Strona 1 z 1

Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 10:30
autor: dragonn
https://protoprint3dp.com/direct-drive-raptor
Tego jeszcze nie było.... aż chciałby się to dorować w ręcę i potestować.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 11:20
autor: S3b
Ciekawe;)

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 11:36
autor: morf
Z cyklu nie znam się...
Jaka jest zaletą poza wagą?
Te "super easy maintenance" mnie nie przekonuje.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 15:39
autor: Artu
Mnie nie przekonuje silnik BLDC, bo on nie ma momentu na niskich obrotach.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 17:34
autor: dragonn
Artu pisze:Mnie nie przekonuje silnik BLDC, bo on nie ma momentu na niskich obrotach.
Ma, oczywiście że ma... gdyby nie miały to auta elektryczne nie miałby takiego kopa od zera, wszelkiego rodzaju segway i podobne też nie dałby się zrobić.
Jedyne czego BLDC nie ma to typowy moment trzymający w momencie prędkości = zero, pytanie czy to jest potrzebne przy ekstruderze? ydaje się że teoretycznie nie.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 19:26
autor: sq4nyy
Taka tesla zdaje się ma całkiem sporą przekładnię, więc moment nie bierze sie z niskich obrotów.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 20:15
autor: S3b
dragonn pisze:
Artu pisze:Mnie nie przekonuje silnik BLDC, bo on nie ma momentu na niskich obrotach.
Ma, oczywiście że ma... gdyby nie miały to auta elektryczne nie miałby takiego kopa od zera, wszelkiego rodzaju segway i podobne też nie dałby się zrobić.
Jedyne czego BLDC nie ma to typowy moment trzymający w momencie prędkości = zero, pytanie czy to jest potrzebne przy ekstruderze? ydaje się że teoretycznie nie.
W regulatorach ESC do silników bezszczotkowych jest niby tryb ActiveBrakeing/brake on stop - nigdy tego nie odpalałem, ale możliwe, że w tym trybie jest jakiś "moment trzymający" - pewnie do utrzymania retrakcji na czas przejazdu wystarczy ;)

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 20:32
autor: kawaled6
Silniki BLDC uzyskują moment właściwie od zera tylko tutaj bardziej kłania się kwestia sterowania nimi.

Np. w znacznej większości samochodów zdalnie sterowanych pracują one w trybie "sensor less", czyli pozycja wirnika jest określane poprzez pomiar napięcia indukowanego przez nie zasilaną aktualnie cewkę. Z tego powodu aby sterownik mógł poprawnie określić położenie wirnika i poprawnie sterować takim silnikiem, wymagana jest pewna minimalna prędkość obrotowa, poniżej której moment obrotowy faktycznie jest mały ze względów opisanych powyżej.

Drugi sposób sterowania to określanie aktualnej pozycji wirnika na podstawie czujników halla lub enkodera wbudowanego w silnik. Przy takim sterowaniu można uzyskać naprawdę dużą dokładność pozycjonowania oraz moment dostępny już od zera.

W przedstawionym wyżej ekstruderze silnik raczej nie jest wyposażony w czujniki halla tylko po prostu zasilamy go podobnie do silnika krokowego. Czy ma to jakąś znaczną przewagę poza niską masą? W sumie nie powiedziałbym, ponieważ z tego co tutaj widać to nie ma nawet żadnego przełożenia tylko jest 1:1 z radełkiem ekstrudera.

Zalety silników BLDC w porównaniu do krokowych to napewno znaaaacznie większy zakres obrotów użytkowych (od 0 do nawet kilkudziesięciu tysięcy rpm) oraz moc silnika i w takim przypadku aż prosi się to o zastosowanie przekładni.

Wady to natomiast skomplikowane sterowanie, oraz dla uzyskania dużej dokładności pozycjonowania wypadałoby zastosować jakiś pomiar położenia wirnika.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 20:43
autor: dragonn
kawaled6 pisze: W przedstawionym wyżej ekstruderze silnik raczej nie jest wyposażony w czujniki halla tylko po prostu zasilamy go podobnie do silnika krokowego. .
Nie widać tego na zdjęciach ale szczerze bardzo wątpię żeby to było "prostu zasilamy go podobnie do silnika krokowego". To by było bez sensu i pewnie nie robili by wtedy własnej elektronik do tego "support control over CAN-FD bus and Duet 3 CAN protocol plus standard step/dir" której na zdjęciach jeszcze w ogóle nie widać.
sq4nyy pisze:Post autor: sq4nyy » 26 lip 2021, 19:26

Taka tesla zdaje się ma całkiem sporą przekładnię, więc moment nie bierze sie z niskich obrotów.
Z tego co google mówi mają przełożenie ale stałe (tylko jeden bieg), tak że moment bierze się z niskich obrotów ;).

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 26 lip 2021, 20:52
autor: kawaled6
"Podobnie" miałem na myśli, że włączamy zasilanie faz po kolei podobnie jak w krokowcu.

Oczywiście musi tutaj być dedykowany sterownik, ponieważ kolejne fazy zasilamy PWMem imitując sygnał sinusoidalny a nie tak jak w typowym krokowcu, że po prostu załączamy kolejne uzwojenia cewek.

Jakiegoś pomiaru przy pomocy czujników halla czy czegoś podobnego, oraz zastosowania przekładni oczywiście nie wykluczam tylko po prostu nie zauważyłem na zdjęciu a musze się przyznać, że nie przeczytałem całości opisu :)

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 27 lip 2021, 10:25
autor: Rozarh
kawaled6 pisze:"
Oczywiście musi tutaj być dedykowany sterownik, ponieważ kolejne fazy zasilamy PWMem imitując sygnał sinusoidalny a nie tak jak w typowym krokowcu, że po prostu załączamy kolejne uzwojenia cewek.
W "krokowcu" załączenia kolejnych uzwojeń cewek to tzw. pełne kroki. Przy mikrokrokach napięcia już nie są trywialnie włączane i wyłączane, lecz mają swoje procentowe wartości - więc podawane jest coś na kształt sinusoidy w dużym przybliżeniu...

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 27 lip 2021, 11:27
autor: Rozarh
Jakby te silniki się nadawały do ekstrudera, to już dawno by w nim były.
Przecież ich budowa jest niemal identyczna z krokowymi tylko brakuje im precyzji na magnesach. Nie potrzebują jej, bo muszą utrzymać stabilność obrotów a nie precyzję przesunięcia kąta wału o zadaną liczbę kroków.
Ekstruder z takim silnikiem jest dobry do trybu wazy, gdzie filament jest podawany ciągle - najlepiej w jednakowej ilości. W innych przypadkach rozruch i zatrzymanie tego silnika zabije cały zysk z utrzymywania ciągłego strumienia wypływu filamentu.
Zobaczcie, że nawet w slicerach jest specjalna funkcja kick-off dla wiatraków, które wysterowane na zbyt niskiej mocy mogą nie startować - wtedy na chwilę jest podawana większa moc, by ruszyć wirnikiem.
Naprawdę bardzo precyzyjnie trzeba by wyliczać podawaną moc na silnik (PWM), żeby precyzyjnie dozować odpowiednie dawki filamentu na model.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 27 lip 2021, 11:39
autor: dragonn
No jasne, bo wentylator który jest zaprojektowany do tego żeby był tani i pracował na szybkich obrotach to dobra analogia do ekstruder do BLDC (tutaj wstaw jakiegoś dużego gifa z facepalmem).
Precyzyjne sterowanie BLDC jest jak najbardziej możliwe i nie jest to żaden "rocket science" https://odriverobotics.com. Już tutaj na forum wrzucałem drukarkę z BLDC na osiach XY i też to działało, nie będę się powtarzał. Oczywiście jest to dużo trudniejsze niż użycie silnika krokowego, pewnie dlatego dopiero teraz to wchodzi do kategorii "hobby", bo w przemyśle było dawno.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 27 lip 2021, 13:29
autor: Rozarh
Haha. Dodaj do silnika krokowego odczyt położenia wału oraz obsłuż to w elektronice i też nie będzie "gubił kroków" :D
Generalnie zasada działania obu jest identyczna - wirujące pole magnetyczne i magnes w wirniku, który się ustawia zgodnie z tym polem. Silniki odrive będą mocniejsze, bo mają wstawiony jeden magnes a nie dzielone magnesiki. Ponadto mają trzy uzwojenia a nie dwa - a im więcej tym lepiej dla pola. Zobacz ile tej elektroniki jest wymagane i kabli do połączenia z silnikiem - to wszystko kosztuje, ale z drugiej strony elektronika tanieje - dlatego przechodzą z przemysłu do hobby...

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 27 lip 2021, 13:41
autor: dragonn
Rozarh pisze:Haha. Dodaj do silnika krokowego odczyt położenia wału oraz obsłuż to w elektronice i też nie będzie "gubił kroków" :D
Nadal będzie drastyczna różnica w momencie takie silnika, jego wadze i maksymalna prędkość obrotowa silnika.
Na jakiej podstawie stwierdzasz że tamten silnik jest 2 polowy?

Nie rozumiem twojego "wyśmiewającego" podejścia, jak byśmy nie próbowali nowych rzeczy które są "trudniejsze" ale mogą mieć pewne zalety to byśmy jeszcze siedzieli na drzewa i rzucali kamieniami w drapieżniki.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 27 lip 2021, 14:22
autor: Rozarh
Śmieję się, bo w silniku krokowym jest "zawarta" pewna idea, która umożliwia mu precyzyjne ustawianie wału do przyłożonych napięć. Siniki trójfazowe synchroniczne nigdy nie osiągały takiej precyzji - a takimi są silniki BLCD. To elektronika obowiązkowa w tym silniku daje mu możliwości, które są naturalne dla krokowego - jednocześnie prostota jego budowy daje mu zalety, których nie ma krokowy, a o których wspomniałeś wcześniej.

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=QCN7wJV224A zobacz co tu się wyrabia z tym silnikiem w 2 min, gdy elektronika "się gubi" na wpadającym w drgania wale.

To tak jak odrzutowce mają niewiele wspólnego z samolotami napędzanymi śmigłami - bardzo niska siła nośna nadrabiana prędkością. Jak w starym samolocie padł silnik to można jeszcze było doszybować do lotniska, odrzutowiec już sobie z tym nie poradzi. Generalnie szpikowanie elektroniką ma swoje wady i zalety - jedną z wad jest więcej miejsc, które mogą się popsuć...
Na pewno elektronika w drukarkach się rozbuduje, gdy ten typ napędu się upowszechni.

Pytaliście również, czy mają możliwość trzymania wału - raczej tak. Sterownik musi tylko wysterować napięcia na odpowiednim poziomie na każdym uzwojeniu i stałe pole magnetyczne w silniku ustawi i przytrzyma wirnik w miejscu. Dokładnie jak w krokowcu.

Re: Ekstruder z silnikiem BLCD

: 27 lip 2021, 14:47
autor: konradsdev1
dragonn pisze:Jak w starym samolocie padł silnik to można jeszcze było doszybować do lotniska, odrzutowiec już sobie z tym nie poradzi.
Niektóre sobie poradzą. Airbus A330 po tym jak zgasł ostatni silnik z powodu braku paliwa szybował jeszcze 120 km do lotniska.