Trudne początki z Ender 3 V2

Jakość druku Cię nie zadowala?
Dectro
Postów w temacie: 6
Posty: 69
Rejestracja: 19 gru 2021, 23:54
x 26

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: Dectro »

Retrakcja służy zmniejszeniu ciśnienia w dyszy po ektruzji po to aby nic nie wylatywało tam gdzie to nie potrzebne. Ty masz 15.5mm i 100mm/s co jest kosmicznymi wartościami. Prędkość masz pewnie już limitowaną przez ACC. Wyciągasz praktycznie cały filament z dyszy, pozostałe resztki się w niej gotują i tymi smarkami drukujesz. Temperatura też trochę duża, PTFE może się już degradować i uwalniać trujące cząstki. Puść wysoką kostkę w trybie wazy i zmieniaj temperaturę co pewną wysokość. Po wydruku sam zobaczysz gdzie jest najlepiej, na transparentnym pecie dobrze to widać.
Awatar użytkownika
bartoszeqqq
Postów w temacie: 22
Posty: 123
Rejestracja: 20 wrz 2022, 07:32
Lokalizacja: Śląsk
Drukarka: X1C-C; MK3S+; E2V2;
x 11

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: bartoszeqqq »

kawaled6 pisze:A próbowałeś drukować jakieś większe rzeczy?

Tak wąskie słupki drukowane na stojąco raczej nie nadążają zastygać i stąd taki efekt. Jaki miałeś nadmuch przy drukowaniu tego?
Właśnie puściłem kostkę kalibracyjną. Na obecnych ustawieniach drukowałem tylko wieżyczki pod kalibrację retrakcji i te słupki.
Nadmuchy ustawiałem różne, od 50 do 100%. Przy czym 50% odpowiada w moim przypadku ~10% normalnych prędkości (dopiero powyżej 50% dostają od drukarki wystarczającą moc, aby mogły zacząć się kręcić). Za part cooling odpowiadają dwa wentylatorki Noctua NF-A4x10 5V PWM, które są podłączone poprzez przetwornice LM2596.
Dectro pisze:Retrakcja służy zmniejszeniu ciśnienia w dyszy po ektruzji po to aby nic nie wylatywało tam gdzie to nie potrzebne. Ty masz 15.5mm i 100mm/s co jest kosmicznymi wartościami. Prędkość masz pewnie już limitowaną przez ACC. Wyciągasz praktycznie cały filament z dyszy, pozostałe resztki się w niej gotują i tymi smarkami drukujesz. Temperatura też trochę duża, PTFE może się już degradować i uwalniać trujące cząstki. Puść wysoką kostkę w trybie wazy i zmieniaj temperaturę co pewną wysokość. Po wydruku sam zobaczysz gdzie jest najlepiej, na transparentnym pecie dobrze to widać.
Właśnie wiem, że są to kosmiczne wartości, ale dopiero przy takich testowe wydruki wychodzą niemalże perfekcyjne (https://www.thingiverse.com/thing:3872943 ta wieżyczka). Robiłem testy od 2 mm długości oraz 5 mm/s prędkości, przy 15.5/100 zaczyna być ładnie.
Temperatura dobrana według wieżyczki kalibracyjnej, zostawiam ją w załączniku. Temperatury od dołu 265 dekrementowane o 5 stopni do 220 stopni. Wydaje mi się, że 245 stopni wychodzi najlepiej.
O jaką kostkę chodzi? :D
Załączniki
IMG_0852.JPEG
IMG_0851.JPEG
/Bambu Lab X1-Carbon/AMS/
/Original Prusa i3 MK3S+/E3D Revo Prusa Edition/Bondtech Extruder/Bear Frame/Linear rails/
/Ender 3 V2/Dragonfly BMS/FR4/Dual Z/BMG/DD/Hero Me Gen 7/5xNoctua/Klipper@T630/
Awatar użytkownika
bartoszeqqq
Postów w temacie: 22
Posty: 123
Rejestracja: 20 wrz 2022, 07:32
Lokalizacja: Śląsk
Drukarka: X1C-C; MK3S+; E2V2;
x 11

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: bartoszeqqq »

Kosteczka zrobiona, do ideału jej brakuje, ale tragedii raczej nie ma. Na spróbowanie wydruk w 240 stopniach.
Załączniki
IMG_0858.JPEG
IMG_0857.JPEG
IMG_0856.JPEG
IMG_0855.JPEG
IMG_0854.JPEG
/Bambu Lab X1-Carbon/AMS/
/Original Prusa i3 MK3S+/E3D Revo Prusa Edition/Bondtech Extruder/Bear Frame/Linear rails/
/Ender 3 V2/Dragonfly BMS/FR4/Dual Z/BMG/DD/Hero Me Gen 7/5xNoctua/Klipper@T630/
lukk
Postów w temacie: 8
Posty: 255
Rejestracja: 30 sie 2022, 08:40
x 126

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: lukk »

Wygląda dość w porządku, ale fotki małe i szczegółów za bardzo nie widać.
Retrakcja faktycznie niebotyczna :-o przy takich poziomach ekstruder się nieźle napracuje. Retraction tower to z definicji wymagające wydruki i mające wyeksponować problemy, ja bym raczej szedł w kierunku optymalizacji pod kątem jakichś rzeczywistych elementów, które będziesz drukował. Bo przy takich wartościach to możesz mieć spore problemy z podawaniem materiału po retrakcji. Będzie to widoczne np. na modelu gdzie masz ścianę z jakimś otworem.
Jak masz podrukowane te modele testowe w różnych warunkach pobaw się też nimi i połam je w palcach, żeby zobaczyć jak te różne warunki wydruku wpływają na wytrzymałość detalu. Np. chłodzenie poprawi nieco nitkowanie na PETG, ale pogorszy wytrzymałość wydruku i pogorszy transparentność.

A co do tego chłodzenia - to jak Ci działa ten wentylator z przetwornicą? Czy faktycznie jest tak, że poniżej tych 50% nie ma nic a potem jakaś regulacja jest? Bo o ile to jest taka "zwykła" przetwornica to pewnie średnio to działa... do takich mocy spróbowałbym chyba czegoś zrobionego nawet na regulatorze liniowym, ale z feedbackiem wpiętym nie na wyjście (aby stabilizować napięcie wyjściowe), ale na wejście (aby układ pracował jako taki dzielnik napięcia o stałym podziale 1/2). Przy czym to taka luźna koncepcja, nie testowałem tego, bo mam Sunony na 24V.
Awatar użytkownika
bartoszeqqq
Postów w temacie: 22
Posty: 123
Rejestracja: 20 wrz 2022, 07:32
Lokalizacja: Śląsk
Drukarka: X1C-C; MK3S+; E2V2;
x 11

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: bartoszeqqq »

Postaram się po pracy dostarczyć lepszej jakości zdjęcia. Niestety coś mi iCloud mocno ubija jakość przy konwersji do JPEG.
Ano, retrakcja wydaje się dzika, ale działa :v W jakie wartości powinienem w takim razie celować mniej więcej? Oczywiście bowden. Jest jakiś wydruk, który mógłbym sobie jako testowy obrać?
Fajna ciekawostka, że chłodzenie pogarsza transparentność filamentu, nie wyczytałem tego nigdzie :D Wiem, że zbyt mocne chłodzenie sprawia, że materiał jest łamliwy.

Ogólnie wentylatory mam podłączone mniej więcej tak jak na grafice z załącznika, na niej bazowałem przy podłączaniu. Hotend jest chłodzony przez NF-A4X20 5V FLX i leci ciągle na maksymalnych obrotach, natomiast za fan cooling odpowiadają dwa NF-A4X10 5V PWM "połączone" ze sobą wydrukowaną tubą. Każdy z wentylatorów ma osobną przetwornicę, nie jestem pewien czy jest to potrzebne, nie znam się na elektronice kompletnie. Sterowanie obrotami natomiast wygląda tak, że do około 50% wentylatory nie potrafią się rozkręcić i trzeba im pomóc, aby zaczęły się kręcić, przy czym zwykle po chwili działania przestają się kręcić i próbują się rozkręcić, ale nie potrafią. Przy wyższych wartościach tego problemu nie ma, po prostu działa. Choć też czasem jest problem z rozkręceniem się poniżej 60%. Złotym środkiem na to okazało się dodanie do gcode rozkręcenia wentylatorów na 100% i po tym od razu zmniejszenie do wartości, którą potrzebujemy (>50%).
Wszędzie do podłączenia wentylatorków Noctua ludzie pisali o przetwornicy LM2596, więc też poszedłem tym tropem :v Zastanawiam się jeszcze czy problem z rozkręceniem nie jest spowodowany tym, że mam dwa wentylatory podpięte do masy (jeśli się nie mylę ;p), a nie tylko jeden. Nie miałem niestety czasu, żeby potestować różne konfiguracje.
Załączniki
HPDsxNk.jpeg
/Bambu Lab X1-Carbon/AMS/
/Original Prusa i3 MK3S+/E3D Revo Prusa Edition/Bondtech Extruder/Bear Frame/Linear rails/
/Ender 3 V2/Dragonfly BMS/FR4/Dual Z/BMG/DD/Hero Me Gen 7/5xNoctua/Klipper@T630/
Dectro
Postów w temacie: 6
Posty: 69
Rejestracja: 19 gru 2021, 23:54
x 26

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: Dectro »

Temat z noctuą również przerabiałem i niestety kiepsko ona się nadaje do sterowanie PWM na GND. Również startowała mi dopiero od 40-50%, kick start nie pomagał bo i tak się potrafiła zatrzymać. Problem w tym że wejście PWM w noctua jest na poziom 5V, a ender kluczuje na masie do 24V, więc nie możemy podłączyć pod PWM bo spalimy wentylator.
Rozwiązaniem może być taki prosty układ:
schematics-2-768x448.png
Niestety osobiście go nie testowałem bo zmieniłem płytę na spidera, a tam mogę sobie ustawić PWM 5V.
Podłączasz normalnie zasilanie 5V, GND oraz wyjście z tego układy pod wejście PWM, powinna już działać pełna regulacja.
Awatar użytkownika
bartoszeqqq
Postów w temacie: 22
Posty: 123
Rejestracja: 20 wrz 2022, 07:32
Lokalizacja: Śląsk
Drukarka: X1C-C; MK3S+; E2V2;
x 11

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: bartoszeqqq »

Podrzucam zdjęcia kostki w wyższej rozdzielczości, powinno być nieco lepiej, choć raczej trzeba pobrać pliczek, żeby mieć pełną rozdzielczość.

No niestety, podpięcie tych wentylatorów jest dość problematyczne. Miałem jakiś patent na Adruino, dzięki czemu miało wszystko działać jak trzeba, ale niestety ucegliło się po podłączeniu z jakiegoś powodu, szkoda mi pieniędzy na kolejne próby.
Z ciekawości czym jest ten spider? :D
Załączniki
IMG_0854 conv.jpeg
IMG_0857 conv.jpeg
IMG_0855 conv.jpeg
IMG_0856 conv.jpeg
IMG_0858 conv.jpeg
/Bambu Lab X1-Carbon/AMS/
/Original Prusa i3 MK3S+/E3D Revo Prusa Edition/Bondtech Extruder/Bear Frame/Linear rails/
/Ender 3 V2/Dragonfly BMS/FR4/Dual Z/BMG/DD/Hero Me Gen 7/5xNoctua/Klipper@T630/
Dectro
Postów w temacie: 6
Posty: 69
Rejestracja: 19 gru 2021, 23:54
x 26

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: Dectro »

Do tego co podesłałem potrzebujesz 2 rezystory i 1 transoptor więc dużo taniej i prościej niż arduino.
Spider to taka płyta od fysetc.
https://wiki.fysetc.com/Spider/
Awatar użytkownika
bartoszeqqq
Postów w temacie: 22
Posty: 123
Rejestracja: 20 wrz 2022, 07:32
Lokalizacja: Śląsk
Drukarka: X1C-C; MK3S+; E2V2;
x 11

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: bartoszeqqq »

Płytka ciekawa, zapewne nieźle zwiększa możliwości hardware'owe, być może upgrade na kiedyś.
Układ być może kiedyś przetestuję, jeśli nie dojdę do ładu z wentylatorami tak jak jest teraz, aczkolwiek znowu zabawa z elektroniką :eek:
/Bambu Lab X1-Carbon/AMS/
/Original Prusa i3 MK3S+/E3D Revo Prusa Edition/Bondtech Extruder/Bear Frame/Linear rails/
/Ender 3 V2/Dragonfly BMS/FR4/Dual Z/BMG/DD/Hero Me Gen 7/5xNoctua/Klipper@T630/
lukk
Postów w temacie: 8
Posty: 255
Rejestracja: 30 sie 2022, 08:40
x 126

Re: Trudne początki z Ender 3 V2

Post autor: lukk »

no uważam, że użycie w takiej konfiguracji wentylatorów na 12V i zasilanie z tego PWMowanego wyjścia przez przetwornicę to słaby pomysł. Działa to "jakoś". Przetwornica tak naprawdę też filtruje tego PWMa, więc to pewnie nie wentylatory, ale sama przetwornica nie wstaje do pewnego poziomu.
Pomysł z użyciem transoptora jest spoko, najlepiej byłoby mieć wiatrak z osobnym wejściem zasilania i PWM, na zasilanie podać napięcie na sztywno z przetwornicy (nie z wyjścia na wiatrak chłodznenia), a przez transoptor i pull up do 12V sterować PWMem wentylatora.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kalibracja, problemy”