Strona 1 z 1

Chwyt anatomiczny

: 31 sty 2023, 23:59
autor: Berg
Macie jakiś pomysł jak najsprawniej zrobić chwyt pasujący do dłoni?

Najlepiej parametryczny. Tak by łatwo można było korygować np grubość palca.

Zacząłem od modelowania samego chwytu ale zarzuciłem.

Kolejny pomysł to było zrobić dłoń i odcisnąć ją w detalu.

Tak, że pytanie raczej powinno brzmieć: jak zrobić dłoń?

Coś zrobiłem we FreeCAD ale nakład pracy jest niewspółmierny do efektu. Jakieś narzędzie by zrobić prosty szkielet palców i jakoś wirtualnie oblać to ciałem?
Zrzut ekranu 2023-01-31 o 23.53.15.png
Zrzut ekranu 2023-01-31 o 23.47.40.png
Zrzut ekranu 2023-01-31 o 23.42.51.png
Zrzut ekranu 2023-01-31 o 23.42.40.png

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 00:07
autor: Andrzej_W
A nie ma jakiejś gotowej ręki np. na GrabCad ?

Znalazłem jedną https://grabcad.com/library/right-hand-reference-1

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 08:32
autor: Berg
No są. Tylko ja potrzebuję nie tyle rękę, co "generator dłoni". Większa, mniejsza, bardziej, mniej zaciśnięta.

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 08:51
autor: czosnyk1
Do takich rzeczy zwykły CAD raczej średnio się nadaje. Na twoim miejsc zainteresowałbym się raczej blenderem. Jest sporo gotowych modeli np.:

https://free3d.com/pl/3d-model/rigged-hands-28855.html

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 09:29
autor: Adinfo
Berg pisze:Macie jakiś pomysł jak najsprawniej zrobić chwyt pasujący do dłoni?
Gdybyś nie znalazł w najbliższym czasie jakiegoś sensownego rozwiązania pamametrycznego to możemy się wpisac na pobranie odcisku dłoni np. od:
@Adinfo (ja), @dziobu, @GUTEK, @PanWiadr0
z tego średnia - wyjdzie Ci idealna dłoń :mrgreen:

A tak serio jak by wziąć pod uwagę rozłożoną na płasko dłoń - i wg. tego sparametryzować odległość od palców i np. od środka dłoni - przyjąć kilkanaście punktów do obliczeń, wtedy w przestrzeni w programi wygiąć ją - wg końców palca i zakrzywienia w dłoni aby uzyskać efekt "trzymania gryfu - takiej zaciśniętej dłoni. Uzyskanie uwypuklenia - np. okrągłych palców przyjąć proporcjonalnie do długości palców/rozmiaru dłoni albo też parametrycznie co by obwód na palcach sie nieco zmieniał. Nie wiem jaki program to ogarnie, bo darmówki to raczej średnio.

Zacząć można by od np. odcisku swojej dłoni - obrysować ołówkiem, zeskanować i podłożyć w programie 3D to naniesienia punktów charakterystycznych - wtedy wygenerować parametrycznie z tego dłoń przestrzennie.

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 10:41
autor: mcxmcx
co prawda pomogę komuś sobie przedłużyć, ale czy nie pomyślał kolega o odcisku i skanie?

jako personalizowane dla users, i zawsze działa najlepiej.

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 10:48
autor: Adinfo
mcxmcx pisze:co prawda pomogę komuś sobie przedłużyć...
Komu przedłużasz to już Twoja prywatna sprawa.

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 11:13
autor: Rozarh
Robiłem kiedyś w OpenSCAD bibliotekę do generowania tuneli powietrznych - po uproszczeniach powinna móc być w stanie narysować dłoń - tunele były prostokątne i puste w środku - trzeba by zmienić na okrągłe i usunąć "pustkowanie" środka. A jak już będzie dłoń to się ja "odejmie" od kolby i będzie uchwyt anatomiczny :)

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 11:34
autor: Berg
Idea zrobienia tego w OpenSCAD w sumie podoba mi się najbardziej.
@Adinfo - postaram się sprawdzić. pomysł z tym by to zrobić poprzez wyginanie "arkusza"

Odnośnie odcisków, skanów - wychodzi to paskudnie. Ta dłoń powinna być taka uproszczona.

Re: Chwyt anatomiczny

: 01 lut 2023, 11:56
autor: majek
W OpenSCADzie zrobiłem sobie prosty moduł do wyciągania dowolnego kształtu po ścieżce, gdzie punkty pośrednie mogą być również dowolnie obrócone:
https://github.com/majekw/vn-corexy/blo ... b.scad#L54
a tu użycie https://github.com/majekw/vn-corexy/blo ... scad#L1479

Chociaż lepiej pewnie użyć gotowca z biblioteki https://github.com/JustinSDK/dotSCAD , bo tam można nawet po bezierze to sobie zrobić.

Re: Chwyt anatomiczny

: 02 lut 2023, 21:17
autor: cube
Mierz długość stawów. Robisz szkic 3d układu kości palca jako łamaną linię gdzie parametrami są długość staw-staw oraz kąty między nimi. Kolejne palce robisz w taki sam sposób. Każdy palec narysowany jest na oddzielnej płaszczyźnie, których odległość i wzajemny kąt też parametryzujesz. Następnie wzdłuż każdego odcinka wyciągasz walec; średnice też można parametryzowac.

Re: Chwyt anatomiczny

: 02 lut 2023, 22:33
autor: cube
nie mogę już edytować postu powyżej.
dlon4.JPG
dlon3.JPG
dlon2.JPG
dlon1.JPG

Re: Chwyt anatomiczny

: 03 lut 2023, 12:46
autor: Berg
@cube Spoko Ci to wyszło. Z jakiego to programu? Pasowało by jeszcze mieć metodę jakoś oblania całości skórą. Tak by zamodelować faktycznie tylko stawy i kości a potem nadłożyć ciała. To by dało na koniec dość naturalne zaoblenia.

Ew, szkielet zrobić w parametrycznym CADzie a "ciało" dodać w Blenderze.

Re: Chwyt anatomiczny

: 03 lut 2023, 13:00
autor: Adinfo
cube pisze:nie mogę już edytować postu powyżej.
Dobra robota! - dobry palec - o f..k! :git:

Re: Chwyt anatomiczny

: 03 lut 2023, 16:46
autor: cube
Berg pisze:@cube Spoko Ci to wyszło. Z jakiego to programu? Pasowało by jeszcze mieć metodę jakoś oblania całości skórą. Tak by zamodelować faktycznie tylko stawy i kości a potem nadłożyć ciała. To by dało na koniec dość naturalne zaoblenia.

Ew, szkielet zrobić w parametrycznym CADzie a "ciało" dodać w Blenderze.
Robiłem w solidworks. Generalnie nie zajmuję się powierzchniówką więc wszelakie artystyczne cady to już poza mną.
Należy oczywiście pamiętać że to nadal przybliżenie bo stawy nie są prostymi zawiasami a bardziej zawiasem o wirtualnym punkcie obrotu (vpp joint, rolling joint) natomiast wydaje mi się że do zamodelowania chwytu pistoletu powinno to wystarczyć.

Re: Chwyt anatomiczny

: 03 lut 2023, 17:52
autor: Berg
no ale właśnie w chwycie też nie może być za dużo szczegółów bo źle wyglądał.

Re: Chwyt anatomiczny

: 04 lut 2023, 19:01
autor: Berg
W dziedzinie ręki to Blender wymiata jednak. Zrobienie tej ręki za drugim razem zajęło mi 4-5 min.
W ogóle to że można ruszać palcami po zamodelowaniu.
Zrzut ekranu 2023-02-4 o 19.19.27.png
Zrzut ekranu 2023-02-4 o 19.05.20.png
Zrzut ekranu 2023-02-4 o 19.03.31.png
Zrzut ekranu 2023-02-4 o 18.53.02.png
Zrzut ekranu 2023-02-4 o 18.54.00.png
Zrzut ekranu 2023-02-4 o 18.52.09.png
Zrzut ekranu 2023-02-4 o 19.00.42.png

Re: Chwyt anatomiczny

: 06 lut 2023, 12:40
autor: cube
Spoko wyszło tylko na ostatnim zdjęciu coś ten kciuk jakoś dziwnie wygięty ;) a jak z parametryzacją modelu z blendera?

Re: Chwyt anatomiczny

: 13 lut 2023, 11:49
autor: Berg
Wersja lite. Mało anatomiczna. Ciekawie wyszło. Resztka testowego DD silk.
Zrzut ekranu 2023-02-13 o 12.03.15.png
IMG_20230213_115051.jpg
IMG_20230213_114317.jpg

Re: Chwyt anatomiczny

: 13 lut 2023, 11:59
autor: Andrzej_W
Na pierwszy rzut oka wygląda jak byś to z jakiejś sosny wystrugał :shock:

Re: Chwyt anatomiczny

: 13 lut 2023, 12:12
autor: lukk
Andrzej_W pisze: 13 lut 2023, 11:59 Na pierwszy rzut oka wygląda jak byś to z jakiejś sosny wystrugał :shock:
Dokładnie :D

Jakiś czas temu narysowałem i drukowałem taką doczepianą kolbę do pistoletu (Zoraki HP01) i też z jednej strony się wkurzałem, że te linie warstw przy dużych zmianach w X-Y na niewielkiej wysokości są strasznie widoczne i ciężkie do zeszlifowania, a z drugiej miało to swój urok :)

Re: Chwyt anatomiczny

: 13 lut 2023, 12:23
autor: Berg
zrobiłem wersję wydrukowaną pod kątem, wyszła bardziej gładka. No ale te "słoje" bardziej mi się podobają. Z resztą chwyt nie ma być gładki.
Zrzut ekranu 2023-02-13 o 12.14.25.png
Zrzut ekranu 2023-02-13 o 12.14.49.png

Re: Chwyt anatomiczny

: 13 lut 2023, 20:24
autor: emartinelli
Zostaw te słoje w takiej postaci jak na zdjęciach, też na początku myślałem, że to drewno. Wygląda super, no chyba, że na żywo jest inaczej.

Re: Chwyt anatomiczny

: 13 lut 2023, 22:20
autor: Berg
No właśnie na żywo wygląda całkiem spoko. Trochę może się kojarzyć, niepotrzebnie, z CZ Shadow2 Orange...