Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc
: 13 lis 2021, 23:28
Witam
Piszę tego posta jako ostatnia deska ratunku zanim wyrzucę swoją drukarkę prze okno Może jednak zacznę od początku. Zakupiłem okazyjnie drukarkę velleman vertex k8400. Miało to miejsce jakieś 2 lata temu. Niestety okazyjna cena była spowodowana tym że zestaw nie był kompletny. Zestaw nie zawierał elektroniki i hot-endu. Z tego co wyczytałem to płyta sterująca tej drukarki to zwykły ramps zintegrowany z Arduino Mega więc postanowiłem zakupić tą drukarkę. Gdy ją skręciłem, zakupiłem ramps 1.4 i go zmodyfikowałem zgodnie z opisami na forach. Dorobiłem z pomocą kolegi elektronikę do wyświetlacza by ładnie pasowała do obudowy i optyczne endstopy. Jako hotend użyłem klona e3d v6.Dodałem od początku podgrzewany stół i drukuje na szkle.
Tak oto zaczęła się moja droga przez ciernie. Niestety tymczasowe uchwyty na hot-endy miały złe chłodzenie i modele były fatalne.W pewnym momencie natknęłam się na projekt mocowania hot-endu wykonany przez @rafaljot.
https://www.thingiverse.com/thing:2899614/comments
Udało mi się wydrukować mocowanie i problem z hot-endem i chłodzeniem się rozwiązał. Teraz modele wychodzą w miarę ładnie. Niestety są to tylko poprawne modele. Ścianki w modelach są nie równe.
Szenszi W międzyczasie jeszcze musiałem wymienić sprzęgło elastyczne na osi z gdyż stare mi pękło. Na początku myślałem że problemy z jakością są związane z osią Z. Wymieniłem wiec łożyska śrubę i modocwania Góra i dół. Zrobiłem remix dwóch projektów z linków poniżej.
https://www.thingiverse.com/thing:2121687/files
https://www.thingiverse.com/thing:775478
Modyfikacja miała zapewnić osiową pracę śruby. Na tym etapie chciałem pobyć się też elastycznego sprzęgła na rzecz sztywnego połączenia ale po takim ruchu na modelu pojawiły się prążki. (Zdjęcie w załączniku).
Planuje jeszcze dodać jeden element z projektu @rafaljot dla usztywnienia konstrukcji.
https://www.thingiverse.com/thing:2741415
Na tym etapie wymieniłem też całą mechanikę dla osi X i Y na inne koła i paski jak w linku poniżej
https://www.thingiverse.com/thing:1857266
Osie X i y chodzą teraz leciutko i równo do naprężenia pasków po wstępnym ustawieniu użyłem sprężynek.
Niestety mimo wszystkich zabiegów jakie wykonałem problem z jakością ścian nadal jest obecny. Teraz nie wiem czy moje problemy związane są z osią Z czy z ekstruzją a może z ustawieniami w Firmware. Na osi Z nie wymieniona jest tylko nakrętka i i przytwierdzona do niej oryginalna plastikowa część.
Jeżeli chodzi o kwestie programowe to do cięcia używam Cury. Firmware to marlin 2.0. Sterowniki dla silnika to DRV8825. Sterowniki ustawiłem na 0.9V. Dla pewności spróbowałem nawet podmiany sterownika dla osi Z. Elektronika się nie przegrzewa pracuje ok. Silniki są oryginale 2.5A. Ostatnio dla pewności kupiłem inny silnik dla osi Z stary użyłem do drugiego ekstrudera. Jedna rzecz jaką zaobserwowałem na oryginalnym firmware to np problem z wyciem sinika z gdy dostawał gcode by szybko odjechał na dłuższy dystans. W celu wyeliminowania problemu zmniejszyłem wszystkie akceleracje i jerk do bezpiecznych poziomów. Akceleracja do 700 dla osi Z na 100 .Jerk na 7 dla x i y i na 0.10 dla z Ekstruder na 20 Podczas testów zmieniałem te wartości jak również prędkości wiele razy ale bez rezultatów. Prędkości dla wydruków to zazwyczaj 30-40mm/s dokładności to 0.1 i 0.2 (dysza 0.3 na 0.4 Problemy były takie same) Korzystając z kalkulatora na stronie Prusy wyliczyłem odpowiednią wys warstwy dla mojej śruby. Wszystkie kalibrację step/mm wykonałem. Wartość dla Flow dla każdego plastiku ustaliłem na teście thin wall test. Temp Tower test też wykonałem. Temp optymalna to ok 200-210 stopni. Najlepszy rezultat miałem na 195 ale jak dla mnie to trochę za niska temp bałem się przytykania więc zostałem na zakresie 200-210. Dodam jeszcze że problem istnieje nie zależnie od użytego plastiku. Testowałem różne plastiki łączni z oryginalnym Vellmanowskim. Obecnie drukuje na colorfil kolor szary PLA i na 3dfilament niebieski PLA. Próbowałem też ABS ale wydruki nie udawała się z powodu rozwarstwień. Dopóki nie będę miał idealnego wydruku na PLA to za ABS się nie biorę. Czytałem jeszcze na forum że można zmienić silnik na 1.7 i stepsticki TMC ale u mnie równało by się to również ze zmianą płyty głównej. Chciał bym uniknąć dodatkowych kosztów bo jak mam wydać 200-500 zł to wolał bym już zainwestować te pieniądze w budowę nowej drukarki. Naprawdę nie mam już pomysłów co dalej począć i dlatego zwracam się o pomoc.
Pozdrawiam
Piszę tego posta jako ostatnia deska ratunku zanim wyrzucę swoją drukarkę prze okno Może jednak zacznę od początku. Zakupiłem okazyjnie drukarkę velleman vertex k8400. Miało to miejsce jakieś 2 lata temu. Niestety okazyjna cena była spowodowana tym że zestaw nie był kompletny. Zestaw nie zawierał elektroniki i hot-endu. Z tego co wyczytałem to płyta sterująca tej drukarki to zwykły ramps zintegrowany z Arduino Mega więc postanowiłem zakupić tą drukarkę. Gdy ją skręciłem, zakupiłem ramps 1.4 i go zmodyfikowałem zgodnie z opisami na forach. Dorobiłem z pomocą kolegi elektronikę do wyświetlacza by ładnie pasowała do obudowy i optyczne endstopy. Jako hotend użyłem klona e3d v6.Dodałem od początku podgrzewany stół i drukuje na szkle.
Tak oto zaczęła się moja droga przez ciernie. Niestety tymczasowe uchwyty na hot-endy miały złe chłodzenie i modele były fatalne.W pewnym momencie natknęłam się na projekt mocowania hot-endu wykonany przez @rafaljot.
https://www.thingiverse.com/thing:2899614/comments
Udało mi się wydrukować mocowanie i problem z hot-endem i chłodzeniem się rozwiązał. Teraz modele wychodzą w miarę ładnie. Niestety są to tylko poprawne modele. Ścianki w modelach są nie równe.
Szenszi W międzyczasie jeszcze musiałem wymienić sprzęgło elastyczne na osi z gdyż stare mi pękło. Na początku myślałem że problemy z jakością są związane z osią Z. Wymieniłem wiec łożyska śrubę i modocwania Góra i dół. Zrobiłem remix dwóch projektów z linków poniżej.
https://www.thingiverse.com/thing:2121687/files
https://www.thingiverse.com/thing:775478
Modyfikacja miała zapewnić osiową pracę śruby. Na tym etapie chciałem pobyć się też elastycznego sprzęgła na rzecz sztywnego połączenia ale po takim ruchu na modelu pojawiły się prążki. (Zdjęcie w załączniku).
Planuje jeszcze dodać jeden element z projektu @rafaljot dla usztywnienia konstrukcji.
https://www.thingiverse.com/thing:2741415
Na tym etapie wymieniłem też całą mechanikę dla osi X i Y na inne koła i paski jak w linku poniżej
https://www.thingiverse.com/thing:1857266
Osie X i y chodzą teraz leciutko i równo do naprężenia pasków po wstępnym ustawieniu użyłem sprężynek.
Niestety mimo wszystkich zabiegów jakie wykonałem problem z jakością ścian nadal jest obecny. Teraz nie wiem czy moje problemy związane są z osią Z czy z ekstruzją a może z ustawieniami w Firmware. Na osi Z nie wymieniona jest tylko nakrętka i i przytwierdzona do niej oryginalna plastikowa część.
Jeżeli chodzi o kwestie programowe to do cięcia używam Cury. Firmware to marlin 2.0. Sterowniki dla silnika to DRV8825. Sterowniki ustawiłem na 0.9V. Dla pewności spróbowałem nawet podmiany sterownika dla osi Z. Elektronika się nie przegrzewa pracuje ok. Silniki są oryginale 2.5A. Ostatnio dla pewności kupiłem inny silnik dla osi Z stary użyłem do drugiego ekstrudera. Jedna rzecz jaką zaobserwowałem na oryginalnym firmware to np problem z wyciem sinika z gdy dostawał gcode by szybko odjechał na dłuższy dystans. W celu wyeliminowania problemu zmniejszyłem wszystkie akceleracje i jerk do bezpiecznych poziomów. Akceleracja do 700 dla osi Z na 100 .Jerk na 7 dla x i y i na 0.10 dla z Ekstruder na 20 Podczas testów zmieniałem te wartości jak również prędkości wiele razy ale bez rezultatów. Prędkości dla wydruków to zazwyczaj 30-40mm/s dokładności to 0.1 i 0.2 (dysza 0.3 na 0.4 Problemy były takie same) Korzystając z kalkulatora na stronie Prusy wyliczyłem odpowiednią wys warstwy dla mojej śruby. Wszystkie kalibrację step/mm wykonałem. Wartość dla Flow dla każdego plastiku ustaliłem na teście thin wall test. Temp Tower test też wykonałem. Temp optymalna to ok 200-210 stopni. Najlepszy rezultat miałem na 195 ale jak dla mnie to trochę za niska temp bałem się przytykania więc zostałem na zakresie 200-210. Dodam jeszcze że problem istnieje nie zależnie od użytego plastiku. Testowałem różne plastiki łączni z oryginalnym Vellmanowskim. Obecnie drukuje na colorfil kolor szary PLA i na 3dfilament niebieski PLA. Próbowałem też ABS ale wydruki nie udawała się z powodu rozwarstwień. Dopóki nie będę miał idealnego wydruku na PLA to za ABS się nie biorę. Czytałem jeszcze na forum że można zmienić silnik na 1.7 i stepsticki TMC ale u mnie równało by się to również ze zmianą płyty głównej. Chciał bym uniknąć dodatkowych kosztów bo jak mam wydać 200-500 zł to wolał bym już zainwestować te pieniądze w budowę nowej drukarki. Naprawdę nie mam już pomysłów co dalej począć i dlatego zwracam się o pomoc.
Pozdrawiam