nic się nie dzieje:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=AtOfqe5PD5E

Czyli ładnie wpada w rezonans przy ~70mm/s, a na końcu od tych wibracji odkręcił się 'robaczek' na zębatce silnika i cały test poszedł w p....

Co i jak doprowadziło do stanu 'wypluwa plastik' opiszę później :)
rafly
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 781
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 448

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

W tym odcinku budowa karetki.

Na początek części:
carriage-parts.jpg
Z ciekawości zważyłem jak to do kupy jest ciężkie:
carriage-parts-on-scale.jpg
~330g, z czego połowę tej wagi robi ekstruder (~170g).

Składanie chłodzenia hotendu:
hotend-cooling1.jpg
hotend-cooling2.jpg
hotend-cooling3.jpg
Płytka mocująca hotend do wózka i reszty karetki plus blokada radiatora hotendu:
hotend-mount1.jpg
hotend-mount2.jpg
Mocowanie hotendu do płytki mocującej:
hotend-mounting1.jpg
hotend-mounting2.jpg
I zamocowanie ekstrudera do całości (na górze widać fioletową płytkę do mocowania silnika trytytką):
extruder-mount1.jpg
extruder-mount2.jpg
extruder-mount3.jpg
extruder-mount4.jpg
extruder-mount5.jpg
extruder-mount6.jpg
extruder-mount7.jpg
A tu przymiarka do mocowania całości już na drukarce (osłona wentylatora jeszcze w starej wersji i bez czujnika poziomowania):
carriage-assembly1.jpg
carriage-assembly2.jpg
carriage-assembly3.jpg
Reszta w kolejnych odcinkach, bo forum pozwala dodać tylko po ~20 zdjęć do jednego posta ;)

BOM:
- ok. 40g PET-G
- ekstruder TBG-Lite z silnikiem Moons (ucięty kabel i zarobiona końcówka JST-PH2.0)
- radiator hotendu V6
- łącznik bi-metal
- blok grzejny CHC na 24V z dyszą 0.4 mm
- turbina 4020 na 24V
- 5x insert M3 krótki (4 mm)
- 3x śruby M3x30 (obudowa wentylatora)
- 2x śruby M3x8 (mocowanie do karetki)
- 2x śruby M3x16 (obejma radiatora)
- 2/4x śruby M3x12 (mocowanie do wózka MGN9)
- 1x śruba M3x30 (mocowanie TBG)
- 1x śruba M3x16 (mocowanie TBG)
- opaska zaciskowa 4.2x150
rafly
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 781
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 448

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Ciąg dalszy karetki.

Na początek trochę pracy z grzałką CHC, bo oryginalnie gruba i sztywna koszulka jest dosyć długa, a przewody mało elastyczne.
Czyli:
- skrócona koszulka do ok. 3cm - wystarczy żeby odejść od grzałki, ale później już pozwala ułożyć lepiej przewody
- wymienione przewody od grzałki (chyba były w teflonowej izolacji), bo były bardzo sztywne i ciężkie do ułożenia. Zamiast nich zaciśnięte na drutach do grzałki przewody silikonowe AWG20
- zarobiona nowa wtyczka Molex Micro-fit 3.0 dla grzałki (oryginalnie też jest taka wtyczka użyta)
- ucięta wtyczka do termistora (była jakaś odmiana Dupont z zatrzaskiem) i zarobiona 'normalna' JST-XH

Zaciśnięcie kabli silikonowych do grzałki - wziąłem zwykłe tulejki kablowe, ale lekko skróciłem i usunąłem część plastikową:
chc-replace-heater-cables.jpg
Przymiarka do prowadzenia kabli i ucięcie z minimalnym zapasem:
carriage-cables1.jpg
carriage-cables2.jpg
carriage-cables3.jpg
carriage-cables4.jpg
Zamontowane w drukarce razem z wentylatorami chłodzenia wydruku. Widać, że było ciasno - poprzeczka miała służyć do przytrzymania przewodów, ale przydała się do unieruchomienia gniazdek wentylatorów ;) Za to zapasy przewodów zmieściły się zgodnie z planem nad wentylatorami.
carriage-cables5.jpg
Przy okazji sprawdziłem czy da się jakoś normalnie dojść kluczem 12, żeby przytrzymać blok przy wymianie dyszy - nie ma problemów o ile czujnik poziomowania nie jest przykręcony
wrench-and-chc.jpg
I do tego jeszcze czujnik poziomowana stołu - wersja na podczerwień znana jako 'Ormerod IR sensor'. Tak wygląda wersja wypuszczona jakiś czas przez Mellow (ale już nie mają ich w ofercie):
ir-sensor1.jpg
Goldpiny do podłączenia czujnika były w niewłaściwą stronę i całość była za duża, więc zostały wymienione na złącze JST-PH. Na zdjęciu również reszta części potrzebnych do montażu:
ir-sensor-parts.jpg
I zamontowane:
ir-sensor-mounted1.jpg
ir-sensor-mounted2.jpg
BOM:
- przewód silikonowy AWG20 - ok. 20-30cm razem
- 2x tulejka kablowa
- kawałek termokurczki
- wtyczka Molex Micro-Fit 3.0 2 pin
- 4x wtyczki JST-XH 2 pin (3x wentylator, 1x termistor)
- 2x wtyczki JST-PH 3 pin (sensor)
- ~15cm przewodu 3 żyłowego do sensora
- 2x śruba M2x10 (sensor)
- 2x śruba M2.5x6 wpuszczana (sensor)
- 2x śruba M3x35 (wentylatory)
- 2x nakrętka M3 (wentylatory)
- ~1g PET-G ;)
- rurka PTFE 4x2 ~5cm (zapomniałem w poprzednim odcinku)
rafly
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 781
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 448

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Żeby coś wydrukować, to trzeba mieć jeszcze na czym ;)
Czyli bajka o stole.

To co teraz zostało zrobione, to rozwiązanie tymczasowe, bo docelowo ma być grzanie dwustrefowe, konstrukcja ramki mi się średnio podoba i też kółka warto byłoby zamienić na jakieś MGN.
Po prostu na szybko wziąłem najbardziej krzywy stół z tego co mam, ale wymagał on najmniej pracy przy instalacji, bo miał już polutowane kontakty i termistor oraz przyszedł z kompletem kabli.

Bohaterowie:
hotbed-parts.jpg
Na początek wycięcie dziur w izolacji termicznej i przyklejenie jej od spodu do stołu:
hotbed-with-thermal-insulation.jpg
Zdjęcie folii zabezpieczającej:
hotbed-top-side.jpg
Teraz od góry nakleić folię magnetyczną i zrobić dziury na śruby:
hotbed-with-magnetic-foil.jpg
Po podłączeniu kabelków można montować:
hotbed-mounted-top.jpg
hotbed-mounted-side.jpg
hotbed-mounted-bottom.jpg
Mógłbym to wszystko podłączyć bezpośrednio pod płytę, ale jednak te 10A to tak na granicy możliwości SKR, zewnętrzne mosfety i tak już przymocowane, więc użyłem jednego z nich - przy okazji przetestuję jak się te moduły zachowują.
Ponieważ SKR ma bezpiecznik w obwodzie grzałki stołu, a użycie zewnętrznego mosfeta omija to zabezpieczenie, to zastosowałem gotowy kabelek z gniazdem bezpiecznika 'samochodowego', wrzuciłem bezpiecznik 20A (pewnie 15A byłby lepszy, ale nie miałem pod ręką). Kabelek całkiem uczciwy, bo AWG12 (~3.3 mm2). Zarobiłem końcówki kabelka z bezpiecznikiem i drugiego kawałka przewodu 4 mm2 na masę:
hotbed-cables-with-fuse.jpg
Zostało:
- obciąć silikonowe przewody od stołu (miały chyba z 1.5m!)
- zacisnąć na nich konektorki
- zacisnąć rurki na końcówkach kabelka do sterowania mosfetem
i podłączyć wszystko do kupy:
hotbed-electronics.jpg
Tak to wygląda po zmontowaniu i z malowaną podkładką z blachy:
vn-corexy-top-view1.jpg
Stół grzeje się do 65C w trochę ponad 4 minuty, więc nawet nie jest tak źle jak myślałem :git:
Hotend z CHC grzeje się 40 sekund, więc cała drukarka jest gotowa do drukowania PETG w ciągu pięciu minut :good:

BOM:
- stół grzany z blachy aluminiowej 310x310x3 mm (rozstaw śrub 240 mm) na 24V, ok. 240W, w zestawie z termistorem i przewodami silikonowymi
- blacha/podkładka razem z folią magnetyczną
- izolacja termiczna samoprzylepna (pianka z folią aluminiową)
- przewód AWG12 z gniazdem bezpiecznika (czerwony)
- kawałek przewodu 4 mm2 (czarny)
- bezpiecznik 20A
- kabelek dwużyłowy do sterowania mosfetem z JST-XH na jednym końcu (był w zestawie z mosfetem)
- rurki do zaciskania na przewodach
- konektorki widełkowe izolowane (2x czerwone, 2x niebieskie)
- 4x śruby M4x40 nierdzewne wpuszczane
- 4x nakrętki M4 samokontrujące
- 8x podkładka M4 powiększana
- 4x sprężyny do stołu (żółte/pomarańczowe)
Kopytko, rafly, fyme, jarekb
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”