Rozarh buduje drukarkę - problemy
- Rozarh
- Drukarz
- Postów w temacie: 28
- Posty: 661
- Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
- Lokalizacja: opolskie
- Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
- x 268
Rozarh buduje drukarkę - problemy
Witam wszystkich forumowiczów. Jestem w trakcie budowy pierwszej drukarki 3D. Obecnie drukarka już robi wydruki 3D, ale nie jest to konstrukcja docelowa.
Obudowa typu kostka z profili 30x30 (Hypercube Evolution), obecna kinematyka: kartezjańska, Płyta: Arduino Mega 2560 + RAMPS 1.4 + LCD, Stepsticki DRV8825. Endstopy optyczne. Silniki: Nema 17 SM42HM48 1684 18AF. Extruder: BMG 1.75 TWOTREES dual (z przekładnią). Głowica E3D V6 z grzałką 40W/12V Podgrzewanie stołu 750W/230V. Płyta stołu: Ultrabase 310x310mm wsparta na płycie aluminiowej z grzałką i izolacją termiczną u dołu. Prowadnice drukarki to v-sloty na rolkach poliwęglanowych. Napęd osi Z - śruba trapezowa T8.
Docelowo chcę zmienić kinematykę na CoreXY i płytę oraz stepsticki na coś lepszego. Jednak do tej zmiany potrzebuję wydrukować trochę elementów - zwłaszcza takich, które obecnie nie istnieją
Obecnie mam następujące problemy:
1. Po ostatniej przebudowie osi X (która jeździ góra-dół) stała się ona trochę ciężka i pozostawiona sama sobie (gdy stepstick jest niewysterowany) zjeżdża samoczynnie w dół. Coś kombinować, czy tak to zostawić a poprawić jedynie końcowe G-Code, żeby odsuwały głowicę na róg stołu po wydruku?
2. Czasem pojawia mi się efekt Heat Creap - jak do tej pory tylko na filamencie PLA (czerwony 3D Active), a próbowałem już zielony (też 3D Active) i PETG Devil Design i na nich nie ma problemu. Głowica jest dość dobrze izolowana i nadmuch ma z turbinki 50/50. Czy ten efekt może się pojawić dla konkretnego słabego filamentu?
3. Mam drugą turbinkę 50/50 do chłodzenia wydruku lecz bez żadnych tuneli kierujących nadmuch. Ustawiam ją pod kontem albo prostopadle do stołu, lecz generuje tak duży nadmuch przy 100%, że albo wydruki odklejają się od stołu (PETG) albo działa mi zabezpieczenie termiczne drukarki (zbyt mocno wyziębia głowicę - aż o ponad 8°C). Żeby nie było problemów daję jej nadmuch na 50-55% i jest ok. Miał ktoś coś podobnego?
4. Najdziwniejsza sprawa jak dla mnie to ustawienie liczby kroków na osi Z: Silnik 400 kroków na obrót (sprawdziłem go ręcznie impulsując stepstik). Śruba ma 2mm skoku. Na stepsticku ustawiony prąd na 1A i mikrokroki na 1/16. Z wyliczeń daje to 3200 kroków na 1mm. Niestety wpisanie takiej wartości do configure.h w Marlinie podnosi oś np. na 4cm zamiast 1cm. Pomogła zmiana stepów z 3200 na 800. Co pominąłem w obliczeniach, że wychodzi mi taki wynik?
Obudowa typu kostka z profili 30x30 (Hypercube Evolution), obecna kinematyka: kartezjańska, Płyta: Arduino Mega 2560 + RAMPS 1.4 + LCD, Stepsticki DRV8825. Endstopy optyczne. Silniki: Nema 17 SM42HM48 1684 18AF. Extruder: BMG 1.75 TWOTREES dual (z przekładnią). Głowica E3D V6 z grzałką 40W/12V Podgrzewanie stołu 750W/230V. Płyta stołu: Ultrabase 310x310mm wsparta na płycie aluminiowej z grzałką i izolacją termiczną u dołu. Prowadnice drukarki to v-sloty na rolkach poliwęglanowych. Napęd osi Z - śruba trapezowa T8.
Docelowo chcę zmienić kinematykę na CoreXY i płytę oraz stepsticki na coś lepszego. Jednak do tej zmiany potrzebuję wydrukować trochę elementów - zwłaszcza takich, które obecnie nie istnieją
Obecnie mam następujące problemy:
1. Po ostatniej przebudowie osi X (która jeździ góra-dół) stała się ona trochę ciężka i pozostawiona sama sobie (gdy stepstick jest niewysterowany) zjeżdża samoczynnie w dół. Coś kombinować, czy tak to zostawić a poprawić jedynie końcowe G-Code, żeby odsuwały głowicę na róg stołu po wydruku?
2. Czasem pojawia mi się efekt Heat Creap - jak do tej pory tylko na filamencie PLA (czerwony 3D Active), a próbowałem już zielony (też 3D Active) i PETG Devil Design i na nich nie ma problemu. Głowica jest dość dobrze izolowana i nadmuch ma z turbinki 50/50. Czy ten efekt może się pojawić dla konkretnego słabego filamentu?
3. Mam drugą turbinkę 50/50 do chłodzenia wydruku lecz bez żadnych tuneli kierujących nadmuch. Ustawiam ją pod kontem albo prostopadle do stołu, lecz generuje tak duży nadmuch przy 100%, że albo wydruki odklejają się od stołu (PETG) albo działa mi zabezpieczenie termiczne drukarki (zbyt mocno wyziębia głowicę - aż o ponad 8°C). Żeby nie było problemów daję jej nadmuch na 50-55% i jest ok. Miał ktoś coś podobnego?
4. Najdziwniejsza sprawa jak dla mnie to ustawienie liczby kroków na osi Z: Silnik 400 kroków na obrót (sprawdziłem go ręcznie impulsując stepstik). Śruba ma 2mm skoku. Na stepsticku ustawiony prąd na 1A i mikrokroki na 1/16. Z wyliczeń daje to 3200 kroków na 1mm. Niestety wpisanie takiej wartości do configure.h w Marlinie podnosi oś np. na 4cm zamiast 1cm. Pomogła zmiana stepów z 3200 na 800. Co pominąłem w obliczeniach, że wychodzi mi taki wynik?
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
- Janek_Porzycz
- Postów w temacie: 3
- Posty: 743
- Rejestracja: 26 wrz 2019, 22:15
- Lokalizacja: Warszawa
- Drukarka: K1 Max, Ender 3 V3SE
- x 491
Re: Witam
Co do 4 to uwazam ze gdzies zworka zle dana albo zle ustawione mikrokroki w marlinie. Ale ja bym zostawil tak jak jest. Nie da rady tylu impulsow na tym sprzyncie moim zdaniem / nie ma to sensu. Ps. Witaj!
Rozarh
- dziobu
- Zasłużony
- Postów w temacie: 1
- Posty: 8975
- Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
- Drukarka: ZMorph 2.0(S)
- x 5877
- Kontakt:
Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy
- Poprawić. Końcowy gcode wykona się o ile wydruk dojdzie do końca. Awaria prądu - i możesz mieć poważniejszy problem jak gorąca dysza wjedzie w wydruk.
- Nie słabego a mającego niższą temperaturę topnienia czy lepsza przewodność termiczną. Ogólnie - masz niewystarczające albo złe chłodzenie. Oryginalna V6 ma nadmuch na radiator jakimś badziewiem i to daje radę. Ważne żeby dobrze chłodzić dół radiatora.
- Tak, to normalne. Mam w kilku drukarkach nadmuch na tyle duży że odpalenie 100% blisko nad stołem chłodzi mi dyszę (odbitym od stołu powietrzem). Rozwiązania są dwa:
- dysza kierująca strumień powietrza i mniejsze chłodzenie na niższych warstwach (to rozwiąże problem z odrywaniem wydruku),
- osłonka na hotend; nawet z taśmy kaptonowej,
- Coś źle ustawiłeś; obstawiam że zworki. Poza tym - 3200 kroków/mm oznacza że jeden krok to ~0,31um. Zapewniam Cię że mechanika się zesra zanim zapewni Ci taką rzeczywistą rozdzielczość więc daj sobie spokój. 800 kroków/mm to i tak więcej niż potrzebujesz.
Rozarh
Pozdrawiam
Paweł
Projekty: ELF | AVAT 01 | HotPlate-1
Drukarki: Flsun i3 Plus | Flsun G | Kossel | FF Dreamer | Monoprice MP Mini | Copymaster3D Pro 500 | AIO Robotics ZEUS | Zmorph 2.0 | Climber 7
Też fajne: Wydruki | Moje twory w 3D | Inne
Paweł
Drukarki: Flsun i3 Plus | Flsun G | Kossel | FF Dreamer | Monoprice MP Mini | Copymaster3D Pro 500 | AIO Robotics ZEUS | Zmorph 2.0 | Climber 7
Też fajne: Wydruki | Moje twory w 3D | Inne
- Rozarh
- Drukarz
- Postów w temacie: 28
- Posty: 661
- Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
- Lokalizacja: opolskie
- Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
- x 268
Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy
1. Docelowo drukarka będzie podnosić stół do druku dwoma silnikami - więc problem się rozwiąże samoistnie. Co do poprawy to chyba mogę jedynie łożyska w v-slotach piaskiem nasmarować - silnik chodzi lekko, v-sloty bez luzów, ale też lekko i oś się zrobiła cięższa jak dodałem wózek i podporę na końcu bez silnika. Jak nie było podpory, to jakoś się to trzymało w górze.
2. Najpierw się to zrobiło przy braku wentylatora - kostka 20x20x20 się wydrukowała, ale łódka już nie. Nawet udało mi się zgrzać filament z bowdenem Potem dorobiłem chłodzenie standardowe - ten niebieski (najczęściej) tunelik z małym wiatraczkiem - też nie pomogło. Ale w międzyczasie okazało się, że dwie turbinki to za dużo na wydruk, więc jedna poszła na chłodzenie radiatora głowicy. Daje radę, choć po zmianie slicera z Cury na IdeaMaker mam coś niepoustawiane i się znów to wydarzyło. Na montaż czeka tytanowy heat-break do kompletu.
3. Osłonkę mam, ale trochę lata na głowicy i się dziwnie drukuje. Ograniczenie wiatraka pomaga, a docelowo myślę o HevACS: https://youtu.be/65FVQ1jArME?t=259 - wygląda ciekawie ale muszę mieć CoreXY
4. Zworki sprawdzałem kilka razy - mam dla DRV8825 włożoną tylko MS3. Zresztą na X i Y też mam takie ustawienie i kroki przeliczone są dobrze. Osobiście obstawiam jakieś dodatkowe ustawienie kroków w konfigu zaawansowanym Marlina albo coś podobnego. Mam wersję 1.1.9.1 konfigurowaną marlin-conf'em. Może ten ostatni coś miesza? Wcześniej kompilowałem normalnie z pod Arduino, ale w pewnym momencie przestał sobie radzić z kompilacją - za długa ścieżka polecenia mu się generowała czy jakoś tak.
2. Najpierw się to zrobiło przy braku wentylatora - kostka 20x20x20 się wydrukowała, ale łódka już nie. Nawet udało mi się zgrzać filament z bowdenem Potem dorobiłem chłodzenie standardowe - ten niebieski (najczęściej) tunelik z małym wiatraczkiem - też nie pomogło. Ale w międzyczasie okazało się, że dwie turbinki to za dużo na wydruk, więc jedna poszła na chłodzenie radiatora głowicy. Daje radę, choć po zmianie slicera z Cury na IdeaMaker mam coś niepoustawiane i się znów to wydarzyło. Na montaż czeka tytanowy heat-break do kompletu.
3. Osłonkę mam, ale trochę lata na głowicy i się dziwnie drukuje. Ograniczenie wiatraka pomaga, a docelowo myślę o HevACS: https://youtu.be/65FVQ1jArME?t=259 - wygląda ciekawie ale muszę mieć CoreXY
4. Zworki sprawdzałem kilka razy - mam dla DRV8825 włożoną tylko MS3. Zresztą na X i Y też mam takie ustawienie i kroki przeliczone są dobrze. Osobiście obstawiam jakieś dodatkowe ustawienie kroków w konfigu zaawansowanym Marlina albo coś podobnego. Mam wersję 1.1.9.1 konfigurowaną marlin-conf'em. Może ten ostatni coś miesza? Wcześniej kompilowałem normalnie z pod Arduino, ale w pewnym momencie przestał sobie radzić z kompilacją - za długa ścieżka polecenia mu się generowała czy jakoś tak.
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
- Berg
- Zasłużony
- Postów w temacie: 4
- Posty: 7570
- Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
- Lokalizacja: Kraków
- Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
- x 2675
Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy
Ad 1. Zmiana śrub trapezowych na TR8-4 rozwiąże problem
Prusa i3 mk3s https://tinyurl.com/y65mva4m
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
- czasnagli
- Postów w temacie: 1
- Posty: 196
- Rejestracja: 18 lis 2019, 19:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Drukarka: custom CoreXY
- x 64
Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy
Ja chyba czegoś nie rozumiem.... przecież śruba o skoku 2mm jest samohamowna, więc jakim cudem zjeżdża Ci oś?Rozarh pisze:... obecna kinematyka: kartezjańska,
...
Obecnie mam następujące problemy:
1. Po ostatniej przebudowie osi X (która jeździ góra-dół) stała się ona trochę ciężka i pozostawiona sama sobie (gdy stepstick jest niewysterowany) zjeżdża samoczynnie w dół.
....
4. Najdziwniejsza sprawa jak dla mnie to ustawienie liczby kroków na osi Z: Silnik 400 kroków na obrót (sprawdziłem go ręcznie impulsując stepstik). Śruba ma 2mm skoku.
Ja w swojej drukarce kartezjańskiej mam śruby 2mm właśnie po to aby oś X nie zjeżdżała. Z kolei w kostce z jeżdżącym stołem dałem śrubę ze skokiem 8mm dzięki czemu po zakończonym wydruku stół zjeżdża na sam dół
- Rozarh
- Drukarz
- Postów w temacie: 28
- Posty: 661
- Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
- Lokalizacja: opolskie
- Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
- x 268
Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy
Mam dokładnie ten model: https://allegro.pl/oferta/sruba-trapezo ... 8798397192czasnagli pisze: Ja chyba czegoś nie rozumiem.... przecież śruba o skoku 2mm jest samohamowna, więc jakim cudem zjeżdża Ci oś?
Ja w swojej drukarce kartezjańskiej mam śruby 2mm właśnie po to aby oś X nie zjeżdżała. Z kolei w kostce z jeżdżącym stołem dałem śrubę ze skokiem 8mm dzięki czemu po zakończonym wydruku stół zjeżdża na sam dół
Nakrętka jest wymieniona na model samoregulujący (ze sprężyną).
Belka osi X (v-slot 20x20x500) ma głowicę (bowden - bez ekstrudera na głowicy), silnik osi X, dwie płytki v-slot z kółkami plus rolka napinająca, wiatraki i to w zasadzie tyle. Ale silnik osi Z ma bardzo lekko obracający się wirnik - bez prądu nacisk na oś jest na tyle duży, że belka zjeżdża. Być może przy takim rozwiązaniu potrzebuję uruchomić drugi trapez z silnikiem (mam przygotowany do docelowej konstrukcji)? Chociaż ten silnik sam daje radę to podnieść na niskim prądzie - 0,4 - 0,6A mu starcza
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
- Bemko
- Postów w temacie: 1
- Posty: 34
- Rejestracja: 02 cze 2020, 19:16
- Lokalizacja: Warszawa
- Drukarka: Anycubic 4 Max Pro
- x 42
- Kontakt:
Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy
800 kroków/mm w tej konfiguracji wskazywałoby na śrubę TR8x8. Taka śruba ma 2mm odstępu pomiędzy bruzdami gwintu, ale skok śruby jest większy, bo śruba ma kilka zwojów zamiast jednego. To by też wyjaśniało dlaczego oś X zjeżdża samoczynnie w dół.
Przyjrzyj się czubkowi śruby - czy gwint zaczyna się w jednym punkcie czy w kilku ? Jeżeli początki są dwa to śruba jest TR8x4, jeżeli cztery to TR8x8.
[EDIT] W ofercie z Allegro, którą wrzuciłeś, w opisie jest "Ilość zwoi - 4" co wskazuje właśnie na śrubę TR8x8.
Przyjrzyj się czubkowi śruby - czy gwint zaczyna się w jednym punkcie czy w kilku ? Jeżeli początki są dwa to śruba jest TR8x4, jeżeli cztery to TR8x8.
[EDIT] W ofercie z Allegro, którą wrzuciłeś, w opisie jest "Ilość zwoi - 4" co wskazuje właśnie na śrubę TR8x8.
Rozarh
- Rozarh
- Drukarz
- Postów w temacie: 28
- Posty: 661
- Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
- Lokalizacja: opolskie
- Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
- x 268
Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy
Jesteś pewien? bo jak dla mnie skok 4mm ma bardziej "stromy" gwint i będzie jeszcze szybciej jechać w dół. Chyba powinien być drobniejszy?Berg pisze:Ad 1. Zmiana śrub trapezowych na TR8-4 rozwiąże problem
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
- Rozarh
- Drukarz
- Postów w temacie: 28
- Posty: 661
- Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
- Lokalizacja: opolskie
- Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
- x 268
Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy
Bingo!!! Sprawdziłem i faktycznie masz rację!Bemko pisze:800 kroków/mm w tej konfiguracji wskazywałoby na śrubę TR8x8. Taka śruba ma 2mm odstępu pomiędzy bruzdami gwintu, ale skok śruby jest większy, bo śruba ma kilka zwojów zamiast jednego. To by też wyjaśniało dlaczego oś X zjeżdża samoczynnie w dół.
Przyjrzyj się czubkowi śruby - czy gwint zaczyna się w jednym punkcie czy w kilku ? Jeżeli początki są dwa to śruba jest TR8x4, jeżeli cztery to TR8x8.
[EDIT] W ofercie z Allegro, którą wrzuciłeś, w opisie jest "Ilość zwoi - 4" co wskazuje właśnie na śrubę TR8x8.
Czeka mnie wymiana śrub
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!