miniprusa MC3 - Mała Czarna (Prusa) i3

Wyłącznie Prusa i3 - oryginał i klony
Awatar użytkownika
Cosik
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 3
Posty: 907
Rejestracja: 09 gru 2017, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: HEVO DC, Mikrus
x 281
Kontakt:

Re: Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: Cosik »

Jak mała masa, moja waży z 10kg :D Robiłem nawet tuning sharpenining :D

Rozstaw X jest prusa standard, tak mniej więcej linijką 45mm.

Co do stepów to jestem leniwy, masz linka do onshape, exportuj to co Ci potrzeba https://cad.onshape.com/documents/95136 ... 21d0a8308c ;)

Muszę w końcu tego remixa wrzucić na th.
JGFTW
Wolność wariacie w swoim warsztacie...
HEVO DC - wciąż wiele pomysłów na usprawnienia :D
Mikrus - moje szaleństwo -> viewtopic.php?f=10&t=6880
Moje projekty 3D

https://discord.gg/cBYzhm2 -> RepRapy PL
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: JGFTW »

@Cosik:
Dzięki, pobrane :git:
Zachęcająco to u Ciebie wygląda i docelowo też wrzucę tam sherpę mini.

Nie jestem przekonany co do dołu tego ekstrudera (mocowania v6), bardzo jest ograniczony przelot powietrza chłodzącego radiator, wygląda jakby to ciepłe powietrze nie miało gdzie uciec, tylko się to tam miesza - działa Ci to bez problemów? Nie zaobserowałeś Heat creep, itp?
Berg pisze:[...] można dać koła 40zebów na śruby i 20kę na silnik + zamknięty pasek.
[...]
Rozumiem, że piszesz o napędzie na jeden silnik?
Obecnie zamontowałem 40T na śruby i do każdego silnika idzie osobny pasek zamknięty, jednak po złożeniu sądzę, że lepiej dać właśnie jeden silnik tak jak piszesz - samonastawne cechy tych prętów ze skokiem 8mm praktycznie nie pozwalają opadać jednej stronie bardziej niż drugiej (jeżeli jedna opadnie za bardzo to się układ zatrzymuję/blokuję, kręcąc tylko jednym prętem powyżej momentu zatrzymania, całość (tej strony) wychodzi z drukowanych mocowań (łożyska są na lekki wcisk, nie potrzeba dużej siły, żeby wyszły) jak je przytrzymuję przy mocowaniach to druga strona zaczyna się obracać, więc nie ma mowy o sporym przekrzywieniu, stąd nie ma potrzeby dwóch silników, lepiej jeden i przełożenie ;)

W przypadku tych silników jakbym zostawił jeden to mam wrażenie, że są trochę jednak za słabę, raczej bardziej koło 16T na silnik, albo koła 60T na trapezy dla pewności.
Ja obecnej konfiguracji nie będę zmieniał, bo sądzę, że jak to zostawię te dwa silniki to też się nic nie stanie, ale ogólnie nie ma potrzeby dwóch w tej konfiguracji i lepiej jednym jakby ktoś pytał ;)
Pjoter pisze:A nie będzie problemu typu "mała drukarka = mała masa = drukarka chodzi po biurku gdy są duże przyspieszenia ciężkim hotendem z ekstruderem"?
Dobre pytanie, też się nad tym zastanawiam ...

Jak dotąd założyłem pręty na osie:
SAM_0059.JPG
I to waży ponad trochę ponad 6kg (sprawdzane na wadze łazienkowej)

Sądzę, że spokojnie dobiję do 8kg. Obecnie wymontowałem silnik osi Y, brak elektroniki, stołu...

Jak ruszam łapą oś X (żaden test) to nie wygląda, że jest się czego obawiać, ale się okażę jak calość poskładam i coś puszczę.
Na pewno będę miał to na uwadzę.
Docelowo zamontuję tą sherpę, wtedy kompletnie nie będzie się czym przejmować.

Mimo to korci mnie, żeby ją jeszcze dociążyć - ponadprogramowy 1kg. :D
Rozważam dodanie kilku odcinków o łącznej długości 800mm stalowego pręta fi 16mm, co powinno dodać około ~1.25kg.

Czy może piasek albo beton?
Fajnie byłoby latać 100mm/s tą drukarką ;)

Przy okazji dodałem takie podkładki z TPU pod mocowanie prętów osi Y, chodzi trochę ciszej niż bez tego.
SAM_0061.JPG
Abys
Awatar użytkownika
Cosik
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 3
Posty: 907
Rejestracja: 09 gru 2017, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: HEVO DC, Mikrus
x 281
Kontakt:

Re: Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: Cosik »

Działa dobrze, powietrze ucieka w tył i w górę. Nie było problemów, druki z różnych materiałów. Mam zamiar tylko zmienić ten wentylator na 4020 24V sunona.

Nie sprawdzałem tego jeszcze w komorze, wyloty są największe jak się dało.
Wolność wariacie w swoim warsztacie...
HEVO DC - wciąż wiele pomysłów na usprawnienia :D
Mikrus - moje szaleństwo -> viewtopic.php?f=10&t=6880
Moje projekty 3D

https://discord.gg/cBYzhm2 -> RepRapy PL
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: JGFTW »

Aż dziw bierze, że minęła już druga miesięcznica ( ͡° ͜ʖ ͡°) od ostatniego wpisu - mówi się, że czas szybko mija przy dobrej zabawie, ale wcale się dobrze nie bawiłem ;)

Dopiero przez ostatnie dwa weekendy cokolwiek pogrzebałem w drukarce i udało się nawet całkiem sporo zrobić:
izo-calosc.JPG
calosc.JPG
calosc2.JPG
Z ciekawszych rzeczy to panel sterowania OLED z modułem enkodera i czytnika kart SD zainspirowany tematem: https://reprap.org/forum/read.php?13,499572,page=1
oled-panel.JPG
oled-panel2.JPG
Mam nadzieję, że uda się to uruchomić w Marlinie.

Z cyklu "Ściana wstydu":
- mocowanie peszla kabli stołu i nie wymyśliłem lepszego miejsca, gdzie przymocować krańcówkę osi Y:
os-y-endstop.JPG
Nie jest to początkowe miejsce, gdzie planowałem krańcówkę zamontować, mam wątpliwości czy jest to dobre miejsce, ale przegapiłem mocowanie do tylnej belki, natomiast na mocowaniu do pręta (jak na screenie) blokują się śruby od stołu.
os-y.JPG
Pod stołem jest styropian obklejony jakąś taśmą, miała być plecionka do tłumików, ale machnąłem na to ręką.

- mocowanie elektroniki (jednak z tyłu, żebym nie musiał na nią patrzeć ;) )
bok.JPG
gora.JPG
Drukuję jeszcze mocowanie wentylatora, który to zakryję od przodu i element ukrywający przewody od boku (z drugiej strony już jest).

Jak widać; obudowa elektroniki rozrosła się bardziej niż się spodziewałem - względem początkowej wersji (prostego sześcianu z obudowami na ściankach) doszło parę modułów-przedłużek, żeby cały ten majdan zmieścić i/lub schować.
elektronika.JPG
Chciałem zrobić całe okablowanie wewnątrz ładnie, zgrabnie, a wyszło niestety jak zwykle ;) Naćpane tych kabli i nic tylko się modlić, żebym nie musiał tego rozgrzebywać :D


Część mechaniczna raczej zakończona, więc pozostaję uruchomić elektronikę...
Elhape, morf, Abys
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: JGFTW »

Widać na ostatnim obrazku poprzedniego wpisu, że już wszystko podłączyłem, więc naturalnie nie zadziałało i zaczęła się karuzela śmiechu.

Co do samej elektroniki to jest to szczyt technologii RepRap z 2015: Ramps 1.4 + TMC2130 SPI (X,Y) oraz A4988 (Z, Z2, E) + Xbox360 PSU + DIY Oled
Niby prehistoria, ale skoro zalega mi to w szufladzie to przecież nie wyrzucę jak nie zepsute ;)

Dodatkowo uznałem, że pomimo sprzęt stary to rozpracowany - łatwo będzie wszystko podłączyć.
Jakie było moje zdziwienie, gdy po wgraniu Marlina praktycznie nic nie działało...

Dużo tych najprostszych i typowych dla pierwszego uruchamiania reprapa rzeczy już ogarnąłem, ale wciąż pozostaje kilka bardzo męczących.

- Moduł IRF520 (do sterowania wentylatorami radiatora głowicy oraz elektroniki) cały czas działa na 100%, a powinien załączać się dopiero od momentu nagrzania głowicy - może walnięty?

- Sterowniki TMC nie działają - chciałem tam wrzucić sensorless homing (X,Y: TMC2130 na SPI), ale nie dotarłem nawet do momentu kalibracji bump sensitivity, bo nie mogę ich nawet uruchomić - jeden (oś X) wywala błąd (Err: ALL HIGH) zaraz po włączeniu drukarki, ale oba nie działają, nie reagują ;)
Okazało się, że jednego rezystora/zworki nie wylutowałem pod SPI (ledwo to widać, taka drobnica), jeżeli starczy mi czasu oraz nerwów to do tego wrócę i poprawię.

Podpiąłem krańcówki oraz tymczasowo wrzuciłem DRV8825, a i zapewne skończy się na A4988 lub LV8729 na wszystkie osie (:D ), bo jednak to drobnica i znając swoje umiejętności lutowania SMD to zaraz będzie zgrzytanie zębami.

Postanowiłem skupić się na panelu OLED, który był bardzo upierdliwy w uruchomieniu...

... ale od początku - taki panel składa się z trzech poniższych płytek:

- Moduł OLED 0.96" i2C:
oled.jpeg
- Moduł Enkodera:
encoder-module.jpeg
encoder-module.jpeg (37.55 KiB) Przejrzano 4332 razy
- Czytnik Kart SD:
sd_card_module.jpeg
Elementy wykonawcze dobrałem tak, żeby nie trzeba było nic lutować - jedynie zarobić końcówki.
Taki zestaw wychodzi bardzo tanio na alibabie ( ;) ) powyższe jakieś 15PLN, a lokalnie ze 30PLN. Sądzę, że to dobra alternatywa.


Schemat podłączenia:
tinyoled_schematic.jpg
Jedyne różnice to osobne podłączenie (osobny kabel) GND z modułu enkodera, nie do GND gniazda I2C jak na schemacie oraz brak buzzera - reszta tak samo (piny również te same).



Korzystając z instrukcji wątku forum reprap (https://reprap.org/forum/read.php?13,499572,page=1) efekt był taki, że obraz się wyświetla, ale nie działa enkoder.

Kompletnie nie znam się na programowaniu, ale dwa dni się przyglądałem, kopiowałem, wycinałem fragmenty i coś tam naściemniałem (całe szczęście, że w VSC wykonywany kod się podświetla, bo bym sobie nie poradził ;) )

Generalnie zadziałało wywalenie wszystkich pętli warunkowych z pliku definicji pinów RAMPSa, dodanie w pliku warunkowym wyświetlacza flag i dodanie definicji w podstawowym pliku konfiguracyjnym.

Zmiany robione w Marlinie 2.0.9.1 (najnowszy, pobrany wczoraj):

Configuration.h: w sekcji wyświetlaczy:

Kod: Zaznacz cały

#define U8GLIB_SSD1306
// DIY TinyOLED https://reprap.org/forum/read.php?13,499572,page=1
#define TINYOLED
Z pliku pins_RAMPS.h wywaliłem wszystkie pętle warunkowe związane z innymi wyświetlaczami - robiły zamieszanie, nadpisywały piny i podejrzewam, że właśnie przez to nie działał enkoder. Dodałem na koniec poniższy fragment:

Kod: Zaznacz cały

#if ENABLED(TINYOLED)
  #define BTN_EN1 33
  #define BTN_EN2 35
  #define BTN_ENC 31
  #define BEEPER_PIN -1
  #define LCD_SDSS 53
  #define SD_DETECT_PIN -1
  #define KILL_PIN -1
#endif
Conditionals_LCD.h: wrzuconę gdzieś w okolicach linii 120:

Kod: Zaznacz cały

   #elif ENABLED(TINYOLED)
     #define DOGLCD
     #define IS_RRD_SC
    //  #define IS_ULTIPANEL 1
     #define IS_U8GLIB_SSD1306


Wydaje mi się, że problem z enkoderem polegał w skrócie na tym, że w złym miejscu (w pętli warunkowej) dodawałem fragment opisujący piny w przypadku tego wyświetlacza i się nadpisywało albo właśnie nie przypisywało.
Dodatkowo nie rozumiem do końca tego fragmentu z pliku Conditionals_LCD.h - wybrałem flagi w oparciu o komentarz (poniżej), ale nie wiem czy wybrałem odpowiednie (raczej mocno w stylu: I Have No Idea What I'm Doing) - trochę inne były omawiane w wątku z reprap.org.

Kod: Zaznacz cały

/**
 * General Flags that may be set below by specific LCDs
 *
 *  DOGLCD                : Run a Graphical LCD through U8GLib (with MarlinUI)
 *  IS_ULTIPANEL          : Define LCD_PINS_D5/6/7 for direct-connected "Ultipanel" LCDs
 *  IS_ULTRA_LCD          : Ultra LCD, not necessarily Ultipanel.
 *  IS_RRD_SC             : Common RRD Smart Controller digital interface pins
 *  IS_RRD_FG_SC          : Common RRD Full Graphical Smart Controller digital interface pins
 *  U8GLIB_ST7920         : Most common DOGM display SPI interface, supporting a "lightweight" display mode.
 *  U8GLIB_SH1106         : SH1106 OLED with I2C interface via U8GLib
 *  IS_U8GLIB_SSD1306     : SSD1306 OLED with I2C interface via U8GLib
 *  U8GLIB_SSD1309        : SSD1309 OLED with I2C interface via U8GLib
 *  U8GLIB_ST7565_64128N  : ST7565 128x64 LCD with SPI interface via U8GLib
 *  U8GLIB_LM6059_AF      : LM6059 with Hardware SPI via U8GLib
  */
Przynajmniej za którymś razem udało mi się dobrać takie połączenie tych flag, które działa ;)
Jeżeli ktoś chce rzucić trochę światła na tą kwestię lub mnie poprawić, bo gdzieś jest błąd albo tak się nie powinno robić to śmiało - zarówno w tym fragmencie jak i ogólnie w podłączeniu wyświetlacza.

Na koniec taka ciekawostka:
W kodzie Marlina był błąd w tłumaczeniu menu języka angielskiego (domyślnego), który uniemożliwiał kompilację.
Na szybko rozwiązanie jakie pierwsze przyszło mi do głowy to zmiana języka z en na pl i to zadziałało, więc nie drążyłem tematu.


Dopiero później postanowiłem sprawdzić i wyszukać ten problem...

Tu wielki błąd i jego rozwiązanie xD


źródło: https://www.youtube.com/watch?v=MdHX_hCRhEE

Naprawiłem tak jak gościu pokazał i teraz już angielski działa ;)

... także polecam wrzucać do szukajki komunikaty błędów - Odcinek 3157.
oled-WIP.JPG
Bonusowo wrzucam model tego enkodera:
oled-lcd-screen+holder.png
MC3-OLED.zip
(1.54 MiB) Pobrany 102 razy
(napracowałem robiąc ten model, nie jest idealnie - być może trzeba będzie coś zmienić jak ktoś chce taki wydrukować, także wrzucam plik źródłowy)
Abys, Elhape, Artu, morf
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: JGFTW »

Sprzęt uznaję za zbudowany - nie przewiduję narazie żadnych (znaczących) zmian w konstrukcji.
Tak prezentuję się to na chwilę obecną - praktycznie tak samo jak poprzednio ;) (uwaga pełno fot):
1-front1.JPG
1-front2.JPG
1-front3.JPG
1-front-1-2left.JPG
1-stol-zblizenie.JPG
2-bok2.JPG
2-bok3.JPG
2-bok4.JPG
2-tyl.JPG
2-tyl1.JPG
2-tyl-ekstruder.JPG
2-ty-zblizenie.JPG
3-gora2.JPG
3-gora2-os-z.JPG
3-oled-wysuniety.JPG
Cykl "ściana wstydu" został uzupełniony o mocowanie ekstrudera (którego nie było widać na poprzednich zdjęciach) za wystające śruby i niezręczne prowadzenie kabli ekstrudera oraz kolejną zmianę w mocowaniu przewodów od stołu:
SW-tyl-extruder.JPG
SW-mocowanie-peszla-stolu.JPG

Jak chodzi o wagę to wyszło 8kg (9kg jakby przymocować do ramy zasilacz)

Pora coś wydrukować ...
Elhape, Abys
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: JGFTW »

Przystąpiłem do pierwszych wydruków i oczywiście nie obyło się bez problemów - tak to już jest, że im łatwiej na początku przychodzi, tym progresywne jest trudniej projekt zakończyć ;)

Efekt był taki, że straciłem w niedziele pół dnia próbując coś wydrukować, ale bez sukcesów.
Największym problemem okazał się zasilacz (Xbox360) - nie dawał rady i robił problemy z ruchem silników - pod średnim obciążeniem silniki gubiły kroki (5x silników + hotend), a pod większym całkowicie resetowała się płytka (dodając grzanie stołu)

To jest moje drugie podejście do tego zasilacza (poprzednie było z Enderem 2) i uważam, że całkowicie nie nadaję się do zasilania drukarki. Ma za małą moc ~200W (myślałem, że będzie na styk), a może jest jakiś wadliwy?

Udało mi się wczoraj pożyczyć od koleżki zasilacz 300W i zdążyłem zrobić wieczorem 6 wydruków, z czego najlepsze (ostatnie) 3 wyglądają następująco:

(tak mnie to dużo wysiłku kosztowało, że na koniec wrzucam pełno zdjęć kostki kalibracyjnej i marvina ;) - zasługujecie na to ( ͡° ͜ʖ ͡ )っ – ✧ )
kostka1.JPG
kostka2.JPG
kostka4.JPG
kostka5.JPG
kostki1.JPG
kostki2.JPG
kostki3.JPG
kostki-gora-2.JPG
kostki-gora2.JPG

Kostki - sądzę, że są ok, za bardzo wciśnięta pierwsza warstwa i minimalnie za duże nachodzenie wypełnienia na obrys. Jak na reprapa to sądzę, że nakładanie warstw (patrząc na kostki podświetlone od góry) również akceptowalne.
marvin1.JPG
marvin3.JPG
marvin4.JPG
marvin-5.JPG
marvin-6.JPG
marvin-0932.JPG
marvin-230942347.JPG
marvin-948235798279.JPG
marvin-2047295874982759328.JPG
marvin-oswietlenie-gorne1.JPG
mavin-oswietlenie-gorne2.JPG
Marvin jak dla mnie wyszedł również ok; jedyne co bym mu zarzucił to chłodzenie nie dało rady na nawisach - co zresztą nie dziwnę, biorąc pod uwagę turbinę używkę marki Pengda ;)

Coś jeszcze potestuję w wolnej chwili - prędkości, dłuższe wydruki.
Następny przystanek to wrzucenie drukarki do zabudowy z lacków i sprawdzenie jak poradzi sobie z ABS/ASA.
morf, Abys, adambrejniak
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: JGFTW »

Po prawie roku użytkowania mogę powiedzieć, że sprzęt się wyjątkowo udał.
Drukarkę zaraz po złożeniu wrzuciłem do obudowy z lacków (a obudowę do szafy ;) ).
1-old.jpg
I w takim stanie niezmieniona przedrukowała kilkanaście kg (głównie PETG i okazjonalnie TPU) przez większość tego czasu.
1-0.jpg
Ostatnio wprowadziłem lekkie zmiany szczególnie dodałem stół magnetyczny - wyciąłem kątówką blachę, nakleiłem coropada i od strony grzałki pod spód przykleiłem poxipolem magnesy n38h (zarówno magnesy jak i poxipol są do 120 C). Mata magnetyczna to niestety było za mało i kompletnie nie trzymało (nawet tak małego stołu).
stół-magnetyczny.jpg
blacha.jpg
(widać, że ręczna robota)

Przy okazji zmieniłem sterowniki na X,Y na TMC2130. Jest ciszej do momentu jak drukarka trafia z powrotem do obudowy, wtedy jest tak samo głośno jak przy a4988 ¯\_(ツ)_/¯
2-gotowiec.jpg
Musiałem dodać beton:
IMG_20220505_140420.jpg
Przekonałem się jednocześnie jak słabym wyborem były niebieskie ledy do podświetlenia
3-niebieski-1.jpg
3-niebieski-2.jpg


Aż mnie oczy bolą xD

Chociaż jak załadowałem ASA to fajnie odbijało emitowane przez ledy UV.
uv-led.jpg
Ogólnie tak jak jestem bardzo zadowolony jak wyszło to projekt nie jest idealny.
Oto kilka rzeczy, które chętnie był zmienił:
- nie potrzeba dwóch silników na osi Z. Napęd dwóch śrób synchronicznie jest lepszym rozwiązaniem.
- uprościłbym mocowanie stołu i ścieżkę okablowania
- zmieniłbym pozycję krańcówki

Uwagi co warto zmienić mile widziane ;)

Podgląd modelu: https://a360.co/3Ne5RhL

Wszystkie pliki postanowiłem udostępnić.
Link: https://github.com/JGxFTW/miniprusa
Abys, dziobu, majek, Andrzej_W, Zepco
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 768
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 440

Re: miniprusa MC3 - Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: majek »

Masz jakieś zdjęcia z tymi magnesami? Ile w końcu ich dałeś i jakiej grubości masz stół (bo rozumiem, że są pod i bez podfrezowania jak oryginalnym stole Prusy)? No i z jakiej blachy robiłeś podkładkę?
Wiem, milion pytań, ale cały czas nie jestem pewien czy 20 magnesów mi wystarczy na stół 300x300, który zamierzam zrobić, a magnesy z tego co pamiętam z SB, to masz prawie takie same jak ja mam kupione (lekko inny wymiar).
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: miniprusa MC3 - Mała Czarna (Prusa) i3

Post autor: JGFTW »

Ze stołem były lekkie cyrki, bo najpierw nakleiłem tylko matę magnetyczną 0.7mm, ale nie trzymało blachy i przesuwało wydruk, więc dodałem na blache mate ferromagnetyczną (którą miałem przy okazji) - było lepiej, ale wciąż za mało przyciągało. Ostatecznie zdjąłem mate ferromagnetyczną z blachy i dałem pod spód magnesy o wielkości 13x10x5.
IMG_20220604_134107.jpg
Zdjęcia po montażu nie zrobiłem, ale rozmieszczenie jest następujące:

Kod: Zaznacz cały

      --- BACK ----
      |o   [x]   o|
    L |           | R
    E |           | I
    F |[x]     [x]| G
    T |           | H
      |           | T
      |o  [x(x)] o|
      --- FRONT ---
Te 4 sztuki magnesów i to jest absolutne minimum, żeby blacha nie uciekała podczas wydruku. Teraz trochę żałuję, że nie dałem cieńszej maty magnetycznej 0.5 lub 0.4 [mm]
Stół ma obecnie 2mm + 0.7mm (mata) grubości. I nie zauważyłem problemu, ale dla spokoju ducha dałem ostatnio jeszcze jeden luźno od przodu (przykleił się do zamoncowanego stąd dwa x na froncie) ;)

Mam też stół 165x165mm i tam jest 9 magnesów, żeby to cokolwiek trzymało.
IMG_20220604_134913.jpg
Rozmieszczenie coś jak poniżej:

Kod: Zaznacz cały

      --- BACK ----
      |o [x] [x] o|
    L |           | R
    E |[x] [x] [x]| I
    F |           | G
    T |[x] [x] [x]| H
      |           | T
      |o   [x]   o|
      --- FRONT ---
Planuję zrobić modyfikacje w Prusie MK2s ze stołem MK42 (250x215mm) to chcę tam dać 15/16 magnesów, przy czym jest to cienki laminat ~3mm grubości.

Natomiast kupiłem ostatnio stół MK52 to oni tam mają w cholerę tych magnesów (20+?) bardzo blisko blachy (też coś koło 3mm odległości) i teraz wiem, skąd tyle się ich tam wzięło. Sądzę, że jest to najlepsze rozwiązanie (praktycznie sądzę, że można sobie podarować mate magnetyczną) - jak najwięcej magnesów jak nabliżej blachy.

@majek
Mając to na uwadze raczej 20 magnesów na stół 300x300 to wydaję się minimum albo nawet trochę za mało ;)
Jak masz więcej to jak najbardziej daj więcej, ale strzelam 20 sztuk takich/trochę większych powinno dać radę, ale przy małej odległości od blachy ~2mm.

Co do blachy to jest to stal ocynkowana 0.5mm (taka z której robi się dachówki) :D
Sto razy lepsza od nierdzewki z 'energetic' xD
Jak chcesz jakąś kupną to super jest ta podwójnie teksturowana od trójkątnych (co prawda nie jestem fanem jak ta tekstura wyglada, ale działa super) ;)
Abys, majek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Prusa i3”