Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Jakość druku Cię nie zadowala?
kroop
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 27 maja 2022, 16:35

Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Post autor: kroop »

Na wstępie zaznaczę, że forum przeglądam od dłuższego czasu, ale jest to mój pierwszy post, więc dzień dobry wszystkim Forumowiczom ;)
Dodatkowo cieszę się niezmiernie, że forum funkcjonuje poza światem "fejsbuka", że każdy z internetu może przeglądać i przeszukiwać opublikowane treści, ale przejdźmy do rzeczy.

Od dłuższego już czasu próbuję uporać się z problemem "under-extrusion", czyli niedodrukowywania niektórych warstw. A w niektórych przypadkach nawet całkowitym zablokowaniem dyszy, tak że radełka "zjadają" filament i nie jest on dalej wypychany. W początkowej fazie pojawia się charakterystyczne klikanie - przeskakiwanie silnika krokowego, a po "zjedzeniu" filamentu radełka kręcą w powietrzu.
Drukarka jest moją interpretacją Prusa Bear Upgrade, ze sterowaniem 32bit i amelinowym ektruderem.
Tutaj kilka zdjęć ekstrudera:
sb_extruder.jpg
IMG_1592.JPG
IMG_1591.JPG
Problem pojawia się prawie zawsze w sytuacjach, kiedy ekstrudowane są małe ilości filamentu, czyli zwykle przy drukowaniu np. "kabinki" w Benchy przy warstwie 0,2mm kiedy na warstwie do zadrukowania jest kilka małych wysypek lub ogólnie podczas drukowania cienkich - 0,1mm - warstw, kiedy ilość wytłaczanego materiału jest odpowiednio mniejsza.
Żeby lepiej zobrazować mój problem zamieszczam zdjęcie fragmentu "kabinki".
Materiał, z którego głównie korzystam do druku to PETG Bright Orange od DD, temperatura druku to 247 Stopni.
Jeśli chodzi o materiały PETG innych producentów, zależy od producenta, ale problem też się pojawia.
Mój problem:
IMG_1096.JPG
Problem praktycznie nie istnieje w sytuacjach, kiedy wytłaczanie ciągiem trwa dłużej lub kiedy zwyczajnie wytłaczane są większe ilości materiału.
Robiłem też subiektywny test, gdzie samodzielnie próbowałem kręcić ekstruderem i sam wytłaczać materiał. Faktycznie da się odczuć, że po krótkiej przerwie w kręceniu, trzeba włożyć więcej siły, żeby materiał znowu zacząć przepychać, ale po pokonaniu początkowego oporu później idzie już "lekko".

Oprócz własnej interpretacji Bear Upgrade, do druku używam również Anycubic Vyper, który radzi sobie bezproblemowo z PETG Bright Orange od DD w temperaturze niższej tj. 243 Stopni. Zdaję sobie sprawę z różnic jeśli chodzi o odczyty temperatury w obu sprzętach, ale drukuję też materiały PETG innych producentów z z tym samym offsetem 4 Stopni i obie drukarki dają ładne wyniki.

W poszukiwaniu rozwiązania problemu, internet zdążyłem już przeszukać wzdłuż, jednak do tej pory nic nie pomogło, więc zwracam się z prośbą o pomoc do Was. Może ktoś miał już podobny problem i znalazł rozwiązanie lub chce się podzielić swoimi obserwacjami.
Poniżej lista rzeczy - czynności, których się dopuściłem, żeby problemowi zaradzić :) ale nie pomogły:
1. Dokładnie dokręciłem heatbreak'e i dyszę do bloku grzejnego.
2. Zainstalowałem bardziej wydajny wentylator do chłodzenia heatbreak'e, żeby lepiej odbierać ciepło z tamtych okolic.
3. Sprawdzałem różne prędkości wydruku, jak również przyspieszenia dla ekstrudera - niższe i wyższe, zawsze jest to samo.
4. Próbowałem różnych ustawień retrakcji - jej prędkości: niższe i wyższe, jak również długości - niestety tutaj też zawsze było to samo.
5. Ekstruder jest z przekładnią 3:1, więc "ma siłę" :) ale mimo to podnosiłem prąd, ale to zwykle kończyło się "zjedzeniem filamentu" przez radełka.
6. Jako, że Vyper ma hotend Volcano, można powiedzieć, że tam gdzie jest topiony filament, dostarczane jest więcej ciepła, więc pomyślałem, że może u mnie problem jest z brakiem wystarczającej ilości ciepła w końcówce dyszy. Tym samym wymieniłem dyszę na miedzianą, która dużo lepiej transportuje ciepło z bloku. To oczywiście też nie pomogło.
7. Jak widać na zdjęciach, blok grzejny jest wyposażony w osłonkę silikonową :)
8. Testowałem różne slicery, czy Cura, czy Simplify, zawsze jest to samo.
9. Robiłem róże wersje nawiewu do chłodzenia wydruku, ale tutaj też przekierowanie nadmuchu w dół nic nie dało.

Więcej nie pamiętam :unknown:

Byłbym wdzięczny a pochylenie się nad moim problemem i wszelkie sugestie jak można mu zaradzić, bo drukarka jak już drukuje to robi to zacnie :)
Awatar użytkownika
Abys
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 801
Rejestracja: 09 lut 2019, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Drukarka: Ender 3 SKR1.4T,..
x 350

Re: Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Post autor: Abys »

Regulowałeś docisk radełek?
Zmniejsz docisk i sprawdź jak mocno wgryzają się w filament, albo w drugą stronę zwiększ.
Nie można za mocno ani za słabo, ustaw tak aby było dobrze :cool2:
Ender 3 SKR 1.4 Turbo / MKS Gen L V1, Bambu Lab P1P
Awatar użytkownika
Jarewa
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 1517
Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
Lokalizacja: Głogów
x 326

Re: Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Post autor: Jarewa »

Blokuje mu się, to jest fullmetal, przyczyn może być kilka. Musi być bardzo precyzyjne ustawienie retrakcji jak najmniejszej. Musi być bardzo dobre chłodzenie extrudera/głowicy. I musi być łącznik dobrej jakości.
kroop
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 27 maja 2022, 16:35

Re: Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Post autor: kroop »

Dzięki za zainteresowanie tematem :)
Abys pisze:Regulowałeś docisk radełek?
Zmniejsz docisk i sprawdź jak mocno wgryzają się w filament, albo w drugą stronę zwiększ.
Nie można za mocno ani za słabo, ustaw tak aby było dobrze :cool2:
Tak, to tez sprawdzałem. Drukowałem z różnym naprężeniem sprężyny, efekt końcowy też był taki sam.
Jarewa pisze:Blokuje mu się, to jest fullmetal, przyczyn może być kilka. Musi być bardzo precyzyjne ustawienie retrakcji jak najmniejszej. Musi być bardzo dobre chłodzenie extrudera/głowicy. I musi być łącznik dobrej jakości.
Co oznacza "precyzyjne, jak najmniejsze" ustawienie retrakcji?
Do tej pory z retrakcją eksperymentowałem (bez sukcesu) m-dzy 1,5mm i 2,5mm. Wydawało mi się, że to jest już niedużo :)

Chłodzenie ekstrudera i heatbreak'a wykonywane jest przy pomocy wentylatora 40x40x20mm (widać na zdjęciu), więc ilość przepychanego powietrza powinna przyzwoicie odbierać ciepło.

Przy "łączniku" masz na myśli heatbreak?
Awatar użytkownika
Zepco
Postów w temacie: 1
Posty: 1555
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 294

Re: Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Post autor: Zepco »

Dla ekstrudera Direct 1,5-2 mm retrakcji to za dużo. Maks to będzie 1mm. Zacznij od 0.4 i idź w górę.
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Awatar użytkownika
Jarewa
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 1517
Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
Lokalizacja: Głogów
x 326

Re: Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Post autor: Jarewa »

kroop pisze: heatbreak'a wykonywane jest przy pomocy wentylatora 40x40x20mm (widać na zdjęciu), więc ilość przepychanego powietrza powinna przyzwoicie odbierać ciepło.

No właśnie mam wątpliwości w takim połączeniu BMG z bimetalem i jego chłodzeniem, ale nie testowałem nie widziałem wiec to tylko wątpliwości że tam przeciągu nie ma...
Awatar użytkownika
artusiek
Postów w temacie: 1
Posty: 299
Rejestracja: 29 mar 2017, 22:51
Lokalizacja: Czadrów
Drukarka: PrusMK3s,Fullbear...
x 54

Re: Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Post autor: artusiek »

Retrakcja jest napewno zbyt duża . W mojej interpretacji full bear , tez z bgm retrakcje mam 0,5 mm . Na starym Mk8 retrakcje miałem 0,2 .
Chłodzenie heatbrake do poprawienia . Bez tego blokuje się zwykle przy druku małych fragmentów , czy tak gdzie jest często retrakcja - no przynajmniej u mnie tak było .
Artusiek
Prusa MK3s ; FullBear ; Bambu X1 , Hevo ( duża przeróbka)
kroop
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 27 maja 2022, 16:35

Re: Klikanie ekstrudera "direct" - clog - w mojej Prusa Bear

Post autor: kroop »

Faktycznie problemem okazała się zbyt duża retrakcja. :facepalm:
Po tym jak zmniejszyłem ją do 0,3mm drukuje się elegancko!
Dzięki!

Mogę jeszcze dodać, że drukowanie zaczęło wychodzić na tyle dobrze, że zdemontowałem ten duży boczny wentylator dla heatbrek'a i nadal jest gitarka :D
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kalibracja, problemy”