PLA zamiast PET-G?

Dla zupełnie zielonych w temacie druku 3D
Kormoran
Postów w temacie: 39
Posty: 92
Rejestracja: 27 gru 2021, 11:23
x 1

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: Kormoran »

Igor pisze: 24 lut 2023, 08:45 Podczas (de)montażu dyszy trzymaj blok aluminiowy kluczem aby nie obrócić bloku.
Tak, już tak robiłem, bo wymieniałem łącznik na TDI-CAD, aby nie było ewentualnych problemów ze szparką i wcześniej oglądnąłem sobie kilka filmów o wymianie.

Jeszcze pytanie o ustawienia dla PET-G. Znalazłem taki opis: https://3d.edu.pl/idealne-ustawienia-dl ... w-z-pet-g/
Od mniej więcej połowy jest "Ustawienie platformy". Coś tam jest źle napisane, czy tratować jako "prawdę objawioną"? :D

Wyczytałem tam między innymi, że jest problem z odklejaniem ze szła PET-G. Ja właśnie drukuję na szkle, bo oryginalna płyta była tak krzywa, że od razu wyleciała. Na stół stosuję C-STICK w atomizerze co z PLA sprawdza się idealnie. Używać go do PET-G?
https://www.3drukarki.pl/images/3drukar ... D_1200.jpg
Awatar użytkownika
Igor
Postów w temacie: 7
Posty: 455
Rejestracja: 05 mar 2020, 23:12
Lokalizacja: Kociewie
Drukarka: Prusa Mk3 i "rzeźby"
x 155
Kontakt:

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: Igor »

Kormoran pisze: 24 lut 2023, 09:57 Na stół stosuję C-STICK w atomizerze co z PLA sprawdza się idealnie. Używać go do PET-G?
https://www.3drukarki.pl/images/3drukar ... D_1200.jpg
Obowiązkowo. PET-G chwyta do szkła jak wścieknięte, odrywane zabiera ze sobą kawałki szyby. Gdybyś miał jakiś pomysł na produkt z plastiku przyklejonego do szyby to możesz to drukować od razu na docelowej szybie. Jak Ci się skończy atomizer to kup sztyft z płynem od Devil Design. Wydajny i nie rozpylasz kropelek lepkiej substancji po całej mechanice.


PLA zamieniłem na PET-G
dziobu
Złote zasady: 1. You get what you paid for 2. Works? Don't fix! 3.Tanie okaże się najdroższe 4. Nie zoptymalizujesz procesu, którego nie rozumiesz 5. Konserwuj, nie czekaj aż padnie do reszty
Awatar użytkownika
Igor
Postów w temacie: 7
Posty: 455
Rejestracja: 05 mar 2020, 23:12
Lokalizacja: Kociewie
Drukarka: Prusa Mk3 i "rzeźby"
x 155
Kontakt:

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: Igor »

3d.edu.pl to przedruki tłumaczone maszynowo. Wrzuć sobie tę domenę do spamlisty w routerze.

Dla mnie podstawowe parametry druku w PETG to 245*C. Stół przy użyciu kleju DD i drobnych detalach wystarczy 50-60*C (nie próbowałem niżej) i nadmuch minimum jaki przy danym materiale nie powoduje deformacji i zapadania się. Im cieplej tym lepiej się warstwy skleją. Dotyczy również PLA.
Złote zasady: 1. You get what you paid for 2. Works? Don't fix! 3.Tanie okaże się najdroższe 4. Nie zoptymalizujesz procesu, którego nie rozumiesz 5. Konserwuj, nie czekaj aż padnie do reszty
Kormoran
Postów w temacie: 39
Posty: 92
Rejestracja: 27 gru 2021, 11:23
x 1

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: Kormoran »

Igor pisze: 24 lut 2023, 10:09 Jak Ci się skończy atomizer to kup sztyft z płynem od Devil Design. Wydajny i nie rozpylasz kropelek lepkiej substancji po całej mechanice.
Bardzo dziękuję, cenna uwaga. Zrobiłem sobie co prawda osłonę z kartoników, którą kładę na stół przy rozpylaniu, ale to zawsze gdzieś leci.
Igor pisze: 24 lut 2023, 10:13 Dla mnie podstawowe parametry druku w PETG to 245*C.
Trochę się boję o rurkę PTFE w łączniku, bo jest w części gorącej...
https://a.allegroimg.com/s128/1154ce/ec ... owic-ender
Igor pisze: 24 lut 2023, 10:13 Stół przy użyciu kleju DD i drobnych detalach wystarczy 50-60*C (nie próbowałem niżej)
A przy większych, typu koła średnicy 14cm przywierające całą powierzchnią do szyby?
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 10
Posty: 764
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 436

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: majek »

Kormoran pisze: 24 lut 2023, 11:20
Igor pisze: 24 lut 2023, 10:13 Dla mnie podstawowe parametry druku w PETG to 245*C.
Trochę się boję o rurkę PTFE w łączniku, bo jest w części gorącej...
Wydrukuj sobie najpierw wieżę temperatur, od 230C w dół. Jak te 230C okaże się za mało, to dopiero próbuj z większą.

Ja w starej drukarce prosto od chińczyka musiałem drukować PET-G w 245C. Zepsuł się termistor, wymieniłem i okazało się, że teraz na niej drukuje w 230C (co jest bardziej prawdopodobną temperaturą niż poprzednia). W nowej drukarce widzę, że 230C jest już lekko za dużo, ale tam mam inny hotend.
Po prostu w tej klasie sprzętu to co pokazuje drukarka zazwyczaj ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, więc warto na początku poświęcić trochę czasu na podrukowanie wież temperatur, żeby wiedzieć o ile i w którą stronę odstają wskazania temperatury względem tego co zaleca producent filamentu.

I to jest kwestia tylko termistora. Jak zakładasz bardziej wydają dyszę (np. CHT) lub na odwrót (stalowa), to jeszcze trzeba wziąć na to poprawkę ustawiając temperaturę.

Serio, czas jaki poświęcisz na początku na wydrukowanie kilku wież (w temperaturach aż do problemów z ekstruzją) i ich analizę zwróci się później z nawiązką:
- będziesz wiedział jaką poprawkę wziąć względem temperatury zalecanej dla Twojej drukarki
- zobaczysz jak wygląda niedogrzany filament i później na oko będziesz mógł ocenić problemy z niedogrzaniem
- zobaczysz jaka jest rozpiętość temperatury między 'już się drukuje', drukuje się i skleja się dobrze, a 'leje się' czy wręcz gotuje
Awatar użytkownika
Igor
Postów w temacie: 7
Posty: 455
Rejestracja: 05 mar 2020, 23:12
Lokalizacja: Kociewie
Drukarka: Prusa Mk3 i "rzeźby"
x 155
Kontakt:

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: Igor »

Kormoran pisze: 24 lut 2023, 11:20
Igor pisze: 24 lut 2023, 10:13 Dla mnie podstawowe parametry druku w PETG to 245*C.
Trochę się boję o rurkę PTFE w łączniku, bo jest w części gorącej...
https://a.allegroimg.com/s128/1154ce/ec ... owic-ender
Sprawdź. To są dwa czy trzy centymetry rurki teflonowej z metra ciętej, więc koszt eksperymentu to kwadrans roboty i ścinek rurki.

U mnie takie temperatury wynikają z przeciskania przez dyszę 0.4 nieco większych przepływów.
Kormoran pisze: 24 lut 2023, 11:20
Igor pisze: 24 lut 2023, 10:13 Stół przy użyciu kleju DD i drobnych detalach wystarczy 50-60*C (nie próbowałem niżej)
A przy większych, typu koła średnicy 14cm przywierające całą powierzchnią do szyby?
Koło bez problemów, wczoraj drukowałem osłony fi 200. Problem się może pojawić jeśli powierzchnie szerokich elementów nie są duże albo są narożniki. Np obudowa 120x180mm ze ścianką 3mm, zwłaszcza bez podłogi. Staram się tak projektować żeby takie płaskie nieambitne powierzchnie typu podłoga bez otworów, wycinać z czegoś a nie drukować.
Stół może się też nierównomiernie rozgrzewać i przy narożnikach być zwyczajnie zimniejszy. Warto go wyposażyć w podkładkę izolacyjną, taką kołderkę przyklejaną od spodu na całej powierzchni.

Aha, warstwa kleju powinna być jak najcieńsza, "atomowa" wręcz. Czyli co ileś aplikacji umyć szkło, spryskać/nałożyć środek i go rozcierać a nie probować spryskiwać/nakładać aż pokryje całą powierzchnię. Przy za grubych wartswach kleju (bo uzupełniałeś tylko po wydruku) też gorzej elementy trzymają platformę.
Złote zasady: 1. You get what you paid for 2. Works? Don't fix! 3.Tanie okaże się najdroższe 4. Nie zoptymalizujesz procesu, którego nie rozumiesz 5. Konserwuj, nie czekaj aż padnie do reszty
Awatar użytkownika
roman
Postów w temacie: 5
Posty: 489
Rejestracja: 02 wrz 2022, 00:27
Lokalizacja: Dokładnej lokalizacji skippera nie zna nawet The President Of The Ju-Es-Ej
x 340

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: roman »

Taka generalna uwaga, (trochę uniwersalna, nie tylko do Ciebie):

Z drukowaniem jest jak z jazdą na rowerze. Można napisać całe tomy teorii "jak poprawnie jeździć na rowerze" włączając w to np zaawansowane techniki jazdy w średnio-twardo-suchym podłożu w zależności od geometrii ramy czy inne abstrakcyjne tematy, ale nic nie zastąpi praktyki. W zasadzie, w uczeniu się czegokolwiek, zawsze mamy do czynienia ze swoistym "złotym środkiem" polegający na odpowiednim dawkowaniu wiedzy teoretycznej i praktycznej. Ani tego ani tego nie może być ani za dużo ani za mało.

A wracając do druku to wydaje mi się (to tylko moje zdanie), że czasami jednak tej teorii jest za dużo na początku w stosunku do praktyki. Można się teoretycznie nauczyć "charakterystki" popularnych materiałów, ale szybko się okazuje, że teoretyczne uczenie się szczegółów nie ma sensu, bo:
1. każdy np PETG, PLA, czy cokolwiek, jest trochę inne w zależności od producenta i koloru
2. każda drukarka drukuje trochę inaczej
3. każdy ma inne oczekiwania, jeden z PETu drukuje elementy estetyczne, a inny użytkowe, jednemu potrzebny jest ładny wydruk, a innemu wytrzymały, itp.

I tak np. pytając o temperature otrzymasz wiele różnych odpowiedzi, z których wszyskie są ...prawdziwe ;)

Co więcej każdy ma swój poziom wiedzy i umiejętności do którego dąży, np jednemu potrzeba wiedzieć tyle co by mu się tam jakieś wichastry dobrze drukowały, inny potrzebuje/chce poznać charakterystyke egzotycznych materiałów, jeden chce szybko, inny precyzyjnie, jeden ma starego klona ender3, inny bambulaba ;) itd....

Podsumowując - nic nie zastąpi prób i testów. Owszem, do tego potrzebna jest podstawowa wiedza teoretyczna co by samemu nie odkrywać rzeczy oczywistych oraz by nie zepsuć drukarki.
bukszpryt
Postów w temacie: 13
Posty: 336
Rejestracja: 05 cze 2019, 21:21
x 100

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: bukszpryt »

Na zimnym szkle z hegronem miałem mniej problemów z odklejeniem petg od DD niż z silkiem od sunlu, który jest jak przyspawany. z kolei na grzanym pei jedno i drugie trzyma się raczej dobrze, ale i nie ma potem problemu z oderwaniem wydruku.
z temperaturami też różnie. petg od dd drukuje o ledwie 10 stopni ciepłej niż czarne pla od dd, z kolej wymieniony wyżej pla silk idzie o kolejne ponad 20 stopni niżej.
niestety każdy materiał od każdego producenta trzeba osobno rozpracować w praktyce
Kormoran
Postów w temacie: 39
Posty: 92
Rejestracja: 27 gru 2021, 11:23
x 1

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: Kormoran »

PET-G zamówiony. Kupiłem DD, bo teraz otworzyłem PLA DD i drukuje mi się nim o wiele lepiej niż PLA "innego znanego producenta". :)

Pytanie takie: Czy to prawda, że przy PLA tradycyjnie ustawiamy wysokość dyszy na jedną kartkę nad stołem, a PET-G wymaga większej szczeliny na trzy kartki przy tej samej dyszy 0,4mm?
Awatar użytkownika
Jarewa
Drukarz
Postów w temacie: 9
Posty: 1502
Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
Lokalizacja: Głogów
x 320

Re: PLA zamiast PET-G?

Post autor: Jarewa »

Gdzie takie brednie przeczytałeś??
Pjoter, morf, bukszpryt, Andrzej_W
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pytania o sprawy podstawowe”